Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Testy

Zpět na článek

TEST Hyundai Kona EV N Line – Jeden problém řeší, druhý přidává

35 komentářů

DonVito
Co se dozvim z tabulky technickych udaju?
Co uvest alespon kapacitu baterky a vykony AC a DC nabijeni???
To jsou nejpodstatnejsi parametry EV.
Plus samozrejme spotreba.
V tabulce je uvedena nula!

K EV to ma vypadat takto:
https://ev-database.org/…-Electric-48-kWh
admin badgeAvatar - Marek Bednář
Marek Bednář
@DonVito Je pravda, že tabulka testových dat je poněkud nepružná, ale kapacita baterie v testu uvedena je. Nejvyšší nabíjecí výkon DC výrobce neuvádí (v technických datech dostupných na webu Hyundai stojí "dostupné později"), ale v testu je také uvedeno, že jsem dosáhl max. 93 kW na krátký čas; rychlonabíjení se, myslím, v textu věnuji docela podrobně vč. fotky nabíjecí křivky. Maximum pro AC je 10,4 kW, doplním spolu se spotřebou a teoretickým dojezdem, děkuji za připomenutí.
Janek67
"Vzhledem k tomu, že jde o elektromobil, však používám i vestavěnou navigaci – a ta mě těší nejen opravdu dobrou databází úsekových radarů, ale taky tím, že zobrazuje vaši průměrnou rychlost v tom úseku. Samozřejmě je to rychlost tachometrová, tedy o nějaké 2–3 km/h vyšší než skutečná,..."
- proč "samozřejmě"? Naopak bych (celkem samozřejmě) čekal, že navigace bude ukazovat rychlost skutečnou, tedy vypočtenou z GPS.
admin badgeAvatar - Marek Bednář
Marek Bednář
@Janek67 Vestavěné navigace, které ukazují rychlost, ji ukazují podle toho, jestli to jsou navigace od výrobce auta, jako zde, nebo od externího dodavatele. Pamatuji si např. Fiat 500e s navigací od TomTomu nebo koho, tam byla rychlost v navigaci skutečná dle GPS.
Avatar - Pepa_007
Pepa_007
Milionek za takovéhle autíčko je vcelku dost. Cena je extrémně vysoká. Auto vyloženě ošklivé.
Arese
Proč sem redakce pořád dává testy takovýchto nekoupitelných elektrokřápů? Tak 95 % Čechů takováto přibližovadla nezajímají, protože o ně absolutně nemají zájem!
Avatar - Mikesus
Mikesus
@Arese
Zajem o ně mají hlavně lidi, kteří na ně asi nikdy mít nebudou. Jinak by sem nechodili psát, že o ně nemají zájem. Závist je hrozná věc co?
Arese
@Mikesus To jako že někomu závidím zkratowůz?! Tak teď si mě opravdu hóóódně pobavil, nic tak absurdního jsem ještě v odpovědi na můj příspěvek nečetl! :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
kesumb
@Arese
pojd flakni sem nakyho prokopce at to potvrdis!
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
@Mikesus Arogance je taky pěkně otravná charakterová vada.
_Teddy_
No ked uz uvadzate vas dojazd zo 100 na 17% (271km), mozno by ste mohli uvadzat aj nabijanie zo 17 na 100%. Tipujem ze to bude vyrazne cez hodinu, ked zo 17 na 80% to trvalo 3/4 hodiny. Oba udaje su teda biedne az mizerne, a vobec nezodpovedaju vozu s cenou ~1.3 miliona Kc.
Johnn
@_Teddy_ Auto.cz se musí brát s rezervou. Testy BEV by měli být profesiánálnější. Třeba zde:
https://fdrive.cz/…a-spotrebu-11634
https://fdrive.cz/…jeni-video-12897
https://fdrive.cz/…u-s-videem-12811
Avatar - Mikesus
Mikesus
@Johnn
hezká statistika z reálného provozu a užívání. Žádní teoretičtí kovbojové jako tady na diskuzi. Tam to opravdu testují super. Hezky zaznamenané i to nabíjení.
_Teddy_
@Johnn
Diky. Ten web som nepoznal, ale uz ho davam do bookmarku. Informacne je to tam ovela hodnotnejsie, ako to co clovek najde tu...
admin badgeAvatar - Marek Bednář
Marek Bednář
@_Teddy_ Schválně se ve svých testech elektromobilů věnuji nabíjení u rychlonabíječek z X na 80 %, protože nad 80 % stavu nabití výrazně klesá nabíjecí výkon (tady u kony to bylo už před 80 %, ale u většiny aut je to právě až nad 80 %). Na dlouhé trase není efektivní nabíjet u rychlonabíječek až do 100 %, protože těch stejných +-40 minut, které zabere nabíjení z 80 na 100 % (tj. 20 % využitelné kapacity baterie), můžu při další zastávce na nabíjení věnovat nabíjení z 20 na 80 % (tj. 60 % využitelné kapacity baterie). Proto taky uvádím odhad dojezdu "mezi zastávkami u nabíječky", tedy mezi nějakými 15-20 a 80 %, protože mi to přijde nejlépe relevantní ke skutečnému použití auta. Do 100 % se nabíjí pomalu střídavým proudem (i s ohledem na životnost baterie), tj. přes noc nebo přes pracovní dobu, a tam je jedno, jestli to trvá 4 h 30 min nebo 7 h 30 min. A ano, na auto s cenou 1,3M je max 93 kW, a ještě jen v krátké špičce, hrozně pomalé nabíjení.
Modrý blesk
To je zase test jednoho vehiklu, když se budu držet doporučení udržovat baterii nabitou mezi 20 a 80 %, tak s tím po dálnici nepřejedete bez zastávky na dobíjení ani z Prahy do Brno a to je vehikl za cenu 1,3 mil. Kč. Z mého pohledu to už není ani trapné, ale je drzost prodávat auto s tak mrzkým dojezdem za skoro 60 tis. US dolarů!
kesumb
@Modrý blesk
hele s 20-80 prestal uz i passat b8evo, prestan s tim taky at ze sebe nedelas vola
Modrý blesk
@kesumb
No dobře, ale tak stejně to moc neřeší, stejně kdo v reálu bude čekat na nabíječce do nabití na 100 %, spíš je to cca 70 % procent nabití a pod 10 % bych osobně nešel, na dálnici spíše pod 25 % - kolony, objížďky - velké riziko, že se auto při stavu baterie 5 -7 % začne zpomalovat. Tak to opět vychází i v reálu na těch cca 60 % kapacity... Toho vola z nás dělají automobilky co tyhle vehikly produkují....
Avatar - Mokrous
Mokrous
@kesumb Sorry, ale vola tu teď ze sebe děláš ty. Kona jezdí po dálnici za 22kWh/100, takže v řežimu 80%-10% dá s bídou 200km. Kdokoli pojede kousek dál je nahranej. Stačí jet Prha-Brno a pak zpět. A o zábavu máš postaráno.
DonVito
@Mokrous

Mas pravdu, kdyz pojedes na otocku do Brna, budes nahranej a budes si muset dst 30 minut pauzu.

My ostatni, co se nezivime rozvazkou nabijeme behem cinnosti kvuli ktere jsme do Brna jeli. Nebo si dame behem nabijeni treba obed nebo veceri jako lidi.

Nemam problem se smysluplne podridit svemu autu. Za usetrene emise (a penize...) mi to stoji.
Johnn
@Mokrous A nebo taky na dálnici pri rychlosti 130km/hod jedeš za 19.3kWh/100km .
Ale jo, na rychlejší dálniční přesuny Hyundai/ Kia nabízejí lepší auta, stačí si jen trochu připlatit. Nebo už novější techniku v podání EV3.
Ale pro většinu lidi a většina nejezdi denně 500km, je Kona dobrá volba, vzhledem k jiným důležitým vlastnostem.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
@DonVito Tak je jasné, že ty se svému autu podřizuješ, když sis z elektra udělal náboženství.
kesumb
@Mokrous
vis proc sem te dal za priklad?
Protoze nechapes nesmyslnost 20-80%. Proto ses za vola.
Avatar - Mokrous
Mokrous
@kesumb Co je nesmyslnýho na 80-20%???
Je to doporučení výrobce. A když to změním na 80-10%, tak se toho moc nestane. Jen magor jezdí do nuly. A kdo nemá vlastní wallbox a nebo jezdí dál, než kolem svýho komína, tak má prostě smůlu. Můžeš to okecávat jak chceš, ale nic na tom nezměníš. Cestou do Brna a zpět nebudeš dřepět u nabíječky a čekat na 100% nabití.
Deset let tady ukazuješ, jak potřebuješ výkony, brutální dynamiku a co nevystřelí jako raketa je pod tvoji úroveň a pak tu budeš hájit EV střepy, co dají s odřenejma ušima 200 km na dálnici. (Ekojezdec Velíšek jel dálnici za 22kWh! 70% z 64kWh je 44,8kWh. Kolik pak ti vyšlo??? A to bylo v téměř ideálních podmínkách.) A když budeš chtít dát 250 km, tak pojedeš jak strejc a máš po dynamice.
Má cenu se tady furt trapně dohadovat? EV jsou uživatelsky fajn, když máš pořád po ruce zásuvku a nemusíš jezdit daleko. Kdo to chce, ať si to pořídí, jeho věc. Já ale nehodlám podřizovat svoje chování autu a furt plánovat kam zajíždět a kolik % dobíjet.
Johnn
Kona má relativně pomalejší nabíjení, ale vzhledem k tomu, že to v Evropě nebývá mezi důležitými parametry při výběru BEV, tak je to v pohodě.
A má dva výrazné bonusy oproti konkurenci, odolnost baterií proti degradaci
https://www.youtube.com/watch?…

a poměrně nízkou spotřebu.
Ještě by mně zajímalo, které konkurenční auto mohu odemykat a startovat jen s pomocí chytrých hodinek, klíč může zůstat doma.
Rasto
Nerozumiem, prečo existuje Kia EV3. Keď to konkuruje akurát tak Niru a Kone.

Nemohol by niekto urobiť proste použiteľné EV kombi? Sú Hatche, sú crossovery ale kombi je iba VW id7 za 1.5m
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
@Rasto Souhlas. Nevím, proč s výjimkou id.7 nikdo neudělá normální rodinný lift/kombi pro Evropu. Všechno stejné cross pekáče na jedno brdo, co na dálnici sežerou desítky km dojezdu úplně zbytečně.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
1.3 mega za tak zastaralou techniku je nesmysl, tady ten obchodní model Hyu fakt nechápu. A zaujala mě ta absence jakýchkoli adaptivních funkcí světlometů - zrovna Hyu si dřív potrpěl na to, aby i obyč. halogeny měly poctivé přisvěcování do zatáček.
Johnn
@twistedTSD A kolik se prodává aut s vyspělejší 800V architekturou? Jak je vidět kupující to až tak neřeší. Většina aut v mainstraimu je 400V se svými kompromisy výkon-životnost. H/K mohou být konzervativnější, u nich výběr je.
Na druhou stranu zrovna o adaptivní funkci světel hodně řidičů nestojí, protože zatím už z principu nejsou lepší než běžný řidič ( ten samý důvod proč všude nefunguje plně autonomní auto).
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
@Johnn I 400V architektura se dá dělat (mnohem) lépe než tady.

Základní adaptivní funkce světel - přisvěcování, alespoň SW režim do mlhy, popř. natáčení, nejsou žádné raketové inženýrství. A myslím, že i ty matrixy dnes docela obstojně fungují.
Johnn
@twistedTSD A které jsou ty lepší 400V krom Tesly?Ano rychleji se nabíjí, ale když už by šlo opravdu o rychlost tak jdeš k H/K do 800V a nic jiného se neprodá. A co životnost. Podívej se na degradace jetých BEV a rázem se vše jeví jinak.
Tak to obstojně se tedy týká i různé autonomie vozu, to je stejné, prostě pokud světlomet vystínuje pouze oblast kde je intenzita světla stejná jako min. potkávacích světel, ale ve spoustě situací nereaguje, nebo pozdě , tak to si nech.
Režim do mlhy? Nemám takový režim a mlhu krásně podsvítí,Je to asi dáno obyčejnou fyzikou, úhly dopadu a odrazu světla.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
@Johnn Spíš které nejsou? Např. s Elroqem se to sotva může srovnávat.

Životnost je nejvíc závislá na termomanagementu, ne rychlosti nabíjení. 50 kW stačí na postupné uškvaření baterie, pokud se zanedbá chlazení.
Johnn
@twistedTSD Čím větším výkonem nabíjíš, větší proud a termomanagement baterie se musí více snažit. Robustnější termomanagement, bývá i náročnější na spotřebu.
Podívej se na ojetá BEV, 2- 6let stará a zjistíš kdo umí s bateriemi lépe pracovat. Třeba tebou jmenovaný Elroq nemá šanci.
A ještě jednou když nevadí pomalejší nabíjení o 10-12 minut, proč by najednou mělo vadit dalších 10 min.? Rozhodující budou spíše vyhlídky na delší životnost a ekonomiku provozu. Kona je úspornější než Elroq ( technika Elroqu vychází z Enyaqu, to není nic nového, nebo vyvinutého pro menší auto).
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
@Johnn Mít 10 minut a nemít 10 minut, to je 20 minut, pravil klasik... Čas je to nejcennější, co mám, a 40 minut na benzínce je moc i na oběd a dezert k tomu.

A pokud už si hodlám EV nechat a prioritou je životnost, tak je asi lepší hledat něco s LFP.
ericn
@twistedTSD jenže ono už to dávno není ani 20 nebo 40minut, minulou sobotu jsem jel na chalupu a sjíždím na 90km D1, kde je ona proslulá Benzina (Orlen) s Tesla Hubem a co jsem tam nepotkal? Obsazené všechny Tesla nabíječky (tuším, že jich je 8) a u nich fronta dalších 5ti Tesel. Musel jsem se smát, když jsem po 5ti minutách odjížtěl s plnou nádrží CNG 🤣👍 Ten poslední si tu cestu musel natáhnout tak o 2 hodinky 🙈😋