Novinky
Manuál je hračka na blbnutí. Na běžnou jízdu samozřejmě automat. Hlavně pro nezkušené řidiče je to mnohem bezpečnější. Nemusí myslet na spojku a řazení můžou se více soustředit na jízdu.
Ale chápu, že se lidi bojí koupit DSG s najetými 150t km. Holt ojetina. Můžou odejít spojky, mechatronika, ale i 100 jiných drahých součástek.
Kdo chce ojetinu, musí mít i na servis.
U nového auta však není co řešit, stačí jezdit normálně a držet se pár obecně známých selských rad.
Ale chápu, že se lidi bojí koupit DSG s najetými 150t km. Holt ojetina. Můžou odejít spojky, mechatronika, ale i 100 jiných drahých součástek.
Kdo chce ojetinu, musí mít i na servis.
U nového auta však není co řešit, stačí jezdit normálně a držet se pár obecně známých selských rad.
@Mokrous to je sice hezký, ale když ty automaty jsou schopny plnit líp emise a jsou až na výjimky více žádaný... tak za to může spíš trh, než výrobci. Sachs přešel z manuálů na automaty a z automatů na převodovky EV. a lidi z dělnických profesí moc práce s hledáním práce nemají, nebo se pletu?
@ryccardo tak argumentovat nepovedeným DSG je samozřejmě možné, ale pak je tu zmiňovaný ZF, Aisin, zcela bezproblémové CVT apod.
@praděda7 ctihodný kmete, Porsche 911, nejřidičtější /dávno ne😊 automobil😒br />
www.topgear.com/…rsche-sports-car
méně než 10% zákazníků volí manuály😊 asi je okecali ekoteroristi😊
www.topgear.com/…rsche-sports-car
méně než 10% zákazníků volí manuály😊 asi je okecali ekoteroristi😊
@Pepa_007 vidíš to, já si u 440i měnil ve 160 na vlastní žádost, servis to vůbec nevyžadoval.
@sargis 60 tkm by znamenalo dělat u spousty lidí olej v převodovce jednou ročně. co se píše, tak taková výměna je tak pro někoho, kdo tahá náklad na denní bázi.
hele kamo manual je pro dmnty automat pro konzervy a bevko uz davno frci na plny gule
@traveldrive jinak nechápu, proč tak zoufale reaguješ na každý můj příspěvek. anebo možná dostáváš od reakce korunu za každou reakci a šetříš na nový vrak😊
to potom jo😊
čobolák se cpe zuby nehty na český stránky😊
to potom jo😊
čobolák se cpe zuby nehty na český stránky😊
@traveldrive tvl to jsem netušil, Bratislava je hlavní město, co má o cca 50 tisíc lidí víc, než vesnice Brno😊
a co se tak dívám, tak už jsou tady v Brně pozemky dražší /na vesnici/, než v hlavním městě Bratislavě😊
a co se tak dívám, tak už jsou tady v Brně pozemky dražší /na vesnici/, než v hlavním městě Bratislavě😊
@Pepa_007 blábolíš...
www.renocar.cz/…ticke-prevodovce
Míra degradace olejové náplně je závislá na zatížení při používání vozidla. Standardně doporučujeme provést výměnu jednou za 80 000 – 100 000 km, nebo jednou za 4 roky.
www.renocar.cz/…ticke-prevodovce
Míra degradace olejové náplně je závislá na zatížení při používání vozidla. Standardně doporučujeme provést výměnu jednou za 80 000 – 100 000 km, nebo jednou za 4 roky.
@ryccardo já bych ženu za prase neoznačil. to je jako říct, že když nezabalíš vánoční dárky nebo neupečeš vánočku, tak jsi neschopný pako. a přitom je jasné, že jsou činnosti, které jdou lépe ženám a jiné zase mužům.
@Man Ký Bohužel pod slaboučkými motůrky se automatické převodovky značně s..erou (hlavně u těžších aut), takže nejde v průběhu životnosti jen o výměnu převodového oleje....
btw: Nevím, kde autor vzal, že jsou automaty více žádané, ačkoliv diktát marketingu automobilek s nimi vytlačuje manuály bez ohledu na zákazníka....
btw: Nevím, kde autor vzal, že jsou automaty více žádané, ačkoliv diktát marketingu automobilek s nimi vytlačuje manuály bez ohledu na zákazníka....
@vencelín
Klíčové milníky ve vývoji automatických převodovek v rámci historie obou společností😒br /> 1956: Společnost Fichtel & Sachs představila poloautomatickou převodovku Saxomat.
Začátek 60. let: Společnost ZF Friedrichshafen AG (v té době nezávislá na Sachs) se rozhodla vstoupit na trh s vlastními automatickými převodovkami pro osobní automobily.
1965: Společnost ZF zahájila sériovou výrobu své první plně automatické, třístupňové převodovky pro osobní vozy s označením 3HP12.
1967: Poloautomatické převodovky Fichtel & Sachs byly použity v modelech jako NSU Ro 80 (třístupňová) a Porsche 911 (Sportomatic).
2001: Společnost ZF získala Mannesmann Sachs AG a přejmenovala ji na ZF Sachs AG. Produkty Sachs se zaměřily na komponenty pohonného ústrojí a podvozku (spojky, tlumiče, dvouhmotové setrvačníky), zatímco vývoj a výroba kompletních automatických převodovek zůstala doménou ZF Group.
Klíčové milníky ve vývoji automatických převodovek v rámci historie obou společností😒br /> 1956: Společnost Fichtel & Sachs představila poloautomatickou převodovku Saxomat.
Začátek 60. let: Společnost ZF Friedrichshafen AG (v té době nezávislá na Sachs) se rozhodla vstoupit na trh s vlastními automatickými převodovkami pro osobní automobily.
1965: Společnost ZF zahájila sériovou výrobu své první plně automatické, třístupňové převodovky pro osobní vozy s označením 3HP12.
1967: Poloautomatické převodovky Fichtel & Sachs byly použity v modelech jako NSU Ro 80 (třístupňová) a Porsche 911 (Sportomatic).
2001: Společnost ZF získala Mannesmann Sachs AG a přejmenovala ji na ZF Sachs AG. Produkty Sachs se zaměřily na komponenty pohonného ústrojí a podvozku (spojky, tlumiče, dvouhmotové setrvačníky), zatímco vývoj a výroba kompletních automatických převodovek zůstala doménou ZF Group.
@traveldrive zase psychické problémy? tak doufám, že to zabralo, hlavně se pak zase neomlouvej, to je dost zoufalé😊
@vencelín tak teď už se ptáme do kdy? předtím jsme se ptali odkdy a když odpověď neseděla, mění se zadání? do budoucna přeji sebereflexi, není to pro každého, ale ukáže se charakter!
@vencelín cituji
"Sachs???? Odkdy dělal převodovky?"
už od roku 1956. stačí takhle? nebo budeš dál kličkovat? budeš si to máslo ještě rozmazávat dál?
nevadí, žes to nevěděl. teď už to víš a příště k takové ostudě nedojde.
a teď už jdi do pr.d.e.l.e. protože nemám náladu na chudáka, co nemá koule na to přiznat, že je vedle
"Sachs???? Odkdy dělal převodovky?"
už od roku 1956. stačí takhle? nebo budeš dál kličkovat? budeš si to máslo ještě rozmazávat dál?
nevadí, žes to nevěděl. teď už to víš a příště k takové ostudě nedojde.
a teď už jdi do pr.d.e.l.e. protože nemám náladu na chudáka, co nemá koule na to přiznat, že je vedle
@vencelín kde konkrétně? že je hydroměničový automat při náročném používání daleko odolnější, než manuál? že pro tahání a do terénu se doporučuje daleko víc, než manuál? že tam spojka u manuálu dostává kapky? tak to asi opravdu píšu nesmysly.
@vencelín hydroměnič je odolný a velmi vhodný pro tahání, zátěž v terénu apod. zničit ho není tak snadné. jen tak pro zajímavost, kolikpak jste měl hydroměničových automatů? jo vony se do vašeho MPV vůbec nedávaly? to mě mrzí, mohl jste nám říct nějaký vlastní poznatek, ne jen vyčtené rozumy.
@Lenka Čížková pradědu tady v Brně známe a že sem nechodí, to při tom počtu vysíratchů není nic zvláštního... každý druhý si tady řeší psychické problémy na druhejch...
@johny555
Jenže i z nového auta se jednou stane ojetina. Proto jsem při koupi nového auta vůbec neuvažoval o automatu. Mám najeto přes 100 tisíc a nemusím se bát nějaké mechatroniky. A samozřejmě to bylo i levnější na koupi a má to nižší spotřebu. To, že to umožňuje pocit z ovládání a řízení auta, je plus, které dnes už ocení málokdo.
Jenže i z nového auta se jednou stane ojetina. Proto jsem při koupi nového auta vůbec neuvažoval o automatu. Mám najeto přes 100 tisíc a nemusím se bát nějaké mechatroniky. A samozřejmě to bylo i levnější na koupi a má to nižší spotřebu. To, že to umožňuje pocit z ovládání a řízení auta, je plus, které dnes už ocení málokdo.
@vencelín doporučuji ti udělat zkušenost s hydroměničovým automatem a nezkoušet někoho z googlování. je to velmi osvěžující, protože zapálené řeči o pohlavním styku u panice jsou jaksi... legrační.
@vencelín ptal ses od kdy dělá SACHS převodovky. asi tak od roku 1956, třpitivý natvrdlý vencelíne.
@vencelín hlavně tady umíme pravopis, protože jsme vychodili obecnou školu, natvrdlý třpitivý vencelíne😊
Pochopitelně. Auto do města má mít automat automaticky. Zbytek aut defaultně manuál a automat za příplatek. 👍😊
Bohužel náklady na údržbu automatu jsou násobně vyšší než pro manuál.
Bohužel náklady na údržbu automatu jsou násobně vyšší než pro manuál.
@vencelín já dohromady asi milion km, v každém autě tak 100-150 tisíc. servisoval jsem to, měnil olej, vím, jaké byly závady /žádné/.
@Man Ký méně než 10% zákazníků volí manuály....to jo, když nemají na vybranou...a bacha...lidé také zbohatli a vyměkli.
@Man Ký Jasne, vo všetkom si lepší. Aj retardovaný si viac, ako som si pôvodne myslel. Máš skrátka úroveň. 👍
@Pepa_007 To je tam, ako tá električka/tramvaj ide stále cez dedinu a hovoria jej "šalina"...?
Ihned tento článek přeposílám tisícům lidí, kteří přišli o práci ve firmách na výrobu manuálních převodovek a jejich komponent. Během 10 let jich takto skončilo 90%. To nemám z hospody. Ty firmy znám osobně.
Informácia, ktorú mal podať článok je jasná. Autá zdražejú, lebo štandardom bude drahší automat, ktorý bol doteraz za príplatok. Odteraz bude za príplatok manuál, lebo to je len hračka pre bohatých.
@Man Ký To je obecně známá skutečnost. S ohledem na fakt, že u manuálních převodovek výrobce tvrdí, že se jedná o doživotní náplň, tak u automatu máš servisní plán na výměnu oleje běžně kolem 60-90 tisíc km nemluvě o opravách spojek, mechatroniky a dalších libůstek, které u manuální převodovky nehrozí. Jistě se může i manuální převodovka vysypat, ale opravy jsou zhruba poloviční oproti automatu. Příklad z praxe. 1,2 TSI má chatrný 6Q. Repasovaná převodovka je do 20 tis kč
Pokud by si měl DSG tak ti hrozí oprava spojek za cca 40 tisíc nebo mechatroniky za podobnou částku.
Pokud by si měl DSG tak ti hrozí oprava spojek za cca 40 tisíc nebo mechatroniky za podobnou částku.
@Man Ký
Pane Natrvdlíku, kolikrát Vám to mám opakovat??????
Clánek je o aktuálních převodovkách (ne o převodovkách z 50 až 70 let), do kterého jste vytáhl výrobce který dělal převodovky před několika dekádami, na což jsem se Vás snažil nenápadně upozornit.
Evidentně Vám to stále nedochází.
Pane Natrvdlíku, kolikrát Vám to mám opakovat??????
Clánek je o aktuálních převodovkách (ne o převodovkách z 50 až 70 let), do kterého jste vytáhl výrobce který dělal převodovky před několika dekádami, na což jsem se Vás snažil nenápadně upozornit.
Evidentně Vám to stále nedochází.
@Man Ký
Vy jste prozměnu zamrznul ve Vaší propagandě. Tak Vám přeji hodně příjemných kilometrů s Vaší automatickou převodovkou Sachs z 50 let.
Vy jste prozměnu zamrznul ve Vaší propagandě. Tak Vám přeji hodně příjemných kilometrů s Vaší automatickou převodovkou Sachs z 50 let.
@Man Ký
Mončičáku, Vy jste dnes nějaký zabedněnější 😊.
Tak znova a naposledy. Reč je o soudobých převodovkách a Vy jste sem vytáhl Sachs, který už převodovky dávno nedělá
Mončičáku, Vy jste dnes nějaký zabedněnější 😊.
Tak znova a naposledy. Reč je o soudobých převodovkách a Vy jste sem vytáhl Sachs, který už převodovky dávno nedělá
@Man Ký
Už od roku 56 do kdy???? Dle Vás uřčitě do roku 3087, že........
Každopádně posledních hezkých pár dekád (tak min 4) už se převodovkami zaobírá ZF, takže být Vámi bych si ty Vaše výpady odpustil. jste trapný.
Kdežto Sachs, potažmo nyní ZF (Sachs jako takový již neexistuje, koupilo jej právě ZF) se zabývá výhradně tlumiči a podvozkem.
Už od roku 56 do kdy???? Dle Vás uřčitě do roku 3087, že........
Každopádně posledních hezkých pár dekád (tak min 4) už se převodovkami zaobírá ZF, takže být Vámi bych si ty Vaše výpady odpustil. jste trapný.
Kdežto Sachs, potažmo nyní ZF (Sachs jako takový již neexistuje, koupilo jej právě ZF) se zabývá výhradně tlumiči a podvozkem.
@Man Ký
Vy jste evidentně zamrzl v čase a domníváte se že diskutujete o produktech z první poloviny 60. let min. století. Fajn, proč ne, klidně si žijte ve Vašem časoprostoru.
Ostatní zda diskutují na aktuálními produkty.
Vy jste evidentně zamrzl v čase a domníváte se že diskutujete o produktech z první poloviny 60. let min. století. Fajn, proč ne, klidně si žijte ve Vašem časoprostoru.
Ostatní zda diskutují na aktuálními produkty.
@Man Ký ....za to můžou spíš politici, kteří se nechali ukecat a oklamat ekoteroristy...aby bylo jasno....
@Man Ký doporučení je každých 60 tisíc olej a mechatronika a její případná oprava (klidně po 100 000km) je také v řádu 20-50 tisic.
Zkušenosti.
Zkušenosti.
@Man Ký
Uvedomely clovek neveri celozivotnej naplni a vseobecne sa olej meni kazdych 60t km.
N amargo spojky poznam par odidenych mechatronik.
Uvedomely clovek neveri celozivotnej naplni a vseobecne sa olej meni kazdych 60t km.
N amargo spojky poznam par odidenych mechatronik.
@Man Ký závady u automatů plynou právě ze zanedbávání servisu. Tj. nebudeš měnit olej, tak budeš řešit závadu.
@Man Ký Já taky nepíšu o ženách, ale o řidiči praseti. Rozhodně si nemyslím, že používat spojku neumí obecně ženy.
@Man Ký to je pravda, že když s autem jezdí prase, tak je lepší mu dát automat. Vyjde to ve finále asi levněji.
@Horký Hrom
Máte v příspěvku chybu.
Správné znění je následující: "Je to blbec, ten Mončičák."
Máte v příspěvku chybu.
Správné znění je následující: "Je to blbec, ten Mončičák."
@Man Ký
mimo jste Vy, neb platí co jsem psal a to ož hezkých pár let (už v letech 2010, 2011 byl pod ZF.
mimo jste Vy, neb platí co jsem psal a to ož hezkých pár let (už v letech 2010, 2011 byl pod ZF.
@vencelín a teď velmi zásadní otázka: proč by mi mělo záležet na tom, co si o mě myslí chlapík, který má zjevně stěží ukončenou základní školní docházku?😊
@vencelín bravo! když napíšeš co jsem nikdy netvrdil, tak máš pravdu😊
tak zaprvé, opakovaně jsem tady říkal, že pro některé zadání, jako je třeba kamionová přeprava zatím líp poslouží třeba HVO nafta. a za druhé, jestli ti to ještě pořád nedocvaklo, my nehledáme nejlepší řešení pro všechny, hledáme nejlepší řešení pro problém globálního oteplování.
dělnické profese mají ve společnosti svoji úlohu a přemýšlet se po nich nechce, takže se na tebe nezlobím. ale fakt nepřemýšlej😊
tak zaprvé, opakovaně jsem tady říkal, že pro některé zadání, jako je třeba kamionová přeprava zatím líp poslouží třeba HVO nafta. a za druhé, jestli ti to ještě pořád nedocvaklo, my nehledáme nejlepší řešení pro všechny, hledáme nejlepší řešení pro problém globálního oteplování.
dělnické profese mají ve společnosti svoji úlohu a přemýšlet se po nich nechce, takže se na tebe nezlobím. ale fakt nepřemýšlej😊
@Man Ký
Mončičáku, zešměšnovat ostatní Vám jde, to uznávám.
Pokud tedy chcete nutkavě diskutovat mimo téma, tak na Vás dotaz Vám stručně odpovím, že Vaše představa je, že bzučáci jsou samospasitelné a ideální řešení pro všechny. A to rozhodně není pravda. Bzučáci mají velmi úzké pole využití a pro ostatní využití jsem nevhodným řešením.
Doufám, že Vám to takto stručně stačí.
Mončičáku, zešměšnovat ostatní Vám jde, to uznávám.
Pokud tedy chcete nutkavě diskutovat mimo téma, tak na Vás dotaz Vám stručně odpovím, že Vaše představa je, že bzučáci jsou samospasitelné a ideální řešení pro všechny. A to rozhodně není pravda. Bzučáci mají velmi úzké pole využití a pro ostatní využití jsem nevhodným řešením.
Doufám, že Vám to takto stručně stačí.
@vencelín dobře, přistoupím na tvoji hru osle. kde se pletu v elektromobilech? to jsem zvědavý, tím jsi ještě ani nejel, v tom se určitě vyznáš ještě víc😊
stará poučka říká: když někdo nezvládl tvrdé a měkké i, žádný velký myslitel to nebude, protože to zvládají děti do páté třídy obecné školy😊
stará poučka říká: když někdo nezvládl tvrdé a měkké i, žádný velký myslitel to nebude, protože to zvládají děti do páté třídy obecné školy😊
@vencelín a bude kličkovat a kličkovat, jak slepice, odkdy dělal Sachs převodovky by mohlo zcela zjevně napovídat, že je nedělal nikdy, ale když napíšu, že samozřejmě dělal, tak to zase změníme a nesmíme se bavit dozadu😊
@Man Ký
Dnes máte opravdu dlouhé vedení. Ptal jste v kterých oblastech dále se pletete. Dostal jste patřičnou odpověď.
Dnes máte opravdu dlouhé vedení. Ptal jste v kterých oblastech dále se pletete. Dostal jste patřičnou odpověď.
@Man Ký
Zas obligátní kecy. To jsem si dovolil toho tolik, že jsem Vás upozornil na to, že Sachs již neexistuje a rozhodně už drahnou dobu neprodukuje žádná převodovky? Pokud máte problém uznat fakta, je mi Vás líto.
Zas obligátní kecy. To jsem si dovolil toho tolik, že jsem Vás upozornil na to, že Sachs již neexistuje a rozhodně už drahnou dobu neprodukuje žádná převodovky? Pokud máte problém uznat fakta, je mi Vás líto.
@vencelín a jakou to má společnost s diskusí o manuálních převodovkách ty troubo? jestli se v něčem pletu, reaguj tam, kde se podle tebe pletu a nevotravuj druhý svejma výblitkama
@traveldrive napsal jsem to zcela zjevně: asi mě balíš, když reaguješ na každý můj příspěvek a doufáš, že si tě všimnu, zdravím do horních uher, ale nemám zájem lacko😊
@vencelín dobře. a teď mi vysvětli, proč mě otravuješ vencelíne přihlouplej třpitivej. celý den do mě hustíš a zkoušíš mě zesměšnit a ve finále přiznáváš, že jsem vlastně nenapsal nic, s čím bys nemohl souhlasit. odpovím za tebe, ležím ti v žaludku, udělal jsem z tebe troubu už asi dvacekrát a pořád ne a ne mi to oplatit. no co už, víš, že jsi trochu limitovanej😊
@vencelín panejo. trouba, co zamrznul na atmosférickém motoru a manuální převodovce mě bude školit😊 a když neví co, začne si vymýšlet, že už taky s automatem jel😊
@Lenka Čížková bonzuje, co se mu nelíbí nahlásí. tupý slovák no... sám nadává a druhé udává😊
@traveldrive tak tomu rozumím, když tvůj život stojí kompletně za vyližpr... že tohle je tvůj vrchol dne berlingo😊 kompenzuješ si psychické problémy a pak se ještě omlouváš, že už to neuděláš😊
@Man Ký Neřeš toho „baču“, úmyslně maže komentáře, včetně mých, a zdá se, že TD je zdejším moderátorem.
@vencelín Asi bude lepšie túto debatu s ním ukončiť. Má skrátka väčšieho. Aj keď pár vlákien vyššie nechtiac zverejnil svoju svoju skutočnú identitu. Našťastie jeho príspevok zmazali, tak sa teraz nemusí červenať od hanby. 😄
@Man Ký
Fajn, co my s tím máme robit?
I máma od 3 děcek ví, že HDM planetový automat má z automatických převodovek inherentně největší předpoklady k solidnímu provozu.
Fajn, co my s tím máme robit?
I máma od 3 děcek ví, že HDM planetový automat má z automatických převodovek inherentně největší předpoklady k solidnímu provozu.
@Man Ký
Mončičákovské kydy pokračují.....
Překvapím Vás,s HDM planetovým automatem jsem najel několik tisíc km.
Mončičákovské kydy pokračují.....
Překvapím Vás,s HDM planetovým automatem jsem najel několik tisíc km.
@Man Ký
Děkuji za potvrzení mého příspěvku. Reč je tedy o převodovkách ZF, tak jak jsem psal.
Děkuji za potvrzení mého příspěvku. Reč je tedy o převodovkách ZF, tak jak jsem psal.
@Man Ký
To jsou zas kydy.....
Doporučuji Vám přečíst si příspěvky na které reagujete, předtím něž začnete něco psát. nebudete za hotentota.
To jsou zas kydy.....
Doporučuji Vám přečíst si příspěvky na které reagujete, předtím něž začnete něco psát. nebudete za hotentota.
@Man Ký
Sachs???? Odkdy dělal převodovky?
Chtěl jste patrně uvést nadřazenou organizaci, což je ZF AG.
Sachs???? Odkdy dělal převodovky?
Chtěl jste patrně uvést nadřazenou organizaci, což je ZF AG.
@Man Ký
Což se Mončičáku neodporuje. že 😊.
Pokud je někdo lopata, kašle na ´´údržbu, dává tomu hned dardy a auto přetěžuje, tak to prostě zrasí nezávisle na druhu převodovky.
A dále co se použití automatu v terénu týká, tak není automat jako automat, že. Takovým dvojspojkám to nebude dělat zrovna dvakrát potěšení provoz v terénu.
Což se Mončičáku neodporuje. že 😊.
Pokud je někdo lopata, kašle na ´´údržbu, dává tomu hned dardy a auto přetěžuje, tak to prostě zrasí nezávisle na druhu převodovky.
A dále co se použití automatu v terénu týká, tak není automat jako automat, že. Takovým dvojspojkám to nebude dělat zrovna dvakrát potěšení provoz v terénu.
@johny555 Pro mě to tak samozřejmé není. Dobrý manuál mě baví. Dobrý automat dokážu skousnout.
@Man Ký
Pokud někdo odddělá dvě spojky během 150 tis km, tak stejně tak oddělá i automat.
Pokud někdo odddělá dvě spojky během 150 tis km, tak stejně tak oddělá i automat.
@Man Ký každý si to nastaví sám. Když řekne výrobce automatu celoživotní náplň, tak prostě jezdím a jezdím. 😁
@Man Ký Možná netuší, o čem mluví, ale sebevědomí mu rozhodně nechybí. V tom je právě ta krása, když se manuál znalostí zasekne na jedničce, automaticky naskočí fantazie. A pak se nelze divit, že i článek o sociopatech působí jako technická příručka.
@Man Ký Před rokem paní Nedobitá napsala tento zajímavý článek o sociopatech: www.flowee.cz/…se-tim-bavim/amp
výměna oleje v ZF jednou za 150-200 tkm přijde na 15-20 tisíc. na kolik přijde spojka? někdo ji dokáže za tu dobu odvařit dvakrát.