Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Tříválce: Tři hrnečky stačí

8 komentářů

Avatar - Jenik3
Jenik3
R3 nevadí na poskakování po městě a okolí.
Ale na závodění to není a youngtimer R3, no nevím.
Auto je už spotřebak na pár let. Někdo ho má na 3 roky, někdo na 8 roku. Většina lidí motor moc neřeší. Startuje spolehlivě, jede, málo žere - ok.
Avatar - Martin Marušák
Martin Marušák
Příspěvek podléhá schvalování.
Sevca1
Naprosto bez problémů stačí ve vozech k tomu určených,. V rodině Arona téměř výhradně určena na cestu 25 km a zpět do práce, jedete to obstojně, spotřeba dobrá
Othello
Článek hezký, ale pár tvrzení nezní moc přesvědčivě, například -
"....Při stejném středním efektivním tlaku (tedy stejné účinnosti plnění a spalování) závisí točivý moment na vrtání válce (síla je tlak krát plocha). Proto motor s menším počtem větších válců mívá vyšší točivý moment a jeho lepší průběh než motor s vyšším počtem menších válců...."

A jaká je skutečnost ? - Točivý moment nezávisí jen na ploše pístu, ale i na jeho zdvihu který je úměrný velikosti ramene kliky. No a závisí také samozřejmě na počtu válců. Takže čtyřválec má sice menší plochu pístů a nižší zdvih, ale o třetinu víc válců.
Pokud porovnáme třeba čtvercový tříválec se čtvercovým čtyřválcem stejných objemů, tak tříválec má o 21% větší plochu pístů a 10% větší zdvih což dává teoreticky o třetinu větší moment jednoho válce. Ale čtyřválec má o třetinu válců víc takže to v součtu vyjde nastejno.

Nepřesvědčivé je i tvrzení že "...Tříválec má menší teplosměnnou plochu než srovnatelný čtyřválec, což jej sice na jednu stranu dělá efektivnějším, ale na druhou hůře chladitelným…."
Pokud je tříválec efektivnější, tak jej ani tolik chladit nepotřebuju, prostě přirozeně z něj uniká míň tepla

No a slušelo by se i zmínit, že ty torzní kmity tříválců z důvodu prodlev mezi e😜anzními zdvihy platí jen pro čtyřdobé motory. Všechny zmíněné dvoudobé historické tříválce v tomto fungovaly díky dvojnásobnému počtu e😜anzních zdvihů spíše jako čtyřdobý šestiválec.

EDIT: ty zdvihy jsou e x p a n z n í. Fakt bych rád věděl co vedlo programátory k nemožnosti napsat tohle slovo normálně
Avatar - Man Ký
Man Ký
nemám nic proti koncepci, ale zvuk mě tak rozčiluje, že bych v tom nejel ani do kauflandu😐
topten
dnesni normalni 4valec zacina na 150 konich, coz je pro maly auto vetsinou zbytecne hodne, takze logicky do toho staci mensi, lehci, levnejsi a nejspis min zravej 3 valec se 100-120 konma, coz jeste ne tak uplne davno byval solidni vykon u auta nizsi stredni
Milenius
Když srovnám atmo 1.2 16V, co jsem měl v Bravu, s těmi současnými 3hrnky, tak to byl pan motor. Tichý, kultivovaný, krásně se točil. Ty dnešní s turbem chrochtají, při nízkých otáčkách to nejede, při vyšších to řve. Většina těch argumentů v článku jsou vykonstruované nesmysly, které autor o pár odstavců dál vyvrací. Jediný plus je možná cena. A že jsou dnes nejprodávanější? Bodeď by ne, když jiný motor nekoupíte. Nechť by čert tu EU vzal...
topten
@Milenius
to byla teda raketa
80 koni
zrychleni na stovku za nekonecnejch 12.5sec
nejchciplejsi fabia s turbo3hrnkem je na stovce o 2 sec rychlejc,s tim silnejsim o 3sec a to je o 2q tezsi
a i tak podle spritmonitoru skoro o 2 litry mensi spotreba u vetsi fabky proti tomu bravicku