Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ekonomika

Zpět na článek

Registrace nových aut v Evropě podle zemí 2025: Česko 11. největším trhem EU

64 komentářů

PowerHouse
Vyměnili jsme děti za auta.
Dle aut se máme velice dobře. Nejprodávanější auto Oktávka a Kodiaq.
topten
@PowerHouse
mrkni na tenhle graf
csu.gov.cz/…letech-1950-2019
treba pochopis, proc se ted rodi tak malo deti
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
@topten Jako že Husákovy děti ne a ne chytit druhou mízu? 😃
topten
@Barry Lyndon
copak my kluci, ale holkam se do toho po ctyricitce uz moc nechce
vetsina to rozeni deti zapichla prinejmensim o 5 roku driv
Avatar - Mikesus
Mikesus
@topten
Že ty husakovy děti to narodily v 90.letech a na přelomu tisíciletí? Tam to bylo snad nejhorsi, i kdzy měla být porodnost nejvyšší. Teď už to rodi jiné, rozumnější, generace.
topten
@Mikesus
hysakovy deti odlozily po krachu komousu v 1989 rodicovstvi o 5-10 roku protoze mohly cestovat, podnikat, uzivat si zlaty devadesatky a ne jen prebalovat deti, stat ve frontach na cokoliv a prespavat v 3+1 se svejma rodicema a doufat, ze jednou snad budou mit vlastni bydleni...
nebejt krachu komousu, od 1990 by nasledoval dalsi rust porodnosti, protoze za komousu holka, ktera ve 20 nemela aspon jedno dite, tak byla divna
je to videt na rustu porodnosti po roce 2000 - to prichazely na porodni saly husakovy deti, ktery rodicovstvi odlozily o 10 roku
a dnes na porodni saly prichazeji deti narozeny v propadu ve zlatych devasatkach, kterech moc neni
Avatar - Ham.
Ham.
@PowerHouse Obecně jsme vyměnili děti za blahobyt. To je jasný trend všech bohatých a rozvinutých společností, ve všech s drobnými výkyvy klesá porodnost. Největší porodnost je v chudých a rozvojových zemích, kde rychle roste počet obyvatel. Čím víc sociálních dávek, čím lepší penze, čím víc dotací tím nižší porodnost.
Avatar - kari.laz
kari.laz
Já vím, že tam je odkaz na zdroj, kde si data mohu dohledat, ale dát sem jen pár informací a odkaz? To je takový problém zpracovat tabulku? Za chvíli sem můžete rovnou kopírovat jen odkazy.
admin badge
Ondřej Šámal
@kari.laz Mea culpa. Koukám, že se mi tabulka neuložila. Hned ji tam hodím 😄
traveldrive
@Ondřej Šámal
Prečo musia byť v článkoch každú chvíľu chyby a naprávate ich často až po upozornení niektorého diskutéra (a nie vždy)? Nečítate po sebe? Ako sorry, ale je to fakt často. Nie že by sa v článkoch inde na nete chyby nevyskytovali, ale na ACZ sú v rôzne chyby, omyly alebo aj nesprávne informácie pomaly na dennom poriadku...
Plus to kreténske prepisovanie dvojbodiek a písmen x smajlíkmi, aby sa sem nedali dávať odkazy. Asi niekoho baví robiť vlastným čitateľom prieky.
Krum Páč
Vrať se na salaš bačo, a tam umlčuj názory ovcí tady si drze otvíráš ústa, obsah příspěvku nula.
Nemáte na Slováči žádné diskuze?
@traveldrive
Man Ký
@traveldrive neplatící zákazník měl vždycky největší slovo😊
topten
u nas zdaleka nejvic novejch aut na hlavu z postkomunistickych zemi
to je ta fyjalova drahota
fyjalo octup
Petr Kozohorský
@topten Nejvíc nových aut "na které hlavy"? Článek mluví o procentech, ale neříká nic o tom, kdo, tedy jaká skupina obyvatel se na tom přírůstku podílí. Takže informace o ničem.
Avatar - Emel
Emel
@Petr Kozohorský na všechny, v průměru. Chtěl bys snad seznam lidí, co si koupili nové auto? 😄
traveldrive
@Emel Mňa by zaujímalo, koľko predaných áut šlo do firiem a koľko súkromným osobám.
Avatar - Emel
Emel
@traveldrive Ten podíl je cca. stabilní, kolem 75% registrací je na právnickou osobu. Za 1-3 je to konkrétně 74,18%, což je o ždibec méně než celý loňský rok, ale o ždibec více než 1-3/2024.
Samozřejmě to neříká nic o způsobu užívání auta, jen o tom, jestli je registrováno na soukromou nebo právnickou osobu... a operáková auta jsou myslím všechna "firemní".
Petr Kozohorský
@Emel Netuším, proč se tak hloupě ptáte, když o nic takového jsem nežádal. Ano, přesně jak napsal traveldrive níže, mne zajímá: Kolik z toho šlo do firem a kolik soukromým osobám.
adamzprahy
@Petr Kozohorský a k čemu taková informace je? Těmi auty jezdí ve výsledku lidé a zaměstnanci k soukromým účelům. Znám spoustu lidí, kteří jezdí dlouhodobě docela dobrými auty a vlastní neměli snad celý dospělý život, protože vždy měli nějaké z práce, které mohli využívat na soukromé jízdy jako benefit. Typicky to dělají korporáty a tam je vše správně zdaněné, takže to není ani o žádné daňové optimalizaci, spíš winwin provozních + životních nákladů, protože pokud má někdo na fulltime práci auto, tak proč by si měl pořizovat pro cesty na nákupy druhé.

Statistický podíl právnické osoby vs fyzické tak neříká absolutně nic.
Johnn
@adamzprahy Třeba, že si nemůže vybrat co skutečně za danou cenu chce? Třeba kolega chtěl Mazdu 6 , vyhovovala mu vším, ale do firmy se nesmí kupovat nic než koncern VAG, pro zaměstnance ( a není to vždy finančně nejvýhodnější). Pouze politické rozhodnutí.
Avatar - Emel
Emel
@Petr Kozohorský co já vím co myslíte dotazem "jaká skupina obyvatel"...
traveldrive
@adamzprahy - znamená to vcelku dosť, jednak vo výbere auta, ako predo mnou už poznamenal Johnn, jednak vo výške investície - je rozdiel kupovať za vlastné zdanené peniaze a platiť DPH, a kupovať do firmy na IČO a odpísať si to z daní. Mnohí by nemenili auto po 3-4 rokoch, ale po desiatich, keby to nemali na firmu, niektorí by kupovali výrazne lacnejšie autá, alebo aj žiadne. Poznám firmu, kde celá família, aj tí, čo do firmy nechodia, jazdia na Mercedesoch písaných na firmu. Za vlastné by to taká rozprávka nebola. A štatistiky by vyzerali asi inak.
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
@Petr Kozohorský No jistě! Půl kuřete!!! 😁
Tycoon
@Petr Kozohorský

Ano, je to "jen" statistika.
topten
@Petr Kozohorský
tak polopaticky specielne pro tebe
pocet aut na 1mil lidi za Q1/2025
cesko 5k5
bulharsko 1k8
estonsko 1k5
madarsko 3k4
lotyssko 2k3
litva 3k1
polsko 3k9
rumunsko 1k8
slovensko 3k7
.
mas to v tabulce a vydel poctem obyvatel
staci kliknou na odkaz
rika se tomu pideni po informacich
tohle zvladaj deti uz na zakladce
avidentne to nezvladaj lidi s ukoncenym vzdelanim
anebo nechtej
Avatar - idam.i
idam.i
@topten a ešte zisti priemerny vek áut.
Dosť podstatné info.
Avatar - Mikesus
Mikesus
@Petr Kozohorský
A k čemu to je jaká skupina? Stejně jako před 10 lety, kdy bylo údajně nejlépe, byl podíl "firemnich" 75%. Takze je to pořád stejná skupina jako v období největšího blahobytu babišových koblih. Pokud si kobliha mohla koupit tehdy auto, může i nyní. Netuším na co si tedy stěžuje.
adamzprahy
@Johnn tak ať dá výpověď a hledá si firmu co mu dá Mazdu. Nebo ať si založí vlastní firmu a kupuje tam lidem Mazdy. Nebo ať si požádá o ježdění vlastním autem a rozpočet na auto mu dají ke mzdě. Chápu, nejde to všude. A je pravda že do toho trochu háže vidle legislativa. Zaměstnanec si nemůže odepisovat od daní náklady na cestování. To tuším že v Německu lze a proto nemají problém cestovat desítky až stovky km za prací. Ale co je tohle za argument? O čem je to vypovídající?
Avatar - Emel
Emel
@adamzprahy my jsme do firmy dvě Mazdy vzali, někdy v té době, kdy přišel Superb 4 jako nový a byl drahý. V pořizovačce auto super, 2.5G vybavené kolem milionu... operák je ale dost drahý, kolem 18t měsíčně... myslím na 3 roky a 30t ročně.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@topten

Takže jsi se opět projevil jako hujer, hlupák a primitiv.

Cca 3/4 nových aut jsou firemní prodeje, takže počty prodaných nových aut neříkají o spotřebitelské drahotě prakticky nic. Tím spíš když naopak firmy u nás inflaci a nezvládnuté ceny energií plně propsaly do cen zboží a služeb.
Je opět vidět, že vůbec ničemu nerozumíš.

A vyzdvihnout že jsem na tom nejlíp z těch špatných, zatímco jsme na tom prakticky nejhůř ve srovnání se západní Evropou, tomu se říká demagogie na kvadrát!!!
adamzprahy
@rohYpnol plně to rozhodně nepropsali, marže se různě propadli, minimálně krátkodobě snad neni firma kterou by to nepoznamenalo. Mimo teda snad energetický nebo zbrojařský sektor. A když koupí zaměstnanci naloženýho Superba, tak 90% lidí tím může jezdit domu, takže si žádné auto kupovat nemusí a zbyde víc peněz třeba na bydlení. Z lidí co pracují jako zaměstnanci s firemním autem to tak mají snad všichni koho znám.
topten
@adamzprahy
taky neznam snad nikoho, kdo by jako zamestnanec jezdil firemnim autem a neparkoval ho doma na dvorku
Avatar - Ham.
Ham.
@adamzprahy Přesně tak, 90% firemních osobních aut slouží i pro soukromé účely a jejich uživatele mají nulovou motivaci kupovat si svoje soukromé auto, o servis, pojištění a další náležitosti se jim stará firma a každé 3-4 roky skočí do nového, proč by si proboha měli kupovat svoje.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@.Ham
Přesně tak. A je to vesměs provozováno nezákonně.
Takže stát přichází o obrovské peníze, jednak švarc systém,
stát přichází o odvody soc. a zdrav. pojištění, "ne"zamestnanec IČař za firemni peníze používá služební auto, nedovede DPH, tudíž si např. místo Octavie koupí Superb bez DPH, firma má navíc náklady a odpisy takže nedovede daň ze zisku, navic stát přichází o DPH z PHM...

A hloupí hujeři tady budou hýkat jak se máme lépe a jak je to závist... A pak nejsou lékaři, zubaři, učitelé, hasiči, vojáci, policisté, úředníci, sociální pracovníci..., protože stát je nemá z čeho zaplatit...
Avatar - Ham.
Ham.
@roHypnol, tos napsal pěknou hovadinu, všechny firmy okolo co znám běžně dávají auta do soukromého užívání zaměstnancům a účtují o tom přesně podle zákona, počínaje velkými bankami nebo pojišťovnami a konče mojí malou firmou o 100 zaměstnancích. Stát nepřichází vůbec o nic, protože si zkasíruje firmu a je na firmě aby si zkasírovala zaměstnance o soukromě najeté km a podíl na odpisech z auta (když jej má v majetku) nebo na leasingové splátce (když jej má na operák) a to s dnešními gps systémy není nejmenší problém.
A učitelů, lékařů nebo policistů máme na tisíc obyvatel daleko víc než řada zemí okolo nás. Například lékařů máme 425 na 100 tis. obyvatel, ve Francii je jich 318, v Maďarsku 330, v Belgii 325. Takže doktorů tady je tady víc než by odpovídalo ekonomické úrovni země.
Totéž učitelů, ...Eurostat srovnával poměr učitelů k počtu žáků, a to na všech dostupných stupních vzdělání za rok 2021. Česká republika se umístila na šestém místě z 27 států s tím, že na jednoho učitele u nás připadá zhruba 13 žáků. Vzhledem k tomu, že rozhodně nejsme na 6 místě v EU co se týče ekonomické výkonnosti na hlavu, tak opět je zde nadprůměrný počet učitelů (a za ministra Beka poslední 3 roky jejich počet dál rychle roste, takže při příštím průzkumu se dostaneme nejspíše ještě daleko výš). A tak bychom mohli pokračovat dál.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@.Ham
Napsal jsem běžnou praxi ve všech menších firmách. A mnoha středních.

Jo, velké a korporát si tohle úplně nedovolí.
Avatar - Ham.
Ham.
@rohYpnol Stát o nic nepřichází, protože kasíruje firmu (malou jako velkou) a je zájmem firmy (malé jako velké) aby si zaměstnance kontrolovala (což je dnes ten nejmenší problém) a účtovala mu co jeho jest, ani ta nejmenší firma o 5 zaměstnancích nemá zájem aby aby platila PHM a odpisy za soukromé km zaměstnanců.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@.Ham
Samozřejmě že má ten motiv. Vyšší náklady firmy = nižší zisk = nižší odvedená daň. Navíc díky tomu nepsanému benefitu může zaměstnanci dát papírově nižší mzdu, což opět znamená nižší odvody státu, což znamená nižší náklady firmy na práci.
Zjednodušeně - je společným zájem zaměstnance i zaměstnavatele oškubat stát. A část výhod si nechá zamestnavatel, část zaměstnanec.
Formálně se to nazývá daňová optimalizace.
Avatar - Ham.
Ham.
@roHypnol Každá firma má svého majitele (nebo více majitelů) a ten/ti chce/chtějí primárně zisk, co největší zisk. Aby si jej snižovali na úkor zaměstnanců to slyším poprvé. A s těmi nižšími platy je to další blbost, auto, notebook, mobil i k soukromému používání dává dnes prakticky každá firma a při skoro nulové nezaměstnanosti už vidím jak nabízím nižší plat, každý by se otočil na podpatku a šel jinam. Asi žijeme každý v jiném světě.
adamzprahy
@rohYpnol prosimtě kde to žiješ a odkud čerpáš tyhle informace? To možná platilo u pochybných podnikatelů v devadesátkách. Soukromé jízdy si platí zaměstnanci sami s DPH. Jakmile to je v tankovací kartě, musí na to být kniha jízd nebo doloženo že se to strhlo zaměstnanci i s DPH které se neuplatnilo. Nebo respektive veškeré náklady okolo auta se krátí koeficientem najetých soukromých km a to včetně vratek DPH. Žádná účetní v dnešní době se nepodepíše pod 100% vratky osobáků bez prokazatelného účelu typu pohotovostní vozidlo apod. FÚ po těch co neuvádí žádné soukromé jízdy tvrdě jde. Takže ta tvoje pohádka účtenkách do nákladů firmě aby podnikatel se zaměstnancem oškubali stát a všechny okolo je uplně mimo realitu. Protože i kdyby si účtovali všechny účtenky za soukromé jízdy že to platila firma, stejně tam bude nějaký koeficient a tím pádem z každé té účtenky a nákladu včetně DPH při nákupu se odvádí státu. Mimochodem když pak prodáváš auto před odpisem (5 let) tak to DPH z prodeje plně platíš státu, takže pokud máš 30% soukromých jízd, platíš 30% z DPH státu při nákupu a 100% z DPH při jeho prodeji. Takže žádné místo Octavie si pořídil Superba na firmu apod. se nekoná. Finanční správa na tohle vymyslela tak sofistikovaný systém že ty peníze si stát prostě zachytí.

Nechci sem tahat politiku, ale bohužel tuhle rétoriku tak jak píšeš zde šíří jedna nejmenovaná strana a míří to jen na ty co zažili nějaké šílené devadesátky a dodnes neví jak věcí fungují. Říkám ti že je to nesmysl co píšeš, může se to dít ale v tak málo případech že se vůbec nevyplatí to řešit. Žádná větší firma nebo systematicky ve větším to nedokáže ani udělat aniž by to FÚ neodhalil. S rostoucí digitalizací a bezhotovostním stykem tohle přirozené mizí a přestává mít šanci.
traveldrive
@adamzprahy Tak to by si sa divil, v koľkých firmách to funguje aj dnes. Podobne ako minimálna mzda na papieri, a zbytok do ruky - a hromada ľudí na to skočí, ani im nedocvakne, že sa nechávajú okrádať. Firma ušetrí na odvodoch nemalé peniaze.
Tycoon
@Ham.

Notebook a mobil k soukromému použíání nepovažuju za zaměstnanecký benefit, ale spíše pobídku zaměstnavatele pracovat i ve volném čase. Navíc na to často bývá přísné IT policy, takže je notebook omezeně použitelný až otravný.

Jediné, co zaměstnance reálně zajímá jako benefit, je to auto.

BTW Rohypnol sice nemá pravdu, že by to bylo nezákonné, ale není to úplně mimo mísu. Daňový systém v ČR umožňuje různými způsoby snížit daňovou zátěž. A logicky toho všichni využívají. Výběr daní je pak opravdu nižší, než by odpovídalo sazbám daní.
Avatar - Ham.
Ham.
@Tycoon No u mě by 5 nebo 6 ženských bez noťasu a mobilu dalo okamžitě výpověď, protože by nemohly pracovat z domova 3 dny v týdnu a bez toho by nezvládly péči o děti, takže je to zajímá možná víc než to auto.
Jestliže něco daňový systém umožňuje, tak je to legální a stát s tím počítá. Že by celý daňový systém mohl být jednodušší stejně jako celá státní správa o tom žádná.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@.Ham

Opět překrucuješ.
Ne, zbytečný zisk nikdo nechce, zvlášť u menších a středních firem co nejsou korporát, protože nikdo nechce odvádět daň ze zisku. A ani ten korporát zisk v ČR nechce, proto provádí "daňové optimalizace" a zisky vyvádí do zahraničí. To je realita. Že ji nechápeš, to je věcí jinou.
Avatar - Mikesus
Mikesus
@rohYpnol
Závist nebo hrozná věc. Ze je prodej na ico ( neznamená právnická osoba ), tka to taky neznamená, že to není používáno soukromne. Zároveň spousta lidí doma má auto na operák nebo úvěr, a to je opět registrováno na ico. Takze tvé domněnky jsou zase liché, jako skoro vždy. Právě ty prodeje ukazují, že se máme lepe. Firmy můžou zaměstnancům dávat větší platy, více nových aut, vic benefitů a tím pádem mají lidé, zamestnanci více peněz. Prosté, jen neschopný hlupák a lhář jako rohypnol bohužel opět utře nos a nikdo mu nic nechce dát.
Johnn
@Mikesus Měl jsem na úvěr a přesto registrován na mně, soukromou osobu. To není na ičo.
adamzprahy
@Johnn asi myslel OSVČ, těch je u nás mimochodem přes milion, ale to nevim kam se pak počítá, protože pořád je to fyzická osoba. Operáky ale tak jsou, registrace je vždy na leasingovku.

Edit: vlastně úvěry nad asi 70% hodnoty se píšou na věřitele (resp. věřitel na to má nárok) a dlužník je tam jako provozovatel. Jak se to pak počítá nevim.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Mikesus

Opět lžeš.

Operativní leasing nemá soukromě prakticky nikdo.

Řeči o tom jak dostaneš dražší služební auto a tím "máš víc peněz , je důkazem jak naprosto ničemu nerozumíš a jak jsi hloupoučký.

A to, že tak 90% firemních osobnich aut je nelegálně využíváno pro soukromé účely, to je úplně jiná debata spolu s tím, že mnoho IČO je opět jen nezakonný švarc systém...

Jinak řečeno, nemáme se lépe. Jen stát je naprosto neschopný dohlédnout a vymáhat bazální dodržování zákona a přichází o obrovské příjmy.

A že ty závidíš jiným rozum a podle sebe soudíš jiné, to je jen tvůj problém.
Avatar - Emel
Emel
@rohYpnol fakt bych nechtěl žít v tvé sociální bublině
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Emel

Celkem rozumím, že nechceš žít v socialni bublině jménem Česká republika.
adamzprahy
@rohYpnol 90% nelegálně? Viz výše, jen nevíš jak to funguje, bude to spíš tak 10%, protože na danění aut je poměrně komplexní systém finanční správy.

A že máš s firemním autem pro soukromé účely víc peněz je pravda v tom, že si nemusíš platit svoje včetně jeho údržby, pojistky atd.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@adamzprahy

Opět nečteš co píšu a reaguješ úplně mimo. Takže znovu.

Řeči o tom jak dostaneš DRAŽŠÍ služební auto a tím "máš víc peněz...
Zneužívání firemních aut pro soukromé účely nemá nic společného s nějakým daněním. Jak říkám, pokud je to korporát, velká firma, tak tam budou nějaká pravidla, která se stejně budou nějak obcházet. Ale jsou.
Ale pokud jde o menší nebo střední firmu, kde se jsou lidi schopni domluvit, tak tam vesměs platí co jsem napsal.
Avatar - Ham.
Ham.
omyl.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@adamzprahy
No a co že to musí být v knize jízd? O tom to právě je. Do knihy jízd si každý napíše co chce a FÚ nezkontroluje NIC. Jen musí sedět výkaz. Ale jestli jsi jel služebně, nebo sis jel na nákup nebo pro dítě do školky?!? A o tom to je!!!

Soukromé cesty samozřejmě nějaké nepatrné vyážeš.

Takže vůbec nevíš jak to reálně funguje.
Tycoon
@topten

Ve Slovinsku se prodá více nových aut na hlavu než v ČR.

Ťoptene, octup.
topten
@Tycoon
slovinsko bylo nejbohatsi zemi jugoslavie
ktera byla prinejmensim polovicnim Zapadem
do jugoslavie jsi za komousu potreboval vyjezdni dolozku a devizovej prislib
radit slovinsko mezi postbolsevicky zeme je blbost
Tycoon
@topten

Jugoslávie je řazena mezi komunistické země a Slovinsko je tedy postkomunistickou zemí.

en.wikipedia.org/…/Communist_state
en.wikipedia.org/…i/Post-communism
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@topten

Ne. Blbost jsi opět napsal ty.
Tycoon
Do přepočtu na obyvatele bych zařadil i Slovinsko. ČR má 5krát více obyvatel než Slovinsko, ale prodá se zde jen 4krát více nových aut.

Měli bychom se snažit dohánět země, kterou jsou před námi, a ne se holedbat tím, že Slováci nebo Maďaři jsou horší. Vždycky byli horší a bylo by hodně špatné, kdyby nás poprvé v historii předehnali.
topten
@Tycoon
slovinsko byl prinejmensim polovicni Zapad
samozrejme ze musime koukat po tech, kde se zije lip
vsak se jim od krachu komousu priblizujem
za komousu jsme se jim vzdalovali (my ke dnu)
ale jsou takovi, co koukaj po tech, kde se zije hur a kteri nas k tomu dnu privedli
a je jich moc, moc, moc
nechapu
Tycoon
@topten

Na východ od nás bychom se dívat neměli.
Avatar - Mikesus
Mikesus
@Tycoon
Obzvlast kdyz tyhle dvě země se shlédli v Rusku a chtějí takový "blahobyt" jako tam a také tam úspěšně směřují. Maďarsko je ukázkou ekonomické neschopnosti. Však to za babise budeme mít bohužel stejně. On se orbanem se chovají uplne stejně.
Tycoon
@Mikesus

Za posledních cca 15 let jsem nezaznamenal žádnou změnu hospodářské strategie vlády, takže to neočekávám ani po příštích volbách.
Avatar - Ham.
Ham.
omyl.