Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Dakos A5: Dakos opět jezdí

Škoda Dakos A5
Škoda Dakos A5
„Pracoviště“ Petra Koláře odpovídá době, v které dakos vznikl
Škoda Dakos A5
28 Fotogalerie
Diskuze (7)

Poměrně volné technické předpisy umožňovaly v šedesátých a sedmdesátých letech nejrůznější konstrukce závodních automobilů pro okruhy a vrchy. Většina vznikala na bázi sériových vozů Škoda s použitím dalších dostupných dílů. Taková je i historie Škody Dakos.

Autor: Jindra Lasík

V roce 1979 mechanici Ivan a Luboš Matouškovi vymysleli a postavili prototyp automobilu vycházejícího ze škodovky, respektive z modelu 105, tzv. užovky. V tu dobu se na trhu totiž objevila právě Škoda 105. Ještě v témže roce začali se stavbou prototypu Škoda Inspekta tehdejší třídy A5, s nímž by mohl Antonín Charouz startovat v Poháru míru a přátelství. K projektu ještě přizvali kamaráda Jiřího Sejka s tím, že ve volných termínech pojede závody do vrchu. Prototyp vyjel v roce 1980, ale nebyl podle jejich představ. Auto bylo poruchové, podvozkově nevyhovovalo a nebyly výsledky.

Bylo proto rozhodnuto ještě před koncem sezony, že se kompletně přestaví. Původní vůz se nedochoval, ale z dobových fotografií jej poznáte podle dvou hlavních světlometů, zatímco nový automobil byl už „čtyřoký“. A také se změnila bílá barva na červenožlutou. Z prototypu zůstal jen skelet, prakticky vše ostatní bylo nové. Celá příď, to znamená včetně kapoty, spoileru a rozšířených blatníků, je ze sklolaminátu a váží zhruba jen sedmnáct kilogramů.

Byly použity dva druhy spoilerů, jeden pro okruhy, druhý na vrchy. Do spoileru zvyšujícího přítlak na přední nápravu byly integrovány otvory pro přívod vzduchu k chlazení brzd. Pro vrchy byly ovšem zaslepeny, aby nenarušovaly aerodynamiku.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Vstoupit do diskuze (7)