Legendy: Unikátní motoristická slavnost se koná o víkendu v Praze

Prezentace klienta
Diskuze (0)
Stovky jedinečných vozů a desítky osobností motoristického sportu na jednom místě. V pražských Bohnicích o tomto víkendu 14.-15. června 2014 propukne něco, co na českém motoristickém poli ještě nikdo neuskutečnil.

Závodní Alfa Romeo 155 DTM Alessandra Nanniniho, předválečná Alfa Romeo 8C Monza z osobní sbírky Enza Ferrariho, krátké Audi Sport Quattro S1 rallyeové třídy B, pompézní kabriolet Mercedes-Benz 500 K v hodnotě 50 milionů korun nebo modré Bugatti 35, s nímž na tratích Targy Florio závodila Eliška Junková. Jenom tento stručný výčet vozů uchvátí, vězte však, že do areálu Psychiatrické nemocnice v Praze-Bohnicích se tento víkend sjede přes 650 automobilů, více než stovka motocyklů a spousta osobností motorsportu dob současných, ale i minulých. Soutěžní piloti Stig Blomqvist, John Haugland, úřadující Mistr ČR v rallye Václav Pech, jediný český účastník Mistrovství světa WRC Martin Prokop, dakarský bojovník Martin Kolomý nebo trucker David Vršecký – i tyto osobnosti můžete osobně potkat na akci Legendy, nechat si od nich podepsat artefakty nebo je prostě jenom pozdravit.

Kdo se alespoň trochu pohybuje ve světe motorismu, toho napadne asociace s britským Festivalem slavnosti v Goodwoodu. Legendy se nechaly tak trochu inspirovat goodwoodským svátkem motorismu a pojaly tuto akci skutečně velkolepě, čeká se až

30 000 návštěvníků. Ti v prostorách anglického parku v areálu Psychiatrické nemocnice Praha-Bohnice s rozlohou 64 hektarů naleznou kromě zmíněných klenotů na kolech a motoristických person také doprovodný program v podobě výstav fotografií špičkového formulového fotografa Jiřího Křenka, dakarského reportéra Mariána Chytky, vernisáž obrazů Yuriye Schevchuka nebo promítání historických záběrů WRC, DTM či film Dana Přibáně: Trabantem až na konec světa. Charakter akce je rodinný, takže se v areálu nebudete nudit ani s dětmi, pro které je připravena speciální zóna, stejně jako tatínkové, slavící 15. června svůj svátek Den otců. Můžou si to se svými ratolestmi třeba rozdat v závodech autodráh...

„Inspirovaly mě akce jako Salon Privé v Londýně, a když jsem se porozhlédl po českém prostředí a kvalitě místních akcí, rozhodl jsem se připravit Legendy jako velkou oslavu motorismu, kdy na jednom místě budou k vidění ty nejkrásnější vozy napříč dobou,“ objasňuje vznik slavnosti Legendy její zakladatel Lubor Kos a pokračuje: „Jsem si vědom toho, že mnohé výstavy a veletrhy u nás měly v posledních letech sestupnou tendenci a s těmito stigmaty se budeme muset vypořádat i stran vystavovatelů. Nicméně Legendy jsou pojaty jinak, velmi stylově á la haute couture. Chceme totiž, aby se bavil úplně každý i ten, kdo třeba doposud v automobilech nespatřoval díla s uměleckou hodnotou.“

Jenom pro úplnost se sluší dodat, že si Legendy odbyly v Bohnicích předpremiéru už loni při jakémsi nultém ročníku. Letošní akce je však desetinásobkem té loňské a kromě záštity Magistrátu Hlavního města Prahy, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Městské části Praha 8 se mezi hlavní partnery zařadil Autoklub České republiky, letos slavící 110 let od založení.

Legendy – motoristická slavnost je multižánrovou výstavou, festivalem a prezentací v jednom. Automobily a motocykly jsou motocyklová díla, která si zaslouží stejnou pozornost a obdiv jako díla velkých mistrů umění. A kumšt je třeba oslavovat. Tak oslavujte také!


TOP 10 EXEMPLÁŘŮ


1) Alfa Romeo 155 V6 TI DTM(1993-1996)

Kapotované Formule 1 se s kosmickou technikou proháněly v 90. letech minulého století po německých okruzích a italská Alfa Romeo 155 byla jednou z nejlepších. Jeden kus okřídlené parády z DTM se dokonce dostal do Čech! Jak tehdy cvičilo skoro pět set koní s lehce přes tunu vážící střelou se můžete dovědět buď z archivních záběrů, nebo tohle představení šestiválce vytočeného na 11 900 otáček sledovat naživo!

Motor: vidlicový šestiválec, vpředu podélně, 2498 cm3, DOHC, 24V

Výkon: 360 kW při 11 900 min-1

Točivý moment: 294 N.m při 8000 min-1

Převodovka: manuální sekvenční, 6 stupňů

Poháněná kola: 4x4

Hmotnost: 1060 kg

Délka x šířka x výška: 4576 x 1750 x 1410 mm

Zrychlení 0-100 km/h: -

Maximální rychlost: 300 km/h

Proč si ho pamatovat: Konkrétní kus po Alessandru Nanninim prezentovaný na Legendách byl druhým nejúspěšnějším ve tříleté etapě šestiválcové okruhové alfy, lepší byl jenom vůz Nicoly Lariniho. Celkově stopětapadesátky vyhrály 38 závodů DTM.


2) Audi Sport Quattro S1 (1985-1986)

Rykot pěti válců podbarvených hvízdáním turbodmychadla, potom záblesk žluto-bílého okřídleného monstra, v mžiku zvířený oblak prachu a v něm mizející krátké sport quattro pilotované Waltrem Röhrlem, Hannu Mikkolou nebo Stigem Blomqvistem – hvězdou letošních Legend. Tak nějak vypadá setkání tváří v tvář s monstrózním Audi skupiny B, které i přesto, že neposbíralo tolik úspěchů, patří k totálním ikonám rallyesportu 80. let. Stojí za to ho vidět v akci!

Motor: řadový pětiválec, vpředu podélně, turbo, 2110 cm3, DOHC, 20V

Výkon: 355 kW při 8000 min-1 (krátkodobě 440 až 735 kW)

Točivý moment: 550 N.m při 5000 min-1

Převodovka: manuální, 5 nebo 6 stupňů

Poháněná kola: 4x4

Hmotnost: 1090 kg

Délka x šířka x výška: 4240 x 1860 x 1344 mm

Zrychlení 0-100 km/h: 3,1 s

Maximální rychlost: 220 km/h

Proč si ho pamatovat: Druhé místo absolutně v MS 1985, vítězství v Rally San Remo (1985), druhé místo na Rally Finland (1985), ikona třídy B, v produkční verzi bylo dražší než supersportovní Porsche 911 Turbo.


3) Bugatti 35B (1925)

Typičtější předválečné závodní auto těžko hledat. S modrým Bugatti Typo 35 se ztotožní každý milovník historie a automobilismu tím spíše, že to s obřím dřevěným volantem skvěle uměla Eliška Junková. Řadový osmiválec fungoval jak v atmosférické verzi, tak s přeplňováním kompresorem Roots, zkrotit tohle monstrum vyžadovalo stoprocentní nasazení.

Motor: řadový osmiválec, vpředu podélně, kompresor, 2262 cm3, SOHC, 16V

Výkon: 110 kW při 5000 min-1

Točivý moment: -

Převodovka: manuální, 4 stupně

Poháněná kola: zadní

Hmotnost: 750 kg

Délka x šířka x výška: 3680 x 1320 x n.z. mm

Zrychlení 0-100 km/h: -

Maximální rychlost: 200 km/h

Proč si ho pamatovat: Jeden z nejúspěšnějších závodních vozů vůbec, hvězdní piloti Dreyfus, Chiron a Eliška Junková (5. místo na Targa Florio v netradičně žlutém autě), dnes jeden z nejcennějších veteránů (nejlevnější exempláře od 250 000 eur).


4) Ford Mustang GT500 Shelby Eleanor (1967)

Legenda automobilového i filmového nebe, zastupující početnou a oblíbenou ekipu „amerik“ a rovnou ve špičkové verzi GT500 Shelby. Pod názvem Eleanor coby hvězda kasovního trháku 60 sekund se sedmilitrovým osmiválcovým bucharem a hrdelním zvukem, který prostě musíte slyšet. Jde o vrchol mustangů s ne zas tak obvyklou karoserií fastback, vyšperkovaný jinou mřížkou chladiče a přídavnými světlomety.

Motor: vidlicový osmiválec, vpředu podélně, 7013 cm3, OHV, 16V

Výkon: 265 kW při 5400 min-1

Točivý moment: 569 N.m při 3200 min-1

Převodovka: manuální, 4 stupně

Poháněná kola: zadní

Hmotnost: 1490 kg

Délka x šířka x výška: 4740 x 1801 x 1311 mm

Zrychlení 0-100 km/h: 4,8 s

Maximální rychlost: 215 km/h

Proč si ho pamatovat: Řekněte Eleanor a každému se vybaví šedé GT500 Shelby s Nicolasem Cagem za volantem. Jde o raritu 12 exemplářů, z nichž jenom sedm přežilo kaskadérské kousky. Producent filmu 60 sekund Jery Bruckheimer si nechal jeden exemplář vyrobit čistě pro sebe.


5) Lamborghini Aventador (2011-dosud)

Dvanáct válců, 700 koní, pohon všech kol a to všechno zabalené v ostře řezaném karbonovém overalu. Páčky z touaregu a pár tlačítek od Audi vás nerozhodí, zato symfonie V12 člověka posune do jiného časoprostoru. Od roku 2013 i se systémem start-stop nebo vypínáním poloviny válců - ekologie pronikla také mezi supersportovní legendy, které jezdí 350 km/h, na stovku sprintují během 2,9 sekund a každých 100 km spálí (prý) 16 litrů benzinu.

Motor: vidlicový dvanáctiválec, uprostřed podélně, 6498 cm3, DOHC, 48V

Výkon: 515 kW při 8250 min-1

Točivý moment: 690 N.m při 5500 min-1

Převodovka: sekvenční automatizovaná, 7 stupňů, ISR

Poháněná kola: 4x4

Hmotnost: 1575 kg

Délka x šířka x výška: 4780 x 2030 x 1136 mm

Zrychlení 0-100 km/h: 2,9 s

Maximální rychlost: 350 km/h

Proč si ho pamatovat: Se základní cenou přes 10 milionů korun patří k tomu nejdražšímu, co v Česku na čtyřech kolech koupíte. Sluší mu to v matném laku, což Italové vědí – naúčtují vám za něj 10 000 eur příplatku.


6) Mercedes-Benz 500 K (1934-1936)

Noblesní až opulentní, majestátní gran tourismo, hvězda třicátých let a jeden z nejcennějších oldtimerů současnosti. Když ho před 80 lety v Berlíně prezentovali, padaly brady úžasem i těm nejváženějším pozvaným. Kompresorem přeplňovaný pětilitrový osmiválec z nádrže vycucnul 30 l na 100 km při ležérním tempu a technickým pokrokem byly brzdy s podtlakovým posilovačem.

Motor: řadový osmiválec, vpředu podélně, kompresor, 5018 cm3, OHV, 16V

Výkon: 119 kW při 3400 min-1

Točivý moment: -

Převodovka: manuální, 4 stupně

Poháněná kola: zadní

Hmotnost: 2300 kg

Délka x šířka x výška: 5150 x 1820 x 1620 mm

Zrychlení 0-100 km/h: -

Maximální rychlost: 160 km/h

Proč si ho pamatovat: Jeden z nejkrásnějších vozů Mercedes-Benz a jeden nejdražších veteránů vůbec, obzvlášť jako Spezial Roadster. Ten z flotily Bernieho Eccelstona se před lety vydražil za nějakých 28 milionů korun.


7) Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ (1954-1957)

Sport und leicht, tedy SL – sportovní kupé nastavilo v 50. letech měřítka, představení proběhlo před 60 lety v New Yorku. Tehdejší dynamika a největší rychlost vyrážely dech snad ještě více než fantastický design a technika s přítomností vstřikování od Bosche. Po třech letech kupé vystřídal neméně podařený roadster, ten měl však dveře pochopitelně konvenční. Gullwing je jenom jeden.

Motor: řadový šestiválec, vpředu podélně, 2996 cm3, SOHC, 12V

Výkon: 160 kW při 5800 min-1

Točivý moment: 275 N.m při 4600 min-1

Převodovka: manuální, 4 stupně

Poháněná kola: zadní

Hmotnost: 1300 kg

Délka x šířka x výška: 4520 x 1790 x 1300 mm

Zrychlení 0-100 km/h: pod 8,2 s

Maximální rychlost: cca 245 km/h

Proč si ho pamatovat: Gullwing nebo-li racčí křídlo se legendě přezdívá kvůli dveřím ve tvaru křídel opeřence. Nešlo však o módu, ale spíše nutnost – trubková konstrukce zasahovala do prostoru běžného umístění dveří tak výrazně, že je inženýři museli řešit efektněji.


8) Porsche 959 (1986-1988)

Svého času nejlepší automobil světa, supersport prošpikovaný dosud nevídanou technikou: kevlarem, hliníkem, nomexem, elektronickým podvozkem, procesory řízeným pohonem všech kol, luxusní výbavou, ABS a astronomickou cenou 420 000 marek. O titul nejrychlejšího vozu světa ho později připravilo přeplňované Ferrari F40. Jeden z 236 exemplářů parkuje i v Praze.

Motor: plochý šestiválec, vzadu podélně, 2x turbo, 2849 cm3, DOHC, 24V

Výkon: 336 kW při 6500 min-1

Točivý moment: 500 N.m při 5000 min-1

Převodovka: manuální, 6 stupňů

Poháněná kola: 4x4

Hmotnost: 1450 kg

Délka x šířka x výška: 4260 x 1839 x 1280 mm

Zrychlení 0-100 km/h: pod 3,7 s

Maximální rychlost: 317 km/h

Proč si ho pamatovat: Nekorunovaný král legendární řady 911, z níž vychází, úspěšný na okruzích i v dálkových soutěžích rallye. Úchvatnou dynamiku umožnil vychutnat vedle řidiče a spolujezdce ještě dvěma dětem vzadu.


9) Porsche 550 Spyder (1953-1956)

Když stojíte vedle něj, připadá vám jako hračka – metr vysoký roadster byste si málem odnesli pod paží, hmotnost 612 kg zní výmluvně. I se čtyřválcovou patnáctistovkou umí „pětsetpadesátka“ až 220 km/h. Náš slavný závodník Jaroslav Juhan s ním v roce 1954 vyhrál dálkový závod 1000 km Buenos Aires, aby s ním rok na to dojel šestý v Le Mans.

Motor: plochý čtyřválec, uprostřed podélně, 1498 cm3, DOHC, 8V

Výkon: 82 kW při 6200 min-1

Točivý moment: 120 N.m při 5000 min-1

Převodovka: manuální, 4 stupně

Poháněná kola: zadní

Hmotnost: 612 kg

Délka x šířka x výška: 3600 x 1540 x 1050 mm

Zrychlení 0-100 km/h: -

Maximální rychlost: 220 km/h

Proč si ho pamatovat: Porsche 550 sice nevyhrálo tolik závodů jak by se mohlo podle jeho slávy zdát, zato triumfovalo v tom důležitém, když dvojice Maglioli-von Hanstein brala zlato na trati veleslavné sicilské Targy Florio. V roce 1955 se v něm bohužel zabil herec a závodník James Dean.


10) MTX Tatra V8 (1991-1993)

Jediný český supersport a držitel tuzemského rychlostního rekordu s maximem 265 km/h. Z celkového plánu dvou set objednávek a výrobního výhledu sta kusů vznikly jen tři prototypy a jedna stavebnice. Dvoumístné kupé karosoval mistr Václav Král, základem byl tuhý prostorový rám svařený z ocelových trubek s nosnými prvky z lehkých slitin a karoserii tvořily panely ze sklolaminátu, výroba probíhala v Metalexu a v době, kdy Škoda Favorit vyšla na 225 000 Kč, stála MTX Tatra V8 šílených 2 740 000 korun – jen o 400 korun méně než Ferrari Mondial.

Motor: vidlicový osmiválec, vzadu podélně, 3919 cm3, DOHC, 8V

Výkon: 217 kW při 7000 min-1

Točivý moment: 402 N.m při 4000 min-1

Převodovka: manuální, 5 stupňů

Poháněná kola: zadní

Hmotnost: 1350 kg

Délka x šířka x výška: 4600 x 1980 x 1170 mm

Zrychlení 0-100 km/h: 5,6 s

Maximální rychlost: 265 km/h

Proč si ho pamatovat: Klíček z favoritu, převrtaný motor z 613ky, světla z BMW 850i – jedinečná kombinace v současné tržní hodnotě kolem 7 milionů korun. V roce 2010 si supersportovní černá placka zahrála v klipu Kanye Westa.


Motoristická slavnost Legendy v datech

Termín a místo: 14. – 15. června 2014, park PN Bohnice, Praha

Pořadatel: CUBE production s.r.o.

Doprovodný program: výstavy kreseb, fotografií, projekce tematických filmů, autogramiády

Vstupné: lístky lze koupit v síti Ticketpro

Základní vstupné: 350,- Kč/osoba/den

Rodinné vstupné: 550,- Kč/2 dospělí + 3 děti do 15 let/den

Studentské vstupné: 200,- Kč/den

Senioři od 65 let a ZTP: 200,- Kč/den

Děti od 3 do 15 let: 150,- Kč/den


Text: Libor Hlisnikovský

Foto: archiv

Prezentace klienta
Diskuze (0)
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly