Vysokorychlostních vah kamionů přibude. Co všechno váží a kolik jich u nás je?
Jízda přetížených nákladních vozidel zvyšuje opotřebení vozovky a zároveň nepřispívá k bezpečnosti silničního provozu. Odchytit přetížené auto také znamená vybrat peníze.
Zjišťovat okamžitou hmotnost vozidel, v praxi téměř výhradně nákladních, lze dvojím způsobem. Prvním jsou takzvané mobilní váhy. Ty váží auto při nulové rychlosti jednoduše tak, že vozidlo na ně najede.
Mobilní váhy lze použít v podstatě kdekoliv, kde je k tomu vhodný prostor, a k vážení kamionů je využívá třeba Centrum služeb pro silniční dopravu (CSPSD), které bylo před asi 20 lety pro tuhle činnost zřízeno (druhým důvodem vzniku CSPSD byla kontrola přepravy nebezpečných látek v rámci ADR). Vážení mobilními váhami je v podstatě statické (nulová rychlost vozidla).
Při jízdě
Druhou možností, jak zjišťovat hmotnost kamionů, je dynamické vážení. To je technicky mnohem náročnější a také dražší než statické, zároveň ale výrazně efektivnější. Není k němu zapotřebí obsluha jako u mobilních vah a vážení probíhá v reálném čase vysokorychlostními váhami.
Pracují v reálném čase a využívají technologii WIM (Weigh in Motion). Díky tomu dokážou bez přerušení provozu zaznamenat celkovou hmotnost vozidla a také zatížení jednotlivých náprav či další parametry, které jsou klíčové pro posouzení, zda vozidlo splňuje zákonné limity.
„Každá tuna navíc znamená vyšší náklady na opravy a kratší životnost silnic. Díky této technologii můžeme chránit investice do infrastruktury a přispívat k větší bezpečnosti všech řidičů. Na základě dohody s jednotlivými obcemi dochází k postupnému náběhu zasílání podnětů ke správnímu řízení jednotlivým obcím, aby stačily přestupky odbavovat,“ dodává generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Dva režimy
Dle novely zákona o pozemních komunikacích i příslušné vyhlášky lze provozovat kontrolní vážení ve dvou režimech: v ostrém nebo indikativním. Prvně jmenovaný umožňuje zapínat váhy náhodně pro automatizované pokutování, čímž se předejde přehlcení správních orgánů obcí s rozšířenou působností. Indikativní režim naopak slouží pro předvýběr vozidel ke kontrole přímo v provozu.
Jak to ale se sankcemi? Podle zákona o pozemních komunikacích činí pokuta za každou započatou tunu nad limit 9.000 korun. Pokud je ale hmotnost překročena do maximálně 500 kg, činí pokuta 5.000 korun. Pokuty hradí provozovatel vozidla.
Od března 2024 se příjmy z pokut rozdělují jednak mezi obce (30 procent), jednak kraje (30 procent) a jednak vlastníky komunikace, kterým připadne 40 procent. Vlastníkem komunikace bývá buď stát, nebo kraj.
V současné době je v provozu 18 vysokorychlostních vah, z nichž jsou ale dvě v záruční opravě. Dalších deset přibude do konce června letošního roku a do konce celého roku jsou v plánu ještě další tři, které jsou v současné době ve výstavbě. Zároveň na jedné z vah proběhne modifikace.
Nejvíce vah je soustředěno ve Středočeském kraji v okolí Prahy, a obecně jich je nejvíc na dálniční síti. Důvodem je vyšší intenzita provozu nákladních vozidel.

Zdroj: Tisková zpráva Ministerstva dopravy, foto: Ministerstvo dopravy, video: Policie ČR