Technika
Automobilový průmysl je složitější, než se na první pohled zdá. Není to tak, že by firmy nechtěly pustit Teslu na trh. Problém je v tom, že u spalovacích motorů mají vysoké marže, které jim umožňují financovat často složité a těžkopádné struktury. Elektrická vozidla jim kvůli konkurenci a potřebě udržet vysoké marže tolik prostoru nedávají.
Volkswagen má velmi dobrá elektrická auta a technicky problém dělat je není. Zatím z nich ale netečou velké peníze. Proto nyní v rámci různých sdružení a médií vytvářejí malé divadlo, aby EU nechala spalovací motory existovat v určité podobě. Stejně tak to může být signál: budeme vyrábět elektrická auta, ale chceme podporu Evropské unie.
Automobilky si ani nechtějí připustit, že by jejich podíl elektrických aut mohl být vyšší právě kvůli maržím. Všichni čekali, že rok 2025 přinese cenovou paritu a levnější baterie. Zatím se to nestalo. Ceny sice klesají, ale velmi pomalu a pro koncového zákazníka jen nepatrně, takže reálná parita je stále daleko. Některé automobilky se to snaží marketingově naznačit, ale opět jen vlastním srovnáváním a ne zcela férovým porovnáním spalovacích vozů s malými a často málo použitelnými bateriemi.
Evropská unie by měla přijmout jasná systémová opatření, dotační programy a další nástroje. Nestačí jen zavést povinnosti a nechat všechny náklady na koncovém zákazníkovi. Tak se problém jen prodlužuje a komplikuje.
Volkswagen má velmi dobrá elektrická auta a technicky problém dělat je není. Zatím z nich ale netečou velké peníze. Proto nyní v rámci různých sdružení a médií vytvářejí malé divadlo, aby EU nechala spalovací motory existovat v určité podobě. Stejně tak to může být signál: budeme vyrábět elektrická auta, ale chceme podporu Evropské unie.
Automobilky si ani nechtějí připustit, že by jejich podíl elektrických aut mohl být vyšší právě kvůli maržím. Všichni čekali, že rok 2025 přinese cenovou paritu a levnější baterie. Zatím se to nestalo. Ceny sice klesají, ale velmi pomalu a pro koncového zákazníka jen nepatrně, takže reálná parita je stále daleko. Některé automobilky se to snaží marketingově naznačit, ale opět jen vlastním srovnáváním a ne zcela férovým porovnáním spalovacích vozů s malými a často málo použitelnými bateriemi.
Evropská unie by měla přijmout jasná systémová opatření, dotační programy a další nástroje. Nestačí jen zavést povinnosti a nechat všechny náklady na koncovém zákazníkovi. Tak se problém jen prodlužuje a komplikuje.
Stejně jako v každém jiném oboru. Pokud se zasekne na stare technologii, ani výkřiky o blbostech a nesmyslech nepomůžou, kdyz to někdo uvede na trh. Potom pozdě bycha honit. Nokia nebo Kodak by mohly vyprávět.
A kolik oxidu uhličitého vydechne denně sedm miliard lidí. Také zdanit a regulovat. 👍👍👍
Klimaterorizmus v plné kráse. A Čína staví uhelné elektrárny o 106.😁
Klimaterorizmus v plné kráse. A Čína staví uhelné elektrárny o 106.😁
@Pepa_007
hele kamo china mi fakt chutna
hele kamo china mi fakt chutna
@Pepa_007 a taky staví solární, větrné, jaderné, vodní. U nas se aspoň ty solární a větrné staví.
@Pepa_007 Tady už ty fosilní elektrárny 100 let stojí.
Dýchání je CO2 neutrální, protože energii bereme z živočišných a rostinných zdrojů. Ty živočichové zase získávají energii z rostlin. Jakmile se rostlina sní, musí zase vyrůst a uhlík pohltit, takže tenhle celý cyklus je neutrální.
Co neutrální není, tak masivní pálení fosilních paliv, které byly v zemi 300 milionů let a vznikly jen díky tomu, že tehdá neexistovaly mikroorganismy, které rozkládající stromy, rostliny a plankton rozloží.
Dýchání je CO2 neutrální, protože energii bereme z živočišných a rostinných zdrojů. Ty živočichové zase získávají energii z rostlin. Jakmile se rostlina sní, musí zase vyrůst a uhlík pohltit, takže tenhle celý cyklus je neutrální.
Co neutrální není, tak masivní pálení fosilních paliv, které byly v zemi 300 milionů let a vznikly jen díky tomu, že tehdá neexistovaly mikroorganismy, které rozkládající stromy, rostliny a plankton rozloží.
@hrtlik1 Na to, že máš základné vzdelanie, si múdry jak rádio. Ešteže si vieš naklikať palce...
@hrtlik1 Jauvajs! To normálně fyzicky bolelo. Prej že v Siluru, Devonu a Karbonu nebyly bakterie co by uměly rozkládat biomasu... 😂😂😂.
Jojo, tohle je ta naše progresivní mládež odkojená AI a zahrnovaná obdivem a lajky...
Nikdy mne nepřestane fascinovat jak tupá masa vždy vítězí nad fakty.
Slovy klasika: "To je blbý, to se bude líbit!"
Jojo, tohle je ta naše progresivní mládež odkojená AI a zahrnovaná obdivem a lajky...
Nikdy mne nepřestane fascinovat jak tupá masa vždy vítězí nad fakty.
Slovy klasika: "To je blbý, to se bude líbit!"
@Mokrous anaeorbní bakterie, které dnes existují a rychle by biomasu rozložily v tehdejších podmínkách, tehdá neexistovaly.
@hrtlik1 A na to jsi přišel na které univerzitě?
@Mokrous z hlavy nevím zdroj, možná jsem to slyšel tady www.youtube.com/watch?…
@hrtlik1 na YT je i hodně videí o placaté Zemi a podobně. Řeč tu ale není o dinosaurech, ale o rozkladu celulózy a ligninu a o vlivu aerobních/anaerobních bakterií a hub za vlivu vody, bažin, tlaku a různých teplot a následném vzniku uhlí, ropy a dalších...
A ty tu prohlašuješ, že tehdy nebyly bakterie schopné rozkládat tuto hmotu.
A ty tu prohlašuješ, že tehdy nebyly bakterie schopné rozkládat tuto hmotu.
@Mokrous mluví tam vysokoškolský profesor.
Dezo***, kterými je nakrmena půlka české populace nečtu/nesleduju. Vlastně to je to nejcennější, co jsem si odnesl z vysoké školy - umět číst studie a rozpoznávat fakta.
Tehdá bakterie to nerozlozily tak rychle a proto došlo k tomu, že se zbytky dostaly pod zem a mohly vzniknout ta paliva. Dneska strom či travu, než jsou zaneseny hlínou, rozloží mikroorganismy dřív než se pod ní dostanou.
Dezo***, kterými je nakrmena půlka české populace nečtu/nesleduju. Vlastně to je to nejcennější, co jsem si odnesl z vysoké školy - umět číst studie a rozpoznávat fakta.
Tehdá bakterie to nerozlozily tak rychle a proto došlo k tomu, že se zbytky dostaly pod zem a mohly vzniknout ta paliva. Dneska strom či travu, než jsou zaneseny hlínou, rozloží mikroorganismy dřív než se pod ní dostanou.
@hrtlik1 Možná by bylo fajn, kdyby na vysoké škole dokázali naučit, že podmínky byly poněkud odlišné, ale neznamená to, že neexistovaly aerobní/anaerobní bakterie a houby schopné rozkládat biomasu.
O to mi tu šlo celou dobu.
Nemůžeš tu dogmaticky tvrdit totální nonsens a vydávat ho za fakt.
O to mi tu šlo celou dobu.
Nemůžeš tu dogmaticky tvrdit totální nonsens a vydávat ho za fakt.
@Mokrous neexistovaly takové bakterie a plísně, které je stihly rozložit tak rychle. Mohl jsem to formulovat lip, to je pravda, ale dezinfo to nebylo.
@hrtlik1 Obávám se, že to je další dezinfo, nebo neověřená teorie. Tam šlo o poměr celulózy a ligninu v přesličkách a plavuních a jejich obrovském množství a ph vody v bažinách a okolní teploty, tlaku na sedimenty atd... A ne o to, že by tehdejší bakterie, nebo houby nevěděly co dělat s rostlinami.
@Mokrous tak jsem se na to téma podíval a s tím ligninem máte pravdu, ale já taky😒br />
Organismy, které dokázaly účinně rozkládat lignin (především bílé hniloby - druh hub), se evolučně objevily s velkým zpožděním, až ke konci karbonu.
Teorie, o které se hovoří, byla publikována v jednom z nejprestižnějších vědeckých časopisů. Konkrétní zdroj, který popisuje evoluci hub a ukončení hromadění uhlí v karbonu, je😒br />
### Primární Vědecký Zdroj
* Název studie: The Paleozoic Origin of Enzymatic Lignin Decomposition Reconstructed from 31 Fungal Genomes (Paleozoický původ enzymatického rozkladu ligninu rekonstruovaný z 31 fungálních genomů)
* Autoři: David S. Hibbett, Dimitrios Floudas, *et al.*
* Publikace😘* **Science
* Datum publikace: 29. červen 2012, Vol. 336, Issue 6089, pp. 1715-1719.
* Odkaz (DOI): 10.1126/science.1217943
Tento článek pomocí analýzy DNA a molekulárních hodin bílých hnilob** (druhu hub) odhadl, že se jejich schopnost rozkládat **lignin** vyvinula zhruba před **290 miliony let**, což se časově shoduje s dramatickým poklesem ukládání organického uhlíku, a tedy koncem masivního tvoření **uhelných ložisek v období karbonu.
Teorie, o které se hovoří, byla publikována v jednom z nejprestižnějších vědeckých časopisů. Konkrétní zdroj, který popisuje evoluci hub a ukončení hromadění uhlí v karbonu, je😒br />
### Primární Vědecký Zdroj
* Název studie: The Paleozoic Origin of Enzymatic Lignin Decomposition Reconstructed from 31 Fungal Genomes (Paleozoický původ enzymatického rozkladu ligninu rekonstruovaný z 31 fungálních genomů)
* Autoři: David S. Hibbett, Dimitrios Floudas, *et al.*
* Publikace😘* **Science
* Datum publikace: 29. červen 2012, Vol. 336, Issue 6089, pp. 1715-1719.
* Odkaz (DOI): 10.1126/science.1217943
Tento článek pomocí analýzy DNA a molekulárních hodin bílých hnilob** (druhu hub) odhadl, že se jejich schopnost rozkládat **lignin** vyvinula zhruba před **290 miliony let**, což se časově shoduje s dramatickým poklesem ukládání organického uhlíku, a tedy koncem masivního tvoření **uhelných ložisek v období karbonu.
@hrtlik1 Koukám jsi to vzal poctivě 👍
Stejně to jsou především teorie a ani já, ani ty a ani vědci neví přesně, co se dělo. A ty houby pracovaly na povrchu, ale pod vodou a v bažinách a při různém PH už asi moc dobře ne. A pak se nám taky v mezičase mezi karbonem, permem a triasem trošičku měnila teplota, že? A taky trošičku ta flóra se nám začala měnit a s tím i její skladba a s tím i ty bakterie a houby, co jí zpracovávaly... Atd. To bychom to tu mohli pitvat měsíce v kuse, ale ani jeden na to nejsme odborníci.
Mně šlo o to, že tvrdit, že tehdá nebyly bakterie, co by uměly požírat biomasu, bylo prostě mimo. To je celé.
Stejně to jsou především teorie a ani já, ani ty a ani vědci neví přesně, co se dělo. A ty houby pracovaly na povrchu, ale pod vodou a v bažinách a při různém PH už asi moc dobře ne. A pak se nám taky v mezičase mezi karbonem, permem a triasem trošičku měnila teplota, že? A taky trošičku ta flóra se nám začala měnit a s tím i její skladba a s tím i ty bakterie a houby, co jí zpracovávaly... Atd. To bychom to tu mohli pitvat měsíce v kuse, ale ani jeden na to nejsme odborníci.
Mně šlo o to, že tvrdit, že tehdá nebyly bakterie, co by uměly požírat biomasu, bylo prostě mimo. To je celé.
A právě v tomhle případě jsem v naprostém úžasu, jak se - jmenovitě američani - zbavují recyklovatelného železa. Miliony tun starých parníků, železničních vagonů a podobného sortimentu ročně prostě hodí do moře s výmluvou, že vyrábějí umělé útesy pro ryby. Ty to tak určitě potřebují...
Amerika auta s motory o 4 až 8 litrů !EU auta o obsahu 900 až 1,6 litrů !No jo potřebujeme peníze na zbraně pro třetí světovou válku ?Afriku už vyrabovali bývalou východní Evropu taky na Činu asi vojensky nemají taky tak už zbývá jedině Rusko ?
@milous
hele kamo amerika ma disneyland trumpa a cool rapery
hele kamo amerika ma disneyland trumpa a cool rapery
@Tonito Debelito a ty mustanga s vlečkou😊
@Man Ký
hele kamo nene .. mam jenom hemerak a smarta eq fourtwo .. to je moje ghetto dvojka trpim na prdeIi i na xylo silnici
prochytom nejsem auto.cz/diskuse/79954/1… jiny level bro .. o dost slabsi o dost slaby jsem
hele kamo nene .. mam jenom hemerak a smarta eq fourtwo .. to je moje ghetto dvojka trpim na prdeIi i na xylo silnici
prochytom nejsem auto.cz/diskuse/79954/1… jiny level bro .. o dost slabsi o dost slaby jsem
Tak já zase nevím...
"Pokud elektřina pochází z uhlí, vyprodukuje se na každý kilogram hliníku až 16 kilogramů oxidu uhličitého. V Norsku nebo Kanadě však hutě využívají vodní elektrárny a výsledkem je několikanásobně menší uhlíková stopa." "Další cestou je recyklace, která dokáže ušetřit až devadesát pět procent energie oproti výrobě primárního hliníku."
"...výroba takového vozu může mít o stovky kilogramů menší uhlíkovou stopu."
Takže na půl tuny hliníku z Humpolce tu máme 8 tun CO2, ale když to snížíme několikanásobně až o 95%, tak může jít o snížení až o stovky kg?
Hm, tak jo, no.
"Pokud elektřina pochází z uhlí, vyprodukuje se na každý kilogram hliníku až 16 kilogramů oxidu uhličitého. V Norsku nebo Kanadě však hutě využívají vodní elektrárny a výsledkem je několikanásobně menší uhlíková stopa." "Další cestou je recyklace, která dokáže ušetřit až devadesát pět procent energie oproti výrobě primárního hliníku."
"...výroba takového vozu může mít o stovky kilogramů menší uhlíkovou stopu."
Takže na půl tuny hliníku z Humpolce tu máme 8 tun CO2, ale když to snížíme několikanásobně až o 95%, tak může jít o snížení až o stovky kg?
Hm, tak jo, no.
@Mokrous Chápu, že se Vám ta čísla mohou zdát nelogická, ale jde o rozdílné základny: 16 kg CO₂ na 1 kg hliníku platí pro výrobu v uhelných elektrárnách, zatímco v Evropě je to běžně kolem 6–8 kg a při recyklaci jen asi 0,5–1 kg; auta navíc nemají půl tuny hliníku, ale spíše 150–250 kg, z čehož část už bývá recyklovaná – proto reálný přechod na nízkoemisní nebo recyklovaný hliník sníží celkovou stopu vozu o stovky kilogramů CO₂, nikoli o tuny.
@Jan Faltýsek Motory, panely karoserie, gigacasting "rámy", baterie,... Tohle vše jen 150-250kg? Na autech co mají 2 tuny?
@Mokrous hliníku v autech obecně přibývá – ale ani u velkých dvoutunových vozů to není polovina hmotnosti. Podle Evropské asociace výrobců hliníku je průměrný podíl hliníku v osobním autě dnes kolem 180–250 kg, u luxusních nebo velkých elektromobilů se může blížit k 300–400 kg (hlavně díky bateriovému pouzdru a velkým odlitkům). Zbytek hmotnosti tvoří ocel, plasty, sklo, kompozity, elektronika a samotná baterie. I proto dává smysl mluvit o úspoře „stovek kilogramů CO₂“ – hliník je významná, ale ne dominantní část auta. Zajímavostí je, že takový i Ford F-150 s hliníkovou karoserií má celkově „jen“ okolo 400–450 kg hliníku, nikoli tuny. A například Audi u první generace A8 s hliníkovou „space frame“ konstrukcí dosáhlo na cca 400 kg hliníku v celém voze.
@Jan Faltýsek OK, díky za osvětu. Já to nezkoumal tak do hloubky nikdy a proto mne ta vyjádření z článku přišla ne zcela logická a srozumitelně vysvětlená.
Z článku vyplývalo, že na 250kg ALU vznikají cca 4 tuny CO2, ale dle vás necelé 2 tuny. A nepsalo se o tom, že část je recyklovaná a už vůbec ne, jaká jsou ta %. Takže potom člověk může mít okamžitě jiný pohled na věc, když nemá jasná vstupní data.
Z článku vyplývalo, že na 250kg ALU vznikají cca 4 tuny CO2, ale dle vás necelé 2 tuny. A nepsalo se o tom, že část je recyklovaná a už vůbec ne, jaká jsou ta %. Takže potom člověk může mít okamžitě jiný pohled na věc, když nemá jasná vstupní data.
Tu se každý chová jak by nás měl čekat konec světa v den jeho smrti. Přece se musíme chovat zodpovědněji. Co budou dělat další generace bez ropy a nerostů. Čína si sama sobě špiní vzduch, ale už na to nekašle, sama sobě bude chtít zlepšit klima.
A zatiaľ to teda na veľké zmeny nevyzerá.
Směrnice..... Tvá naivita je skutečně hodna malého dítěte.
Mějte se.
Jste taková malá sonda do čecháčkovství - nejchytřejší na světě, ale furt poloviční platy co v Německu.
Znovu opakuju, stávat se to bude, ale pro většinu obchodníků to bude naopak narovnání konkurence.
V minulosti jsme na háku měli ekologii taky, ale západní ekonomika je nejpokročilejší na světě, tak se může posunout dál od pálení fosilních paliv.
Na tom co si napsal neni snad veta pravdy 😁