Škoda Dakos A5: Dakos opět jezdí
Poměrně volné technické předpisy umožňovaly v šedesátých a sedmdesátých letech nejrůznější konstrukce závodních automobilů pro okruhy a vrchy. Většina vznikala na bázi sériových vozů Škoda s použitím dalších dostupných dílů. Taková je i historie Škody Dakos.
Autor: Jindra Lasík
V roce 1979 mechanici Ivan a Luboš Matouškovi vymysleli a postavili prototyp automobilu vycházejícího ze škodovky, respektive z modelu 105, tzv. užovky. V tu dobu se na trhu totiž objevila právě Škoda 105. Ještě v témže roce začali se stavbou prototypu Škoda Inspekta tehdejší třídy A5, s nímž by mohl Antonín Charouz startovat v Poháru míru a přátelství. K projektu ještě přizvali kamaráda Jiřího Sejka s tím, že ve volných termínech pojede závody do vrchu. Prototyp vyjel v roce 1980, ale nebyl podle jejich představ. Auto bylo poruchové, podvozkově nevyhovovalo a nebyly výsledky.
Bylo proto rozhodnuto ještě před koncem sezony, že se kompletně přestaví. Původní vůz se nedochoval, ale z dobových fotografií jej poznáte podle dvou hlavních světlometů, zatímco nový automobil byl už „čtyřoký“. A také se změnila bílá barva na červenožlutou. Z prototypu zůstal jen skelet, prakticky vše ostatní bylo nové. Celá příď, to znamená včetně kapoty, spoileru a rozšířených blatníků, je ze sklolaminátu a váží zhruba jen sedmnáct kilogramů.
Byly použity dva druhy spoilerů, jeden pro okruhy, druhý na vrchy. Do spoileru zvyšujícího přítlak na přední nápravu byly integrovány otvory pro přívod vzduchu k chlazení brzd. Pro vrchy byly ovšem zaslepeny, aby nenarušovaly aerodynamiku.
Ze sklolaminátu jsou i rozšířené nástavce blatníků vzadu a stejně jako přední propojeny nástavcem v úrovni prahů. Dveře a zadní kapota jsou z hliníkového plechu o tloušťce 0,6 milimetru.
Vzadu jsou dva spoilery. Nápadné křídlo na zadní kapotě je z duralového plechu spojeného na odtokové hraně nýty. Křídlo je nastavitelné, aby bylo možné měnit přítlak podle charakteru a podmínek každého závodu. Pro dosažení potřebného přítlaku bylo ještě doplněné o plastový spoiler na zadním okně. Ten usměrňoval proudění vzduchu nad vozem.
Díky všem aerodynamickým prvkům se dakos zvětšil na šířku 1,9 metru a na délku 4,3 metru. Rozchod kol je vzhledem k upraveným nápravám rozšířen vpředu na 1435 mm, vzadu dokonce 1,6 metru. Ještě doplníme výšku 1,2 metru. Přední náprava ze Škody 105 byla uprostřed rozříznuta a prodloužena o 15 cm a zase svařena. Ramena jsou vyztužena. Vzadu je rozvidlená vlečená náprava BMW, uložená na pomocné příčce.
Do skeletu byla vestavěna bezpečnostní klec z trubek doplněná ještě o příčnou trubku. V předním prostoru vidíme sériový chladič vody, umístěný před přední nápravou, využíval pouze proudící vzduch, a proto nemá ventilátor. Dále je tu olejová nádoba s náplní na devět litrů na suchý karter. Proto bylo nutné natáhnout čtyři metry hliníkových trubek do prostoru motoru, vždy dvě na vodu, dvě na olej. Olejový chladič je vzadu u motoru.
Vůz je vybaven speciálním hasicím systémem, který tehdy pomohla vyvinout Kovoslužba Praha pod vedením pana Lázničky. Protipožární systém tvoří dvě lahve s hasivem CB (chlorbrommetan), menší na 2,2 kg hasiva je určena pro motorový prostor s účinkem deseti sekund, druhá (6 kg) má ochránit prostor řidiče po dobu třiceti sekund. Celý systém se ovládá výhradně tlačítkem vpravo na přední kapotě.
V první fázi poháněl zadní kola zážehový čtyřválec 1150 cm3, který byl vyměněn za objem 1,3 litru, používaný ve Škodě 130 RS. Místo dvou karburátorů připravuje směs mechanické vstřikování Kugelfischer. Původní pětistupňovou převodovku Gordini z Inspekty nahradila upravená převodovka Škoda Aero, rovněž s pěti stupni. Dosahuje výkonu 128 koní při 8000 otáčkách za minutu, točivý moment 135 N.m vrcholí při 6000/min. Při závodě spotřebuje kolem patnácti litrů na sto kilometrů a podle převodů se rychlost pohybuje do 210 km/h.
Škoda Dakos můžeme dnes obdivovat díky neuvěřitelné šikovnosti Petra Koláře, jemužs se podařilo kdysi získat zbytky havarovaného automobilu. „Vlastně s havárií skončila také třída A5. Dakos si vzal k sobě Ivan Matoušek s tím, že jednou auto zase postaví. Bohužel se z větší části rozebralo, každému se něco z něj hodilo. V roce 2000 jsem u něj auto objevil s tím, že bych měl zájem. O prodeji nechtěl ani slyšet. Za čtyři roky se ozval s dotazem, jestli dokážu auto postavit. A tak jsem ho v květnu 2004 koupil. Postupně jsem začal auto skládat podle dokumentace, podle fotografií, dohledával jsem díly nebo je vyráběl. Čtyři roky mně trvalo, než jsem měl všechno pohromadě a po chvilkách začal stavět,“ vzpomíná na začátky Petr Kolář.

V roce 2017 poprvé vyjel, ještě s replikou motoru 130 RS, na okruh v Mostě při Edda Cupu, aby si vyzkoušel, jak auto funguje, brzdí. Pustil se znova do práce, čekal na ten správný motor a vychytával mouchy. Další zkušební jízda proběhla po pěti letech a vlastně poprvé Škodu Dakos představil na Sosnová Classic, kde svou velikostí i tvarem budila značnou pozornost a kdekdo se vyptával.
„Často se mě lidé ptají, co znamená dakos. Jde v podstatě o přesmyčku slova Škoda, jednoduché vysvětlení,“ říká s úsměvem Petr Kolář.
A jaké byly jeho první dojmy z řízení po sosnovském okruhu? „Auto je citlivé na řízení, protože přední část je hodně lehká. Je třeba si dávat pozor na rychlé pasáže, abych váhu zezadu opatrně přenesl při brzdění na předek a auto zatočilo. Jinak se s ním jede moc hezky. Je spíš na okruhy nebo kopce se širokou tratí, jako je třeba Ecce Homo, kde bych chtěl startovat.“
Škoda Dakos A5: Technické údaje | |
Motor | kapalinou chlazený zážehový čtyřválec |
Objem | 1289 cm³ |
Vrtání x zdvih | 75,5 x 72,0 mm |
Výkon | 94 kW (128 koní) při 8000/min |
Točivý moment | 135 N.m při 6000/min |
Kompresní poměr | 11,5 : 1 |
Převodovka | pětistupňová Škoda Aero, suchá jednokotoučová spojka, průměr 190 mm |
Vstřikování | Kugelfischer (dříve dva karburátory Weber 45 DCOE) |
Pohon | zadních kol |
Přední náprava | lichoběžníková, sériová, rozšířená ve střední části o 150 mm, kyvná ramena, nastavitelný příčný stabilizátor |
Zadní náprava | vlastní konstrukce, vlečená rozvidlená ramena se šikmou osou kývání |
Pružiny | vpředu/vzadu vinuté |
Brzdy vpředu/vzadu | kotoučové (větrané, průměr 250 mm/260 mm) |
Kola | 7,5x13“ (ev. 9x13“) |
Pneumatiky vpředu/vzadu | 20x13 |
Rozvor | 2400 mm |
Rozchod kol vpředu/vzadu | 1435/1630 mm |
Vnější rozměry | 4360 (včetně spoileru) x 1900 x 1260 mm |
Pohotovostní hmotnost | 665 kg |
Největší rychlost dle převodů | 210 km/h |
Spotřeba | 15 l/100 km |
Nádrž | 20 litrů |
Cena | nevyčíslitelná |
Na začátku byla Inspekta
Projektu Dakos předcházel v roce 1979 prototyp okruhové a vrchařské Škody Inspekta, s níž měl Antonín Charouz startovat v Poháru míru. Protože byla poruchová, tak byla následně přestavěna na dakos. Automobil vycházel vlastně ze Škody 105.
Zdroj: Auto Tip Klassik, video: auto.cz