Technika
dotaz na autora - zkousel jste prosim uz nekdy elektromobilem jet?
@RiMa při vší skromnosti ano, jel jsem již desítkami elektromobilů. A právě na základě osobní zkušenosti vznikl tento článek. Zažil jsem totiž i elektro auta, kde na hrubém asfaltu není přes hučení nad 100 km/h rozumět běžně hlasitého slova, u spalováků to ve stejné situaci nebylo tak markantní. Ale samozřejmě se najdou i povedenější elektro případy. Chtěl jsem pouze upozornit na to, že situace není černobílá.
@Jan Faltýsek Ked som to tu minule pisal, miestni odbornici miketrus a spol mudrovali a popierali realitu ako obycajne. Ev vie byt hlucne aj v zime pri "nastartovani", moje ev kangoo ma taky hlucny ventilator, ze pri vonkajsej teplote kolo 0 je auto hlucnejsie ako studeny 1.5tsi. Podla mojej skusenosti pri "lacnejsich" ev robia hluk kolo 90ky velke kolesa+hmotnost+slabo odhlucnene podbehy
@ptr078 prominte, ale diky absenci motoru je pozadavek na nizkou hlucnost vsech dilu v aute vyrazne vyssi. Navic zkuste pohledan na netu firmy, ktere se zabyvaji odhlucnenim. Pozadavky na odhlucneni intereru od podbehu, od hlucnych dilu jako je motor klimatizace, kompresor atd vyrazne narustaji. Kde ma motor klimatizace Superb a kde Enyaq? Ma superb na klimatizaci nejake akusticke prvky? Enyaq je ma... a 1,5 eTSI jsem pred par mesici opustil s nebyvalou radosti (hlavne kvuli SW, ale i hluku) a tak vasemu argumentu neverim. Ventilator ve vasem 1,5tsi bude obycejny motor s uhliky v kabibe, ovladany PWM modulem. Ve vetsine EV jsou BLDC motory. Nekdy umistene i v prostoru mimo kabinu!
@Jan Faltýsek a ono to vypada ze jste vychazel z nejakeho clanku a jeste si prisadil. Prosim o data. Ktera auta, jaky rozmer pneumatik, atd. Vse pisete obecne. Je treba Tesla model 3 srovnatelna se Superbem, nebo Octavii? V teto kategorii maji auta bezne 225 az 235mm siroke pneumatiky. Nebo jeste nekdo jezdi na 165mm? Chtel bych ty siroke pneu videt, chtel bych videt fakta.
@RiMa Menej kecat, pozicaj si a chod vyskusat a urobis si vlastny nazor, pomeraj, urob si tabulku aj graf
@RiMa Tak třeba Renault 4 E-Tech s pneu 195/60 R18 je na hrubém asfaltu od kol (subjektivně) tišší, než Škoda Elroq s pneumatikami o šířce 255 vzadu. Na druhou stranu BMW iX na pneumatikách 275 mělo tak dobré odhlučnění a pneumatiky, že uvnitř bych ho hodnotil jako tiché. To se ale bavíme o situaci pro posádku, nikoli pro okolí. Chtěl jsem poukázat především na to, že zvuková emise od pneumatik se stoupající rychlostí poměrně brzy přehluší zvuky spalovacího motoru. Zkrátka to chce vždy porovnávat až konkrétní auta. A naprosto souhlasím v tom, že u elektromobilu vynikne každý zvuk navíc. Nepatřím zkrátka jednostranně ani do jednoho tábora 😊
@Jan Faltýsek tento titulek "Tiché elektromobily? Mohou být hlučnější, než si myslíte!" je proste faul a neni to tak.
Prosim pak tedy o objektivni mereni a ne subjektivni dojmy. Zdroj hluku motoru nejde opomenout v zadnem pripade a subjektivni dojmy nemaji relevanci. Klidne vypomuzu s EV pri takovem mereni
Prosim pak tedy o objektivni mereni a ne subjektivni dojmy. Zdroj hluku motoru nejde opomenout v zadnem pripade a subjektivni dojmy nemaji relevanci. Klidne vypomuzu s EV pri takovem mereni
@RiMa Souhlasím, že bez měření to nemá smysl hodnotit. Data ale existují a docela dobře ukazují, jak se hluk elektromobilů a spalovacích aut liší podle rychlosti.
Při nízkých rychlostech (do cca 30 km/h) jsou elektromobily skutečně znatelně tišší, protože chybí hluk motoru a výfuku. Dánská studie COMPETT (Vejdirektoratet, 2013) naměřila rozdíl kolem 6–9 dB(A) při 10 km/h a 2–5 dB(A) při 20 km/h. Podobné výsledky uvádí i Basma et al., Applied Acoustics (2014) a TNO Report R10292 (2012).
Ve středních rychlostech (kolem 40–50 km/h) se rozdíl rychle zmenšuje. Podle DTU / DAGA 2025 činí při 40 km/h už jen přibližně 1 dB(A). V této oblasti už začíná dominovat hluk od pneumatik.
A při vyšších rychlostech (nad 70–100 km/h) se vliv motoru prakticky ztrácí úplně. Rozsáhlé norské měření SINTEF (2024), které analyzovalo přes 22 000 reálných průjezdů aut v rychlostním rozsahu zhruba 30 až 100 km/h, ukázalo, že ve vyšších rychlostech není mezi elektromobily a spalovacími vozy statisticky významný rozdíl – rozdíly se pohybovaly maximálně do ±1 dB(A).
Při nízkých rychlostech (do cca 30 km/h) jsou elektromobily skutečně znatelně tišší, protože chybí hluk motoru a výfuku. Dánská studie COMPETT (Vejdirektoratet, 2013) naměřila rozdíl kolem 6–9 dB(A) při 10 km/h a 2–5 dB(A) při 20 km/h. Podobné výsledky uvádí i Basma et al., Applied Acoustics (2014) a TNO Report R10292 (2012).
Ve středních rychlostech (kolem 40–50 km/h) se rozdíl rychle zmenšuje. Podle DTU / DAGA 2025 činí při 40 km/h už jen přibližně 1 dB(A). V této oblasti už začíná dominovat hluk od pneumatik.
A při vyšších rychlostech (nad 70–100 km/h) se vliv motoru prakticky ztrácí úplně. Rozsáhlé norské měření SINTEF (2024), které analyzovalo přes 22 000 reálných průjezdů aut v rychlostním rozsahu zhruba 30 až 100 km/h, ukázalo, že ve vyšších rychlostech není mezi elektromobily a spalovacími vozy statisticky významný rozdíl – rozdíly se pohybovaly maximálně do ±1 dB(A).
@Jan Faltýsek
Je to tak a máte naprostou pravdu. Když jsem to psal do diskuse, místní hujeříčci se mi vysmívali. Realita ale opět potvrzuje slova rohYpnola...
Navíc to není jen o hlučnosti, ale i o tom, jak je akusticky jízda příjemná. A v mnoha BEV jsem se cíti vše jen ne komfortně, i když na decibely by asi nakonec byly relativně tiché...
Je to tak a máte naprostou pravdu. Když jsem to psal do diskuse, místní hujeříčci se mi vysmívali. Realita ale opět potvrzuje slova rohYpnola...
Navíc to není jen o hlučnosti, ale i o tom, jak je akusticky jízda příjemná. A v mnoha BEV jsem se cíti vše jen ne komfortně, i když na decibely by asi nakonec byly relativně tiché...
@Jan Faltýsek
pár příkladů. hlučnost je skutečně podobná jako u spalovacích aut
www.youtube.com/watch?…
a srovnání s dalšími
www.youtube.com/…orts/l4fWdeU3-K8
tedy "subjektivně" a "může být" bych rád srovnal s autem, kde už ve sto kilometrové rychlosti je takový randál, že není slyšet mluvené slovo. něco mi říká, že takový automobil by se ani nedostal do výroby.
elektromobil taky není extra vhodný pro dálnici, v nižších rychlostech (městských) je přirozeně o dost tišší, než klasický automobil.
pár příkladů. hlučnost je skutečně podobná jako u spalovacích aut
www.youtube.com/watch?…
a srovnání s dalšími
www.youtube.com/…orts/l4fWdeU3-K8
tedy "subjektivně" a "může být" bych rád srovnal s autem, kde už ve sto kilometrové rychlosti je takový randál, že není slyšet mluvené slovo. něco mi říká, že takový automobil by se ani nedostal do výroby.
elektromobil taky není extra vhodný pro dálnici, v nižších rychlostech (městských) je přirozeně o dost tišší, než klasický automobil.
Elektromobil je tišší. Je na to vědecký konsenzus youtuberů a jejich fanoušků 👍👍👍
jako ze dvoutunovej EV je hlucnejsi nez dvoutunovej chrocht ?
haha
haha
moje Tesla ještě umělý zvuk nevydává. A je to skvělé
@eLzyx Volvo V90 hybrid....na elektriku taky zcela tichý. Dotaz na autora článku, jak je tedy možné, že některé auta mohou být úplně tichá?
@eLzyx ani pri zpatecce? Moje dopredu nevydava nic co bych pojmenoval umelym zvukem a pri zpatecce to tak divne huci
@RiMa ani při zpátečce. Úplně tiché. Dost naprd třeba na parkovišti IKEA. Nevím proč, ale tam se lidi strašně rádi motají v silnici. Ale jinak jsem rád, se někde projíždíš, popojíždíš a ani píp.
A aby to vydávalo co nejméně zvuků, tak jsem odpojil pípák od zavírání kufru. Teď je to dokonalé.
A aby to vydávalo co nejméně zvuků, tak jsem odpojil pípák od zavírání kufru. Teď je to dokonalé.
@eLzyx si nemyslím.
Moje poslední návštěva Číny mě přesvědčila o tom, že umělý zvuk je třeba, protože prostě v městském provozu ta BEV slyšet nejsou a ty elektromopedy co tam lítají po pěších zónách jsou docela o život, protože nejen že nejsou slyšet, nesvítí a lítají nadzvukovou rychlostí i po chodnících všemi směry. Zase tě to jako chodce naučí neměnit rychle směr 😁.
Jinak ticho, klídek a bez smradu v centru města jako u nás na vesnici, když tu nikdo nejede.
Tohle by chtělo ukázat těm pařezům co tvrdí že BEV nejsou budoucnost.
Moje poslední návštěva Číny mě přesvědčila o tom, že umělý zvuk je třeba, protože prostě v městském provozu ta BEV slyšet nejsou a ty elektromopedy co tam lítají po pěších zónách jsou docela o život, protože nejen že nejsou slyšet, nesvítí a lítají nadzvukovou rychlostí i po chodnících všemi směry. Zase tě to jako chodce naučí neměnit rychle směr 😁.
Jinak ticho, klídek a bez smradu v centru města jako u nás na vesnici, když tu nikdo nejede.
Tohle by chtělo ukázat těm pařezům co tvrdí že BEV nejsou budoucnost.
Dělejme kvalitní silnice a nebude s hlučností problém 😊 Viz. úsek D1 kolem Kroměříže, kde se střídá asfalt různé kvality a rozdíl v hlučnosti je extrémní...
Jako prezident klubu dieseldezolátů, kolenovrtů a dunihlavů se sníženým počtem aktivních neuronů od výfuků, které si na radu Miketruse strkáme všichni povinně do kabin svých třesoucích se dýmovnic, jsem v šoku.
Prosím výrobce, neberte nám tuto výsadu a snažte se dělat vaše EV tišší i v dálničních rychlostech.
Za všechny členy klubu předem děkuji.
Prosím výrobce, neberte nám tuto výsadu a snažte se dělat vaše EV tišší i v dálničních rychlostech.
Za všechny členy klubu předem děkuji.
Další rádoby argument elektrofanatiků se ukázal jako naprosto falešný! 🙂👍
@Arese protože to někdo napsal, tak je to pravda? zajímavé, já jsem krom "může být" a "subjektivně se mi zdá" doložil i měření -
a ovšemže to vychází trochu jinak😊
a ovšemže to vychází trochu jinak😊
Souhlas.
Do mesta proste patri male auto.
Male a lehke... a jako takove pak muze mit klidne pneumatiky 165/70 r14.
A nedelat kraval.
Do mesta proste patri male auto.
Male a lehke... a jako takove pak muze mit klidne pneumatiky 165/70 r14.
A nedelat kraval.
V segmentech, o kterých se obvykle mezi bráchy nemluví.
No, chytrý opravdu nejsi, Petře 😊