Odpojení 2G sítě výrazně omezí funkčnost nouzového volání e-Call. Co nás čeká na STK?
Systém e-Call pracuje se sítí 2G, která má být nejpozději v polovině roku 2028 odpojena. Jak se k nefunkčnímu systému postaví STK, projde vůbec takové auto?
V roce 2018 zavedla Evropská unie u nových automobilů povinnost mít na palubě nouzové volání e-Call. Jde o systém, který v případě detekce nehody automaticky alarmuje záchranné složky. Jde o prvek, který výrazně přispívá ke snížení úmrtí na silnicích, ale výhledově bude s jeho funkčností problém.
Systém e-Call je totiž kompatibilní s 2G a 3G sítí, jenže první jmenovanou budou země Evropské unie v rámci technického pokroku postupně vypínat. Například Německo a Dánsko ještě letos. Ostatní země se budou postupně připojovat. Úplný konec 2G sítě je naplánován na konec desetiletí. Český telekomunikační úřad plánuje u nás 2G síť odpojit v polovině roku 2028. Termín se může zkrátit, pokud ji bude využívat méně než 5 % aktivních zařízení. Síť 3G je odpojena od roku 2021.
Jakožto povinně instalovaný systém musí být e-Call funkční pro splnění prohlídky na stanici technické kontroly. Znamená to, že auta, která vlivem přechodu na novou síť nebudou mít tento prvek funkční, neprojdou? Tuto problematiku intenzivně řeší Evropská unie.
Ta hledá jednoduše dostupné a proveditelné řešení modernizace systému e-Call, aby komunikoval i se 4G sítí – například aktualizací softwaru. Co se týče STK, podle odborníků jde o změnu, kterou nemůže majitel vozu ovlivnit, takže kvůli ní nelze vozidlo z prohlídky vyloučit.
Zatím můžeme být v klidu i v České republice. Podle vyjádření Dekra kontrolují technici systém e-Call pouze vizuálně, protože nemají elektronické přístroje, které by fungování prověřily. Pokud vozidlo samo nenahlásí chybu e-Callu, není možné jinak závadu odhalit. Navíc není možné prokázat, zda systém skutečně nefunguje, nebo se jen nachází ve „hluché zóně“ bez signálu.
