Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Mercedes-Benz testuje megawattové nabíjení i pro osobní auta

8 komentářů

Stanislav Kozderka
@kozakm Jasně že ne, ale i kdyby to byla jen polovina, prostě nejsou dostatečně tvrdé zroje el. energie, které by utáhly takovou zátěž pro běžnou aplikaci v dopravě. Lze nad tím uvažovat pro speciální případy, ale težko vybudujeme na současné infrastruktuře a se současnými zdroji běžné nabíjecí stanice o takovém výkonu. Pokud bychom měli mít fungující bezemisní průmysl, dopravu, zemědělství a domácnosti, vyžadovalo by to výstavbu cca. dalších tří Temelínů a k tomu dalších dodatečných energetických zdrojů. Tedy pokud chceme mít funkcionalitu takové společnosti garantovanou. Pokud bychom snad chtěli hrát energetickou loterii, pak si to postavme na větrníkách, a solárech. Rozumné by ovšem bylo, kdybychom zainvestovali do syntetických paliv, kde můžeme využít současnou infrastrukturu a nemusí dojít k takřka absolutní obnově vozového parku...
Stanislav Kozderka
Pardon za překlepy - automatické opravy...
Stanislav Kozderka
Má to takový drobný háček: Kolik asi tak aut současně bude možné tímto výkonem nabíjet? Moc asi ne. Vezměme si například nabíjecí stanici u dálnice. Tam se budou shromažďovat kamiony a osobní auta. Kamiony mohou spojit nabíjení s povinnou přestávkou, ale mají mnohem větší kapacitu baterii, než osobní vozy. Je reálné si myslet, že se vyskytne poptávka po současném nabíjení 20 kamionů a 30 aut současně v každém směru dálnice. Pokud by nabíjení mělo dosahovat takového výkonu, jsme v součtu na 100 MW. A to prosím bez zápočtu ztrát. To je skoro 20% výkonu jednoho bloku JE Dukovany! Ano, jde využít bateriových úložiště pro vytratí odběrových Špaček, ale to opět přináší ztráty do celého řetězce. Zjednodušeně řečeno - takto vysoké nabíjecí výkony jsou hezké na papíře, ale v současné infrastruktuře a složení zdrojů el. energie nevyužitelné.
Stanislav Kozderka
@topten Jasně, že v nádržích, jenže ta nádrž obsahuje palivo, které v podstatě vyžaduje o několik řádů nižší náklady na skladování (cena nádrže a čerpadel oproti ceně bateriového úložiště o srovnatelné energetické kapacitě). A k tomu je třeba připočítat, kde tu elektřinu vezmeme. Jeden cisternový návěs uveze cca.41500l paliva - řekněme benzínu. Při přepočtu na energetickou vydatnost 8,60 kWh na litr benzínu přepraví jediný takový kamion ekvivalent 41500*8,6 = 356,9 MWh elektrické energie s tím, že její "složení na místě" zabere cca. 30 minut...
Ekvivalentní bateriové úložiště by stálo stovky milionů (ČEZ aktuálně nabízí např. 10 MWh úložiště za 56mega) = naprosto nerentabilní záležitost a během příštích 5 letech se to nezmění.
A k tomu si bude doprava konkurovat s průmyslem, zemědělstvím (veškerá zemědělská technika), kde bude (pokud nedojde ke změně pravidel EU) probíhat rovněž přechod od fosilních paliv k elektřině...
Prostě jako technologické cvičení je to zajímavé, ale prakticky nesmysl.
Avatar - Horký Hrom
Horký Hrom
Naprostá zbytečnost. Jednou za hodinu nabíjím a dám si kávu s obědem. A k tomu pravidelně záchod. Ale žádné křoví nebo toi toi. Vybírám jen ty nejlepší čerpací stanice, vyžádám si od obsluhy překontrolování čistoty, pak zapálím vonné svíčky a pustím uklidňující hudbu. Deset minut medituju a teprve pak může začít vylučovací obřad. A většinou bohužel nic, to zase jen zlobí ta prostata. Ale mám plně nabito a zkusím to na další pumpě. Vyšší výkon nabíjení nepotřebuju 👍👍👍
kozakm
@Stanislav Kozderka ten megawatt tam ale nepoteče celou dobu, viz nabíjecí křivka
topten
@Stanislav Kozderka
a na benzinku vede trubka, ktera umi on-line napojit 10 kamionu a 20 osobacku najednou, nebo je palivo v nadrzich odkud se narazove cerpa ???
topten
@Stanislav Kozderka

a takovejch cisteren potrebujes 200tis rocne jen u nas a z pulhodiny mas se vsim kolem toho minimalne 1 mil hodin + minimalne tisic lidi, kteri se muzou venovat necemu uzitecnejsimu nez jen tocit volantem a vsim co s tim souvisi

vzhledem k cenam rychlonabijeni se uloziste s zivotnosti 6-10tis cyklu zaplati behem 500 cyklu a pak uz jen vydelavas, takze to je silne vydelecna investice zaplacena behem roku kdyz je aspon trochu rozumne vyuzita.

predstava, ze pro xx MW nabijecky musis natahnout xx magawatovy draty je uplne mimo

nabijeni timhle vykonem bude dal jen tresnickou na dortu, vetsina aut se prinejmensim v blizke budoucnosti bude dal nabijet na pomalych nabijeckach a to mnohem levneji nez na tech ultrarychlych