Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda zahajuje v Mladé Boleslavi výrobu bateriových systémů pro platformu MEB
Škoda zahajuje v Mladé Boleslavi výrobu bateriových systémů pro platformu MEB
Škoda zahajuje v Mladé Boleslavi výrobu bateriových systémů pro platformu MEB
Škoda zahajuje v Mladé Boleslavi výrobu bateriových systémů pro platformu MEB
18
Fotogalerie

Baterie od roku 2008 zlevnily o 90 procent. Přesto jsou stále ještě drahé

Ondřej Šámal

Zatímco před šestnácti lety stála jedna kilowatthodina 1415 dolarů, dnes ji pořídíte za 139 dolarů. Přesto jsou trakční akumulátory stále nejdražší položkou elektromobilů.

Podle amerického ministerstva energetiky náklady na jednu kilowatthodinu u trakčního akumulátoru od roku 2008 do loňska klesly o 90 %. Ministerstvo při výpočtu kalkulovalo s objemem výroby minimálně 100 tisíc baterií ročně, což dnes není žádný problém.

Jestliže před šestnácti lety jedna kilowatthodina vyšla na 1415 dolarů (tehdejším průměrným kurzem odhadem asi 24.760 Kč), loni se cena pohybovala na částce 139 dolarů (asi 3100 korun). Na grafu v e fotogalerii si navíc můžete prohlédnout data bez započtení inflace i s jejím zohledněním (spodní linie v tmavším odstínu zelené).

Za poklesem stojí především pokrok v technologiích, výrobě a výrazně vyšší výroba, která pomáhá rozmělnit vstupní náklady (vývoj, produkční kapacity atd.).

Pokud bychom tedy vzali akumulátor s celkovou kapacitou 80 kWh, podle loňských cen by vyšel asi na čtvrt milionu korun, což je odhadem zhruba pětina průměrné ceny elektromobilu s takto velkou baterií. Před šestnácti lety by články s totožnou kapacitou vyšly téměř na dva miliony korun.

Video placeholder
Škoda zahajuje v Mladé Boleslavi výrobu bateriových systémů pro platformu MEB • Škoda

Zlevňování akumulátoru bude velmi pravděpodobně pokračovat i v následujících letech, díky čemuž se elektromobily přiblíží klasickým autům, respektive stanou se dokonce ještě levnějšími. Teprve tehdy je na milost zřejmě vezmou i zarytí odpůrci auta na elektřinu.