Škoda Dakos A5: Dakos opět jezdí
Poměrně volné technické předpisy umožňovaly v šedesátých a sedmdesátých letech nejrůznější konstrukce závodních automobilů pro okruhy a vrchy. Většina vznikala na bázi sériových vozů Škoda s použitím dalších dostupných dílů. Taková je i historie Škody Dakos.
Autor: Jindra Lasík
V roce 1979 mechanici Ivan a Luboš Matouškovi vymysleli a postavili prototyp automobilu vycházejícího ze škodovky, respektive z modelu 105, tzv. užovky. V tu dobu se na trhu totiž objevila právě Škoda 105. Ještě v témže roce začali se stavbou prototypu Škoda Inspekta tehdejší třídy A5, s nímž by mohl Antonín Charouz startovat v Poháru míru a přátelství. K projektu ještě přizvali kamaráda Jiřího Sejka s tím, že ve volných termínech pojede závody do vrchu. Prototyp vyjel v roce 1980, ale nebyl podle jejich představ. Auto bylo poruchové, podvozkově nevyhovovalo a nebyly výsledky.
Bylo proto rozhodnuto ještě před koncem sezony, že se kompletně přestaví. Původní vůz se nedochoval, ale z dobových fotografií jej poznáte podle dvou hlavních světlometů, zatímco nový automobil byl už „čtyřoký“. A také se změnila bílá barva na červenožlutou. Z prototypu zůstal jen skelet, prakticky vše ostatní bylo nové. Celá příď, to znamená včetně kapoty, spoileru a rozšířených blatníků, je ze sklolaminátu a váží zhruba jen sedmnáct kilogramů.
Byly použity dva druhy spoilerů, jeden pro okruhy, druhý na vrchy. Do spoileru zvyšujícího přítlak na přední nápravu byly integrovány otvory pro přívod vzduchu k chlazení brzd. Pro vrchy byly ovšem zaslepeny, aby nenarušovaly aerodynamiku.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!