Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ekonomika

Zpět na článek

Český vozový park je v průměru přes 16 let starý. Realita je ovšem výrazně lepší. Proč?

71 komentářů

PowerHouse
A nyní se běžte podívat na parkoviště před továrny,
jakými auty jezdí lidi (co vydělávají 30 000) do práce.
Jeden starší krám než druhý, i Felicie tam najdeš.
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
@PowerHouse Zato má ale auto (často ne jedno) úplně každej, kdo má do prd€le díru, ta kvantita je pak na úkor kvality.
Avatar - Pepa_007
Pepa_007
@Barry Lyndon přesně. Vlastnictví vozu je u nás levné. Zavést registrační poplatek 20 000kc za registraci. A STK zatížit daní podle emisí vozidla. BEV by dostali na STK bonus 10 000kc za eko přístup. EURO1 by platil 20 000kc. EURO2 10 000kc, atd...
honzys.k
@Pepa_007 To těžko, protože žádné BEV neexistuje.
vencelín
@Pepa_007
Vasnosti, vypotil jste blbost Dne. A co zavést poplatek za jedno nadechnuti, či poplatek za narozeni?
Avatar - Ji/Ri
Ji/Ri
@Pepa_007 a poplatek za blbost a jdes pro hypotéku.
Avatar - Pepa_007
Pepa_007
@vencelín poplatek za nadechnutí již brzo jako emisní povolenka. Je to i v tom slově. Emisní odpustek.

Nebo, vrchnost si najde cestu jak dostat stará auta do šrotu. 😉
Avatar - Barrichello
Barrichello
@Pepa_007 Další zelenej bolševik :)
Co to zavést u baráky? Baráky do 1930 - 600 000 kč roční dan, 1931-1965 - 420 000, 1966-1985 - 300 000, 1986-2000 - 120 000, 2001-2015 - 50 000, 2015-2023 - 15 000 a 2024 2 000 Kč
A další daně by mohly být za nadmérné létání, takový ti 5x ročně Dubaj a 4 Kanáry speciální emisní poplatek 300 000 kč ročně.
Avatar - Ozzman
Ozzman
16 starý, ale dobrý, včera jsme s naším čerstvě 16 let starým autem značky o které se tu nikdy pozitivně nemluvilo co do spolehlivosti, prošel STK bez jediné chyby, do auta jsem jen lil benzín, měnil oleje a rozvody (které jsou také předepsané). Tak proč to měnit ? Jo a taky jsem se chtěl pochlubit :D
ryccardo
@Ozzman Přesně tak. A když si půjdeš koupit novýho Forda tak co ti nabídne tak výrazně lepšího?
Avatar - Ozzman
Ozzman
Nic, proto jsem si šel si koupit novou Toyotu, ale Forda máme taky objednanyho, tedy táta, pro něj ještě Ford vyrobil asi poslední normální auto, já na SUV nejsem :) btw já mluvím o Renaultu @ryccardo
ryccardo
@Ozzman Jo o Renaultu. No nicméně pokud slouží a funguje, tak pro něj platí to samé.
Avatar - Ozzman
Ozzman
Ano, již nejsem majitelem Fordu a asi jentak nebudu, navíc ten muj byl 9 letý :D Renault funguje, emise plní, jezdí na benzín, takže šílenci tolik neprotestují, potěšilo mne to, čekal jsem, co najdou (na tyhle auta jsou vysazeni) a nic :) @ryccardo
ryccardo
@Ozzman šílenci neprotestují? Já myslím, že se můžeš na každýho tak leda vykašlat i kdyby si jezdil naftovým autem. Ať si každý trhne nohou ;-)
Avatar - Ozzman
Ozzman
Naftové auto nemám už ze dvou důvodů - spotřeba se už přiblížila a nemám takové nájezdy (to u nového auta) a taky prostě u ojetiny je případný servis nakonec dražší (a ojetiny nakonec budou všechny časem :D), než u benzinu (tady pozor, snažil jsem se vybrat takové motory, které nejsou složité, protože i benzinové mohou být drahé) a s tím i spojené převodovky... Ale je to proto, že auta držím delší dobu, na 3 roky na operák by mne to bylo fuk.. @ryccardo
Avatar - idam.i
idam.i
@Ozzman akú normu splňa ten Megane ?
Avatar - Mikesus
Mikesus
@idam.i
Psal 2008, tak bych předpokládal euro4
Avatar - Ozzman
Ozzman
Ano, má zelenou Euroznámku, podle toptena mne nezakážou jezdit :D @idam.i
brk77
Všechny v článku uvedené argumenty zní logicky, jenomže všechny platily i před deseti lety a stejně se věkový průměr zvedl o skoro 2,5 roku.
Xonik
@brk77 naprosto logicky - problém registru je zaplevelenost starými auty, typicky neexistující a uvízlá v registru. A ta táhnou průměr dolů pořád.
ryccardo
Důvodem hlavně je že stará auta stále fungují, tak proč je neekologicky vyhazovat navíc to nové nenabídne majiteli nic navíc, takže proč do toho investovat? Navíc nová auta jsou spíš k zlosti než, že by nabízela větší užitek.
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
@ryccardo Fugují jako spolehlivé rakovinomety a traviče všeho živého kolem...
Avatar - Ozzman
Ozzman
Víš o tom, že jsou takto stará i auta, která nejezdí na naftu ty ekoúderko ? @Barry Lyndon
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
@Ozzman Připadá mi, že čím starší vehikly, tím je podíl dieselů větší...
Avatar - Ozzman
Ozzman
I starej diesel muže fungovat, začni postihovat ty, co ojebávají a kuchají to. At si každý jezdí v čem chce, ale udrží to ve stavu, v jakém to plnilo limity, když to bylo nové a když jsme u toho co nejvíce smrdí a čoudí ? Tak jsou to užitkáče, po Praze jezdím na motorce, tak mám načicháno.... A pak taky elektrárny, energetický mix elektriky v ČR taky není nejčistčí, sáhněte si do svědomí... jediný pravý ekolog jsem já, jezdím hybridem a metrem ;) A takovej Donvito je největší pokrytec, protože si vozí zadek všude autem a má plnou hubu ekologie.... @Barry Lyndon
ryccardo
Ale dušuje se, že v autě nemá určitě baterku ani nic v ní z Číny. S tím mě pobavil :-D @Ozzman
Avatar - Ozzman
Ozzman
Měl Zoe, co má teď nevím a je mi to fuk, už jen kázání o ekologii od člověka, který si musí vozit nutně zadek v autě je směšné... jo něco jiného je, že někomu to pak vychází ekonomicky, to chápu :) Ale takhle daleko ti jako on nevidí, nejsou schopni pochopit celý systém, ale myslí si, že všemu rozumí jen proto, že rozumí technice... navíc tady o EV bezesporu lžou a dělají negativní reklamu.... @Ryccardo
ryccardo
@Barry Lyndon Jasně starej vyrachtanej diesel, tak v tom máš asi pravdu, ale co nějaká jedničková Fabia 1,2 HTP? Tam se o žádný rakovinomet nejedná. Takže proč ji házet do šrotu, když není shnilá a spolehlivě funguje?
Avatar - Ozzman
Ozzman
Pak sem chodí jeden, ktery má takhle stary HEV a taky funguje, občas to jede na EV, občas to něco malo vezme z benzinu, to taky vyhodit ? To je zase debilní demagogie což ? @ryccardo
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
@ryccardo Proto taky u nízkoemisních zón jsou jiná pravidla pro benzin a diesel...
ryccardo
Přesně tak. Proč vyhazovat auta, která fungují a majitel je s ním spokojený. Co myslíš, já hobluju Superba už 5 let a taky mi vyhovuje. Spolehlivě jezdí, servisně nic drahého nechce, tak proč se toho zbavovat? @Ozzman
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Barry Lyndon

Starý diesel EURO3 nebo starší je mnohem méně škodlivý než třeba Euro5. Protože starý diesel produkuje saze a větší části. A ty se ti prostě snadněji zachytí někde dřív, než se dostanou do plic.

A v mnoha případech je pořád lepší produkovat emise v místě jízdy než někomu v elektrárně pod okny... I když to eurohujeři nikdy nepochopí...
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
@rohYpnol Tohle je myslím už vyvrácený mýtus. Starý diesel produkuje velké saze (ty vidíme), ale produkuje i malé saze (ty nevidíme) jako modernější diesel. Navíc starý diesel nemá žádný filtr (byť ty filtry ty částice taky spíš jen třídí).
Největší problém starého dieslu ale je, že projede ulicí a člověk by se poblil, moderní diesel člověka zabije méně mučivě... :-)
kesumb
@rohYpnol

ja te podcenil, ty na to fakt mas!
vencelín
@Barry Lyndon
Smarja, co to mlekotate za blbosti? Pokud auta plní požadavky a spolehlivě fungují není jediný racionální důvod takove auto poslat na srotak.
Mimochodem i Vy sám trávíte vše živé.
Avatar - Pepa_007
Pepa_007
@Barry Lyndon opatrně. Každý člověk emituje CO2, které pak otepluje planetu.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
@Barry Lyndon Zajímavý, nikdy jsem si nevšiml, že by můj letitý vehikl trávil vše kolem.
Avatar - Barrichello
Barrichello
@Barry Lyndon tak určitě Borisove
Některá 30 let stará auta maj lepší emise jak 5-8 let starý dieslový šrot s podvodným SW a 350 000 km na hrbu
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
Zásadní problém je, že i podle toho optimističtějšího parametru 12,5 roku u vozidel v provozu, připadá na každé nové auto v provozu jeden pětadvacetiletý dieselový pelech s uplacenou technickou (typicky O1 1.9 TDI, jiné diesely od Fordu apod. jsou pak ještě horší).
Už dávno měly být alespoň v Praze nízkoemisní zóny. Okresní prd€lákovy, kde mají ještě horší dieselové pelechy, přejedu na vnitřní ventilaci, tam je mi to jedno, ať se tam místní dezoláti klidně tráví navzájem (a jako bonus můžou vyargumentovaně spílat Kupkovi a spol.) :-)

Mrkněte na diskuzi u dnešního článku na novinkách o uplacených STK, co se tam sešlo za dezolátní sebranku...
vencelín
@Barry Lyndon
Vy jste máníak. Od kdy jezdí všechny vozy na naftu? Víte že už před více než 25 lety jste mohl dostat auto s továrním Cng?
Avatar - Pepa_007
Pepa_007
@Barry Lyndon ja bych zakázal vjezd aut do Prahy úplně. BEV za poplatek 200kc. Pak by se krásně žilo. Parkoviště bych neřešil, auta ať stojí doma.

Již brzo pod vedením Hřiba.
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
@Pepa_007 To zní moc dobře. Volil bych variantu BEV a 200 Kč za vjezd, za ty prázdný ulice by to stálo :-D.
Arese
@Pepa_007 Přesně tak, jak to onehdy říkala ta důchodkyně: "Já bych tyhlety internety zakázala!" :)))))
topten
podobne jako nesmis topit v kotlich s emisni tridou 1 a 2, tak bych zakazal jezdit benzinakum s emisni tridou 1 a naftakum 1, 2, 3 a 4, pricemz benzinak s emisni tridou 1 na tom je lip nez naftak s emisni tridou 4, ale prece jenom benzinova jednicka je uz hodne letity auto.

emisni tridy u kotlu se objevily az v roce 2000, takze prinejmensim vsechny kotle koupeny pred 2000 musi pryc. ve skutecnosti kotel s emisni tridou 1 a 2 jsi moh koupit jeste v roce 2013, takze i nektery 11 lety kotle nevyhovujou
s autama bych to udelal podobne
kdyz to jde u kotlu, proc by to nemelo jit u aut ???
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
@topten
Protože kotel mají dezoláti zamčený doma a nikdo na ně nemůže (zakázat ho, je teda politicky průchodné, protože je to jenom jako), autem jezdí po ulici, takže silniční kontrola na ně může (zakázat ho, je to teda politicky neprůchodné, protože by to bylo doopravdy) :-)
Další věc je, že kotlů je míň a jsou na jejich výměny brutální dotace. Aut je hodně a kdyby měl stát kromě biče, použít i cukr v podobě kotlíkových dotací, tak zkrachuje do roka :-)
Man Ký
@topten co produkuje starý benzín navíc, krom CO2? pokud se s tím jezdí málo, pak není důvod /a není to dvoutakt:)
u kotlů to možná jde, otázka je, jestli někdo jezdí po Jesenicku a kontroluje chalupy:)
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@topten

Ono je to u kotlů úplně stejné na přeshubu jako u aut.

Mj. starý kotel jsi dokázal udržet v provozu s pomocí šroubováku a kladiva. Moderní kotel za 5 let vyhodíš protože ti odejde elektronika... Ale jo, pro hujery je ekologické každých 5 let muset vyrobit nový kotel, na to spotřebovat suroviny a energie - v Číně, v Indii. Ale ať žije zelená ekologická Evropa...
Avatar - Mikesus
Mikesus
@rohYpnol
Zase meleš nesmysly. U rodičů máme kotel od roku 2003, drevoplyn, emisni trida tehdy byla max 3, takže je trojka. Je to už přes 21 let a stále funguje. To samé všichni v okolí i s novějšími kotly už s emisni třídou 4/5. To ze býk někdo blbej a kupoval to nejhorší i později, nemůže se divit. To samé je u aut, bezohlednost se naštěstí už řeší a tyhle vraky zamořujici ovzduší ( pojízdné nebo statické) se řeší legislativně. Kdyz nekdo nemá v hlavě, aby to vyměnil a co tím způsobuje, je potřeba to uzakonit. Zdraví má každý jen jedno.
vencelín
@topten
A co zbourat všechny budovy starší než 10 let? Vozidlo plní předpisy funguje, tak ať jezdí.
Podobné kotel, plní protipožární nařízení, funguje, tak ať topí. Pros vše vyhazovat po X letech a místo toho vyrábět novou věc včetně kompletního logistické řetězce?
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@vencelín

Přesně tak. Navíc někdo má třeba chalupy. Tam zatopit 2x do zimy ve starým kotli je asi menší zlo než každých 5 let kupovat nový kotel... navíc všechno musí být ufinancovatelné...

Takže uděláme ze starých chalup a domů objekty k demolici a vylidníme venkov... jasně, k tomu zakážeme auta dostupná pro běžné lidí...

Ano, přesně tohle EU chce. Likviduje a vyhlazuje ekonomicky vlastní obyvatele.
Avatar - Mikesus
Mikesus
@vencelín
Dům se dá zrekonstruovat. Ale tím, že ty platíš víc, protoze si ho nejsi schopen zateplit, sousedovi nijak zdraví neničíš. Ale to že posíláš z vraku, at už kotle nebo auta, jedy do ovzduší, tím vesmíru okolo nicis zdraví. Takze jen demagogicky michas nesrovnatelné věci. Klidně si sám na sebe strikej DDT, nikdo s tím nebude mít problém, nebo pij třeba arsen či olovo. To je stejne přirovnání s tím méně energeticky úsporným domem. Zhorsujes si to jen sám sobě, ne nikomu v okoli.
Jakmile někdo vytáhne energetiku domu a srovná s autem nebo kotlem, vím že jen se snaží obrátit pozornost na něco, co je úplně něco jiného a není to ten důvod, proč se omezujou staré vraky, kotle i auta. Ne že mají vyšší spotrebu, ale ze ničí životní prostředí a hlavně zdraví všech okolo. To dům nedělá.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Mikesus

Úplně špatně.
1) Dům se dá zrekonstruovat, ale nikdy nedocílíš energetických paramtrů nového domu!
2) To, že si někdo nezateplí RD/nevymění okna/nevymění kotel... znamená že musí topit víc, vypouští více emisí a ničí sousedovi zdraví více.

Přirovnání aut k RD je ZCELA ADEKVÁTNÍ. Jen hujeři to nepochopí.
kesumb
@topten
Blbost, Panadol ti to vysvetli !
Avatar - Mikesus
Mikesus
@kesumb
A srovnává to s domem, který nikterak neničí zdraví všech okolo. Jen máš vyšší náklady. Jo a elektrárna víchulí lidem pod okny, protoze musi kvuli tobe vyrobit vic energie. Že máme těch elektráren uprostřed obydlených oblasti.
kesumb
@Mikesus
debata s nekym kdo nechape inflaci a neni schopen uznat, ze koupeschopnost az na kratky vyjjimky u nas roste nema smysl. Obcas to ale musim zkusit, nejak se mi nechce verit, ze Gaussova krivka plati i v populaci…

a teda pro tebe ono kdyz se na hypoteky podivas jako na jakejsi mechanismus pujcovani lidem sotva za inflaci, coz k inflaxi realne vede. Kdyz se na to povivas jako na produkt ovlivnovanej CNB. Jesti jakasi preference energeticky mene narocnejch budov nedava smysl. Protoze pokud jeden protopi za zimu nesmysl a druhej jednotky procent rocniho prijmu povede to ke kecum a dezolatnim kecum na tema plisne, levna ropa z ruska, statem garantovana elektrika, fialova drahota, energeticka krize atd.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
No, ale abychom se zase tak nedojimali: uplne stejne to funguje vsude.

Takze to srovnani proti jinym zemim vicemene sedi.

Nemam presna cisla, takze treba jsme treti od konce, a ne druzi...
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Musím se smát.
Ano, a když vezmeme vozy, které stojí v autosalonech, tak bude průměrné stáří méně než 1 rok že...🤣
No, tak jdeme na to. Hned v úvodu myšlenkový lapsus. Žádný dodatečný poplatek při přeregistraci by samozřejmě situaci nijak neovlivnil k lepšímu, spíše naopak by situaci ještě více zhoršoval, že.
Pak se dozvídáme, že průměrný věk aut, které úspěšně projdou co 2 roky STK, je VYŠŠÍ než průměrný věk aut, které co 2 roky přijedou na STK... což je v podstatě vzájemně si odporující, že...
Musím uznat, že pan Šámal napsal opravdu kvalitní blábol.
traveldrive
@rohYpnol

Aspoň niečo kvalitného sa tu nájde...
Avatar - Jenik3
Jenik3
Jsem si dovolil taky přispět...tento týden auto oslavilo 23 let.
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
@Jenik3 Takže už stará plečka, ale do youngtimeru daleko... :-)
traveldrive
@Barry Lyndon

Jak ďaleko? Také auto už JE legitímnym youngtimerom, Keď nemáš v hlave, tak doštuduj alebo si nájdi na nete, kým niečo vyplodíš.
Avatar - Jenik3
Jenik3
@Barry Lyndon To da...
Arese
@Jenik3 Gratuluji! To můj yong-timer má přes půl století! Ale ročně s ním najedu tak 500 km, někdy ani to ne. :)))
Avatar - Pepa_007
Pepa_007
Trošku zmatený článek. Podle registru vozů je průměr 16 let. A podle toho co jezdí na STK tak je to méně. Co zbytek aut? Jsou přihlášené a platí se za ně pojištění? Kdo to dělá?
Rezna
@Pepa_007
Taky mi to nedává logiku...jediné vysvětlení je, že zbylá auta jsou buď v depozitu (takže neplatí pojistku a nemusí na STK) nebo na veteránských značkách (nemusí na STK) ..... nebo se pletu? ale itak je to blbost.
Arese
@Rezna Pokud vím, tak věk aut na veteránských značkách se do celkové statistiky registrací nezapočítává, což je naprosto logické.
Xonik
@Arese Ano, protože auta na véčkách jsou vedena v registru historických vozidel, nikoliv běžném registru.
Xonik
@Pepa_007 Není zmatený, to jen motáš dohromady nesouvisející věci.. To že je auto v registru neznamená že se s ním jezdí na STK, a už vůbec ne že by za něj někdo platil pojistku.
johny555
16 let starý auto by nevadilo, ale je to průměr. Takže cca půlka aut je ještě starších, třeba 20 a 30 let. A to by taky nevadilo, kdy by byly v bezpečném a odpovídajícím emisním stavu. Bohužel vídám lidi, co vezou svoje děti v autech se zrezlými prahy, sjetými pneumatikami, za nimi oblaka dýmu... A to je mnohem větší problém než samotný věkový průměr.
Dini
Můj průměr je 26 let:
47+35+25+Olet. Vše na bílých značkách a chodí to na STK.
Xonik
Tak to je celkem známá věc, dynamický průměr aut v provozu je dlouhodobě kolem 9ti let, což odpovídá realitě silnic. Naopak to nesmyslné číslo z registru je pouze statistický údaj, dokud je registr zaplevelený tak nikdy klesat nebude - nemá jak, nových aut se skutečně prodává adekvátně trhu, to nikdy nezprůměruje fakt, že v registru leží desítky let stará (často neexistující) auta…