Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

800 V už elektromobilům nestačí, BYD přejde rovnou na 1000 V

39 komentářů

Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Není to málo?!?
Proč ne 20 kV 🤣
Avatar - Mikesus
Mikesus
@rohYpnol
300km za 5 minut je dostačující azaz. To jen troll jaky ty si bude stěžovat v létě, ze je moc teplo a v zimě moc zima.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Mikesus

Opět špatně!
Pokud vím tak si stěžují hujeři jako ty že je moc teplo. Já jsem s tím naopak úplně vpohodě 🤣
Avatar - Mikesus
Mikesus
@rohYpnol
Čekal jsem, že nepochopis kontext. Premyslej dal. To nema nic společného s teplem.
ryccardo
@Mikesus na e😜erimentalni nabijecce v laborce rozhodne. Akorat realita bude trochu delsi.
Avatar - Mikesus
Mikesus
@ryccardo
Diesel taky v laboratoři splnuje emise a venku ne. Par minut navic u nabíječky nebude jako zničené zdraví cele populace.
Othello
@Mikesus
však taky celá populace nemá zdraví zničené
vitapb
@ryccardo Co je dneska v laboratoři, bude za pár let běžnou denní realitou. Deset let zpátky byly EV raritou, dnes jsou běžnou součástí provozu. A ten vývoj pojede dál, ale mnohem rychleji.
ryccardo
@ hosi musim vas zklamat, ale ani 800V nabijecky nejsou bezne k videni. Tim spis 1000V proste nebudou. Takze prinejlepsim bude majitel takoveho auta na nejake 150kW nabijecce postavat v lepsim pripade pul hodiny. Kdyz bude teda zrovna volno.
ryccardo
@Mikesus mozna si zaspal dobu, ale soucasna auta nikterak nenici zdravi populace. A prestan se ukajet nad tema normama. Je to hra na papire jako vetsina norem.
psel
@rohYpnol je Antone Pavloviči 😄. No já bych byl v tom případě pro 22kV AC, místo nabíjecího kabelu mas 3 a můžeš nabíjet u libovolné trafacky ve vesnici.
Ok, chce to trochu zručnosti ale zlaté české ručičky to dají 😄
Marketingově bych to pojal jako bleskové nabíjení.
psel
Tak tu máme 1000V, jako kdyby to bylo aktuálně třeba. BYD by si hlavně měl vyřešit nabíjení 12 baterky aby mu ta auta neexla na vybitou baterku. Pak by měli vyřešit u svých novych aut přehřívání baterky při 400V nabíjení v teplotách pod nulou a hlavně odmítání se vůbec nabít při teplotě pod minus 10.
Slibem modelu s nabíjením na 1000V určitě akorát naštvou majitele co se jim nenabijí ta 12V baterka, nebo co jim poradně nefunguje 400V.
Je to směšný, jsou to jen prázdné sliby.
Johnn
@psel použiti architektur s vyšším napětím v blízké budoucnosti, než nabízí dosud většina automobilek, je správná cesta. Je potřeba inovovat. Majitelé dosavadních BEV musí počítat, že se vývoj nezastaví.
A ty problémy o kterých píšeš, mají prakticky všichni (zvýšení napětí může být lékem právě na přehřívání baterie). Takže mají všichni rezignovat na vývoj? Ne všichni opět slibují co dají do nového modelu lepšího.
kesumb
@Johnn
zvyseni napeti k zadnymu snizeni teploty nepovede, baterie se zahrejva chemickejma procesama odpovidajicima prijaty/odevzdany energii ne prutokem proudu. Jinak receno pokud potece 300kw do 100kwh baterie tak je jedno, jestli ma clanky seskladany do 400 nebo 800V. A s ohledem na my zkusenosti s temadle hrackama nepredpokladam, ze by byly propojky clanku zdrojem tepla.
psel
@Johnn Navíc na vyšší napětí potřebuješ logicky víc článků, takže to prostě bude baterkově dražší. Jednou to třeba bude jedno ale dneska ještě ne.
Sám si myslím, že důležitější je efektivita a rychlost nabíjení než kapacita, ale kam se dá dostat uvidíme až se objevím první testy Neue Klasse nebo MC CLA.
Bohužel ten BYD, kde D je Disaster a ne Dream nezvládá vyřešit ani tu 12V baterku, tak to je pak těžký.
@kesumb dík za odpověď...
kesumb
@psel
tim poctem clanku si nemyslim ze mas pravdu, je to jakysi seriovo paralelni zapojeni viz treba q6 ktera umi baterku 800V rozdelit na dve 400V. Takze mas nejaky mnozstvi clanku v serii na 400V, predpokladam pak jsou bloky paralelne a z toho je 1/2 na 400V. Druha taky a na provoz se spoji do serie. Na nabijeni paralelne protoze a to je sakra dulezity nelze dve baterie v serii nabijet kazdou zvlast aniz bys je uprostred nerozpojil. Nicmene kdyz vidim jak ev nebo phev nabijej tu blbou 12V baterku tak si myslim, ze ta q6 se po pripojeni na 400V stojan zabrzdi, odpoji vsechno co je na 800V. Pak bez zateze odpoji dve poloviny baterie od sebe a pak teprve zahaji nabijeni..
kesumb
@psel
a ja bych chtel vedet jak souvisi provozni napeti ve vozidle se zahrejvanim baterie. Protoze to je nesmysl do oci bijici.

Pokud mluvis o spatnymu odhadu lifepo baterie tak to je rozsahlej problem protoze lifepo drzi nominal mezi 10-90% a i pod 10% se to meni malinko. Reci cisel u 400V NMC bude vyuzitelne nekde mezi 320-400V (v zavislosti ja vyuzitelnosti a konstrukci). Ale u LiFePo to bude mezi 380 - 400V. Coz je mnohem lepsi pro rizeni vykonu a zivotnost, ale nejde podle napeti poznat kde jsi. A to se tyka domacich ulozist a i holandsky steidace (victrony) se netrefujou pokud obcas nedobijes doplna. Stejny problemy s tim maj bagry a Tesla. TM3/Y kdyz nedodrtujes navod (obcas nabij na 100😖 te necha klidne stat na dalnici s dojezdem 100km.

A pak cely ultra rychly nabijeni je za me pri stavajici technologii hrani si s ohnem. Porsche nabiji taycan pri skoro 60stupnich baterie, prvni generace ma s baterkama problemy jak krava a jsou auta co maj v roce 78% puvodni kapacity. Na to ze baterie v etronu co mam ja je az napadne podobna a problemy nema co vim zadny. Prijde mi, ze na to aby se to nabilo jednou za mesic o 5-10 minut driv je dan za riziko zniceni baterie moc vysoka. Osobne bych ve velkejch autech radsi videl 150-180kwh a at se to klidne nabiji 10-80% hodinu
psel
@kesumb jde o to o že všude kde teče proud, jsou tepelné ztráty závislé na čtverci proudu, takže dvounásobný proud čtyřnásobné teplo. Je otázka jestli teplo chceš, třeba v zimě kdy ti ten proud způsobí ohřátí baterky a pak se do ní dá cpát energie rychleji, nebo v létě, kdy to musíš chladit abys byl v tom správném okně.
Třeba zase u střídačů, jde o to, že ty spínače na 100A mají větší přechodový odpor při sepnutí než komponenty na 200A, navíc ty na 1200V jsou dražší než ty na 600V. Takže je to o designu a ekonomice.
V principu jde o to, aby jsi se dostal na nějaké napětí článků které máš v serii, tak potřebuješ mít na vyšší napětí víc článků a rozhodně bude 200 článků 50Ah stát víc než 100 článků 100Ah, kapacita je stejná. Také bude stát víc ten dvounásobek článků připojit na BMS a sestavit do modulu. Je to prostě dvakrát víc práce. Takže to má smysl pro větší kapacity a vyšší rychlosti nabíjení. Zase na druhou stranu máš baterky 1S2P, kde přesně tohle zdražení akceptovali.
A co se týče chemií, k tomu nemohu nic říct, protože kromě toho, že mají různé napětí článku o tom vím prd.
Ale to jak se chová automobilka ke článkům za provozu je podle mé Enyačí zkušenosti fakt až moc omezující a ve výsledku snižují výkon a rekuperaci v momentě když si myslím, že to není třeba. Také topí / chladí tu baterku a to stojí imo ten dojezd zejména v zimě. Jsou prostě na baterku až moc opatrní.
Ale v nových variantách už tomu tak není, nevím jestli ta pravidla uvolňují protože mají zkušenosti s reálným provozem / degradací a nebo tuní elektrody a chemii (to samozřejmě dělají tak jako tak) a to jim umožňuje to provozní okno posouvat.
kesumb
@psel
fakt si myslis ze pripoustej hrani se vedeni v baterii v zatezi? Ja ziju v domeni ze v baterii je 30 stupnu na vodicich fakt dost. Ale ja neznam slozeni po clankach v autech, vim co je v bagrech nebo jak se skladaj lifepo ale vazne netusim jak velky clanky jsou v autech. Jendoznacne mas pravdu, ze se zvysujicim se napeti se zvysuji ceny stridacu a izolaci a tak, zas mas mensi prurezy no. Celkove si ale
myslim ze jde o design a ne o ceny clanku, to je ted tak levny ze si myslim je jedno jestli je to na 400
nebo 800V.

edit😒br /> s tema clankama muzes mit pravdu, ja ziju v domeninze tech 8 nebo 11 bloku treba v enyaqu ma kazdej tech 400V a jsou paralelne. Nenapadlo me ze muzou bejt v serii. Ale nemyslim si ze to tak je, protoze kdyz lehne jeden melo by to mit nizsi kapacitu a ne padat do nouze (kvuli celkovymu napeti)
psel
@kesumb ten čtverec tepla na dvojnásobek proudu platí všude. Takže nejen ve vedení, ale i anodě, katodě a elektrolytu.
kesumb
@psel
edit: porad si nemyslim ze mas pravdu, je podle myho jedno jak to zapojist..
Avatar - skejpa
skejpa
Jen houst. Zeekr uz umi 10-80% pod deset minut. BYD asi nechce stat opodal. A jakmile budeme pod deseti minutama standardne, spalovaky nebude treba...
gil54
@skejpa

...a hlavně jakmile budeme k tomu mít standardně ještě i síť příslušných nabíječek...
Avatar - skejpa
skejpa
@gil54 350-400kW nabijecek tady uz mame dost. Na 10minut to chce 500-600 ale i takhle se da dosahnout 13 minut. To si myslim, ze musi vetsine lidem stacit i na dalkove cestovani.
gil54
@skejpa

Článek je o 1000 V architektuře a o 300 km za 5 minut.

Ty píšeš, že pod 10 minut je to už ok.

Já na to, že dobře, ale jsou na to potřeba odpovídající nabíječky.

A na to reaguješ, že máme dost nabíječek 350 - 400kW a že to musí většině lidí stačit.

Tak jo, musí.... 😀 (A mimochodem i kdyby těch 13 minut, tak to není pod 10 minut.)

Každý evidentně mluvíme o něčem jiném, ale pokud se chceš jen dohadovat nebo za každou cenu oponovat, najdi si někoho jiného.
Tycoon
@skejpa

"Až bude tobě, pionýre, čtenáři, třicet, pětatřicet let, vzbudíš se do světa, který už v mnohém nebude podoben dnešku. Budovatelé komunismu v Sovětském svazu i u nás budou mít k dispozici moderní automatizované závody, zvládnou zemědělské práce průmyslovým způsobem, budou pracovat šest hodin denně. V té době proniknou hluboko do tajů vesmíru. To všechno se promítne do každodenního života: 250 milionů tun oceli ročně, hojnost všech prostředků, městská doprava zdarma, bezplatné stravování ve školních a závodních jídelnách, bydlení v prostorných bytech bez nájemného, levné nebo bezplatné turistické základny atd. To není začátek fantastické povídky našeho časopisu, to je reálný dvacetiletý program Komunistické strany Svazu sovětských socialistických republik, o kterém píše, mluví a přemýšlí celý svět. Bledne sláva kapitalistické techniky a výroby. Vždyť za deset let předstihne SSSR Spojené státy americké dvaapůlkrát a v roce 1980 bude jeho náskok sedminásobný."
Časopis ABC, rok 1960
nippon
@Tycoon Tak to je parádička 😀😀. Kde si to vyhrabal?👍
kesumb
@Tycoon
😊
na druhou stranu dnesni moderni linka nebo 3d tisk kovu.

Presedni ze Zetoru do Johndeeru kterej tim obilim jede sam idealni trasou.

Vem si spolubydleni se zachodem na pavlaci a dnesni dum s chlazenejma stropama, podlahovkama, rekuperaci kterej ti dela 76% enerige sam (udaj panadola)...

Presedni z skody octavia z tydle doby do dnesniho golfu..

A porad nebudes tomu verit se tu najdou ***i co jim nekdo saha na zivotni uroven a vede eu do chudoby 😆😆😆
topten
@Tycoon
tyhle komunisticky sny nemely s realitou nic spolecnyho
komousi se nekonec sezrali zevnitr, stacilo je jen trochu popostrcit
diky Ronalde Reagane za to postrceni
ted se Reagan musi v hrobe obracet kdyz vidi, jak se trump objima s putlerem misto toho, aby mu dal ranu z milosti
ryccardo
@topten ano akorat to krasne pasuje na dnesni EU a progresivisticko zeleny komouse a jejich kecy jak budeme bezemisne cestovat, zachranime planetu a budeme se topit v levny energii a dalsi blaboly co nas ceka za pozitiva.
topten
800V vs 1000V znamena o 20% mensi prurez kabelu, tedy o 20% min medi
z dratu, z kterejch pri 800V vyrobis 4 auta, vyrobis pri 1000V aut 5.
.
pripadny rychlejsi nabijeni je jen vedlejsi efekt a souvisi s tim, ze stejne tlustej kabel od nabijecky prenese pri vyssim napeti vic energie a je pak otazka, jestli to AKU pobere.
stejnej kabel prenese pri 1000V o 25% vic nez pri 800V.
takze kdyz budes nabijet 400kW pri 800V, tak pri 1000V muzes 500kW.
o kolik kW to je vic je relativni a ne absolutni hodnota jak se uvadi v clanku
psel
@topten Jo a taky to znamená o 25% víc článků 😄. A to se vyplatí. Teda jen když ty baterky taky vyrábíš sám...
Imo je to Marketing v době kdy ta jejich auta nikdo nechce (alespoň v EU). Je to stejné jak s dronem v autě.
topten
@psel
myslis o 25% vic clanku na ACZ a tedy vic reklam 😄 ?
psel
@topten jo 😄. Proto tu je tolik čínských aut. Každou sekundu jedna hláška z Číny. Uff
kesumb
@psel
hlavne kdyz vidim jak se s tim perou vyrobci s ohromnym kapitalem (porsche), jakej paskvil umela pustit na silnici Tesla, jak fungovala prvni generace aut na MEB tak si to cinan muze lepit na alie😜ress ale tim to pro me konci.
psel
@kesumb hele já do prvního MEB šel kvůli tomu, že to bylo normální auto jen na baterky. A skoro dva roky s tím spokojeně jezdím. Ano, mohlo by toho být spoustu lepšího, ale furt to ticho a okamžitá akcelerace je super.
Co se týče infotainmentu tak ten mě moc nebere, používám AA, vyhřívání sedaček a volantu si zapnu a nějak mě to nechává klidným. V zimě si před odjezdem auto z aplikace natopím a jedu. Svítí to dobře v noci, sedí to, HUD tomu funguje dobře a DCC taky občas použiju.
Když chci nabíjet DC, tak to musím pořádně vysát (6% SOC) a pak to tam leze rychle. Ale naprostou většinu mám na AC nabíjení.
Už od počátku jsem říkal že na to že je to první MEB tak se to vlastně povedlo až moc dobře a bez velkých průšvihů.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@topten

Měď??? Elektromobily jsou přeci podle hujeříčků doníčků, hebndlíčků a mikešů vyrobené jen z lithia které je všuje!!!
psel
@rohYpnol A to psal kdo kde? Mám takový pocit že je to zase další výkřik, dej si panadol a bude ti dobře.
Arese
...a není to málo, Antone Pavloviči? 😀