Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetiny

Zpět na článek

Ošuntělá Praga RND dá vzpomenout na počátky dieselů v náklaďácích

7 komentářů

Avatar - Tycoon
Tycoon
Kde je Áda? Tenhle článek mu vleje naftu do žil.

Na tomto autě jsou zajímavé 3 věci.

Za prvné jak Češi měli vždycky smysl pro humor (RND ... randál).
Za druhé se už tehdy se měřilo dvojím metrem. RN se zážehovým motorem bylo rychlé 80 km/h, RND se vznětovým bylo rychlé 60 km/h. Pokud pro rychlé nákladní auto tehdejší doby stačilo 60 km/h, mohli zážehový motor zmenšit (nabízí se rovnou zmenšení počtu válců z 6 na 4) a snížit spotřebu i výrobní náklady.
Za třetí že diesel měl v té době výrazně vyšší účinnost. Kompresní poměr zážehového motoru byl o něco necelých 1:6, zatímco u dieselu to bylo 1:18. Rozdíl v uváděných měrných spotřebách byl 25 % (hmotnost paliva navíc, které spotřebuje zážehový motor při stejné vykonané práci), takže přepočeteno na litry baštil zážehový motor při stejné vykonané práci o 40 % víc.
Avatar - pradeda777
pradeda777
@Tycoon Tyto úspěšné nákl. vozy se tu až 90 let minulého století ještě generálkovaly....👍
Avatar - Tycoon
Tycoon
@pradeda777

Já jsem je tedy v provozu v 90. letech neviděl.
Avatar - narona
narona
@Tycoon V zemích Jugoslávie ty licenční jezdí dodnes, a typicky na směs vyfritovaného a topného oleje.
A Paul
@Tycoon
Poznámka o Adovi mne rozesmála 🤣👍
Avatar - Barrichello
Barrichello
@Tycoon RN sem mimo srazy veteránů nikdy neviděl na silnici, ale V3S, Tatru 148, Liazy MTS i 200 a 300 řady potkávám pravidelně a dokonce i v Praze
PavelK_
Dovolím si dva odkazy

https://youtu.be/_ncsB7ltk2o?si=T3SfwVfZnfA0OcLD

https://youtu.be/7m_m2wceWzI?si=vPmnOeBfEpL6ekdE