Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Budeme jezdit v autech z odpadků? Nová pravidla pro recyklaci aut schválena!

42 komentářů

ryccardo
Boze to zase ti dementi v Bruselu schvalili fyzikalne nemozny nesmysl. Kazdy plast pouzity v aute nemuze obsahovat 20% recyklatu. Proste to nejde i kdyz to nejaky soudruh naridi.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@ryccardo

Auto neni kelímek od jugurtu. Bohužel, svoloč progresivistických zelenorudých komoušů v EU tohle nerozlišuje, protože ten rozdíl mezi kelímkem a autem je nad jejich intelektuální schopnosti.
ryccardo
@rohYpnol ani ty obaly na potraviny nelze delat z odpadu. Ale o tom rozhoduji nevzdelanci urovne, pravnik, sociolog, politolog a filozof. Ti nechapou co je a neni realne, protoze nic nevedi. To muzou rozhodovat tetky na vsi u samosky a maji stejnou kvalifikaci.
ptr078
@ryccardo Hlavne je to dalsi dovod preco zdrazovat
ryccardo
@ptr078 Samozřejmě, protože pracnost a energetická náročnost je u recyklátů větší, takže je normální, že recykláty jsou a budou dražší. Dopadne to tak, že na papíře to bude recyklát a bude se podvádět a vyrábět z prvojakostních plastů, které budou levnější. Zákazník tak paradoxně dostane lepší výrobek 😁 EU chce být soustavně klamána. Staví si nesmyslné cíle a nutí lidi vymýšlet vojeby. Viz takový dieselgate.
MrViki
@ryccardo A to víte, že dnes je Škoda schopná vyrobit třeba nárazník ze 100% recyklátu? A že to fakt nepoznáte nijak?
ryccardo
@MrViki To je ale blabol. Skoda se pokousi vyrobit narazniky ze smesi polymeru kde je 25% recyklatu ziskaneho ze starych narazniku a i to je velky technologicky problem udrzet kvalitu. Je to strop a 100% recyklat rozhodne nikdy pouzivat na tuhle aplikaci nepujde. Takze si jen vymyslite.
MrViki
Příspěvek podléhá schvalování.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Další nechutná zrůdnost z dílny EU. Nechutné!!!

Ale aspoň pred volbami vidíme, kteří blbové a které strany tyhle zvěrstva podporují. ODS, KDU, Piráti a STAN.
Othello
@rohYpnol
citace
Evropské sdružení výrobců automobilů ACEA rozhodnutí uvítalo. Dodalo, že by nemělo ohrozit konkurenceschopnost odvětví.

https😐/www.auto.cz/…y-zeme-eu-157174
traveldrive
"...cílem je zvýšit odolnost automobilového průmyslu." - čo je to za debilnú hlášku? Dopad bude presne opačný.
ryccardo
@traveldrive stejne se to v realu delat nebude. Recyklat tam bude jen na papire. Stejne kazdy prd pozna. Jen nuti vyrobce podvadet. Uz vidim jak bude v takovem dile jako svetlomet, kde kryt musi byt jasny ciry a bez vad recyklat. Nebo blinkry a co interierove dily kde je potreba presna barva, UV stabilizace a zapachove testy pri zvysene teplote? To proste nelze vyrobit. Navic od nekterych polmeru ani neexistuje zdroj recyklatu
Dementi Bruselsky!!!
traveldrive
@ryccardo Horšie je, že podobné pravidlá Brusel zavádza už dlhšiu dobu a vo všetkých možných oblastiach, a my sa len teraz zobúdzame. A zďaleka nie všetci, stále je dosť retardov, ktorí euroúradníkom veria a nadšene tlieskajú, ako to s nami zase myslia dobre.
ryccardo
@traveldrive ano to máš pravdu. To dělá EU ve všech možných oborech. Jen do tohoto zrovna detailně vidím, takže přesně vím jak se věci mají.

A že je spousta mamlasů úrovně Hendly, DonVito, exHamunasakra, Mikesus apod., kteří všechno žerou i s navijákem a všemu co jim nadřízené entity nakukají věří a nadšeně hýkají, že je to tak správně a všechny ty cíle jsou realizovatelné a pro naše blaho.
Avatar - Ada je zase tady
Ada je zase tady
To budou ty elektrovehikly hořet ještě větším fofrem! A ani nemusí být bendzínové 😄
traveldrive
@Ada je zase tady Tomuto fakt nerozumiem. Na všetko je kopa predpisov a podmienok, pasívna bezpečnosť musí byť jak prasa, že sa autá už viac ponášajú na tanky ako na autá, ale že po škrtnutí zápalkou je z auta za okamih besne horiaca fakľa (bez ohľadu na palivo), to nikomu nevadí...
psel
@traveldrive zase rádio Jerevan?
Avatar - Ada je zase tady
Ada je zase tady
@traveldrive Nevíš, co mluvíš. Mně auto shořelo natolik, že sice bylo snadno opravitelné, ale pojišťovna to odmítla zaplatit, protože cena opravy (nehorázně předražená) prý přesáhla časovou cenu vozu (cenu, za kterou takové auto nekoupíš). Všechno začalo tím, že byla teplota 39°a zdeformovala se plastová lopatka ventilátoru klimatizace. Zablokoval se ten motorek klimatizace a začal hořet. Od něj shořely plastové lopatky obou ventilátorů, plastový čistič vzduchu, plastový kryt motoru, plastová hadice topení, plastová odhlučňovací deka pod kapotou a další drobnosti. Motor a převodovka po GO. Staré auto mělo lopatky ventilátoru plechové a poháněné klínovým řemenem od motoru. To by nehořelo. Já jsem proti plastům
Avatar - Man Ký
Man Ký
@Ada je zase tady komické. člověk, který se posmívá elektromobilům za to, že hoří, sám nikdy požár elektromobilu nezažil, nicméně zkušenost má, se svým vlastním dieselovým vozem😊
Avatar - jersey.se
jersey.se
Jo. Už jsme měli podle politické situace jezdit v autech ze skla, z hliníku, z odpadu jaderných elektráren, z konopí, z papíru, ze starejch hadrů, z mořských řas, z biomasy… tak proč ne i z odpadků.
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
Třeba si uvědomit jak se máme teď superdobře. Narodit se před 100 lety, tak plasty ještě nemáme, narodit se za 100 let, tak budou docházet zásoby milion let staré ropy. Že si to někdo uvědomuje je nechutný soudruh z Bruselu. Ty plasty jak je známe teď jsou vyvíjené 100 let, z toho usuzuju, že plastům recyklovaným a vyrobeným třeba z řepky to bude trvat taky těch 100 let a teda měli bychom začít. Nejde uvažovat jak Marchionne, zastavil vývoj Fiatu a přišel konec. Barik to hlásil a tak se taky stalo.
psel
Tady se to teda hemží dneska zase úderkou…
Četli jste to někdo co se tam píše nebo jen plkáte o zlém Bruselu?
Nevim komu může připadat být špatný nápad mít 20% recyklovaných plastů v autě a mít auta vyvinutá tak, aby šlo auto jednoduše rozebrat a recyklovat.
Očividně Turek aka D5-250 a SPD hodlá zabránit vyššímu podílu recyklace a naopak podpořit pálení a skládkování.
A místní plastikáři zcela ignorují poslední vývoj který umožňuje plasty skutečně recyklovat tak abych z PET lahví mohl zase udělat PET lahve a to i pro potravinářský průmysl.
Navíc se eksplicitně baví o lhůtě 6 let a pak navýšení na 25% pokud to bude technicky možné a nezpůsobí to navýšení cen.
Za mě je takový signál potřebný a pokud se s tím bude počítat i ve vývoji, tak to zlepší oběh surovin.
Když se podívám co všechno je dnes na autě recyklované a recyklovatelné tak mi ty cíle připadají být rozumné. A pak kdyby si redakce místo klickbaitu dala práci s načtením důvodové zprávy a i pozici autoprůmyslu k tomuto tématu tak by třeba došla k závěru že toho ten klickbait ani není hodný. Mnoho povyku pro nic a jen možnost pro EU hate v diskuzi, k ničemu jinému to neslouží. Kdybyste byli profíci, tohle by z vás nevypadlo.
Cíl byl splněn, článek máte, je to sice ctrl cizí a pak ctrl vlastní, tentokráte ze servisu ČTK. Odflákli jste to.
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
@psel Je vidět, že se umíš podívat i do budoucnosti. Lecos to o člověku vypovídá.
Tycoon
@psel

Recyklace je správný směr, ale musí to dávat smysl.
Na jedné straně jsou třeba olověné baterie. Olovo je toxické, takže na jeho použití a sběr jsou přísné regulace, ale velmi snadno se recykluje tavením v peci. V praxi jsou všechny v Evropě vyráběné olověné baterie vyráběné recyklací olova ze starých olověných baterií. Velká část olova byla zrecyklována už několikrát.

Na druhé straně jsou materiály, které nejsou toxické, obtížně se recyklují, ale lze je snadno využít jiným způsobem, například k výrobě energie. Nedává smysl u nich nařizovat, že se musí použít zrecyklované zpět v tom samém výrobku.

Z pohledu ekologie je dnes problém čím dál obtížnější opravitelnost aut či jednotlivých dílů. Víc a víc součástí auta se montuje ve formě nerozebíratelných modulů, výsledkem čehož je, že se kvůli nefunkční malé součástce za pár korun musí vyhodit celý modul. Tady by EU měla tlačit nejvíce.
psel
@Tycoon no a to právě má tohle nařízení změnit.
Tycoon
@psel

Právě, že to tam nevidím.

Návrh Evropské komise má největší důraz na povinný podíl recyklovaných plastů a pak samozřejmě na novou administrativu: Výrobci mají zavést Pas oběhovosti vozidla, státy mají zavést Registr výrobců pro sběr dat za účelem plnění směrnice a dále podávat každoroční a pětileté souhrnné zprávy komisi.

Návrh Evropské komise jde v mnoha případech proti opravitelnosti. Evropská komise například navrhla, aby auto, u kterého je nutné vyměnit motor nebo převodovku, bylo označeno za neopravitelné a považováno za vozidlo s ukončenou životností (europarlament navrhl zrušení této části návrhu). Evropská komise dále navrhla, aby nebylo možné použít například katalyzátor nebo filtr pevných částic z vozidla s ukončenou životností.
psel
@Tycoon pokud jsi viděl někdy tracking ve výrobě, tak je ti jasné že administrativa je jen přidáním výsledných reportů ze stávajících systémů, takže nic s čím by měl být problém v době kdy máš traceabilitu jako základ.
A co se týče opravitelnosti tak tam bych počkal na to co ve finále projde, navíc teda nevím co znamená pojem ukončená životnost, jestli jde o EOL, tj vozidlo na které již není poskytována žádná podpora výrobcem. Asi nechtějí aby si šrotem opravoval šrot. Co z toho všeho vylaze se ještě uvidí.
Avatar - 3_diamanty
3_diamanty
A co tak sa inspirovat flinstonovcami... kamenne valce .. drevo... a pohon nohami... a mame paradne ekoauto za par babiek... tusim sa tam takymto systemom raz aj dopracujeme... kedze ten pokrok nejde zastavit...
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
@3_diamanty Tak mluví ti, co nevidí ani deset let dopředu
johny555
Většina diskutéru se šíleně rozčiluje, ale je to naprosto logické. Konzumní západní společnost vytváří šílené množství odpadu a bez recyklace to prostě nejde. Obzvláště u EV bez úplné recyklace baterií, která obsahují množství dost drahých kovů to fakt nepůjde.
Kdyby všichni na světě žili v konzumu, jaký má západní společnost, tak planetu už dávno máme odepsanou a můžeme se stěhovat na Mars.
MarekAbsolon
@johny555 Prdy, kdyby se lidi nemnožili jak králící tak by bylo zdrojů dost. S tímto prostě Příroda nepočítala no.
psel
@MarekAbsolon zaprvé to už dávno neplatí, teda až na indii 😄. Za druhé návrh recyklace mi připadá být rozumnější než zákaz množení, kam to vedlo v Číně víme všichni.
Avatar - lordlord
lordlord
plast se nedá pořád tavit jako železo, protože ztrací své vlastnosti, navíc je recyklát dražší než ten panenský
Avatar - 3_diamanty
3_diamanty
@lordlord
Chce to viac bambusu z ciny v autach... tak paradny material a automobilovy priemysel o neho stale akosi nejavi zaujem... ale to sa coskoro urcite zmeni.... v novej grande pande uz ho vidno ... a urcite je v kabine na palubovke lepsi ako nejaky smradlavy recyklovany plast... navyse je bambus brutalne ekologicky ... takze aj vlk je syty aj ovca cela...
psel
@3_diamanty navíc pokroky v recyklaci plastů jsou taky a samozřejmě se na této agendě taky pracuje ve vývoji protože recyklace plastů bez ztráty původních vlastností je plastikářským svatým grálem.
Srat_na_prezdivku
Pokud je potřeba nařídit větší využití recyklátu, tak to znamená, recyklát je dražší, při zachování výsledné životnosti a automobilky ho používají protože musí z důvodu reportingu nebo reklamy, jak jsou eko. Výsledkem bude jenom zdražení výsledné ceny výrobku.
Typický přístup uvažování EP, neřešit příčiny, ale důsledek. Co ale chtít když to tam je skoro samý retard.
jenyk103
To je naprosto příšerné! Proboha, četl to z těch schvalujících vůbec někdo? Co Zdechovský, který se najednou před volbami tváří jako velký odpůrce unijní byrokracie - a tohle podpořil?

Tady je schválený text: https😐/www.europarl.europa.eu/doce👋document/TA-10-2025-0168_EN.html

Já to prošel. Kromě mnoha neprosto neuvěřitelných byrokratických šíleností, které definitivně zabijí evropský autoprůmysl, v článku 31 schválili hlavně tohle: "A Digital Circularity Vehicle Passport should therefore be developed and made available".
Každé auto bude mít po celou životnost digitální pas. Sice to už několikrát neprošlo, ale teď to tam je. A až nejmoudřejší úředník rozhodne, že že vaše auto je end-of-life, nepomůže vám ani svěcená voda a bude šroťák. Sice tam zatím je, že majitel musí mít právo rozhodnout, ale co může byrokrat zneužít, to zneužije.

Co na to Motoristé? Vám tím EU tak nabila do voleb!!!!!
psel
@jenyk103 a to jsi vymyslel sám nebo ti nabil d5-250? Jestli jsi to četl, jak říkáš, tak asi nerozumíš o čem to je.
Víš co je end of life? To je vyřazení z provozu. Vis co je vyřazeni z provozu? Odhlášení auta a jeho odvoz na sroťák nebo eksport, což se tam taky řeší. Tohle řeší co se má dělat aby se pokud možno co nejvíc dalo recyklovat. To znamená aby bylo jasné jak to separovat, co je znovupoužitelné a co je nebezpečné. A aby ten návod dal výrobce.
Každé auto dnes takový pas má, výrobce musí používat traceabilitu a tak přesně ví co kam od koho dal. Teď je traceabilita rozšířena s ohledem na recyklaci.
Kde tam je co o úředníkovi co rozhoduje o sešrotování tvého auta?
Promiň ale píšeš tu hlouposti. Nevěř každou blbost co ti hranol nakukal a nebudeš hejtovat něco co si to nezaslouží.
Střílet do EU může každý hlupák, co si neuvědomuje že on je taky EU.
jenyk103
@psel Kde se ve stávající legislativě uvádí, že každé auto má svůj digitální průkaz po celou dobu své životnosti? EU se to snažila prosadit, ale pokud vím, neprošlo to. Tady je to znovu. A mnoho dalšího. Neuvěřitelná byrokracie. Při vývozu ojetiny mimo EU bude země dovozu určitě potvrzovat ekologickou recyklaci. To myslí někdo vážně? Greenwashing at its best. Přestaň lakovat věci na růžovo. Tohle je strašné. Přečti si to. Já to udělal a obrací se mi z toho žaludek. Účel je jediný - sešněrovat Evropu a posilit komisi.
psel
@jenyk103 To co nazýváš byrokracií je jen rozšíření traceability a tu už máme protože chceme vědět, která auta jsou postižena nějakou závadou, abychom je mohli svolat. Takže automobilka ví, jakou verzi klimatizace s jakou náplní ve svém autě máš. Teď jde o to aby výrobce stanovil a umožnil přístup k informacím nejen jak ekologicky zlikvidovat naplň ale jak rozebrat kompresor a získat z něj třeba magnety nebo vzácné zeminy které tam jsou. Když pominu fakt že takto dnes přemýšlí každý výrobce v Evropě tak mě to po přečtení nepřipadá jako byrokracie ale jako propojení stávajících dat jednotlivých automobilek do společného rámce tak, abychom mohli používat více cirkulárních surovin díky lepší recyklaci a třeba si je zbytečně neznehodnocovali.
Strašení GD a EU jde dobře, ale kdybys to fakt četl tak bys sem dal příklady z textu co je greenwashing, jak je to s eksporty dnes, kdy to co mi někam vyvezeme skončí pálením na hromadách za ohromného smradu a likvidace životního prostředí v chudých zemích. Příkladů najdeš dost. Takže buď sem dej fakta a můžeme diskutovat ale výkřiky o růžových brýlích, greenwashingu a sešněrováni Evropy si nech na meetingy d5-250, Reichla, spd nebo komoušů, kde si tohle můžete opakovat jako modlitbu, ale sem prosím jen fakta a pojďme rozebrat jednu věc za druhou.
jenyk103
@psel Na fakta od něj čekám. Já jsem je uvedl, on jen tlachá. On to nečetl, že? Neumí anglicky? Ani česky, on "eksport" a "mi vyvezeme". Nebudu s ním dále plýtvat časem.
psel
@jenyk103 zkus si napsat eksport správně a uvidíš co to z toho v diskuzi vypadne, jak je vidět jsi tu nováček. A mi vyvezeme se halt nepovedlo, ale i to se stane ne? Na základě toho vycházet z neznalosti cizího jazyku ukazuje na to co jsi zač.
Jinak tvá reakce je fakt slabota, ta tvou uvedena fakta jsou jen ctrl+cizi a ctrl+vlastni s označením jak je to strašný. To bylo vše. Nikde nic o tom proč je to strašný a co je ten problém který tam vidíš. Takže tu hesluješ jen ty.