Novinky
@Robert Hlavatý tohle mě vždycky míjelo, mít to v autě jak v kostele, kararský mramor, spišský travertin a kůže z velblouda😊 asi proto mi nevadily nikdy bídné bavorácké interiéry... ne v konfekčním autě😊
@Robert Hlavatý ... ale ona je to přidaná hodnota: méně znečištěná příroda, menší spotřeba originálních surovin, nové technologie na zpracování do recyklátů. To všechno představuje celospolečensky významnou přidanou hodnotu.
Jen jde o to, aby se v rámci recyklace a) nepoužívaly životní prostředí zatěžující technologie a energie, b) aby recyklát dobře vypadal. To b) je pro mě také problém, protože dodavatelé se musí teprve naučit správným postupům a musí na ně vynaložit značné finanční prostředky.
Věřím ale tomu, že v tomto bodě všechno dobře dopadne a že nakonec bude recyklační technologie výroby levnější, než nákup originálních surovin.
Jen jde o to, aby se v rámci recyklace a) nepoužívaly životní prostředí zatěžující technologie a energie, b) aby recyklát dobře vypadal. To b) je pro mě také problém, protože dodavatelé se musí teprve naučit správným postupům a musí na ně vynaložit značné finanční prostředky.
Věřím ale tomu, že v tomto bodě všechno dobře dopadne a že nakonec bude recyklační technologie výroby levnější, než nákup originálních surovin.
@rohYpnol Tvůj pohled na svět je, že nejlevnější je vydrancovat zemi, aby si každý mohl jezdit svým autem na šichtu. Uvědomuješ si, že vnoučata budou žít i za sto let. Chceš jim zanechat tu zemi a vědu v jakém stavu? Z milion let staré ropy je skoro každý výrobek a za posledních 100 let ji máme polovinu pryč.
Jistě. A v roce 2035 bude povinnost mít 130% surovin na výrobu automobilu z recyklátů... Ať žije EU, ať žije komunismus 2.0 a centrální plánování!
@ryccardo Všetko má svoj podiel, ale zrovna v tejto oblasti by som si na presné čísla netrúfol. Ale myslím si, že v spotrebe plastov v automotive sa mýliš. Každé jedno auto má dnes plastové nárazníky, niektoré napr. aj vonkajšie blatníky a ďalšie diely karosérie, palubku a celý obklad interiéru, plastami sú vpodstate aj výplne a poťahy sedadiel, plastové sú nádržky ostrekovačov aj e😜anzka brzdovej kvapaliny, plastové sú palivové nádrže - takže nie zanedbateľná spotreba plastov v automotive, ale niekoľko desiatok kilogramov plastov v každom aute. A to nepočítam jednorazové plastové obaly množstva dodávaných komponentov potrebných k montáži.
@ryccardo
Takže když ve výrobě z 10% plastu vyrobím díl a zbytek výrobou přetvořím do odpadu z výroby, tak těch 90% budu deklarovat jako odpad z výroby a budu ho druhotně využívat jako recyklát... 😉
Jak říkám, tyhle nařízení jsou prostě jen komunismus 2.0 co vede k obcházení a neefektivitě...
Takže když ve výrobě z 10% plastu vyrobím díl a zbytek výrobou přetvořím do odpadu z výroby, tak těch 90% budu deklarovat jako odpad z výroby a budu ho druhotně využívat jako recyklát... 😉
Jak říkám, tyhle nařízení jsou prostě jen komunismus 2.0 co vede k obcházení a neefektivitě...
@Mikesus ano to by tak nějak mohlo být. V potravinářství těžko použiješ recyklát vyjma takové prasárny jako rPET na lahve a tam to bude doufám časem zakázané ze zdravotních důvodů. Taky si myslím, že u potravinářství je ideální minimalizace použití plastových obalů kde to jde. Stavebnictví je ideální obor kam recykláty nacpat, ale problém bude, že toho kvalitního recyklátu není neomezené množství, takže za chvíli narazíš na problém, že nebudeš mít co recyklovat. A vždyť já taky píšu, že mi přijdou ty cíle EU v tomhle případě realistické a OK. Jen je potřeba dávat recykláty tam kde to má smysl a nemá to dopad na kvalitu celýho auta.
@Mikesus Zase splietaš hlúposti. Samozrejme, že je o cene. Ako všetko. Tvoje zidealizované videnie je mimo realitu.
@ryccardo
Obaly mají cca 40%, stavebnictví 20%, automotive cca 10% spotreby plastů. V potravinářství, ktere se počítá do těch obalů a je udajne majoritni v danych procentech, se stěží využije recyklát. Musí to splňovat přísně bezpečnostní a hygienické předpisy, tam neni moc šance snižovat. Za mne je tam spíš cesta eliminace plastu úplně. Stavebnictví recyklat využívá dost a další je na řadě automotive. Souhlasím, že by se mělo snižovat v obalových materiálech, ale to neznamená, že by se nemělo snižovat i v dalších, jako třeba automotive.
Obaly mají cca 40%, stavebnictví 20%, automotive cca 10% spotreby plastů. V potravinářství, ktere se počítá do těch obalů a je udajne majoritni v danych procentech, se stěží využije recyklát. Musí to splňovat přísně bezpečnostní a hygienické předpisy, tam neni moc šance snižovat. Za mne je tam spíš cesta eliminace plastu úplně. Stavebnictví recyklat využívá dost a další je na řadě automotive. Souhlasím, že by se mělo snižovat v obalových materiálech, ale to neznamená, že by se nemělo snižovat i v dalších, jako třeba automotive.
@traveldrive Někde jsem viděl koláč podílů na nějakým školení a fakt je největší problém obalový průmysl. Automotive nemá cenu vůbec řešit. Co se týče obalových materiálů pro dodávky komponent, tak tam se automobilky snaží maximalizovat vratný obaly. Ani ony nechtějí generovat zbytečně odpad a pak ho likvidovat.
@ryccardo
...ale hodně se dá dohnat... ano, to já vůbec nepopírám. Ale otázkou jestli to někdo bude dělat a jestli ta aditivace ve výsledku neznamená větší ekologickou zátěž 😉
...ale hodně se dá dohnat... ano, to já vůbec nepopírám. Ale otázkou jestli to někdo bude dělat a jestli ta aditivace ve výsledku neznamená větší ekologickou zátěž 😉
@rohYpnol Hele to není úplně pravda. 100% recyklovaný plast sice má a vždycky bude mít horší vlastnosti, ale hodně se dá dohnat aditivací a robustností dílu. Recyklovaný nerovná se nekvalitní. Takové plastové podběhy v nadkolí nebo kryty podvozku a spousty dalších dílů můžou být z recyklátu a budou fungovat stejně dobře jako kdyby byly z originálu. Ony už na těch autech normálně jezdí a vlastně to ani nevíš. Prostě tohle nařízení je jako jedno z mála co EU vyplodí realizovatelné a myslím, že už to automotive vlastně z části plní. Jen je potřeba se soustředit na to, používat recyklované polymery tam kde to dává smysl a ne pohledové díly v interiéru, kde řeším, kromě povrchu, škrabatelnosti, emisí škodlivin i zápach. Tam to prostě nechat být na originál materiálu.
@ryccardo
Jenže ono je to ve výsledku o kvalitě. Např. opravdu kvalitní pryž vydrží. Novodobá pryž je často mnohem méně kvalitní.
Recyklované plasty se časem často "roztečou" atp.
Jenže podle zelenorudých komunistů je auto vyrobené z 21% recyklátů co vydrží 10 let více ekologické než auto, které je vyrobené z 20% recyklátů a vydrží 20 let...
Nehledě na to, že když si kupuje někdo Rolls, tak vůbec nerozumím tomu, proč by mělo být byť i z 1% vyrobené z recyklátů. Z druhé strany pokud někdo kupuje dachnu, ta ta ať je třeba z 80% z recyklátů... Ale pořád je to o tom, že EU se pokouší všem nařizovat svoje blaho pro všechny... a ve výsledku nikdo nebude mít nic. Tohle už jsme prostě zažili.
Jenže ono je to ve výsledku o kvalitě. Např. opravdu kvalitní pryž vydrží. Novodobá pryž je často mnohem méně kvalitní.
Recyklované plasty se časem často "roztečou" atp.
Jenže podle zelenorudých komunistů je auto vyrobené z 21% recyklátů co vydrží 10 let více ekologické než auto, které je vyrobené z 20% recyklátů a vydrží 20 let...
Nehledě na to, že když si kupuje někdo Rolls, tak vůbec nerozumím tomu, proč by mělo být byť i z 1% vyrobené z recyklátů. Z druhé strany pokud někdo kupuje dachnu, ta ta ať je třeba z 80% z recyklátů... Ale pořád je to o tom, že EU se pokouší všem nařizovat svoje blaho pro všechny... a ve výsledku nikdo nebude mít nic. Tohle už jsme prostě zažili.
@KANKUNEN Spotřeba plastů v automotive je zanedbatelná a je úplně jedno kolik plastů na to spotřebuješ ve srovnání s tím kolik plastu/ropy se spotřebuje v obalářském průmyslu a to směrnice EU neřeší. Auto jezdí 15-20 let, takže je úplně jedno kolik má v sobě recyklovaného plastu. Ale to že si každý den koupíš nápoje,potraviny a drogerii a vyprodukuješ haldu plastového odpadu to je problém. Co nějaký směšný automotive a jeho spotřeba plastů.
@rohYpnol nutno říct, že s ohledem na fakt jací tupani EU vedou a tahle nařízení vymýšlejí, mi tohle přijde ještě celkem v pohodě a realizovatelné. Mít v autě 20% recyklovaných plastů bych řekl, že je i reálné. Nicméně je třeba si položit otázku co je to recyklovaný plast? Je to plast, který má v sobě 100% recyklovaného polymeru nebo stačí třeba jen 30% recyklátu a zbytek prvojakostní? Tohle není definováno a je v tom totální chaos jako ve většině věcí, které řídí politologové a sociologové v Bruselu.
@Ringhofer
Pokud bude recyklační technologie levnější, tak není jediný důvod to nařizovat. EU = komunismus 2.0.
Pokud bude recyklační technologie levnější, tak není jediný důvod to nařizovat. EU = komunismus 2.0.
@traveldrive Důležitý taky je čemu budeme říkat recyklát. Můžeš mít díl, který váží kilo a ten bude vyrobený buď ze směsi která obsahuje třeba 30% recyklátu a 70% originál materiálu a nebo to bude vyrobeno ze 100% recyklátu. Za mě není fér počítat si v obou případech 1 kg recyklovaného plastu, protože v prvním případě si ho použil reálně jen 30 dkg. Takže nejprve je třeba si ujasnit jak to budeme počítat. A že se recyklace vždy nevyplácí máš samozřejmě pravdu. Vždy to stojí a padá na dostupnosti vhodného zdroje. Něco prostě vyrábět z recyklátu nemá cenu, protože je tam tolik technických překážek, že to prostě nedává smysl. Představovat si, že budeme rozebírat na vrakáčích plasty z aut a z nich vyrábět kvalitní recykláty je naprosto iluzorní.
@rohYpnol Hele to s nedělá. A ono je to i zbytečné. Nikdo nekontroluje co do mašiny reálně sypeš, takže to můžeš udělat jen na papíře. Tupý euro úředník pak onanuje nad 100% recyklací a že ty tam sypeš něco jinýho není nikdo schopen zkontrolovat. Taky se těm všem EURO statistikám směju, když vidím z jakých dat vznikají. Nicméně vtipné taky je, že dementní EU neumožní tvůj vlastní odpad deklarovat jako recyklaci. Musíš odpad vzít odvézt někam na přepracování, aby si k tomu měl dokumenty o tom kolik toho je a že je to recyklát a pak to můžeš teprve použít a tvrdit, že vyrábíš z recyklátu. Co na tom, že v tom je spálená nafta za transport tam a zpátky a elektřina potřebná na přepracování takové mletiny nějakou externí firmou .
@ryccardo Nehovorím, že nemáš pravdu. Hovorím len to, že recyklácia sa vždy nevypláca. Tých 20% recyklovaného plastu (pokiaľ je to myslené tak, že 20% plastovej suroviny musí tvoriť recyklát, nie že 20% dielov bude nejaký recyklát obsahovať), bude dosť tvrdý oriešok aj z technického hľadiska a tým pádom samozrejme tiež z pohľadu nákladov, ktoré tým podľa mňa porastú príliš. Zavádzal som do praxe viacero noviniek alebo vylepšení vo výrobe, všetky boli drahšie ako sa predpokladalo, niektoré extrémne. Cenový rozdiel medzi dvomi dielmi, hoci funkčne zhodnými, môže byť kvôli materiálu a odlišnostiach v technológii výroby, priepastný (v neprospech recyklovaného materiálu), aj keď sa to na prvý pohľad nezdá.
@traveldrive jak který polymer. Například PP je pořád levnější v recyklátu než originál v řádech desítek centů na kile. To samé například PA. Také se jedná o desítky centů ve prospěch recyklovaného plastu, ale jsou samozřejmě už i materiály kde recyklát vyjde dráž než originál a tam je potom otázka - nebude výrobce podvádět a nakupovat raději levnější originál a deklarovat to jako recyklát případně to "ředit" například 1:1 aby si zlevnil produkt? Nikdo to nemá šanci poznat. Co se týče homogenity a konstantnosti parametrů, tak to stojí a padá na kvalitě vstupu. Samozřejmě, že kvalitní recyklát vyrobený z odpadu ze žluté popelnice je utopie, ale pokud máš odpad například z výroby airbagů nebo vláken, tak není problém držet konstantní kvalitu.
@ryccardo Dovolím si úplne nesúhlasiť. Písal som to práve preto, že sa stretávam s tým, že recyklovaný materiál a nový materiál nie sú veľmi cenovo odlišné, často recyklovaný materiál cenovo dobehne nový práve kvôli odlišnému spracovanie a väčším úpravám.
Čo sa týka technológie, nie sú také homogénne ako nový materiál, čiže tečú nepravidelne a nemajú zaručenú štruktúru. Rozdiel na povrchu naopak často vidíš, nepotrebuješ na to labák. Môže platiť to, čo píšeš, ale určite to nie je pravidlom.
Čo sa týka technológie, nie sú také homogénne ako nový materiál, čiže tečú nepravidelne a nemajú zaručenú štruktúru. Rozdiel na povrchu naopak často vidíš, nepotrebuješ na to labák. Môže platiť to, čo píšeš, ale určite to nie je pravidlom.
@Mikesus naprosto zanedbatelné. Je fajn zrecyklovat co dává smysl a zbytek normálně prohnat komínem a využít výhřevnost např. k vytápění domácností.
@traveldrive Ještě pořád vychází většina plastů levnější v recyklátu než v první jakosti, takže výsledek je i levnější. Tečou stejně (spíš víc) a chladnou taky. Při pohledu na díl nepoznáš co je recyklát a co originál. Ani v laborce by si toho moc nepoznal. Pokud je díl černý, tak na něm nevidíš žádný rozdíl. Nicméně určitě to není vhodné na díly, které jsou pohledové a těm je potřeba se vyhnout.
@traveldrive
Recyklace neni o ceně, ale o snížení drancovani nerostných surovin a následně i znečišťování prostředí.
Recyklace neni o ceně, ale o snížení drancovani nerostných surovin a následně i znečišťování prostředí.
@ryccardo Realizovateľné to asi je, ale čo cena? Recyklované plasty nie sú nijak zvlášť lacnejšie ako nové, pretože aj ich spracovanie niečo stojí, plus treba pripočítať niečo naviac za odlišné výrobné technológie plastových dielov - čistý typ plastu a recyklát určite netečú rovnako za zhodných podmienok, nechladnú rovnako, atď, tých odlišností bude celkom dosť. A do tretice komponenty z recyklátu obvykle dvakrát dobre nevyzerajú, takže ešte plus povrchová úprava, alebo lepenie nejakej fólie, pokiaľ pôjde o diely so vzhľadovou plochou. Takže s realizovateľnosťou, ako píšeš, by asi problém nebol, ale bál by som sa vyšších nákladov. Poslednou dobou s každou novou požiadavkou náklady stúpajú a stúpajú a nemá to konca...
@rohYpnol já to taky nepochopil. Takhle se to zabitý zvíře využije celý. Když ho zabiješ a sníš a kůži řekneš, že nepoužiješ, aby si byl ekologický a místo toho ji vyhodíš, tak je to trapárna. Co by si ale chtěl od tý Bruselský party?
@rohYpnol hele toho se dává pár procent a jsou to běžně používané substance i do originál materiálů. Ekologická zátěž tam žádná navíc není.To fakt problém není. Takže za mě recyklované plasty ano, ale tam kde to dává smysl a nemá to dopad na kvalitu celýho auta a těch 20-25 je myslím do budoucna OK.
@ryccardo
Útok (nejen) EU na používání přírodní kůže v interiérech jsem nikdy nepochopil. Kožený interiér, pokud je udržovaný, vydrží v podstatě navždy. Na rozdíl od látky...
Tj. kožený interiér z hlediska udržitelnosti a ekologie je to nejlepší co může být.
Útok (nejen) EU na používání přírodní kůže v interiérech jsem nikdy nepochopil. Kožený interiér, pokud je udržovaný, vydrží v podstatě navždy. Na rozdíl od látky...
Tj. kožený interiér z hlediska udržitelnosti a ekologie je to nejlepší co může být.
@rohYpnol Souhlas. To ale není recyklováním, ale snahou spořit kde to jde. Interiér Škodovek je plný polypropylenu a koženky, protože jsou eko a pravou kůži je lepší vyhodit než ji použít na sedačky a plast hlavně co nejlevnější.
@ryccardo
Za mě třeba současné materiály ve škodovkách jsou jedno velké zoufalství a je třeba být hrozmě opatrný ve volbě. Jejich umělá polokůže je prostě strašná, je to jako sedět na igelitu, prodyšnost nula... Hlavně že to není z přírodní kůže že...
Za mě třeba současné materiály ve škodovkách jsou jedno velké zoufalství a je třeba být hrozmě opatrný ve volbě. Jejich umělá polokůže je prostě strašná, je to jako sedět na igelitu, prodyšnost nula... Hlavně že to není z přírodní kůže že...
@Robert Hlavatý To řekni třeba v AZNP Mladá Boleslav. Taky mi přijde smysluplnější začít s recykláty tam, kde to nemá zákazník na očích a díl je schovaný kdesi v útrobách auta, v motoru nebo na podvozku, než se snažit to na sílu nacpat do interiéru kde je to na očích a řešit haldu neřešitelných problémů, aby to plnilo všechny normy, aby si to nakonec musel zfixlovat a pohnul se z místa.
@KANKUNEN
Ne. Můj pohled na svět je ten, že odmítám zadlužovat další generace a půjčovat si na dnešní zelenorudé ideologické výmysly. Jestli si někdo chce navyšovat využití recyklace, tak ať si navyšuje. Sám. Dobrovolně. Protože to pro něj je z nějakého důvodu zajímavé.
A mimochodem, přesně to, že evropské immperiální země vydrancovaly rozvojové země a na nich zbohatly, a dnes tyto země budou moralizovat rozvojové země o tom, jak se mají chovat, když samy se tak nikdy nechovaly, tak právě tohle povede jen k budoucím válkám.
Aby jsi to pochopil - Evropu jsme si vykáceli. Když dnes kácí Brazílie, Indonézie a další, tak jim to bude Evropa zakazovat a moralizovat o nějaké klimatiické neutralitě. Na co Evropa měla v 19-tém století právo, dnes rozvojové země "nesmějí"...
Ne. Můj pohled na svět je ten, že odmítám zadlužovat další generace a půjčovat si na dnešní zelenorudé ideologické výmysly. Jestli si někdo chce navyšovat využití recyklace, tak ať si navyšuje. Sám. Dobrovolně. Protože to pro něj je z nějakého důvodu zajímavé.
A mimochodem, přesně to, že evropské immperiální země vydrancovaly rozvojové země a na nich zbohatly, a dnes tyto země budou moralizovat rozvojové země o tom, jak se mají chovat, když samy se tak nikdy nechovaly, tak právě tohle povede jen k budoucím válkám.
Aby jsi to pochopil - Evropu jsme si vykáceli. Když dnes kácí Brazílie, Indonézie a další, tak jim to bude Evropa zakazovat a moralizovat o nějaké klimatiické neutralitě. Na co Evropa měla v 19-tém století právo, dnes rozvojové země "nesmějí"...
Tak recyklace materiálů je asi cajk, ale jen ne prosím na viditelných/hmatatelných částech kabiny, to má člověk pocit, že si koupil second hand/ low value auto a pokud to tam chtějí mermomocí narvat, tak ať o tom pomlčí a nevyzdvihují to jako něco "super" přidanou hodnotu pro zákazníka...
Azbest je taky levnější a je dobre ze je zakazan