Technika
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeNouzové startování aneb Když vás zradí baterka: Co dělat, abyste nic nezničili?
37 komentářů
Mokrous
Placenej článek číst nebudu, ale je sranda, že jsem zrovna koupil startovací kabely 25mm pro diesely do 3 litrů a v předsíni mi stojí nová Varta od zmíněné firmy, která je skutečně na baterie v ČR naprostá jednička a její ceny jsou úplně jinde než ve zbylých shopech. A velmi brzo si k nim sjedu s druhým autem na nakódování druhý baterky.
Baterku kupuju a měním preventivně. V životě jsem nedobíjel jinak než jízdou. Mimochodem předchozí Varta Silver z tohoto shopu vydržela 6 let týrání po malém městě stylem start 1km, start, 800m, start 2km, start 3km a podobně a stále funguje. Nicméně půjde do sběrného dvora a radši tam dáme novou na tuto zimu. Kdyby náhodou.
Já si do svýho auta, který jezdí štreky dám po 4 letech novou z důvodu, že když jsem si posledně skočil do značky, tak mi ji týrali 2 měsíce až na 11,3V a prej v pohodě. Ani přes důrazné reklamace nic neuznali a nechali ji umírat. Šmejdi značkový...
Baterku kupuju a měním preventivně. V životě jsem nedobíjel jinak než jízdou. Mimochodem předchozí Varta Silver z tohoto shopu vydržela 6 let týrání po malém městě stylem start 1km, start, 800m, start 2km, start 3km a podobně a stále funguje. Nicméně půjde do sběrného dvora a radši tam dáme novou na tuto zimu. Kdyby náhodou.
Já si do svýho auta, který jezdí štreky dám po 4 letech novou z důvodu, že když jsem si posledně skočil do značky, tak mi ji týrali 2 měsíce až na 11,3V a prej v pohodě. Ani přes důrazné reklamace nic neuznali a nechali ji umírat. Šmejdi značkový...
@Mokrous
No, moje zkušenost s Vartou i zkušenosti mých známých automechaniků jsou takové, že Varta jsou jen vyhozené peníze. Kvalita je dávno v háji.
Minichodem, originál baterie z prvovýroby mi vydržely na různých autech běžné 12, 15 let. Jak je člověk vymění za nové, moderní, značkové, tak pokud vydrží 4 roky tak je to zázrak...
Kvalita je dávno v háji...
No, moje zkušenost s Vartou i zkušenosti mých známých automechaniků jsou takové, že Varta jsou jen vyhozené peníze. Kvalita je dávno v háji.
Minichodem, originál baterie z prvovýroby mi vydržely na různých autech běžné 12, 15 let. Jak je člověk vymění za nové, moderní, značkové, tak pokud vydrží 4 roky tak je to zázrak...
Kvalita je dávno v háji...
@rohYpnol Dovolím si nesouhlasit. Varta Silver úplně v pohodě 8-10 let, když s tím jezdíš normálně. To znamená dál jak 2 km a nestojí to měsíc v kopřivách a pak zas 2 km. Plus když nepožíváš kurwítko S&S.
Právě jsi si přečetl, že už tu přes 6 let trápíme (no, já ne, ale to je na jinou debatu) jednu takovou chuderu tímto stylem a stále je v pohodě. Výměna je preventivní. To samé ta druhá. Jen prostě už nemám důvěru v tu, co mi ničil servis. (A ani to není Varta)
Když si dám sám novou a sám ji správně provozuju, tak vydrží spoustu let. Ale většinou s ní jezdí už nový majitel.
Mě se to v životě nestalo, že bych nenastartoval. A to týrám baterii zase jinak. Tím, že stojí klidně 10-14 dní v mraze venku a pak sednu a jedu třeba 300 km. Ale vždycky na první crvnknutí. Spíš to je taková paranoia, že by mi třeba mohla kleknout někde v Alpách a to pak nechceš řešit večer po tmě někde na horské pastvině bez lidí... Kdyby ji servis neprasil hned zkraje, tak by mě to ani nenapadlo ji po 4 letech měnit.
Jinak běžně beru Varta Silver. A teď si do Pašíka chci dát AGM.
Právě jsi si přečetl, že už tu přes 6 let trápíme (no, já ne, ale to je na jinou debatu) jednu takovou chuderu tímto stylem a stále je v pohodě. Výměna je preventivní. To samé ta druhá. Jen prostě už nemám důvěru v tu, co mi ničil servis. (A ani to není Varta)
Když si dám sám novou a sám ji správně provozuju, tak vydrží spoustu let. Ale většinou s ní jezdí už nový majitel.
Mě se to v životě nestalo, že bych nenastartoval. A to týrám baterii zase jinak. Tím, že stojí klidně 10-14 dní v mraze venku a pak sednu a jedu třeba 300 km. Ale vždycky na první crvnknutí. Spíš to je taková paranoia, že by mi třeba mohla kleknout někde v Alpách a to pak nechceš řešit večer po tmě někde na horské pastvině bez lidí... Kdyby ji servis neprasil hned zkraje, tak by mě to ani nenapadlo ji po 4 letech měnit.
Jinak běžně beru Varta Silver. A teď si do Pašíka chci dát AGM.
@Mokrous
K tej "normalnej" jazde: kedysi platilo, ze ak po nastartovani prejdes 20-30km, dobil si bateriu naspat o to co si spotrebovali pri startovani, a mozes tento cyklus opakovat bez obav ze sa bateria vybije.
Dnes, okrem S&S-kurvitka, mame v autach este aj horsie (ktore sa ani nedaju deaktivovat)! Jedno z nich je tzv. "inteligentne dobijanie": aby sa minimalne znizila spotreba, casto sa dobijanie odpaja (cim klesne odpor alternatora). Nabijanie sa preferuje vtedy, ked nepotrebujes vykon, t.j. pri jazde dole kopcom, alebo brzdeni. Vysledkom potom je, ze clovek prejde po dialnici aj 200km, este stale nemusel vobec bateriu dobit.
Teraz som tu riesil taky problem u jedneho znameho: autom chodi denne do prace 50km tam a 50km naspat. Ziadne dalsie jazdy nerobi, a napriek tomu bateria prakticky na minime. Nepomaha nic, len vybrat a dobit, pretoze auto dobijat odmieta...
K tej "normalnej" jazde: kedysi platilo, ze ak po nastartovani prejdes 20-30km, dobil si bateriu naspat o to co si spotrebovali pri startovani, a mozes tento cyklus opakovat bez obav ze sa bateria vybije.
Dnes, okrem S&S-kurvitka, mame v autach este aj horsie (ktore sa ani nedaju deaktivovat)! Jedno z nich je tzv. "inteligentne dobijanie": aby sa minimalne znizila spotreba, casto sa dobijanie odpaja (cim klesne odpor alternatora). Nabijanie sa preferuje vtedy, ked nepotrebujes vykon, t.j. pri jazde dole kopcom, alebo brzdeni. Vysledkom potom je, ze clovek prejde po dialnici aj 200km, este stale nemusel vobec bateriu dobit.
Teraz som tu riesil taky problem u jedneho znameho: autom chodi denne do prace 50km tam a 50km naspat. Ziadne dalsie jazdy nerobi, a napriek tomu bateria prakticky na minime. Nepomaha nic, len vybrat a dobit, pretoze auto dobijat odmieta...
@Mokrous
Tady souhlas.
Staram se o 5 aut, vsude Varta, a vsechny bez problemu.
Vcetne malo jezdici Alfy.
Ano, je treba nekupovat tu nejlevnejsi dostupnou.
Tady souhlas.
Staram se o 5 aut, vsude Varta, a vsechny bez problemu.
Vcetne malo jezdici Alfy.
Ano, je treba nekupovat tu nejlevnejsi dostupnou.
@_Teddy_ Máš úplnou pravdu. Tyhle systémy jsou děs. Jediný výsledek je, že baterie trpí.
Já řeším tyhle dobra od Bruselu a automobilek jak to jen jde. Všechny asistenty vypínám, abych nenaboural a jel v klidu a neničil si zadní brzdy a spotřebu, S&S vypínám a zásadně nejezdím v ECO režimu, ale hezky pěkně v režimu SPORT, kde mám lepší spotřebu jak na tempomat v ECO.
Takže pořád dobíjím a netrápím dvouhmotu ani ložiska a auto jede.
Já řeším tyhle dobra od Bruselu a automobilek jak to jen jde. Všechny asistenty vypínám, abych nenaboural a jel v klidu a neničil si zadní brzdy a spotřebu, S&S vypínám a zásadně nejezdím v ECO režimu, ale hezky pěkně v režimu SPORT, kde mám lepší spotřebu jak na tempomat v ECO.
Takže pořád dobíjím a netrápím dvouhmotu ani ložiska a auto jede.
Horký Hrom
Pokud je to nějaký menší benzinový motor s manuálem, jako je to auto na obrázku, a je k dispozici alespoň krátká rovinka, přijde mi nejjednodušší auto nastartovat roztlačením. U moderních motorů s nízkým třením stačí dosáhnout rychlosti chůze.
@Horký Hrom Rozvody? Nic? Katalyzátor? Nic? Řídící jednotka? Nic?
@Mokrous
Rozvody, katalyzátor a řidicí jednotka poznají jak, jestli motor roztočil startér nebo externí síla?
Rozvody, katalyzátor a řidicí jednotka poznají jak, jestli motor roztočil startér nebo externí síla?
@Horký Hrom Takže když nemáš napětí, tak všechny jednotky, lambda atd. fungují jak mají? A když teče nespálený benzín do katalyzátoru a pak v něm chytne, tak to nevadí? A proč se nemá stát v kopci s kvaltem bez ručky? Asi to rozvody milují...
@Mikesus
Pokud je moderní benzinový motor v pořádku, tak chytne během pár otáček klikového hřídele. Jo, když to budeš roztlačovat podesáté, podvacáté, bude to katalyzátoru vadit. Ale pak není problém v baterii, ale v něčem jiném.
Nikdo neříká, že při tom roztlačování máš pustit spojku okamžitě, aby rozvody dostaly "co proto". Každého by mělo napadnout, že spojku bude pouštět jako při rozjíždění.
A jestli při tom zkolabují rozvody, je primárně problém v jejich konstrukci.
Pokud je moderní benzinový motor v pořádku, tak chytne během pár otáček klikového hřídele. Jo, když to budeš roztlačovat podesáté, podvacáté, bude to katalyzátoru vadit. Ale pak není problém v baterii, ale v něčem jiném.
Nikdo neříká, že při tom roztlačování máš pustit spojku okamžitě, aby rozvody dostaly "co proto". Každého by mělo napadnout, že spojku bude pouštět jako při rozjíždění.
A jestli při tom zkolabují rozvody, je primárně problém v jejich konstrukci.
@Horký Rom Hammuna Lempl Renoo
Omlouvám se, bratře, za nepozornost. Po těch hodinách elektormobilního spamování člověk občas ztratí pozornost. Ať žije soudruh Kim Čong-Peksa. Notýsek na poznámky mám nachystaný.
Omlouvám se, bratře, za nepozornost. Po těch hodinách elektormobilního spamování člověk občas ztratí pozornost. Ať žije soudruh Kim Čong-Peksa. Notýsek na poznámky mám nachystaný.
@Horký Hrom
Že to byl vtip... 😅😅😅
Pokyny výrobce strana 1 tučně u každého auta - zákaz roztláčet...
Že to byl vtip... 😅😅😅
Pokyny výrobce strana 1 tučně u každého auta - zákaz roztláčet...
@rohYpnol
Někteří výrobci to v návodu mají. Stejně tak někteří mají v návodu, že životnost oleje v převodovce je doživotní. Člověk nemůže všemu věřit. Znám konkrétní případ dvou aut se stejným motorem a převodovkou, kde výrobce A) v návodu zakazuje auto startovat roztláčením a výrobce B) to povoluje. Ono je to o tom používat hlavu. Šestiválcový diesel s automatem, elektrickým zámkem volantu a brzdami brake-by-wire rozlačovat nebudu, to dá rozum.
Někteří výrobci to v návodu mají. Stejně tak někteří mají v návodu, že životnost oleje v převodovce je doživotní. Člověk nemůže všemu věřit. Znám konkrétní případ dvou aut se stejným motorem a převodovkou, kde výrobce A) v návodu zakazuje auto startovat roztláčením a výrobce B) to povoluje. Ono je to o tom používat hlavu. Šestiválcový diesel s automatem, elektrickým zámkem volantu a brzdami brake-by-wire rozlačovat nebudu, to dá rozum.
Ada je zase tady
Bacha na dodatečné instalace různých zabezpečovacích zařízení. I když nežerou moc, tak pár desítek mA to bývá a pokud jste třeba zraněný a auto 10 dnů stojí před domem, má to akumulátor většinou už za sebou...
@Ada je zase tady Je to tak. Ono si dnes každý moderní auto bere 10mA i víc podle toho kolik aplikací zrovna používá majitel atd.
Časem se tedy různé jednotky odpojují, aby se baterie chránila, ale i tak to pořád padá a padá. Mě teda naštěstí, když to padne pod 12V auto pošle sms, ať kuwa zvednu pr.el a jdu to projet. Pravidelné jezdce toto netrápí, pokud to nejsou pravidelní poskakovači po centru.
Časem se tedy různé jednotky odpojují, aby se baterie chránila, ale i tak to pořád padá a padá. Mě teda naštěstí, když to padne pod 12V auto pošle sms, ať kuwa zvednu pr.el a jdu to projet. Pravidelné jezdce toto netrápí, pokud to nejsou pravidelní poskakovači po centru.
@Mokrous Preco by som to mal prechadzat ako nejaky otrok auta? To je co za choru logiku? Ved nech si to dobije z trakcnej baterie. Alebo nech si nastartuje moderny spalovaci motor a dobije. Uz teraz su snad moderne auta inde :-)
@xxc Chorej seš tady akorát ty a dokazuješ to už roky každým svým příspěvkem. Běž radši trénovat rozjezdy a kup si něco co má aspoň 800 koní a 1200 Nm ať to stihneš.
Trhnete si nohou.
Vozte kabely.
Pripojujte baterku na baterku, + na +, - na -, plus jako prvni.
To druhe auto nechte nastartovane, dokonce pomaha i drzet zvysene otacky.
Chvili nechte pripojene, minimalne 20 vterin. Ale klidne 2 minuty, jestli mate cas.
Po nastartovani nechte chvili bezet, ve smyslu az bude jiste, ze auto udrzi volnobeh.
Zdarma.
:-)
Ty nejsi normální.
Otázkou je kde. Chata, práce, kamarád, servis.
Kdyz není zázemí, tak si pořidit powerbanku s funkcí startování motoru a mít ji nabitou.
Kdy už někteří pochopí, že doba Š120GLS a Praga V3S je pryč?
A proc to jednotkam vadi?
Správné pořadí zapojení start. kabelů je
1. + pól vybitého
2. + pól nabitého
3. - pól nabitého
4. kostra vybitého
odpojení obráceně, 4. 3. 2. 1.
Kostra proto, aby při případném přeskočení jiskry při odpojení nebyla tato jiskra v blízkosti akumulátoru a eliminovalo se tím případné riziko výbuchu akumulátoru.
(Pokud to není v článku, také si ho neplatím.)
Jo, no vzdyt to rikam, plus prvni.
Vybuch akumulatoru?
Ja jsem nemluvil o elektromobilech. Klasicka baterka fakt nevybouchne.
Ano, výbuch vodíku resp. vodíku se vzduchem, který se uvolňuje při nabíjení každého klasického olověného zaplaveného akumulátoru.
minus nejlip na blok, jenze rekneme si narovinu ze promrzlejma rukama se ti ho cistit nechce. Auta maj prepetovou ochranu uz od 90er, navic to da i 16V. Nebal bych se toho, nastartoval sem toho fakt dost a nikdy zadnej problem nebyl. Nicmene to overvolt protection relay mi kdysi odeslo na SL, takze uz tam urcite je…
I zde ve fotogalerii je vidět kostřící bod a nemusíš ho čistit.
Navíc dnes má i dost lepších kabelů na sobě krabičku s diodou jako ochranu proti špičkám. Pokud to teda podle tebe není atrapa...
Plus se to kostří i proto aby BMS věděl co kam a kolik teče...
ty ses dobrej teoretik..
z jednoho auta spojis k druhymu. Z toho nastartovanyho tece proud primo z alternatoru a jakaloliv informace kolik je k hovnu, kdyz to tece mimo baterku. A v druhym aute to tece kolem baterky (pokud ovsem nema takovej odpor aby vysosla i tu zivou) a tedy cela jeji bms je k prdu taky
dioda na kabelu je atrapa k prdu to se vsad. Zavzpominej na fyziku a zkus se rozpomenout co to je odpojovat DC proud blizici se k 1000A..
Proste spojit nechat chvili bezet a startovat
a pokud nejde tak odpojit puvodni baterku a nastartovat z zivy. Ovsem tady bacha nema to rado kdyz je to bez proudu lepsi delat stle pod napetim aby auto vubec nepoznalo ze se neco meni
Páni! Tady se člověk teoretik dozví od praktiků vážně fůru zajímavých informací.
Třeba, že plusový vývod baterie spojený se startovacím kabelem se netýká baterie. Hmmm. A v druhém autě oba vývody se už vůbec baterie netýkají. Hmmm.
A dále, že se třeba přepětí (napětí) neměří ve Voltech ( v těchto případech především stovky V až kV v řádu ms), ale v Ampérech. Díky - píšu si. Průrazné napětí jistě nehrozí nikdy a nikde, že?
Pak se dozvíme, že čím vyšší odpor, tím větší odběr. Wau! To zcela mění mé dosavadní vidění světa a fyziky. Opět díky!
A na závěr už jen taková drobnost, jako je rada odpojit v moderním voze baterii, která bez nakódování pořádně nemůže fungovat a v mezičase vypnout a zmrzačit veškeré systémy v autě. To je taky super řešení.
Díky moc!
1) achjo, umis cist?
Pisu, ze nemas odpojovat auto od napajeni
2) Cela tvoje poznamka o BMS je smesna, netusis jak to cely funguje. Na vteriny je to hlavne uplne jedno tim spis u olova
3) nevim na co reagujes ohledne prepeti, psal sem poznamku o prerusovani vodice pod zatezi, dioda pripojuje jako polovodic minus. Jako urcite lze baterie pripojovat “mekkce”, velky trakcni zdroje to tak maj, ale tvl todle resit kvuli startu blbyho auta to fakt chci videt funkcni na kabelech za par korun. Hadam ale ze je to cely internet, kolik jednotek si uz upekl?
4) nemas zac, pokles napeti na vodici je umerny zatezi, tedy odporu vadne baterie, odporu vodice a odberu starteru. Pokud bude baterka lehla neotocis tim ani boosterem. Proto ji musis odpojit, jak to udelat viz vejs
Apropo cely tvoje prepeti bys musel uzemnit svodicem, a fakt bych chtel videt jeden nekdy klidne po zasahu domu bleskem vypalenej…
k tvymu kostricimu bodu, kam si asi myslis ze je kostrenej starter. Si pod to lehni,…