Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nástupce legendárního velorexu se představí v Brně v březnu 2010

redakce AUTO.CZ
Diskuze (6)
Necelý měsíc zbývá do odhalení podoby nového modelu legendárního velorexu v retro stylu. Opavský podnikatel Pavel Brída ho chce představit na brněnském motocyklovém veletrhu.

Motocyklová legenda známá svou tříkolovou podobou s plátěnou střechou, bude pod novým názvem Velor-x-trike vybavena nejmodernější a velmi výkonnou technikou. Nebude tak jako ve filmu Vrchní, prchni! hrozit situace, aby měl její řidič podobně jako Josef Abrhám problémy předjet autobus. Naopak ve městech má všem ostatním vozům ujíždět.

Autor projektu některé podrobnosti ještě před odhalením nového modelu prozradil ČTK. Na tříkolovém motocyklu budou například xenonová světla, anatomické sedačky, LCD dotykové displeje, CD-DVD přehrávač, digitální tachometr s otáčkoměrem, bodové pásy nebo led-diody s podsvícením podvozku, motoru a i interiéru vozidla.

Původní plátěný plášť nyní bude sestrojen z laminátu za použití karbonu. Skleněná střecha bude odnímatelná ve stylu targa. "Celkový vzhled bude zachovávat původní duch a nádech retra, byť bude použitá nejmodernější technika 21. století, včetně nejmodernějšího exkluzivního chameleonského laku," řekl Brída.

Nové vozítko má mít velmi dobré zrychlení. "Není stavěno na pokořování maximálních rychlostí a jistě ne přes 200 km/h. Vyvíjíme vlastně malý, rychlý a hbitý automobil pro městský a příměstský provoz na bázi motocyklu, který bude vážit přibližně 500 kg a muže mít nainstalován motor i přes 200 koní, což je velmi jistě zajímavý hmotnostní a výkonový poměr," uvedl autor projektu.

K tomu musela být navržena a postavena zbrusu nová karoserie. "Chci, aby na křižovatkách ve městech všem autům ujelo, což půjde bez problému, protože poměry jsou u výkonu a hmotnosti veloru zajímavější než u kdejakého sportovního vozidla renomovaných světových značek," řekl Brída.

U nového velorexu ale zůstanou prvky, které evokují ten starý. Například základem bude pohonná jednotka motocyklu s převodem na jedno zadní kolo přes řetěz, oblouk u dveří bude stejný, sklon zadní karoserie, špicová kola, průduchy u sání, na motoru žábra, dva výfuky, tankování vpředu karoserie jako u původního velorexu s motocyklovým víčkem nádrže.

Myšlenka na výrobu novodobého velorexu zrála dlouho. "Vlastním velorex z roku kolem 1950, Oskara po celkové repasi, se kterým se svým osmiletým synem brázdím v létě naše silnice. Národ toto vozidlo vnímá úplně jinak. Velorex je jiný než jakýkoliv veterán, je to velká rarita, kamkoliv přijedete, dávají se s vámi hned do řeči, lidé mávají, smějí se. Jízda v něm je opravdu velký zážitek," řekl Brída.

Slavnostně chce vůz představit 10. března 2010 na motocyklovém veletrhu v Brně. Svou účast na světové premiéře již přislíbil Mojmír Stránský, tvůrce původního velorexu, jenž letos slaví 60. výročí od začátku jeho sériové výroby v roce 1950.

O nový velorex už projevilo zájem několik Čechu i cizinců, například jeden Slovák. "Řekl mi, že ho chce mít za každou cenu, že ho chce mít jako první, že je mu jedno, kolik to bude stát. Bylo to pro mě dost zarážející, protože já osobně bych si nic neobjednal, dokud bych to sám na vlastní oči neviděl a nesedl do něj a ani nevěděl, kolik to bude stát," podotkl.

Na začátku sestavení nového stroje musel vyřešit jeden zásadní problém - nemohl použít značku velorex. "Z výpisu ochranných známek jsem zjistil, že velorex si jako motorové vozidlo zaregistroval nějaký Polák celosvětově, patentoval si ochrannou známku. Proto jsem musel změnit název na Velor-x-trike," vysvětlil.

S vývozem vozu počítá i do USA i Japonska. "Američané doma tříkolky staví, mají k tomu vztah, ale skoro nikdo to nedotáhne do dokonalosti, aby byl produkt homologovaný na silnice," říká. České vozítko chce v Americe proslavit v Las Vegas na Sema show v listopadu 2010.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (6)
15. 2. 2010 11:50
Takhle to posrat...
Proc z lidoveho vozitka, Velorexu, delaji tuzingovou zalezitost, plnou pacek, tlacitek, blikacek a muzea cinske tuzingove LED produkce....Proc proste neudelaji retro, ktere by si kupovali dospeli lide? V pojizdne discokouli nikdo s rozumem, tim padem penezi, jezdit nebude chtit.... ;-\ . Zatim takhle :no: ...a uvidime.,.. :-|
14. 2. 2010 23:41
Nošení dříví do lesa...
Pan stavitel asi Velorex nemá. Pokud by ho měl, pochopil by to co chápe každý majitel Velorexu. A to je, že Velorex je nenapodobitelný v dnešních podmínkách. Jeho kouzlo není ve výkonu, ale v naprosté svobodě a jednoduchosti. Je tak lehký, že ho 2 lidi unesou, váží jen kolem 200 kilo.
Moderních tříkolek se silnými motory se ve světě vyrábí desítky typů, třeba je hodně známý T-Rex viz.
[odkaz]

Ten nový Velorex, pokud se jeho výroba podaří, bude jen další v řadě a původnímu Velorexu se bude podobat jen počtem kol...
14. 2. 2010 20:08
Re: Velké...
podsvícení se mi taky moc nezamlouvá. No a osobní zkušenost z pionýrem nemám, takže nevím jak je kvalitní, ale na první pohled vypadá dobře, výroba u šikmookých má asi jen srazit cenu, ale bylo by příjemnějí pro ucho kdyby se to montovalo tady, když se to tu vymyslelo
14. 2. 2010 14:41
Re: Velké...
Přesně tak, jsem zvědav na ty naše Opaváky jak to zvládli. Držím palce v těchto obrovských plánech