Tohle je klasické řádění úředního šimla v Česku. Dálnice postavené nemáme, respektive není ani zdaleka dokončená možnost tranzitu. Od pondělí do pátku je D5 od Berouna po 😱 u Zdib jedna velká kolona kamionů protože se tam nevejdou když není okruh. Ale podle úředníků je zdemolovaná Kbelská ulice tím že jsou ty kamiony přetížené. Ne, je zdemolovaná protože ta silnice je přetížená!
Kolik ty váhy budou stát? Kolik těch kamionů "drtících" silnice zachytí?Podle mě tohle je úplně mimo, postavme pořádnou síť dálnic a pak řešme tento podle mě velmi okrajový problém. Jako technicky když bude mít 40t kamion 44t při dodržení rozložení na nápravy, tak to rozhodně silnici nedrtí, je to problém leda formální že nemá správné povolení, které stojí peníze. To stejné dodávky. Lepší dodávky mají zatížení zadní nápravy 2.4t a omezení do 3.5t je jen legislativní. Takže přetížená dodávka se spíš vyhýbá velké administrativě a dražším nákladům (C řidič, pořízení a vedení tachografu apod.), ale rozhodně neničí silnice. Tyhle dodávky tam na tu váhu teda stejně jezdit nemusí. Takže je to zbytečná buzerace a čerpání rozpočtů (výstavba vah) na něco co je potřeba jinde. Mnoho povyku úplně pro nic. Hlavně že mají úředníci díky tomu práci pro práci a je na koho shodit vinu za špatný stav silnic.
Hendly
8
@adamzprahy
Mam teda zasadne opacny nazor.
Pretizeni kamionove dopravy je pro silnice znicujici a probiha ve velkém rozsahu.
Vaha se finančně vrati IMHO velice rychle a mela by byt samozřejmou součástí vsech silnic.
Stejne tak pokuta by mela byt s ohledem a zpusobenou skodu vetsi.
adamzprahy
0
@Hendly a podle čeho soudíš? Podle nadpisu na novinkách? Zatim jsem nepotkal jedinou přepravní společnost, která by dovolila objednat přepravu co nejen překračuje, ale ani co papírově vyrovná oficiální nosnost.
Přetížené budou jezdit speciály typu převoz dřeva a hlavně zeminy a ty po dálnicích téměř nejezdí. Hlavní kamionový tranzit pochybuji, respektive jak píšu, jedna věc je přetížení papírové, druhé technické.
Vozovku ničí přetížení technické a o to žádná dálková přeprava nestojí, protože si víc zničí techniku (= stroj na peníze) než vydělají na přetěžování.
Nejčastější pětináprava při správném vyvážení technicky stejně zvládne 55 tun při správném fungování podvozku. Tzn. podle té logiky ničení našich silnic přetíženými kamiony to znamená že zcela běžně jezdí kamionová přeprava naložená na celkových 50+ tun což prostě není pravda. Ty slavné úlovky s přetížením o 20+ tun jsou dřevo a zemina ze staveb mimo dálnice a i ta to technicky často zvládají, protože to bývá 6 náprava a ty firmy jen šidí to aby museli být označeny jako nadměrný náklad.
Tím to neobhajuju, jenom říkám že stavět po našich nedokončených dálnicích váhy a zaměřovat na to pozornost je střelba mimo terč, protože to zachytí spíš papírové přetížení než technické, které by ty silnice ničilo. Je to odvádění pozornosti od nekvality silnic, za kterou můžou odpovědní činitelé a firmy.
Ještě dodám, největší podíl přetížených aut budou dodávky do 3.5t, ale ty nebudou mít povinnost na ty váhy jezdit. Navíc platí to stejné co u kamionů, ty přetěžované budou zase technicky stavěné, jen papírově ponížené kvůli povinnostem nad 3.5t, takže silnice nijak neničí a se svou stále nízkou vahou ani nemají jak. Typické skříně jsou technicky 5 - 7 tuny s papírama na max 3.5t.
Hendly
2
@adamzprahy
Tak nebavime se jenom o dalnicich.
Pretizenych souprav jak uvadis, zemina a dalsi, potkavam denne vice a zustavaji po nich jen znicene silnice.
Samozrejme s tim primo souvisi soustavne nerespektovani mistnich omezeni na hmotnost.
Proc to nikdo neresi dlouhe desitky let je zahada ktera nabizi i otazky zda to neni zamer.
Kazdopadne dik za prispevky, protoze vypada, ze vis o cem pises. Pripadne me vyved
z omylu, ale kamion s vysokýma sajtnama co veze něco sypkého je na českých silnicích celkem casty jev. Stejne jako znova a znova vyjete hluboke koleje v silnici.
adamzprahy
0
@Hendly já bych řekl, že to právě bude z 90% zemina nebo dřevo (klády). Protože klasické návěsy typických tranzitních kamionů jsou standardně 5 náprav tj. teoreticky technicky v pohodě do 57t. Ono stejně se tam vejde max. 32 palet a drtivá většina přepravovaných nákladů má v průměru pod 800 kg na paletu. Při 32 palet x 800 kg je přetížení cca jen 1-2 tuny nad papíry, tj. nic a hluboko pod technickým limitem. No a jak píšeš, neni to jen na dálnicích, jenže právě ten velkolepý plán vážení zahrnuje pouze dálnice a tiskové zprávy míří na "zlý" tranzit. Jenže ten tranzit teda jede Polsko, Německo, Rakousko kde teda mimo jiné tyhle váhy mají a jsou v tom nejpřísnější (ale nejsou vždy v provozu). Pak nějaké to dříví ze Šumavy si pojede dál v klidu ke zpracovatelům po okreskách. A ano tam je průser že roztrhaj krajnici nedej bože různá lokální přemostění s nižší nosností. Ale tam ty váhy nebudou, proto mám názor že je to úplně mimo terč stavět za miliony váhy na hlavních dálnicích v domnění že se zlepší stav silnic. Chápu že aby trčela někde mobilní váha v nějaké vesnici a zvážila pár aut za den je neefektivní. Ale možná by to ve výsledku efektivnější bylo než stavět ty váhy na dálnicích. Věnoval bych se tomu dostavět dálnice, existujícím přidat pruhy a zatížení těch silnic pak klesne, protože jak jsem psal, tranzitní tahy jsou přetížené, ale ne per auto, ale množstvím provozu z důvodu nedostatku objízdných tras. Ubyde i aut z okresek, viz přejezd ze západních čech do jižních.
Teď večer jsem zrovna jel za prázdnym autem na zeminu, klasicky 6 náprav, tj. konstrukčně a podle legislativy zatížení náprav technicky 6x11,5t = 69 tun celkem. Ano když ho chytí, zní to jako obří průser, jenže konstrukčně splní pod 11.5t takže ani takto přetížený stroj teoreticky dálnici neničí. Stačilo by mu zařídit papíry na nadrozměrný náklad, jenže to je kotel administrativy, doprovodná vozidla atd. Ale kdyby byla vůle a peníze, tak si to ty firmy zařídí a budou s 60 tunama jezdit legálně.
Mikesus
0
@adamzprahy byl jsem svědkem toho, jak kamiony zastavil u Chebu přes hranicemi. Přijel druhý, začal překládat část nákladu a pak teprve pokračovali spolu do Německa.
adamzprahy
0
@Mikesus denně u nás projede 50 000 kamionů, to jako myslíš že nějaké signifikantní číslo z nich jede přeložené na dvojnásobek a někde na hranicích překládá? Jak jsem psal, u běžného kamionu cca 10 tun navíc silnici neničí, protože je to technicky v normě náprav, tj. na co jsou dálnice i podvozky těch souprav stavěné. Většinou jim "jen" chybí vyřízení nadměrného nákladu a s tím spojených procesů, plateb atd.
jiras_
1
@adamzprahy 10 tun extra zvyšuje opotřebení, z principu - ona se ta energie někam vypaří? Ne, přenese se do vozovky, svou roli hraje aditivní efekt (více kamionů, počasí). Vždy se konstruuje na vyšší zatížení než se plánuje. ČR má 48 tun, EU 40, takže nejsme papežtější.
Ale hlavně tohle kverulantství že by se mohlo, to nevadí, to je jak mor už od komoušů. Jsou nějaká pravidla, tak se mají dodržovat. A jestli si přečtu, že u třetiny kontrol vloni odhalila policie přetížené kamion, tak to není okrajový problém.
adamzprahy
0
@jiras_ sám píšeš aditivní efekt = více kamionů. Můj příklad s Prahou a ulicemi Spořilovská, Jižní Spojka, Kbelská. Kdyby existoval okruh jako v každém jiném vyspělém státě, tak na těchto komunikacích ubyde 90% kamionů, protože tam bude moct vjet jen místní obsluha. Tyhle komunikace ani nejsou stavěné na takovou zátěž. A zátěží myslím hustota nákladního provozu a ne jejich samotná hmotnost. Jižní část D0 (jediná dnes postavená) by kompletací okruhu byla očištěna o cca 30 - 40% kamionů, které by mohli jet severní cestou. To nemluvím o rozšíření na více pruhů (mimochodem bude realizováno letos) nebo dostavění alternativních tras okolo středočeského kraje. A to je ten problém.
Třetina těch kontrol - ano protože to byla vytipovaná vozidla, jak jsem tu psal v jiných příspěvcích, jsou přepravy kde ta pravděpodobnost je vysoká. Ale ta statistika nemluví o technickém přetížení náprav. Přetížené nápravy těžkých nákladních aut reálně způsobují vyšší namáhání vozovky. Největší problém to dělá na okreskách, které na to stavěné nejsou. V té statistice myslím jsou zahrnuty i dodávky 3.5t které mají zatížení náprav vyšší a jedná se tam spíš o obcházení daní a nákladů, určitě ne o ničení silnic. Mimochodem ty kontroly podle mě ani neprobíhají moc na dálnicích, ale mimo. A ano tam to smysl má větší.
jiras_
0
@adamzprahy Co s tím má společného zase okruh, to je uhýbání od tématu. Znova - třetina vážení kamionů (zase žádné uhýbání k dodávkám) na parkovištích při mobilní kontrole byla vloni přetížena, to je ta hlavní podstata problému. A 11333 vážení není nějaký drobný vzorek. Ten problém je globální bez ohledu na třídu silnice a náklad. Že by se někde mezi Horní a Dolní navážily rekordy při přepravě dřeva je asi pravda, otázka proveditelnosti je horší. A když není ojedinělý případ odmítnutí vážení a pokuty 100 tis. Kč znamená, že ta pokuta je nízká, 500 tis. už by to mohlo řešit.
Hendly
0
@adamzprahy
Dik za prispevky. vypada, že v mnoha vecech mas pravdu. 👍
adamzprahy
0
@Hendly 👍
Jiri Lon
0
@adamzprahy podívejte se na závěr NKU..Těch přetížených kamionů je hodně, jen se to nevybírá...
Mikesus
0
@adamzprahy
Ja zas bezne přetížené kamiony potkavam. Nevím samozřejmě jak na dálnicích, tam to nepoznám, ale u rodičů v krusnych horách, kamiony se dřevem, policie si je běžně ochytava a pokutuje. Dělali by to denně, kdyby měli váhu k dispozici porad. Bohuzel nemaji. Spolužáci ze základky jsou i u PCR a říkají, že až par malých výjimek, všechny jsou co si odchytnou.
Váhy jsou dle meho naopak fajn řešení. A kamiony nenici silnici, proto vyjete koleje jsou od osobaku?
adamzprahy
0
@Mikesus jak poznáš že jsou přetížené? Ale jinak kamiony se dřevem píšu že ano, to je kategorie systematicky přetížená...ale jak sám píšeš, není to na dálnici. Jak teda investice do vah na hlavních dálnicích vyřeší okresky v Krušných Horách? Nevyřeší.
Zvlnění je nevyhnutelné když je silnice přetížená, nikoliv per náprava, ale celkově. Životnost silnice je na nějaký počet aut. Když to přetahuješ roky v kuse, je jasné že to nevydrží tolik. Okolo Prahy je pro kamiony jedna jediná cesta kudy můžou jet. Spořilovská, dál jižní spojka na černý most, dál kbelská, pravé pruhy pojímá absolutně komplet všechny nákladní auta co se kolem Prahy mihnou a potká se tam tranzit s dětma jedoucíme do školy a důchodcema co jedou na nákup. To je ten problém. Ne že jedna souprava z 1000 dělaná na 55 tun váží 45 tun místo 40. Tohle jsou rozmlácena místa co znám, žádné kamiony se dřevem tam prakticky nejezdí.
Jiri Lon
0
@Hendly myšlenka dobrá, ale váhy nefungují a provoz stojí víc, než kolik se vybere.
Miranek45
0
Tak na těhle vaháh bude závislý celý státní rozpočet v příštím roce ! Proto musí být rychlé spolehlivé a dobře vyvážené ! Min,financi je musí mít pod stálou kontrolou ! Tohle bude spolehlivě odsýpat do státní kasy . Dobrý nápad.
Kolik ty váhy budou stát? Kolik těch kamionů "drtících" silnice zachytí?Podle mě tohle je úplně mimo, postavme pořádnou síť dálnic a pak řešme tento podle mě velmi okrajový problém. Jako technicky když bude mít 40t kamion 44t při dodržení rozložení na nápravy, tak to rozhodně silnici nedrtí, je to problém leda formální že nemá správné povolení, které stojí peníze. To stejné dodávky. Lepší dodávky mají zatížení zadní nápravy 2.4t a omezení do 3.5t je jen legislativní. Takže přetížená dodávka se spíš vyhýbá velké administrativě a dražším nákladům (C řidič, pořízení a vedení tachografu apod.), ale rozhodně neničí silnice. Tyhle dodávky tam na tu váhu teda stejně jezdit nemusí. Takže je to zbytečná buzerace a čerpání rozpočtů (výstavba vah) na něco co je potřeba jinde. Mnoho povyku úplně pro nic. Hlavně že mají úředníci díky tomu práci pro práci a je na koho shodit vinu za špatný stav silnic.
Mam teda zasadne opacny nazor.
Pretizeni kamionove dopravy je pro silnice znicujici a probiha ve velkém rozsahu.
Vaha se finančně vrati IMHO velice rychle a mela by byt samozřejmou součástí vsech silnic.
Stejne tak pokuta by mela byt s ohledem a zpusobenou skodu vetsi.
Přetížené budou jezdit speciály typu převoz dřeva a hlavně zeminy a ty po dálnicích téměř nejezdí. Hlavní kamionový tranzit pochybuji, respektive jak píšu, jedna věc je přetížení papírové, druhé technické.
Vozovku ničí přetížení technické a o to žádná dálková přeprava nestojí, protože si víc zničí techniku (= stroj na peníze) než vydělají na přetěžování.
Nejčastější pětináprava při správném vyvážení technicky stejně zvládne 55 tun při správném fungování podvozku. Tzn. podle té logiky ničení našich silnic přetíženými kamiony to znamená že zcela běžně jezdí kamionová přeprava naložená na celkových 50+ tun což prostě není pravda. Ty slavné úlovky s přetížením o 20+ tun jsou dřevo a zemina ze staveb mimo dálnice a i ta to technicky často zvládají, protože to bývá 6 náprava a ty firmy jen šidí to aby museli být označeny jako nadměrný náklad.
Tím to neobhajuju, jenom říkám že stavět po našich nedokončených dálnicích váhy a zaměřovat na to pozornost je střelba mimo terč, protože to zachytí spíš papírové přetížení než technické, které by ty silnice ničilo. Je to odvádění pozornosti od nekvality silnic, za kterou můžou odpovědní činitelé a firmy.
Ještě dodám, největší podíl přetížených aut budou dodávky do 3.5t, ale ty nebudou mít povinnost na ty váhy jezdit. Navíc platí to stejné co u kamionů, ty přetěžované budou zase technicky stavěné, jen papírově ponížené kvůli povinnostem nad 3.5t, takže silnice nijak neničí a se svou stále nízkou vahou ani nemají jak. Typické skříně jsou technicky 5 - 7 tuny s papírama na max 3.5t.
Tak nebavime se jenom o dalnicich.
Pretizenych souprav jak uvadis, zemina a dalsi, potkavam denne vice a zustavaji po nich jen znicene silnice.
Samozrejme s tim primo souvisi soustavne nerespektovani mistnich omezeni na hmotnost.
Proc to nikdo neresi dlouhe desitky let je zahada ktera nabizi i otazky zda to neni zamer.
Kazdopadne dik za prispevky, protoze vypada, ze vis o cem pises. Pripadne me vyved
z omylu, ale kamion s vysokýma sajtnama co veze něco sypkého je na českých silnicích celkem casty jev. Stejne jako znova a znova vyjete hluboke koleje v silnici.
Teď večer jsem zrovna jel za prázdnym autem na zeminu, klasicky 6 náprav, tj. konstrukčně a podle legislativy zatížení náprav technicky 6x11,5t = 69 tun celkem. Ano když ho chytí, zní to jako obří průser, jenže konstrukčně splní pod 11.5t takže ani takto přetížený stroj teoreticky dálnici neničí. Stačilo by mu zařídit papíry na nadrozměrný náklad, jenže to je kotel administrativy, doprovodná vozidla atd. Ale kdyby byla vůle a peníze, tak si to ty firmy zařídí a budou s 60 tunama jezdit legálně.
Ale hlavně tohle kverulantství že by se mohlo, to nevadí, to je jak mor už od komoušů. Jsou nějaká pravidla, tak se mají dodržovat. A jestli si přečtu, že u třetiny kontrol vloni odhalila policie přetížené kamion, tak to není okrajový problém.
Třetina těch kontrol - ano protože to byla vytipovaná vozidla, jak jsem tu psal v jiných příspěvcích, jsou přepravy kde ta pravděpodobnost je vysoká. Ale ta statistika nemluví o technickém přetížení náprav. Přetížené nápravy těžkých nákladních aut reálně způsobují vyšší namáhání vozovky. Největší problém to dělá na okreskách, které na to stavěné nejsou. V té statistice myslím jsou zahrnuty i dodávky 3.5t které mají zatížení náprav vyšší a jedná se tam spíš o obcházení daní a nákladů, určitě ne o ničení silnic. Mimochodem ty kontroly podle mě ani neprobíhají moc na dálnicích, ale mimo. A ano tam to smysl má větší.
Dik za prispevky. vypada, že v mnoha vecech mas pravdu. 👍
Ja zas bezne přetížené kamiony potkavam. Nevím samozřejmě jak na dálnicích, tam to nepoznám, ale u rodičů v krusnych horách, kamiony se dřevem, policie si je běžně ochytava a pokutuje. Dělali by to denně, kdyby měli váhu k dispozici porad. Bohuzel nemaji. Spolužáci ze základky jsou i u PCR a říkají, že až par malých výjimek, všechny jsou co si odchytnou.
Váhy jsou dle meho naopak fajn řešení. A kamiony nenici silnici, proto vyjete koleje jsou od osobaku?
Zvlnění je nevyhnutelné když je silnice přetížená, nikoliv per náprava, ale celkově. Životnost silnice je na nějaký počet aut. Když to přetahuješ roky v kuse, je jasné že to nevydrží tolik. Okolo Prahy je pro kamiony jedna jediná cesta kudy můžou jet. Spořilovská, dál jižní spojka na černý most, dál kbelská, pravé pruhy pojímá absolutně komplet všechny nákladní auta co se kolem Prahy mihnou a potká se tam tranzit s dětma jedoucíme do školy a důchodcema co jedou na nákup. To je ten problém. Ne že jedna souprava z 1000 dělaná na 55 tun váží 45 tun místo 40. Tohle jsou rozmlácena místa co znám, žádné kamiony se dřevem tam prakticky nejezdí.