Ojetiny
Přihlásit pro přidání komentáře
PavelK_
Dovolím si dva odkazy
https://youtu.be/_ncsB7ltk2o?si=T3SfwVfZnfA0OcLD
https://youtu.be/7m_m2wceWzI?si=vPmnOeBfEpL6ekdE
https://youtu.be/_ncsB7ltk2o?si=T3SfwVfZnfA0OcLD
https://youtu.be/7m_m2wceWzI?si=vPmnOeBfEpL6ekdE
×
Sdílení komentáře
×
Na tomto autě jsou zajímavé 3 věci.
Za prvné jak Češi měli vždycky smysl pro humor (RND ... randál).
Za druhé se už tehdy se měřilo dvojím metrem. RN se zážehovým motorem bylo rychlé 80 km/h, RND se vznětovým bylo rychlé 60 km/h. Pokud pro rychlé nákladní auto tehdejší doby stačilo 60 km/h, mohli zážehový motor zmenšit (nabízí se rovnou zmenšení počtu válců z 6 na 4) a snížit spotřebu i výrobní náklady.
Za třetí že diesel měl v té době výrazně vyšší účinnost. Kompresní poměr zážehového motoru byl o něco necelých 1:6, zatímco u dieselu to bylo 1:18. Rozdíl v uváděných měrných spotřebách byl 25 % (hmotnost paliva navíc, které spotřebuje zážehový motor při stejné vykonané práci), takže přepočeteno na litry baštil zážehový motor při stejné vykonané práci o 40 % víc.
Já jsem je tedy v provozu v 90. letech neviděl.
Poznámka o Adovi mne rozesmála 🤣👍