Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BYD Han EV
BYD Han EV
BYD Han EV
BYD Han EV
47 Fotogalerie

800 V už elektromobilům nestačí, BYD přejde rovnou na 1000 V

Michal Dokoupil

Vozy značky BYD nepatří mezi technicky nejvyspělejší elektromobily a v rychlosti nabíjení mnohdy vyloženě zaostávají. Automobilka to plánuje změnit a přejít na 1000 V architekturu, která může přeskočit veškerou konkurenci. 

Většina současných elektromobilů využívá 400 V architekturu, tedy napětí, ve kterém fungují komponenty související se samotným pohonem. Čím dál více se začíná prosazovat také 800 V napětí, které má několik výhod.

Tou nejzjevnější je možnost výrazně rychlejšího nabíjení na podporovaných stojanech, ale také třeba nižší váha díky použití tenčích vodičů ve vozech a menší zahřívání baterie a komponent. Zatím je výhradou spíše prémiových vozů, využívají jej ale také vozy Kia a Hyundai.

Jenže zjevně to nestačí, a tak se největší světový výrobce elektromobilů rozhodl přeskočit rovnou na 1000 V napětí. BYD dosud spoléhal převážně na 400 V a právě rychlost nabíjení nepatří k nejsilnějším stránkám vozů jihočínského giganta.

Loni začaly některé modely přecházet na 800 V, například faceliftovaný sedan Seal nebo vrcholné verze SUV Sealion 7. Objevily se už také první 900 V elektromobily, například vlajková loď Nio ET9, SUV Onvo L60, ale také sedan Xiaomi SU7.

BYD ovšem má v dle reportů z Číny v průběhu března uvést novou platformu s 1000 V architekturou, která umožní ještě rychlejší nabíjení. Každých 100 V navíc má údajně znamenat přidaných 25 kW nabíjecího výkonu a nové modely se dokáží dostat na 300 km dojezdu po 5 minutách na nabíječce. Vyšší napětí má také omezit zahřívání baterií a pomoci k vyšší životnosti.

S novou architekturou se nepočítá jen v nových modelech, ale také při modernizaci těch stávajících. V počátku půjde o dražší vozy BYD, například ze série Dynasty, ale objevit se může i v prémiových značkách Denza a Yangwang. Jedny z prvních budou sedan Han L a SUV Tang L, což jsou nové varianty modelů nabízených i v Evropě.

Video placeholder
Čínský elektromobil BYD Tang se oficiálně představuje • BYD

Vzhledem k tomu, že k využití schopností architektury je potřebná i adekvátní dobíjecí síť, plánuje výstavbu stojanů i samotný BYD. V čínských médiích se už objevily fotky z testování 1000 V stojanů, které BYD bude instalovat po celé Číně.

BYD je už aktivní i na mnohých trzích v Evropě a letos oficiálně vstoupí také do České republiky. Vozů s 1000 V architekturou se možná tedy dočkáme i zde.