Poslední pětistupňový manuál zmizel z USA. V Česku takovou raritou není
Dostupný Nissan Versa byl posledním automobilem na americkém trhu s pětistupňovým manuálem.
Spojené státy jsou rájem automatických převodovek. Není tomu tak dávno, co jsme se Američanům za jejich lásku k dvěma pedálům smáli. Dnes jsme na tom přitom velmi podobně. Nutno ovšem dodat, že moderní samočinné převodovky jsou na míle vzdálené archaickým třístupňovým skříním, které byly ve státech vcelku běžné ještě v 90. letech.
Přesto neplatí, že v Americe se manuální převodovky vůbec neprodávají. Ostatně zatímco v Evropě bylo BMW M5 E60/61 s desetiválcem dostupné pouze s nepříliš spolehlivým robotizovaným manuálem SMG, v USA si zákazníci mohli objednat i klasický šestirychlostní manuál.
Aktuálně generace levného sedanu Nissan Versa nabídne dokonce ještě o rychlost chudší manuální převodovku. Vůz v téhle konfiguraci začíná na částce 17.190 dolarů (asi 380 tisíc) bez daní a dalších poplatků. Po konci Mitsubishi Mirage se jednalo o nejlevnější nový automobil v USA. Dny této varianty se spojkovým pedálem jsou ovšem sečteny. Nissan totiž její výrobu ukončil, čímž skončil i poslední automobil s pětistupňovou přímo řazenou převodovku ve Spojených státech.
Za koncem stojí především nízký zájem zákazníků. Zástavbovost dosahovala jen necelých 5 %, což v loňských číslech znamenalo 2129 prodaných aut. Jedinou volbou tudíž zůstane verze s převodovkou CVT s plynule měnitelným převodovým poměrem, která vyjde na 18.990 dolarů (zhruba 418 tisíc korun).

I v Česku jsou pětistupňové převodovky pomalu na ústupu, přesto najdeme poměrně dost modelů s tímto konceptem. Jedná se třeba o Škodu Fabia s tříválcovými motory 1.0 MPI (59 kW) a 1.0 TSI se 70 kilowatty, Dacii Sandero 1.0 TCe s výkonem 67 kW, Volkswagen Polo 1.0 MPI s totožným výkonem jako u fabie, Škodu Kamiq 1.0 TSI (70 kW) či odcházející MG ZS 1.5 DVVT se 78 kW. S tlakem na co nejnižší emise se ovšem poměrně brzy i my dočkáme nahrazení pěti rychlostí šesti, které dokážou s motorem pracovat v efektivnějších otáčkách.
Zdroj: Carscoops, video: auto.cz