Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ACEA: Výroba aut v Evropě v prvním čtvrtletí roku 2009 klesla o 35 %

Diskuze (0)
Sice se nacházíme už v druhé polovině roku, sdružení automobilových výrobců ACEA ale zveřejnilo statistiku výroby nových aut v Evropě za první čtvrtletí. Od ledna do března se v meziročním srovnání vyrobilo o 35 % méně aut.

V letošním prvním čtvrtletí se v Evropě vyrobilo 3,4 milionu aut. Ve srovnání s předchozím rokem to představuje pokles o 35 %, na některé z významných producentů ale dopadla krize automobilových trhů ještě méně – Velké Británie vykázala -57,4 %, Francie -46,0 % a Rakousko dokonce -69,2 %. Španělsko (-40,2 %), Itálie (-38,6 %) a Německo (-32,3 %) se udržely kolem průměru.

Produkce samotných osobních aut klesla o 31 % na 3,1 milionu aut, pokles výroby v jednotlivých zemích je podobný jako u celkových čísel. Propad u užitkových automobilů je ještě hlubší – lehkých užitkových vozů bylo vyrobeno jen 227 tisíc (-57 %) a velkých nákladních aut 77 tisíc (-56 %).

Za stejné období bylo v Evropě zaregistrováno 3,4 milionu osobních aut, což v meziročním srovnání představuje -17 %. Pokles registrací tedy není tak razantní jako u výrobních statistik, důvodem je, že automobilky se snažily pokrýt zájem zákazníků prioritně ze skladových zásob. Vzrostla také relativní obliba aut ze zámoří – asijské značky se v prvním čtvrtletí nepotýkaly s tak velkým poklesem registrací jako evropští konkurenti, Hyundai dokonce naopak prodal více aut než před rokem.

Důležitým faktem také je, že leden byl s poklesem registrací o 27 % nejhorším měsícem dosavadní krize a v celkových počtech prodejně nejslabším lednem od roku 1990. Tyto ztráty vedly mnoho automobilek k razantnímu omezení výroby a v některých případech i k jejímu zastavení. Podobné opatření v té době přijala i česká Škoda Auto.

Prognóza dalšího vývoje není příliš optimistická. Očekává se, že v dalších čtvrtletích dojde ke zhruba čtvrtinovému poklesu produkce aut v Evropě. Podle předpovědi ACEA nedokáží opatření pro podporu prodeje aut soukromým osobám zcela kompenzovat nižší poptávku osobních a užitkových aut ze strany podniků. Většina výrobců sdružených v ACEA nepředpokládá, že by došlo ke zlepšení situace dříve než příští rok. Naopak, pokud vyplácení šrotovného bude zastaveno nárazově, hrozí automobilové produkci v Evropě další negativní šok.

Diskuze (0)