Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Tiché elektromobily? Mohou být hlučnější, než si myslíte!

41 komentářů

Avatar - Horký Rom
Horký Rom
Měl jsem příležitost několik dní řídit vůz Renault Zoe R135 a musím poznamenat, že jeho uměle generovaný zvuk je poměrně silný. Naštěstí jej lze snadno deaktivovat. Jinak je však Renault Zoe bez nadsázky vozem příkladným, téměř etalonem, a to nejen v rámci segmentu B ❤️
Avatar - Horký Hrom
Horký Hrom
@Horký Rom V jakých dalších segmentech je etalonem? Ptám se pro bráchu.
Avatar - Horký Rom
Horký Rom
@Horký Hrom
V segmentech, o kterých se obvykle mezi bráchy nemluví.
ptr078
@Horký Rom Kecas
Avatar - Horký Rom
Horký Rom
@ptr078
No, chytrý opravdu nejsi, Petře 😊
ptr078
@Horký Rom Zoe urcite nie je etalonom a prikladnym ev, dal by som od toho ruky prec a nekupoval ani ako jazdenku. Mas tu novu gen ev r4, r5, grand panda, nedava zmysel sa vracat 15 rokov spät. A v nasej firemnej flotile je to najnespolahlivejsie auto zo vsetkych
RiMa
dotaz na autora - zkousel jste prosim uz nekdy elektromobilem jet?
Jan Faltýsek
@RiMa při vší skromnosti ano, jel jsem již desítkami elektromobilů. A právě na základě osobní zkušenosti vznikl tento článek. Zažil jsem totiž i elektro auta, kde na hrubém asfaltu není přes hučení nad 100 km/h rozumět běžně hlasitého slova, u spalováků to ve stejné situaci nebylo tak markantní. Ale samozřejmě se najdou i povedenější elektro případy. Chtěl jsem pouze upozornit na to, že situace není černobílá.
ptr078
@Jan Faltýsek Ked som to tu minule pisal, miestni odbornici miketrus a spol mudrovali a popierali realitu ako obycajne. Ev vie byt hlucne aj v zime pri "nastartovani", moje ev kangoo ma taky hlucny ventilator, ze pri vonkajsej teplote kolo 0 je auto hlucnejsie ako studeny 1.5tsi. Podla mojej skusenosti pri "lacnejsich" ev robia hluk kolo 90ky velke kolesa+hmotnost+slabo odhlucnene podbehy
RiMa
@ptr078 prominte, ale diky absenci motoru je pozadavek na nizkou hlucnost vsech dilu v aute vyrazne vyssi. Navic zkuste pohledan na netu firmy, ktere se zabyvaji odhlucnenim. Pozadavky na odhlucneni intereru od podbehu, od hlucnych dilu jako je motor klimatizace, kompresor atd vyrazne narustaji. Kde ma motor klimatizace Superb a kde Enyaq? Ma superb na klimatizaci nejake akusticke prvky? Enyaq je ma... a 1,5 eTSI jsem pred par mesici opustil s nebyvalou radosti (hlavne kvuli SW, ale i hluku) a tak vasemu argumentu neverim. Ventilator ve vasem 1,5tsi bude obycejny motor s uhliky v kabibe, ovladany PWM modulem. Ve vetsine EV jsou BLDC motory. Nekdy umistene i v prostoru mimo kabinu!
Niemand
@RiMa Keď je EV o 10 000 EUR drahšie ako zodpovedajúci spaľovák, tak treba pribaliť nejakú výhodu. Ale toto všetko padá v segmente lacných EV, sa kde škrtá všetko čo nie je nutné.
RiMa
@Jan Faltýsek a ono to vypada ze jste vychazel z nejakeho clanku a jeste si prisadil. Prosim o data. Ktera auta, jaky rozmer pneumatik, atd. Vse pisete obecne. Je treba Tesla model 3 srovnatelna se Superbem, nebo Octavii? V teto kategorii maji auta bezne 225 az 235mm siroke pneumatiky. Nebo jeste nekdo jezdi na 165mm? Chtel bych ty siroke pneu videt, chtel bych videt fakta.
ptr078
@RiMa Menej kecat, pozicaj si a chod vyskusat a urobis si vlastny nazor, pomeraj, urob si tabulku aj graf
Avatar - Man Ký
Man Ký
@ptr078 není potřeba, dohledal jsem to za kolegu, i ve vyšších rychlostech jsou povětšinou elektromobily méně hlučné, v nízkých už se není o čem bavit.
RiMa
@ptr078 mam EV 😄
Jan Faltýsek
@RiMa Tak třeba Renault 4 E-Tech s pneu 195/60 R18 je na hrubém asfaltu od kol (subjektivně) tišší, než Škoda Elroq s pneumatikami o šířce 255 vzadu. Na druhou stranu BMW iX na pneumatikách 275 mělo tak dobré odhlučnění a pneumatiky, že uvnitř bych ho hodnotil jako tiché. To se ale bavíme o situaci pro posádku, nikoli pro okolí. Chtěl jsem poukázat především na to, že zvuková emise od pneumatik se stoupající rychlostí poměrně brzy přehluší zvuky spalovacího motoru. Zkrátka to chce vždy porovnávat až konkrétní auta. A naprosto souhlasím v tom, že u elektromobilu vynikne každý zvuk navíc. Nepatřím zkrátka jednostranně ani do jednoho tábora 😊
RiMa
@Jan Faltýsek tento titulek "Tiché elektromobily? Mohou být hlučnější, než si myslíte!" je proste faul a neni to tak.
Prosim pak tedy o objektivni mereni a ne subjektivni dojmy. Zdroj hluku motoru nejde opomenout v zadnem pripade a subjektivni dojmy nemaji relevanci. Klidne vypomuzu s EV pri takovem mereni
Jan Faltýsek
@RiMa Souhlasím, že bez měření to nemá smysl hodnotit. Data ale existují a docela dobře ukazují, jak se hluk elektromobilů a spalovacích aut liší podle rychlosti.

Při nízkých rychlostech (do cca 30 km/h) jsou elektromobily skutečně znatelně tišší, protože chybí hluk motoru a výfuku. Dánská studie COMPETT (Vejdirektoratet, 2013) naměřila rozdíl kolem 6–9 dB(A) při 10 km/h a 2–5 dB(A) při 20 km/h. Podobné výsledky uvádí i Basma et al., Applied Acoustics (2014) a TNO Report R10292 (2012).

Ve středních rychlostech (kolem 40–50 km/h) se rozdíl rychle zmenšuje. Podle DTU / DAGA 2025 činí při 40 km/h už jen přibližně 1 dB(A). V této oblasti už začíná dominovat hluk od pneumatik.

A při vyšších rychlostech (nad 70–100 km/h) se vliv motoru prakticky ztrácí úplně. Rozsáhlé norské měření SINTEF (2024), které analyzovalo přes 22 000 reálných průjezdů aut v rychlostním rozsahu zhruba 30 až 100 km/h, ukázalo, že ve vyšších rychlostech není mezi elektromobily a spalovacími vozy statisticky významný rozdíl – rozdíly se pohybovaly maximálně do ±1 dB(A).
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Jan Faltýsek
Je to tak a máte naprostou pravdu. Když jsem to psal do diskuse, místní hujeříčci se mi vysmívali. Realita ale opět potvrzuje slova rohYpnola...
Navíc to není jen o hlučnosti, ale i o tom, jak je akusticky jízda příjemná. A v mnoha BEV jsem se cíti vše jen ne komfortně, i když na decibely by asi nakonec byly relativně tiché...
Avatar - Man Ký
Man Ký
@rohYpnol nepochybně, kdo jednou zakusí Fábii TDi, toho už cokoliv dalšího jen hořce zklame. uklidňující dehtové kadlání má blahodárný vliv na každou psychiku, nemluvě o té postižené, jako máš ty😊
v mnoha BEV jsem se cítil nekomfortně LOL a který to byly?
Avatar - Man Ký
Man Ký
@Jan Faltýsek

pár příkladů. hlučnost je skutečně podobná jako u spalovacích aut

www.youtube.com/watch?…

a srovnání s dalšími

www.youtube.com/…orts/l4fWdeU3-K8

tedy "subjektivně" a "může být" bych rád srovnal s autem, kde už ve sto kilometrové rychlosti je takový randál, že není slyšet mluvené slovo. něco mi říká, že takový automobil by se ani nedostal do výroby.

elektromobil taky není extra vhodný pro dálnici, v nižších rychlostech (městských) je přirozeně o dost tišší, než klasický automobil.
Avatar - Horký Hrom
Horký Hrom
Elektromobil je tišší. Je na to vědecký konsenzus youtuberů a jejich fanoušků 👍👍👍
johny555
@Horký Hrom 99 procent elektromobilistů před tím řídilo spalovací auta (a většinou jsou to zkušení řidiči), takže dokáží porovnat.
Většina EV hejtrů elektromobil neřídilo, a pokud náhodou ano, tak maximálně jedno dvě auta na chvilku z donucení.
topten
jako ze dvoutunovej EV je hlucnejsi nez dvoutunovej chrocht ?
haha
Avatar - praptak
praptak
@topten Než lehčí benzín může být.
Avatar - eLzyx
eLzyx
moje Tesla ještě umělý zvuk nevydává. A je to skvělé
Permon78
@eLzyx Volvo V90 hybrid....na elektriku taky zcela tichý. Dotaz na autora článku, jak je tedy možné, že některé auta mohou být úplně tichá?
Avatar - praptak
praptak
@Permon78 I většina dnešních hybridů při nízké rychlosti divně hučí.
RiMa
@eLzyx ani pri zpatecce? Moje dopredu nevydava nic co bych pojmenoval umelym zvukem a pri zpatecce to tak divne huci
Avatar - eLzyx
eLzyx
@RiMa ani při zpátečce. Úplně tiché. Dost naprd třeba na parkovišti IKEA. Nevím proč, ale tam se lidi strašně rádi motají v silnici. Ale jinak jsem rád, se někde projíždíš, popojíždíš a ani píp.
A aby to vydávalo co nejméně zvuků, tak jsem odpojil pípák od zavírání kufru. Teď je to dokonalé.
psel
@eLzyx si nemyslím.
Moje poslední návštěva Číny mě přesvědčila o tom, že umělý zvuk je třeba, protože prostě v městském provozu ta BEV slyšet nejsou a ty elektromopedy co tam lítají po pěších zónách jsou docela o život, protože nejen že nejsou slyšet, nesvítí a lítají nadzvukovou rychlostí i po chodnících všemi směry. Zase tě to jako chodce naučí neměnit rychle směr 😁.
Jinak ticho, klídek a bez smradu v centru města jako u nás na vesnici, když tu nikdo nejede.
Tohle by chtělo ukázat těm pařezům co tvrdí že BEV nejsou budoucnost.
Banton
Dělejme kvalitní silnice a nebude s hlučností problém 😊 Viz. úsek D1 kolem Kroměříže, kde se střídá asfalt různé kvality a rozdíl v hlučnosti je extrémní...
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Banton

Ten úsek je snad kompletně opravený, ne? Ale je možné, že tam dali na některá místa akustický asfalt, zatímco jinde ne...
Avatar - Mokrous
Mokrous
Jako prezident klubu dieseldezolátů, kolenovrtů a dunihlavů se sníženým počtem aktivních neuronů od výfuků, které si na radu Miketruse strkáme všichni povinně do kabin svých třesoucích se dýmovnic, jsem v šoku.
Prosím výrobce, neberte nám tuto výsadu a snažte se dělat vaše EV tišší i v dálničních rychlostech.
Za všechny členy klubu předem děkuji.
Avatar - Man Ký
Man Ký
@Mokrous tohle je lepší než výfuk, doporučuju😊

www.youtube.com/watch?…
Arese
Další rádoby argument elektrofanatiků se ukázal jako naprosto falešný! 🙂👍
Avatar - Man Ký
Man Ký
@Arese protože to někdo napsal, tak je to pravda? zajímavé, já jsem krom "může být" a "subjektivně se mi zdá" doložil i měření -
a ovšemže to vychází trochu jinak😊
RiMa
@Man Ký taky snasim kritiku na autora, cele je to zase hon na EV a podpora smradochu! Pripada mi to jako moda, kdo vic nahazi spiny na EV.
Avatar - Man Ký
Man Ký
@RiMa autor je fión napsal samé "může být" a "subjektivně" a "zdá se" a možná... jako kdyby prodával lék na rakovinu😊
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Souhlas.
Do mesta proste patri male auto.
Male a lehke... a jako takove pak muze mit klidne pneumatiky 165/70 r14.
A nedelat kraval.
Avatar - Zumion
Zumion
Chce to jen vybírat tišší pneumatiky.