Registrace nových aut v Evropě podle zemí 2025: Česko 11. největším trhem EU
První kvartál se v Evropě nesl ve znamení velmi malého propadu. Česko si naopak připsalo mírný růst a zařadilo se na začátek druhé nejlepší desítky.
V zemích Evropské unie, zemích EFTA a ve Velké Británii bylo letos za první tři měsíce zaregistrováno 3.382.057 nových automobilů, což představuje meziroční pokles o 0,4 %, respektive o 12.631 exemplářů. Stojí za tím především propady na větších trzích typu Francie (-7,8 procent), Belgie (-10,5 %) či Nizozemska téměř s desetinovým poklesem.
V Česku naopak bylo zaregistrováno o 3,6 % více aut, přičemž díky necelým 60 tisícům vozů jsme se dostali na 11. místo v Evropské unii, po započtení Velké Británie jsme dvanáctí. Zajímavé je srovnání v přepočtu na obyvatele. Jestliže v Česku aktuálně žije 10,9 milionu lidí, v Polsku se zhruba 38 miliony lidí bylo zaregistrováno jen 2,4krát více automobilů než u nás. Maďarsko s 9,6 miliony obyvatel si připsalo pouze 32.899 vozů, prohrávají tedy nejen ve srovnání s Českem, ale i se Slovenskem.
Ačkoliv u našich východních sousedů žije lehce přes 5,42 milionu obyvatel, zapsáno bylo 20.317 nových automobilů, tedy pouze o třetinu méně než v mnohem výrazněji lidnatém Maďarsku. Ovšem téměř třikrát méně než v Česku se zhruba dvojnásobným počtem obyvatel.
Registrace nových automobilů v Evropě v 1. čtvrtletí 2025 | |||
Stát | 1. čtvrtletí 2025 | 1. čtvrtletí 2025 | Meziroční změna (%) |
Belgie | 120.939 | 135.140 | -10,5 |
Bulharsko | 11.608 | 11.507 | 0,9 |
Česko | 59.686 | 57.605 | 3,6 |
Dánsko | 37.438 | 36.913 | 1,4 |
Estonsko | 2121 | 4716 | -55 |
Finsko | 16.700 | 18.448 | -9,5 |
Francie | 410.085 | 444.903 | -7,8 |
Chorvatsko | 15.143 | 15.432 | -1,9 |
Irsko | 64.774 | 62.498 | 3,6 |
Itálie | 444.052 | 451.325 | -1,6 |
Kypr | 4451 | 4465 | -0,3 |
Lotyšsko | 4777 | 3905 | 22,3 |
Litva | 8934 | 6437 | 38,8 |
Lucembursko | 12.668 | 12.511 | 1,3 |
Maďarsko | 32.899 | 31.680 | 3,8 |
Malta | 1040 | 2143 | -51,5 |
Německo | 664.571 | 694.785 | -4,3 |
Nizozemsko | 91.766 | 101.718 | -9,8 |
Polsko | 142.105 | 138.696 | 2,5 |
Portugalsko | 58.545 | 59.045 | -0,8 |
Rakousko | 66.017 | 63.263 | 4,4 |
Rumunsko | 33.692 | 33.228 | 1,4 |
Řecko | 33.196 | 36.668 | -9,5 |
Slovensko | 20.317 | 23.391 | -13,1 |
Slovinsko | 14.672 | 13.993 | 4,9 |
Španělsko | 279.368 | 244.747 | 14,1 |
Švédsko | 63.444 | 59.82 | 6,1 |
Evropská unie | 2.715.008 | 2.768.982 | -1,9 |
Island | 2261 | 1385 | 63,2 |
Norsko | 31.596 | 21.549 | 46,6 |
Švýcarsko | 52.690 | 57.224 | -7,9 |
EFTA | 86.547 | 80.158 | 8 |
Spojené království | 580.502 | 545.548 | 6,4 |
EU + EFTA + UK | 3.382.057 | 3.394.688 | -0,4 |
Největším evropským trhem nadále zůstává Německo, které si prvenství udrželo i navzdory meziročnímu poklesu z 694.785 na 664.571 aut. S nikterak výrazným odstupem za ním najdeme Velkou Británii s více než 580 tisíci vozy. Pokud bychom brali pouze země Evropské unie, na stříbrné pozici se překvapivě umístí Itálie (444.052). Francie se 410 tisíci vozy je až třetí, která je přitom lidnatější než Itálie (68,6 vs. 59 milionů obyvatel).

Na opačném konci najdeme Maltu s pouhými 1040 automobily za první tři měsíce. Zhruba dvakrát více jich bylo zapsáno v Estonsku (2121), které se ovšem popadlo o výrazných 55 procent. Třetím nejmenším z vybraných zemí je Norsko (2261 aut), které sice není v Evropské unii, figuruje ovšem v organizaci EFTA (European Free Trade Association neboli Evropské sdružení volného obchodu).
Zdroj: Best-selling-cars.com, video: auto.cz