Novinky
Jediným účelem tohoto pokusu je najít prostor kde bez užitku umístím své baterky. To že se to pak odepíše je úplně jedno. Ale čísla prodejů a výroby porostou 😄.
Je to složité, zbytečné, dělá to auta drahá, těžká, nabíjení drahé ale dá se tam těch baterek udat dost.
Je to složité, zbytečné, dělá to auta drahá, těžká, nabíjení drahé ale dá se tam těch baterek udat dost.
@psel
Aha, máš pocit že tohle je žádoucí v situaci, kdy poptávka po baterkách obecně je vyšší než je schopna dodávat výroba?!? To "fakt" dává smysl...
Aha, máš pocit že tohle je žádoucí v situaci, kdy poptávka po baterkách obecně je vyšší než je schopna dodávat výroba?!? To "fakt" dává smysl...
@rohYpnol pokud 3TWh výrobní kapacity jen v Číně je méně než 1.3TWh celosvětové poptávky pak s tebou souhlasím.
Pokud ale zvládáš porovnávat dvě čísla, tak by i tobě mělo být jasné, že jsi opět napsal další kravinu jako ostatně skoro pořád.
Hlavním důvodem snížení ceny článků loni je ohromná nevyužitá výrobní kapacita. Dokonce KP Číny varovala před cenovou válkou mezi výrobci baterek.
A já se těšil že jsi zmizel na dovolenou a že bude konečně chvíli klid.
Pokud ale zvládáš porovnávat dvě čísla, tak by i tobě mělo být jasné, že jsi opět napsal další kravinu jako ostatně skoro pořád.
Hlavním důvodem snížení ceny článků loni je ohromná nevyužitá výrobní kapacita. Dokonce KP Číny varovala před cenovou válkou mezi výrobci baterek.
A já se těšil že jsi zmizel na dovolenou a že bude konečně chvíli klid.
@psel
Ok, v tomhle máš pravdu. Výrobní kapacity baterií jsou skutečně vyšší než poptávka.
Ovšem tim spíš evropské baterkárny nedávají smysl... 😅😅😅
Ok, v tomhle máš pravdu. Výrobní kapacity baterií jsou skutečně vyšší než poptávka.
Ovšem tim spíš evropské baterkárny nedávají smysl... 😅😅😅
@rohYpnol jo, to je pravda, ale jde o strategické rozhodnutí a o to mit svou vlastní zkušenost s výrobou a být připraven na budoucí komplikace.
Co je velkorusko už víme a až budeme vědět co je velkočína tak budeme rádi jak za zkušenost tak za to že máme co škálovat.
Jinak přiznáni se ke špatnému úsudku jsem od tebe ještě tady neviděl, za to máš ode mě palec nahoru.
Co je velkorusko už víme a až budeme vědět co je velkočína tak budeme rádi jak za zkušenost tak za to že máme co škálovat.
Jinak přiznáni se ke špatnému úsudku jsem od tebe ještě tady neviděl, za to máš ode mě palec nahoru.
@psel
Když se zmýlím, tak to uznám. Žádný stres.
Ad soběstačnost. Ano i ne. EU bude vždy závislá, protože i kdyby měla výrobní kapacity, tak prostě opět nemá ty suroviny (které si Čína zajistila...) , že...
Když se zmýlím, tak to uznám. Žádný stres.
Ad soběstačnost. Ano i ne. EU bude vždy závislá, protože i kdyby měla výrobní kapacity, tak prostě opět nemá ty suroviny (které si Čína zajistila...) , že...
@rohYpnol které myslíš kromě vzácných zemin? Těch je potřeba se zbavit, viz bmw.
@psel
Bez vzácných kovů to prostě z principu věci nikdy nepůjde, pokud se bavíme o bateriích tak jak je známe dnes A co kdo vymyslí za 1000 let, nemá smysl řešit.
Bez vzácných kovů to prostě z principu věci nikdy nepůjde, pokud se bavíme o bateriích tak jak je známe dnes A co kdo vymyslí za 1000 let, nemá smysl řešit.
@rohYpnol
Co se pouziva konkretne vzacneho do LFP baterii?
Co se pouziva konkretne vzacneho do LFP baterii?
@DonVito
Pořád to stejné. Kdy už se to naučíš??? Tkus se dozvědět a popros AI 🤣🤣🤣
Elektromobilita neni jen baterie, elektromobil není jen baterie, baterie není jen článek.... Tak studuj, pa 😘
Pořád to stejné. Kdy už se to naučíš??? Tkus se dozvědět a popros AI 🤣🤣🤣
Elektromobilita neni jen baterie, elektromobil není jen baterie, baterie není jen článek.... Tak studuj, pa 😘
@rohYpnol psal jsi o baterkách a když ti někdo předhodí baterku, která ty vzácné kovy nepotřebuje, tak najednou uhýbáš k celým autům🙄
Ale že se vůbec divím...
Jako by pro výrobu a provoz spalováků ty vzácné kovy potřeba nebyly, že? Viz třeba ten hodně kontroverzní kobalt, který se používá při rafinaci ropy, nebo kovy co se používají v emisních systémech...a tak bychom mohli pokračovat.
Jo a pokud bys chtěl tvrdit, že lithium pro tu LFP baterku je vzácné, tak už máme na trhu alternativu k LFP na bázi sodíku (Na-Ion), která se zbavila i toho lithia.
Což je mimochodem možná právě příležitost pro Evropu, když Čína má obšancovanou většinu vzácných kovů pro výrobu NMC baterek🤔
Ale že se vůbec divím...
Jako by pro výrobu a provoz spalováků ty vzácné kovy potřeba nebyly, že? Viz třeba ten hodně kontroverzní kobalt, který se používá při rafinaci ropy, nebo kovy co se používají v emisních systémech...a tak bychom mohli pokračovat.
Jo a pokud bys chtěl tvrdit, že lithium pro tu LFP baterku je vzácné, tak už máme na trhu alternativu k LFP na bázi sodíku (Na-Ion), která se zbavila i toho lithia.
Což je mimochodem možná právě příležitost pro Evropu, když Čína má obšancovanou většinu vzácných kovů pro výrobu NMC baterek🤔
Mno co k tomu říci. Snad jen, že vyměnit baterii bude snad možné na 100% aut prodávaných v Evropě. Jinak pro pár aut to smysl nemá.
@Pepa_007 Já bych k tomu dodal to, že tohle je zajímavá technologie akorát pro majitele ropáků co se jich zuby nehty drží kvůli dojezdu 1000+ km.
A pak možná ještě pro lidi co žijí jako obchodní cestující a najedou denně stovky km.
Pro běžné lidi, co najedou víc než 300km párkrát do roka to je zbytečně drahá sranda. Platit několik tisíc měsíčně, když reálně ujedu 700-1500 km a tedy mám náklady na nabíjení v zimě max 1500 a v létě do 500, velký smysl nedává. To by v tom paušálu musela být i cena energie, nejen pronájem baterie a i tak by to bylo s otazníkem🤷♂️
A pak možná ještě pro lidi co žijí jako obchodní cestující a najedou denně stovky km.
Pro běžné lidi, co najedou víc než 300km párkrát do roka to je zbytečně drahá sranda. Platit několik tisíc měsíčně, když reálně ujedu 700-1500 km a tedy mám náklady na nabíjení v zimě max 1500 a v létě do 500, velký smysl nedává. To by v tom paušálu musela být i cena energie, nejen pronájem baterie a i tak by to bylo s otazníkem🤷♂️
@Tomáš Klouda No mě od EV odrazuje krom dojezdu především nejistá životnost baterie a nechutně astronomické ceny za její výměnu. Takže platit cca 18 tisíc ročně za neustále “čerstvou” baterii bych neviděl tak tragicky. Tím spíš pokud bude cena vozu bez baterie přiměřeně nižší.
@Mokrous zajímavý pohled. Vlastně si tím zajistíte, že životnost baterie bude problém někoho jiného a né váš. OK, chápu. V podstatě na to koukáte jako na formu pojistky.
Mimochodem co bych si měl představit pod "nechutně astronomickou" cenou za výměnu baterie?
Z toho co jsem zatím slyšel to nejčastěji bývá v podobné relaci jako výměna motoru v moderním spalovacím autě, případně do 30% navíc ve srovnání s výměnou motoru u staršího auta.
Mimochodem co bych si měl představit pod "nechutně astronomickou" cenou za výměnu baterie?
Z toho co jsem zatím slyšel to nejčastěji bývá v podobné relaci jako výměna motoru v moderním spalovacím autě, případně do 30% navíc ve srovnání s výměnou motoru u staršího auta.
@Tomáš Klouda tak nová baterie běžně stojí 600 tisíc až milion Kč. Jestli to někomu přijde v pohodě, tak mu to neberu. Za 8 let je baterie často na dostřel 70% SoH a s tím bych fakt jezdit nechtěl ani zadarmo.
@Mokrous máte pravdu, že se opravdu najde výrobce, který chce za baterii takovou nesmyslnou částku, ale pokud to tak je, tak rozhodně ne proto, že by byla tak drahá. To si snad i vy dokážete spočítat, že to neodpovídá vůbec výrobní ceně. Ceny už se dlouho pohybují někde mezi 100-150 $/kWh a někteří výrobci už to stlačili pod 100$.
Například nová baterie pro Tesla Model 3 stojí asi 230 tisíc a pro Tesla Model S tuším asi 350 tisíc. Ceny baterií za posledních 10-15 let spadli díky objemu výroby několikanásobně dolů.
Pokud ještě některý výrobce toto nepřenáší na zákazníky, tak je dobré se ptát, proč to dělá. Například ještě pár let zpátky měl Hyundai v ceníku uvedenu cenu baterie hodně přes milion, přičemž tu baterii dával do auta s cenou nižší, než chtěl za tu baterku. Zkrátka cena nastavená tak, aby si tu baterku nikdo nechtěl koupit a oni jí nemuseli měnit. Nestíhali výrobu a nechtěli řešit logistiku...
Nebo myslíte, že někdo opravdu takovou cenu zaplatil? 😲
Pokud už měl někdo tu smůlu, že si baterku zničil, tak si koupil bazarovou za zlomek ceny. Jinak dostal novou v záruce a cenu neřešil.
A co se týče životnosti baterií, tak vámi uváděná informace platí možná tak pro starý Nissan Leaf, který nemá ani chlazení ani vyhřívání baterie.
U žádných jiných aut není životnost baterií tak nízká.
Naopak spousta 10-12 let starých aut má baterky s SOH dost přes 80% a pokud budou stárnout stejnou rychlostí dál, vypadá to, že se na těch 70% dostanou někde mezi 17-21 lety stáří.
A to se bavíme o starých NMC bateriích. Novější chemie by měli vydržet déle a hlavně pokud je někomu málo životnost kolem 20-ti let, tak jsou už na trhu i auta s LFP baterkami, kde se očekává životnost 25-30 let. Bohužel žádné nejezdí déle než pár let, takže zatím ještě nemáme čísla z reálných aut (na rozdíl od NMC) jak to s tou výdrží opravdu bude.
Například nová baterie pro Tesla Model 3 stojí asi 230 tisíc a pro Tesla Model S tuším asi 350 tisíc. Ceny baterií za posledních 10-15 let spadli díky objemu výroby několikanásobně dolů.
Pokud ještě některý výrobce toto nepřenáší na zákazníky, tak je dobré se ptát, proč to dělá. Například ještě pár let zpátky měl Hyundai v ceníku uvedenu cenu baterie hodně přes milion, přičemž tu baterii dával do auta s cenou nižší, než chtěl za tu baterku. Zkrátka cena nastavená tak, aby si tu baterku nikdo nechtěl koupit a oni jí nemuseli měnit. Nestíhali výrobu a nechtěli řešit logistiku...
Nebo myslíte, že někdo opravdu takovou cenu zaplatil? 😲
Pokud už měl někdo tu smůlu, že si baterku zničil, tak si koupil bazarovou za zlomek ceny. Jinak dostal novou v záruce a cenu neřešil.
A co se týče životnosti baterií, tak vámi uváděná informace platí možná tak pro starý Nissan Leaf, který nemá ani chlazení ani vyhřívání baterie.
U žádných jiných aut není životnost baterií tak nízká.
Naopak spousta 10-12 let starých aut má baterky s SOH dost přes 80% a pokud budou stárnout stejnou rychlostí dál, vypadá to, že se na těch 70% dostanou někde mezi 17-21 lety stáří.
A to se bavíme o starých NMC bateriích. Novější chemie by měli vydržet déle a hlavně pokud je někomu málo životnost kolem 20-ti let, tak jsou už na trhu i auta s LFP baterkami, kde se očekává životnost 25-30 let. Bohužel žádné nejezdí déle než pár let, takže zatím ještě nemáme čísla z reálných aut (na rozdíl od NMC) jak to s tou výdrží opravdu bude.
@Tomáš Klouda Teorie je krásná věc, ale praxe je něco jiného. Už hodně dlouho hledám EV, které má po 4-5 letech SoH lepší jak 90%. Nějak nenacházím.
@Mokrous nezlobte se, ale to už si vyloženě vymýšlíte. Stačí otevřít stránky prvního bazaru s EV a zjistíte, že i u šestiletých aut (2019) je spousta těch, které mají SOH přes 90% a nemálo jich má SOH přes 95%.
Například moje pětileté auto má stále 100% SOH a i mezi staršími takové s trochou snahy najdete.
Například moje pětileté auto má stále 100% SOH a i mezi staršími takové s trochou snahy najdete.
@Tomáš Klouda nevymýšlím si. Zkoušel jsem kdeco. Psal jsem i dotazy lidem co podporují EV na YT a v odpovědích se vyhýbali. Na webu jsem nenašel nic. Zkoušel jsem i AI blbečky jako je Gemini a Chat GPT a vždy jen snůška blábolů. Hledám i na fórech a nikde nic. A inzeráty na auta bez certifikátu mě fakt nezajímají. Máš-li odkazy na relevantní ověřený zdroje, tak je rád uvítám.
@Mokrous Proč psát Youtuberům nebo se ptát AI či lidí na fórech? 😲 Oni nabízí skutečná ojetá auta?
Nějak nerozumím k čemu by bylo něco takového dobré.
Jak jsem psal, stačí se podívat na nabídky bazarů.
Nechápu o jakém certifikátu mluvíš. SOH je něco, co ukazuje BMS baterky přes diagnostiku auta a každý výrobce jí počítá maličko jinak (i proto, že používá maličko jinou chemii článků).
Tedy klíčové je najít si na bazaru auta, u kterých bazar uvádí SOH, a pak (protože nejsme naivní, že😉) přijet na prohlídku s vlastním OBD čudlíkem v kapse, abych se přesvědčil, že mi bazarník nelže.
To je celé. Žádná raketová věda.
Na rozdíl od spalováku, kde bazarník může vymazat chybové kódy a bez delší projížďky tedy nezjistím, jestli auto nehlásí do diagnostiky problémy, tak u EV si tyhle údaje z BMS v diagnostice najdu vždycky.
Čímž samozřejmě neříkám, že projížďka auta není důležitá. Mrknout se, jak se chovají články při zátěži a co udělá odběr maximálního proudu s vybalancováním jejich napětí, je vždycky velmi dobrý nápad.
Nějak nerozumím k čemu by bylo něco takového dobré.
Jak jsem psal, stačí se podívat na nabídky bazarů.
Nechápu o jakém certifikátu mluvíš. SOH je něco, co ukazuje BMS baterky přes diagnostiku auta a každý výrobce jí počítá maličko jinak (i proto, že používá maličko jinou chemii článků).
Tedy klíčové je najít si na bazaru auta, u kterých bazar uvádí SOH, a pak (protože nejsme naivní, že😉) přijet na prohlídku s vlastním OBD čudlíkem v kapse, abych se přesvědčil, že mi bazarník nelže.
To je celé. Žádná raketová věda.
Na rozdíl od spalováku, kde bazarník může vymazat chybové kódy a bez delší projížďky tedy nezjistím, jestli auto nehlásí do diagnostiky problémy, tak u EV si tyhle údaje z BMS v diagnostice najdu vždycky.
Čímž samozřejmě neříkám, že projížďka auta není důležitá. Mrknout se, jak se chovají články při zátěži a co udělá odběr maximálního proudu s vybalancováním jejich napětí, je vždycky velmi dobrý nápad.
@Tomáš Klouda už jsem jednou psal, že mě sliby bazarníků nezajímají. Za druhé rychlé info z OBD nedává relevantní data. Na to se musí udělat krapet serióznější měření baterie a to není na 5 minut ani na hodinu a není zadarmo. A proto znovu opakuji. Dosud jsem neviděl EV, které by mělo po 4-5 letech dobré SoH. Naopak pravidelně vídám auta co nemají ani 3 roky a SoH je 88-92% a níž. A nechodím na fóra zahradníků, ale majitelů EV. A neptám se na YT shopadelic Adele nebo jak se to monstrum ozve, ale ptám se apoštolů elektromobility. A vždy se kroutí jak žížaly a nedají jediný důkaz o zdravé baterii po 4-5 letech. Prostě to je jedna velká blamáž a až se za X let dočkáme skutečně odolných baterií, pak si milerád EV pořídím taky. Do té doby ať se ztrátou jejich hodnoty baví nadšenci.
@Mokrous a koukám, kromě všeho toho co píšete, také ještě neumíte číst😢
Jasně jsem vám napsal, že nejde o žádné sliby bazarníků ale o tvrdá data z BMS a diagnostiky auta🙄
Žádná relevantnější data, než ta z BMS o té baterce nezískáte. Ta o té baterce ví absolutně nejvíc.
Jak už jsem psal, pro posouzení stavu baterky vám stačí udělat si jízdní test, kdy ta data z OBD (kde vidíte napětí a teplotu všech článků) buď jen sledujete, aby jste viděl co dělají napěťové úrovně různých článků při maximální zátěži a nebo ta data za celou jízdu zaznamenáte a pak po jízdě mrknete.
Nic moc lepšího už se o té baterce nemáte šanci dozvědět.
Jediné co můžete udělat víc (ale to už chce půjčit si auto na 1-2 dny) je vybít baterku až k nule, zkontrolovat balancování článků a plnou zátěž (viz výše) a totéž udělat poté co baterku nabijete na 100%.
Šance, že tím ale odhalíte něco nového co nezjistíte už tou jízdou s plnou zátěží, není příliš vysoká.
Pokud nevěříte, tak se klidně přijeďte podívat. Moje auto mělo v dubnu 5 let, najeto přes 60k km a SOH mám stále 100%.
Pokud chcete koupit auto se zdravou baterkou, tak pro to budete muset něco udělat. Bazarníci chtějí prodat všechna auta, ne jen ta perfektní, takže to za vás nikdo neudělá. U aut, která z BMS hlásí vysoké SOH (což v inzerátu v dobrém bazaru najdete) tak máte vysokou šanci, že si to testovací jízdou potvrdíte a nebude důvod se té baterky bát.
Nevím o jakém měření, které není na hodinu a není zadarmo mluvíte, ale pokud myslíte, že ten běžně používaný Aviloo test vám řekne něco lepšího, než co dokážete takto zjistit sám, tak jste naivní. Jen vám hezky dle stavu baterky ukáže očekávané dojezdy.
Věřte sobě a faktům, ne nějakým měřením, co vám někdo naslibuje.
Jasně jsem vám napsal, že nejde o žádné sliby bazarníků ale o tvrdá data z BMS a diagnostiky auta🙄
Žádná relevantnější data, než ta z BMS o té baterce nezískáte. Ta o té baterce ví absolutně nejvíc.
Jak už jsem psal, pro posouzení stavu baterky vám stačí udělat si jízdní test, kdy ta data z OBD (kde vidíte napětí a teplotu všech článků) buď jen sledujete, aby jste viděl co dělají napěťové úrovně různých článků při maximální zátěži a nebo ta data za celou jízdu zaznamenáte a pak po jízdě mrknete.
Nic moc lepšího už se o té baterce nemáte šanci dozvědět.
Jediné co můžete udělat víc (ale to už chce půjčit si auto na 1-2 dny) je vybít baterku až k nule, zkontrolovat balancování článků a plnou zátěž (viz výše) a totéž udělat poté co baterku nabijete na 100%.
Šance, že tím ale odhalíte něco nového co nezjistíte už tou jízdou s plnou zátěží, není příliš vysoká.
Pokud nevěříte, tak se klidně přijeďte podívat. Moje auto mělo v dubnu 5 let, najeto přes 60k km a SOH mám stále 100%.
Pokud chcete koupit auto se zdravou baterkou, tak pro to budete muset něco udělat. Bazarníci chtějí prodat všechna auta, ne jen ta perfektní, takže to za vás nikdo neudělá. U aut, která z BMS hlásí vysoké SOH (což v inzerátu v dobrém bazaru najdete) tak máte vysokou šanci, že si to testovací jízdou potvrdíte a nebude důvod se té baterky bát.
Nevím o jakém měření, které není na hodinu a není zadarmo mluvíte, ale pokud myslíte, že ten běžně používaný Aviloo test vám řekne něco lepšího, než co dokážete takto zjistit sám, tak jste naivní. Jen vám hezky dle stavu baterky ukáže očekávané dojezdy.
Věřte sobě a faktům, ne nějakým měřením, co vám někdo naslibuje.
@Tomáš Klouda Číst umím dobře. Brečet kvůli tomu nemusíš. 🤓 A ano, mluvil jsem o testu, kde se baterie vybije k nule a pak znovu pomalu nabíjí na 100% a balancuje a celou dobu se sledují její parametry. Skutečně ti přeju nesmrtelnou baterii, která po 5 letech nezměnila svoji kapacitu a myslím, že by ses měl přihlásit většině motoristických novinářů a někam do televize, aby lidstvo konečně toho bájného jednorožce spatřilo na vlastní oči. Žádné takové auto dosud neexistovalo.
@Mokrous ale ne, není nesmrtelná a ani není nijak výjimečná. Takových aut kolem vás nejspíše denně několik projede. To jen ukazujete svou neznalost EV🤷♂️
Každý motoristický novinář, který se v EV vyzná, už teď na rozdíl od vás dle mého popisu ví od jakého koncernu je moje auto😉
Jejich BMS totiž hlásí 100% SOH dokud baterie splňuje parametry, které zákazníkovi inzerují u nové.
Ale všichni samozřejmě víme, že ty baterie jsou větší, než kolik výrobci inzerují, právě proto aby kompenzovali stárnutí baterie.
Opravdu by mě zajímalo, co si myslíte, že by jste tím kompletním testem vybití a nabití odhalil, co by vám neřekla už diagnostika a test chování při plné zátěži🤔
Každý motoristický novinář, který se v EV vyzná, už teď na rozdíl od vás dle mého popisu ví od jakého koncernu je moje auto😉
Jejich BMS totiž hlásí 100% SOH dokud baterie splňuje parametry, které zákazníkovi inzerují u nové.
Ale všichni samozřejmě víme, že ty baterie jsou větší, než kolik výrobci inzerují, právě proto aby kompenzovali stárnutí baterie.
Opravdu by mě zajímalo, co si myslíte, že by jste tím kompletním testem vybití a nabití odhalil, co by vám neřekla už diagnostika a test chování při plné zátěži🤔
@Tomáš Klouda Nemusíš mi vykat. Tím nijak nevylepšíš ty svoje naivní ptákoviny. To si jako myslíš, že nevím co je celková vs využitelná kapacita a podobný marketingový kličky? Prostě si žij svůj sen a já zůstanu v realitě.
@Mokrous Až na to, že to je přesně naopak.
Já si žiju tu realitu, protože už tím mám najeto desítky tisíc km a vím, že to i mě petrolheada přesvědčilo nechat stát skvělý benzínový šestiválcový třílitr v garáži a jezdit elektrikou.
A jelikož jsem to kupoval jako ojetinu a elektrika je nejen můj koníček, ale i jsem jí vystudoval, tak jsem si samozřejmě nastudoval jak prověřit baterku, abych neskončil s očima pro pláč.
Takže ty noční můry, jak baterka umře a nedají se koupit ojetá auta se zdravou baterkou si klidně dál nech zdát.
Snažil jsem se tě z toho bludu vyléčit, ale je to marný...
Jen nehledej problém v těch autech, ale v sobě.
Ta auta už jsou dnes úplně v pohodě a pokud člověk koupí ojetinu se zdravou baterkou, tak má velmi vysokou šanci, že ta baterka to auto přežije.
Pokud už baterka v EV odejde, tak kvůli výrobní závadě na některém ze článků a to se projeví během prvních pár let provozu. Tedy to vyřeší výměna v záruce.
Tuhle radost rád přenechám prvnímu majiteli a až mi ten šestiválec doslouží, taky ho nahradí nějaká ojetá elektrika. Už i vím jakou bych teď hned chtěl, ale je mi líto ten skvělej benzíňák vyhodit. Kdo ví jak by se k němu někdo choval... Jo, jo, jsem sentimentální 😉
Já si žiju tu realitu, protože už tím mám najeto desítky tisíc km a vím, že to i mě petrolheada přesvědčilo nechat stát skvělý benzínový šestiválcový třílitr v garáži a jezdit elektrikou.
A jelikož jsem to kupoval jako ojetinu a elektrika je nejen můj koníček, ale i jsem jí vystudoval, tak jsem si samozřejmě nastudoval jak prověřit baterku, abych neskončil s očima pro pláč.
Takže ty noční můry, jak baterka umře a nedají se koupit ojetá auta se zdravou baterkou si klidně dál nech zdát.
Snažil jsem se tě z toho bludu vyléčit, ale je to marný...
Jen nehledej problém v těch autech, ale v sobě.
Ta auta už jsou dnes úplně v pohodě a pokud člověk koupí ojetinu se zdravou baterkou, tak má velmi vysokou šanci, že ta baterka to auto přežije.
Pokud už baterka v EV odejde, tak kvůli výrobní závadě na některém ze článků a to se projeví během prvních pár let provozu. Tedy to vyřeší výměna v záruce.
Tuhle radost rád přenechám prvnímu majiteli a až mi ten šestiválec doslouží, taky ho nahradí nějaká ojetá elektrika. Už i vím jakou bych teď hned chtěl, ale je mi líto ten skvělej benzíňák vyhodit. Kdo ví jak by se k němu někdo choval... Jo, jo, jsem sentimentální 😉
@Tomáš Klouda Ten šestivál si nechej, když sis ho už jednou mohl dovolit. Za mě je dobrej šestihrnek to nejlepší po 12-válci. Já s EV taky jezdil a je to příjemný, ale baterkám nevěřím a dlouho nebudu. A dokud se nezmění přístup automobilek k cenám náhradních baterií a budou je prodávat dál za ceny celých vozů, tak se jim na to můžu zvysoka vys.at. Ale ty si jezdi čím chceš, to ti nikdo nebere. Teda vlastně jo. EU a výrobci, kteří likvidují jeden skvělý model za druhým a nahrazují to auty o které nikdo nestojí a pak brečí, jak jim padají čísla...
@Mokrous také jsem došel k tomu, že jelikož je to nejspíš poslední dobré spalovací auto, které kdy budu vlastnit, tak si ho asi nechám, dokud bude dobře sloužit.
Už i proto, že teď stejně na druhou elektriku nemám😅
Ale kdyby konto přetékalo penězi, tak už bych asi tomu mazlovi hledal nového majitele. Od té doby co mám elektriku se na něj většinu času práší v garáži a jen řeším dobíjení 12V baterky🤷♂️
A co se důvěry v baterky týče, tak mám hezký příklad ze života. Moje robotická sekačka jezdila 8 let a za tu dobu udělala hodně přes 9000 nabíjecích cyklů a ta baterka pořád maká. A to je sekačka černá, věčně stála nabitá na sluníčku v létě a stejně to tu baterku nezabilo...
Já teda nenávidím olověné baterky až za hrob, ale od té doby co jsou běžně dostupné Li-Ion, tak je to super věc, která je při správné péči skoro nezničitelná.
Už i proto, že teď stejně na druhou elektriku nemám😅
Ale kdyby konto přetékalo penězi, tak už bych asi tomu mazlovi hledal nového majitele. Od té doby co mám elektriku se na něj většinu času práší v garáži a jen řeším dobíjení 12V baterky🤷♂️
A co se důvěry v baterky týče, tak mám hezký příklad ze života. Moje robotická sekačka jezdila 8 let a za tu dobu udělala hodně přes 9000 nabíjecích cyklů a ta baterka pořád maká. A to je sekačka černá, věčně stála nabitá na sluníčku v létě a stejně to tu baterku nezabilo...
Já teda nenávidím olověné baterky až za hrob, ale od té doby co jsou běžně dostupné Li-Ion, tak je to super věc, která je při správné péči skoro nezničitelná.
@Tomáš Klouda Já zase ve svém životě nepotkal ani jednu Li-on baterii, která by vydržela v top stavu dýl jak pár měsíců bez ohledu na ukázkovou péči. A že o tom něco nastudováno mám, jak se k nim chovat.
@Mokrous osobní zkušenost je nepřenositelná, chápu.
Já už také potkal pár těch, co umřely mnohem dříve, než měly.
Dokonce mám doma v zásobě nových článků pár těch, které jsou špatné už z výroby.
Jenže všechny ty, se kterými mám špatné zkušenosti mají jednoho společného jmenovatele...jsou to levné neznačkové články.
A i u těch levných platí, že 85-95% článků vydrží nesmysl, nemají samovybíjení a je na ně spoleh. Bohužel když člověk dostane baterku z deseti takových článků, tak stačí ten jeden horší/špatný, aby selhala celá baterka. Zkrátka u těch levnějších věcí je to klasická Čínská loterie, protože to na čem se šetří, je výstupní kontrola z fabriky. Výroba je stejná jako u těch drahých, ale tam si člověk připlatí za to, že ten špatný článek nedostane.
I proto jsou baterky v EV tak drahé, protože když vám na to dají 8-10 let a třeba až milion km záruku, tak si články vybírají a testují opravdu důkladně, aby se jim tam žádný špatný nedostal. I tak samozřejmě nějaký sem tam proklouzne, ale baterek co odejdou je tak málo, že výrobci upouští od rozebíratelnosti a raději vymění celou baterii. Mnohem častěji prý odejde výkonová elektronika baterky, než že by umřel nějaký článek.
Já už také potkal pár těch, co umřely mnohem dříve, než měly.
Dokonce mám doma v zásobě nových článků pár těch, které jsou špatné už z výroby.
Jenže všechny ty, se kterými mám špatné zkušenosti mají jednoho společného jmenovatele...jsou to levné neznačkové články.
A i u těch levných platí, že 85-95% článků vydrží nesmysl, nemají samovybíjení a je na ně spoleh. Bohužel když člověk dostane baterku z deseti takových článků, tak stačí ten jeden horší/špatný, aby selhala celá baterka. Zkrátka u těch levnějších věcí je to klasická Čínská loterie, protože to na čem se šetří, je výstupní kontrola z fabriky. Výroba je stejná jako u těch drahých, ale tam si člověk připlatí za to, že ten špatný článek nedostane.
I proto jsou baterky v EV tak drahé, protože když vám na to dají 8-10 let a třeba až milion km záruku, tak si články vybírají a testují opravdu důkladně, aby se jim tam žádný špatný nedostal. I tak samozřejmě nějaký sem tam proklouzne, ale baterek co odejdou je tak málo, že výrobci upouští od rozebíratelnosti a raději vymění celou baterii. Mnohem častěji prý odejde výkonová elektronika baterky, než že by umřel nějaký článek.
Nemyslím si, ze to je perspektivní, ale bez vyzkoušení to nelze říct. Možná pro kamionovou dopravu to je alternativa, během povinné přestávky se přehodi a jede se dal, ale v osobaku si nemyslím, že to má svoje misto. Apson za sebe bych nechtěl, abych dostal nějakou baterku bůhví v jakém stavu a myslím si, ze to tak bude mit spousta lidí. To je stejne jako s pujcovnou aut, taky se clovek modlí, aby nedostal nejakej vrak. A tohle je stejné, jen se to dostane do vlastního auta a teoreticky ho může i poškodit.
Mistni e😜erti mě lynčovali za to, jaká je to blbost ty výměnné baterie, jak jsem mimo... A hele, ono už se to začíná dít v rámci světa BEV ve velkém... 🤔🤣🤣🤣
Jestli to je nebo není blbost ukáže především rychlost vývoje. Zatím se žádný gamechanger v bateriích nekoná a neni ani na obzoru. Jestli tady za 50 let bateriový pohon dosáhne podoby, kdy by jí zákazník dal přednost před spalovákem, tak to bude úspěch.
Bohužel, 2035 a ideologie ale znamená pravý opak. Proč masivně investovat do vývoje něčeho, co se prosadí a bude muset zákazník kupovat jen kvůli ideologii a nařízení EU, a ne prostě proto, že to je lepší, že...
Zda se, ze eu bude brzy ze svych planu couvat. Jak jsem rikal, nemuze si zlikvidovat klicovy prumysl, ktery je hlavním zdrojem jejich prijmu. Ty emisni pokuty jsou taky dobra hovadina. To roztoci inflaci, protoze se promitnou uplne do vseho. Tesim se az dolar predbehne euro. Jak to budou investorům vysvětlovat
Bohužel pochybuji. Sebereflexe EU zatím naprostá nula. Naopak dokonce chce investovat v naprosto nesmyslné a nereálné výši do zbrojení, aniž by zrušila greendeal.
Mám obavu, že sa tak nestane. V čele EU dnes stoja absolútni blázni, ktorí budú vo svojich víziách sslepo pokračovať až do sebazničenia. Teda do položenia všetkých členov únie na lopatky. Ak to dopustíme.
To vis to sem napsat, tak ma Mikeš vanoce. Investice mi zivi.