Technika
Petr Kozohorský
5
@johny555 Budete se divit, ale povinnost mít e-call se netýká ani řady vozidel vyrobených po r. 2018. Jedno takové mám - Opel Astra K, r. výr. 10/2021. Nerozhoduje totiž datum výroby, ale datum schválení typu vozidla do výroby.
Přejít do diskuze
@Pepa_007
A proč by to byla potřeba? e-call bude stále funkci, akorát nebude fungovat v zemích, kde zruší 2G sítě. Pochybuju, že nějakému majiteli auta to bude vadit. A pokud by to vadilo EU, ať trestá země za rušení 2G, nikoliv majitele.
A proč by to byla potřeba? e-call bude stále funkci, akorát nebude fungovat v zemích, kde zruší 2G sítě. Pochybuju, že nějakému majiteli auta to bude vadit. A pokud by to vadilo EU, ať trestá země za rušení 2G, nikoliv majitele.
Tak Hyundai i Kia používají pro e-call síť 4g. Korejci asi zaváděli rychlejší připojení dříve. Co další automobilky?
@johny555
Pokud by operátoři vypnuli 2G síť, tak se to vypne kompletně, data i volání. Staré Nokie ani e-Cally nebudou schopny se na 112 dovolat.
Pokud by operátoři vypnuli 2G síť, tak se to vypne kompletně, data i volání. Staré Nokie ani e-Cally nebudou schopny se na 112 dovolat.
@Jenik3
Čeští operátoři nevlastní rádiové kmitočty, ale licencují si je u státu jako vlastníka kmitočtů. Stát může při prodeji licencí určovat podmínky, za kterých budou licencované kmitočty používány a to včetně porušení technologické neutrality. Kromě jiného zákon výslovně uvádí, že to může udělat v případě "plnění cílů veřejného zájmu, jimiž jsou ochrana života a zdraví". Jinými slovy, o tom, zda budeme mít 2G síť pro ochranu života a zdraví v systému e-call, může stát arbitrárně rozhodnout, že ano. Zákonné nástroje k tomu má.
Zákonné nástroje k tomu má.
To, že se Telekomunikační úřad místo snahy o dodržování politického zadání a zákonů mnohdy snaží naopak dodržovat přání operátorů, je věc druhá.
Čeští operátoři nevlastní rádiové kmitočty, ale licencují si je u státu jako vlastníka kmitočtů. Stát může při prodeji licencí určovat podmínky, za kterých budou licencované kmitočty používány a to včetně porušení technologické neutrality. Kromě jiného zákon výslovně uvádí, že to může udělat v případě "plnění cílů veřejného zájmu, jimiž jsou ochrana života a zdraví". Jinými slovy, o tom, zda budeme mít 2G síť pro ochranu života a zdraví v systému e-call, může stát arbitrárně rozhodnout, že ano. Zákonné nástroje k tomu má.
Zákonné nástroje k tomu má.
To, že se Telekomunikační úřad místo snahy o dodržování politického zadání a zákonů mnohdy snaží naopak dodržovat přání operátorů, je věc druhá.
@johny555 Tak zatím se mi nepodařilo najít přesnější zdroje, ChatGPT mi říká, že by se to mělo týkat hlavně starších vozů do roku 2018. kdy e-Call nebyl povinný. Novější už většinou používají 4g/5g síť. Takže trochu zbytečná panika. Stará auta to většinou nemají a nových to bude fungovat ještě dlouho.
@johny555
Mam za to, že v autech je zabudovaný GSM modul. Ten se v roce 2029 k žádné GSM síti nepripoji (v ČR).
Je docela možné, ze některý z operátorů (prakticky jen O2 nebo TM) vyčlení pár kHz v pásmu 900Mhz, aby nějaké GSM v ČR fungovalo.
Mam za to, že v autech je zabudovaný GSM modul. Ten se v roce 2029 k žádné GSM síti nepripoji (v ČR).
Je docela možné, ze některý z operátorů (prakticky jen O2 nebo TM) vyčlení pár kHz v pásmu 900Mhz, aby nějaké GSM v ČR fungovalo.
Aktualizace SW nepomůže k podpoře 4G. Bude třeba HW zásah.
Pokud by e-Call byl postaven jako samostatně komunikujicí modul tak by stačilo vyměnit jen ten.
Pokud by e-Call byl postaven jako samostatně komunikujicí modul tak by stačilo vyměnit jen ten.
@Petr Kozohorský to je docela zajímavé, protože v předchozí Astře J jsem e-call měl 😊
Tehdy to byl GM Onstar, který se z EU stáhl. Pak to asi Opel nějakou dobu nedělal vůbec dokud to nebylo povinné, to nevím.
Tehdy to byl GM Onstar, který se z EU stáhl. Pak to asi Opel nějakou dobu nedělal vůbec dokud to nebylo povinné, to nevím.
@Jenik3
ČTÚ může při každém prodloužení licence dát podmínku udržet síť 2G a udržet ji, jak dlouho chce.
Tim pádem nefunkčnost systému e-call s 2G/3G modulem bude odpovědnost státu a ČTÚ, nikoliv majitele auta.
ČTÚ může při každém prodloužení licence dát podmínku udržet síť 2G a udržet ji, jak dlouho chce.
Tim pádem nefunkčnost systému e-call s 2G/3G modulem bude odpovědnost státu a ČTÚ, nikoliv majitele auta.
@Tycoon
V zasade souhlas. Proto CTU pro prodluzovani licence na pasmo 2.1 GHz a 900/1800 MHz ulozil povinnost provozovat GSM alespon do roku 2028. Kdyby urad nekonal, tak GSM uz v CR nebezi.
Licence se neda menit za pochodu. Tam by stat potazmo urad narazil - stat dal podminky a tomu odpovidala cena za licencï. Pokud se podminky meni za pochodu (zprisnuji), tak stat musi platit, coz finance nechteji.
V zasade souhlas. Proto CTU pro prodluzovani licence na pasmo 2.1 GHz a 900/1800 MHz ulozil povinnost provozovat GSM alespon do roku 2028. Kdyby urad nekonal, tak GSM uz v CR nebezi.
Licence se neda menit za pochodu. Tam by stat potazmo urad narazil - stat dal podminky a tomu odpovidala cena za licencï. Pokud se podminky meni za pochodu (zprisnuji), tak stat musi platit, coz finance nechteji.
@johny555 moje auto tohle nema a i kdyby melo a holt to prestalo fungovat, tak nad tim mavnu rukou. Co s tim jineho asi tak delat.
@Tycoon
2G neruší země, ale operátoři. Ti nemají povinnost GSM provozovat (v ČR za rok 2028 ), ale využívat pridelene spektrum na technologický neutrálním základě. To dnes znamená 4G/5G.
Ve Švýcarsku už 2G operátoři vypnuli.
2G neruší země, ale operátoři. Ti nemají povinnost GSM provozovat (v ČR za rok 2028 ), ale využívat pridelene spektrum na technologický neutrálním základě. To dnes znamená 4G/5G.
Ve Švýcarsku už 2G operátoři vypnuli.
@Tycoon Mně by teda vadilo, kdyby mi e-Call přestal fungovat. Stejně jako kdyby mi přestaly fungovat airbagy nebo ABS. Nicméně tohle se mi nějak nezdá, že by e-Call fungoval na systému, který má být do 3 let vypnutý. Mám za to, že E-call normálně vytočí číslo 112 a nutně nepotřebuje 2G datové spojení.
Zajímal by mě zdroj toho článku, přijde mi to jako nějaký hoax.
Zajímal by mě zdroj toho článku, přijde mi to jako nějaký hoax.
@Pepa_007
Jen vyměnit, ale to by se tam muselo dát něco, co s tím autěm umí komunikovat, což třeba u generační výměny platforem je docela problém (už jen jiný CAN) a pokud nelze využít aktuální 4G/5G řešení, musí se vyvinout a vývoj nedělá automobilka, ale někdo z dodavatelů...
Jen vyměnit, ale to by se tam muselo dát něco, co s tím autěm umí komunikovat, což třeba u generační výměny platforem je docela problém (už jen jiný CAN) a pokud nelze využít aktuální 4G/5G řešení, musí se vyvinout a vývoj nedělá automobilka, ale někdo z dodavatelů...
BMW od 07/2017 e-Call ide cez 4G. Predtým povinný nebol.
Predpokladám, že ostatné značky podobne.
Predpokladám, že ostatné značky podobne.
Samozřejmě že z technické vás kvůli tomu vyhodit nemůžou. Ostatně - jak by funkčnost taky kontrolovali?