Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Mercedes-Benz testuje megawattové nabíjení i pro osobní auta

7 komentářů

Stanislav Kozderka
Má to takový drobný háček: Kolik asi tak aut současně bude možné tímto výkonem nabíjet? Moc asi ne. Vezměme si například nabíjecí stanici u dálnice. Tam se budou shromažďovat kamiony a osobní auta. Kamiony mohou spojit nabíjení s povinnou přestávkou, ale mají mnohem větší kapacitu baterii, než osobní vozy. Je reálné si myslet, že se vyskytne poptávka po současném nabíjení 20 kamionů a 30 aut současně v každém směru dálnice. Pokud by nabíjení mělo dosahovat takového výkonu, jsme v součtu na 100 MW. A to prosím bez zápočtu ztrát. To je skoro 20% výkonu jednoho bloku JE Dukovany! Ano, jde využít bateriových úložiště pro vytratí odběrových Špaček, ale to opět přináší ztráty do celého řetězce. Zjednodušeně řečeno - takto vysoké nabíjecí výkony jsou hezké na papíře, ale v současné infrastruktuře a složení zdrojů el. energie nevyužitelné.
Stanislav Kozderka
Pardon za překlepy - automatické opravy...
kozakm
@Stanislav Kozderka ten megawatt tam ale nepoteče celou dobu, viz nabíjecí křivka
Stanislav Kozderka
@kozakm Jasně že ne, ale i kdyby to byla jen polovina, prostě nejsou dostatečně tvrdé zroje el. energie, které by utáhly takovou zátěž pro běžnou aplikaci v dopravě. Lze nad tím uvažovat pro speciální případy, ale težko vybudujeme na současné infrastruktuře a se současnými zdroji běžné nabíjecí stanice o takovém výkonu. Pokud bychom měli mít fungující bezemisní průmysl, dopravu, zemědělství a domácnosti, vyžadovalo by to výstavbu cca. dalších tří Temelínů a k tomu dalších dodatečných energetických zdrojů. Tedy pokud chceme mít funkcionalitu takové společnosti garantovanou. Pokud bychom snad chtěli hrát energetickou loterii, pak si to postavme na větrníkách, a solárech. Rozumné by ovšem bylo, kdybychom zainvestovali do syntetických paliv, kde můžeme využít současnou infrastrukturu a nemusí dojít k takřka absolutní obnově vozového parku...
topten
@Stanislav Kozderka
a na benzinku vede trubka, ktera umi on-line napojit 10 kamionu a 20 osobacku najednou, nebo je palivo v nadrzich odkud se narazove cerpa ???
Stanislav Kozderka
@topten Jasně, že v nádržích, jenže ta nádrž obsahuje palivo, které v podstatě vyžaduje o několik řádů nižší náklady na skladování (cena nádrže a čerpadel oproti ceně bateriového úložiště o srovnatelné energetické kapacitě). A k tomu je třeba připočítat, kde tu elektřinu vezmeme. Jeden cisternový návěs uveze cca.41500l paliva - řekněme benzínu. Při přepočtu na energetickou vydatnost 8,60 kWh na litr benzínu přepraví jediný takový kamion ekvivalent 41500*8,6 = 356,9 MWh elektrické energie s tím, že její "složení na místě" zabere cca. 30 minut...
Ekvivalentní bateriové úložiště by stálo stovky milionů (ČEZ aktuálně nabízí např. 10 MWh úložiště za 56mega) = naprosto nerentabilní záležitost a během příštích 5 letech se to nezmění.
A k tomu si bude doprava konkurovat s průmyslem, zemědělstvím (veškerá zemědělská technika), kde bude (pokud nedojde ke změně pravidel EU) probíhat rovněž přechod od fosilních paliv k elektřině...
Prostě jako technologické cvičení je to zajímavé, ale prakticky nesmysl.
Avatar - Horký Hrom
Horký Hrom
Naprostá zbytečnost. Jednou za hodinu nabíjím a dám si kávu s obědem. A k tomu pravidelně záchod. Ale žádné křoví nebo toi toi. Vybírám jen ty nejlepší čerpací stanice, vyžádám si od obsluhy překontrolování čistoty, pak zapálím vonné svíčky a pustím uklidňující hudbu. Deset minut medituju a teprve pak může začít vylučovací obřad. A většinou bohužel nic, to zase jen zlobí ta prostata. Ale mám plně nabito a zkusím to na další pumpě. Vyšší výkon nabíjení nepotřebuju 👍👍👍