Novinky
Ham.
2
@Marek Bednář Nesmysl, v okamžiku, kdy přední kola mají nulovou adhezi (stojí třeba na ledu) tak po sepnutí spojky dostanou zadní kola téměř 100% toč. momentu, který leze z převodovky. I na suchu při prudkém rozjezdu dostanou zadní kola víc toč. momentu než přední, protože zadní kola mají téměř vždy lepší adhezi než přední (klopný efekt při zrychlování). Rozdělení 50/50 platí jen za ideálních podmínek. Jinak řečeno, přísun toč. momentu na předek není nutné omezovat, přísun se omezuje sám ztrátou adheze (kolo s nulovou adhezí nepřenáší žádný moment).
Přejít do diskuze
Pneumatiky
Kodiaq RS je k mání na kolech jediného rozměru 20“ . To je sice pravda podle konfigurátoru nového auta, ale v CoC jsou zapsané i 18 a 19" ráfky s příslušným obutím, takže třeba zimní gumy lze pořídit na menších ráfcích. Konkrétně tedy u pětimístné verze
235/55R18 7,5JX18 ET40
255/45R19 8,0JX19 ET 38
255/40R20 8,5JX20 ET38
Kodiaq RS je k mání na kolech jediného rozměru 20“ . To je sice pravda podle konfigurátoru nového auta, ale v CoC jsou zapsané i 18 a 19" ráfky s příslušným obutím, takže třeba zimní gumy lze pořídit na menších ráfcích. Konkrétně tedy u pětimístné verze
235/55R18 7,5JX18 ET40
255/45R19 8,0JX19 ET 38
255/40R20 8,5JX20 ET38
@Marek Bednář Napevno opravdu neznamená 50:50! Jak už je ostatně výše podrobněji vysvětleno...
@Ham.
ano správně a nejde jen o adhezi, ale i o rozdílné dráhy jednotlivých kol třeba v zatáčce, což způsobí jejich odlišné otáčky
50:50 drží jen klasický diferenciál, naopak mezinápravová spojka má poměry silně kolísavé. Někdy je to přínosem, jindy zas blbě
ano správně a nejde jen o adhezi, ale i o rozdílné dráhy jednotlivých kol třeba v zatáčce, což způsobí jejich odlišné otáčky
50:50 drží jen klasický diferenciál, naopak mezinápravová spojka má poměry silně kolísavé. Někdy je to přínosem, jindy zas blbě
@Othello Ono by se u haldexu resp. jakékoliv mezinápravovové spojky dalo s klidem napsat, že 50/50 v reálném životě může nastat jen velmi vzácně, protože při jízdě rovně ustálenou rychlostí (což je stav, kdy by haldex mohl teoreticky přenášet moment 50/50) haldex rozepíná a nechává proudit toč. jen na přední kola a v situacích kdy spíná (průjezd zatáčkou, rozjezdy, zatížená koule) platí, že přední a zadní kola mají rozdílnou adhezi i na suché teplé vozovce a tudíž rozdělení momentu bude kolísat v tom rozmezí jak jsi popsal a na 50/50 se může dostat jen ve velmi vzácných okamžicích.
@Ham.
ano, popsáno naprosto správně
u plně sepnuté spojky se rozdělení momentů mění pouze na základě trakce a odvalování jednotlivých kol a může kolísat v rozmezí 0:100 - 100:0
(teoreticky může i těch 100% přesáhnout například na -20:120 ale to je spíše nežádoucí stav)
ano, popsáno naprosto správně
u plně sepnuté spojky se rozdělení momentů mění pouze na základě trakce a odvalování jednotlivých kol a může kolísat v rozmezí 0:100 - 100:0
(teoreticky může i těch 100% přesáhnout například na -20:120 ale to je spíše nežádoucí stav)
Ten Emotion Start bude hodně užitečná funkce 😄
Co se týká zrychlení, čtyřkolka bude mít vliv asi dost velký protože u Kodiaku tahá motor o víc jak 300 kg větší hmotnost a přesto je na stovce dřív
A technická poznámka, neznám žádný logický důvod, proč by zadní náprava připojovaná přes mezinápravovou spojku mohla dostat nejvýše 50% točivého momentu, jak pan Bednář píše u Kodiaku. Ledaže by to bylo úmyslně nastavené v software, ale pak by takový pohon poněkud postrádal efektivitu
Co se týká zrychlení, čtyřkolka bude mít vliv asi dost velký protože u Kodiaku tahá motor o víc jak 300 kg větší hmotnost a přesto je na stovce dřív
A technická poznámka, neznám žádný logický důvod, proč by zadní náprava připojovaná přes mezinápravovou spojku mohla dostat nejvýše 50% točivého momentu, jak pan Bednář píše u Kodiaku. Ledaže by to bylo úmyslně nastavené v software, ale pak by takový pohon poněkud postrádal efektivitu
Díkybohu že je Octavia RS i ve verzi liftback. ty zadní "aero" ploutve jsou naprosto nevkusné a Škodovka (potažmo celý koncertn VW) je stejně bude stále rvát do všech hatchbacků. Za chvilku si člověk ani nebude moct žadné jejich auto koupit, protože si prostě nevybere.
@Marek Bednář
Já jen poukazují na názory vašich kolegů 😉
Já jsem tam nebyl, tj. nemohu soudit.
Každopádně stejné brzdy jako v Octavii mít v přeci jen větším a těžším Kodiaqu... a když už dali u 7-místného jiné třmeny, tak zas zmenší kotouč...🤔
Já jen poukazují na názory vašich kolegů 😉
Já jsem tam nebyl, tj. nemohu soudit.
Každopádně stejné brzdy jako v Octavii mít v přeci jen větším a těžším Kodiaqu... a když už dali u 7-místného jiné třmeny, tak zas zmenší kotouč...🤔
@rohYpnol K brzdám námět nemám, snad jen aktuální zkušenost s Octavií RS na trase Zlín - Trentino. Vadnutí brzd nepozorované, pokud jde o spotřebu, plně naložena na zimní sporty, takže box na střeše + kufr cca ze 2/3, spotřeba 7,4 l/100 km při průměru 91 km/h.
Ještě doplním, že jsem podjížděl most na Brenneru po té úžasné klikaté okresce pod ním docela dost sportovně na tak naložené auto a VAQ pracoval v zatáčkách naprosto fantasticky a skvěle vytahoval auto vstříc další... a v režimu sport se dostavilo i to nádherně tlumené práskání do výfuku..
Ještě doplním, že jsem podjížděl most na Brenneru po té úžasné klikaté okresce pod ním docela dost sportovně na tak naložené auto a VAQ pracoval v zatáčkách naprosto fantasticky a skvěle vytahoval auto vstříc další... a v režimu sport se dostavilo i to nádherně tlumené práskání do výfuku..
@rohYpnol je možné, že ti kolegové, kteří se i na zadní rovince toho okruhu dostali nad 200 km/h, překročili limity brzd. Já na té zadní rovince viděl nanejvýš něco přes 180, přes 200 jsem byl jen na cílové rovince, a zásadní snížení brzdného účinku jsem nepozoroval ani tam, ani v následujících zatáčkách. Kotouče nejsou vrtané ani drážkované a pořád se bavíme o relativně rychlém silničním autě, které se na okruh podívá naprosto výjimečně, takže za sebe považuji brzdy za ok.
@Othello spojka dokáže nápravy spojit buď s určitým prokluzem, anebo napevno, není ale možné omezit přísun točivého momentu na přední nápravu, aby ho zadní kola dostávala víc než přední, proto mohou zadní kola dostat nanejvýš polovinu.
Smysl mi příliš nedávají brzdy.
1) dle novinářských kolegů brzdy příliš neúnavné nejsou a naopak po pár kolech vadly i v Octaviích.
2) 7-místný Kodiaq má sice 2-pístkové, ale menší průměr kotoučů...
Celkem by mě zajímalo srovnání 5- místný a 7-místný Kodiaq RS na brzdy. Aspoň máte námět, aby jste nemuseli psát o blbostech a jen přebírat ČTK a další...
1) dle novinářských kolegů brzdy příliš neúnavné nejsou a naopak po pár kolech vadly i v Octaviích.
2) 7-místný Kodiaq má sice 2-pístkové, ale menší průměr kotoučů...
Celkem by mě zajímalo srovnání 5- místný a 7-místný Kodiaq RS na brzdy. Aspoň máte námět, aby jste nemuseli psát o blbostech a jen přebírat ČTK a další...