AMG, M a Quattro: Ďábelská trojka
Evropský trh pojme asi dva miliony sportovních aut, ale jen část z nich má nefalšovaný punc „adrenalinových bouráků“. U zbytku nabídky části zákazníků vadí ne až tak dechberoucí výkony, nevýrazný design nebo případně sama značka. Když ale vytvoříte divizi, pod jejíž sportovními úspěchy vyleštěnou hlavičkou nic podobného nehrozí, máte vyhráno.
Pro důkazy není třeba chodit daleko, vždyť největší ikony v tomto směru vznikly u našich západních sousedů v Německu: AMG od Mercedes-Benzu se zrodilo v roce 1967 (i když Stuttgartským zpočátku nepatřilo), BMW M o pět let později a divize Audi Quattro letos slaví třicáté narozeniny. Dohromady sice loni vyrobily pouze okolo šedesáti tisíc aut, ale všechny prodaly za pěkně mastné částky často přesahující tři miliony korun, a navíc hlad po nich neustává. Spíše naopak, slovní spojení „performance division“ zní libozvučně i boháčům na nových trzích od Blízkého východu po Čínu.
Vedle ziskovosti ale tyto značky pomáhají mateřskému koncernu také s vývojem, například v novém elektromobilu BMW i3 najdete karbonové díly, s nimiž jako první přišly právě „emkové“ vozy. Další inovace pak přicházejí ze sportovních aktivit, v tomto případě převážně tedy ze seriálu DTM.
M | |
Založeno | 1972 |
První model | BMW 2002 a BMW 3.0 CLS (1973) |
Sídlo | Garching |
Zaměstnanci | 550 |
Šéf | Friedrich Nitschke |
Výroba 2012 | 26 872 ks |
Počet modelů | 13 |
Top model | M6 (V8 biturbo/412 kW) |
Cenové rozpětí | 54 600 až 167 100 eur |
Rozpětí emisí CO2 | 206-346 g/km |
Všichni zmínění soupeři samozřejmě plánují markantní růst. K tomu má pomoci nejen aplikace jejich genů na stále širší paletu sériových vozů (u Mercedes-Benzu tak znáček AMG postrádají vlastně už jen řady B a GLK), ale také produkcí vlastních modelů. Nejdále je v tomto opět Affalterbach, kde právě uzavírají výrobu ikonického SLS a chystají se na jeho menšího bratra SLC, jenž zřejmě vyjede v roce 2015. Ale ani zbylí dva hráči nelení: v Neckarsulmu finišují na modelu vycházejícím z kupé Quattro Sport Concept a velmi pravděpodobně se také pustí do produkční verze SUV-kupé Nanuk. To by se hodilo, protože právě Audi trochu za svými rivaly zaostává pokud jde o expanzi - na Rusko, USA a Čínu se modely RS zaměřily teprve v posledních dvou letech, každá novinka tak přijde vhod. BMW M pracuje na pokračovateli legendárního M1, jenž v roce 2016 zřejmě dostane jméno M8, a stejně jako ostatní dumá nad tím jak naučit pořádně sportovat také alternativní pohony v čele s elektřinou.
To se zatím daří jen AMG, jež SLS Electric Drive o výkonu 552 kW už prodává. Nicméně podobné resty najdete už v kategorii vznětových motorů, kde pro změnu boduje hlavně BMW M (sedan a kombi 550d, respektive 50d se třemi turby v X5 a X6). Je zajímavé, že Quattro na naftu asi rezignuje, zástupci značky to odůvodňují tím, že dieselové modely z Mnichova spíše konkurují verzím S, které už Audi vyrábí pod svou značkou. Ostřejší neckarsulmské typy RS tak zůstanou věrné benzinu.
Quattro | |
Založeno | 1983 |
První model | Audi S6 plus (1996)* |
Sídlo | Neckarsulm |
Zaměstnanci | 790 |
Šéf | Franciscus van Meel |
Výroba 2012 | 11 500 ks |
Počet modelů | 9 |
Top model | R8 plus (V10/404 kW) |
Cenové rozpětí | 39 850 až 131 400 eur |
Rozpětí emisí CO2 | 162-325 g/km |
* předtím firma dělala jen úpravy a závodní vozy |
Díky rozšíření trhů očekává Quattro růst odbytu až na 15 000 aut ročně, ovšem AMG se chce v roce 2017 dostat až na 30 000 exemplářů. Ambice bavorského M jsou poněkud jiné: mezigenerační odlehčování, snížení spotřeby až o 30 procent a ještě důslednější uvádění technických inovací.
Nejen Audi, BMW a Mercedes-Benz ovšem mají své „vysokovýkonné“ divize, případně aspoň verze: Chrysler a Jeep používají SRT, Volvo značku Polestar, Mitsubishi svůj Ralliart, Fiat má tradiční Abarth, Nissan stejně známé Nismo, s nímž chce nyní udělat díru do Evropy, Honda sází na provedení Type-R atd. A další výrobci se chtějí přidat. Hyundai by rád vytvořil ostrou sekci v souvislosti se svým návratem do MS v rallye, Renault snad už konečně dotáhne do konce znovuoživení značky Alpine, Infi niti si k vývoji vlastních rychlých aut přizvalo formulového šampiona Sebastiana Vettela, Toyota začala razit písmena TMG, jež by se mohla uplatnit také u lexusů, a podobně. Trochu jinou cestou šel Chevrolet, jenž jméno Corvette proměnil v samostatnou značku, aby na ní nelpěla „obyčejnost“ sesterských masových modelů.
AMG | |
Založeno | 1967 (1999: Daimler kupuje 51 %, 2005 Daimler získává zbytek) |
První model* | Mercedes C 36 AMG (1993) |
Sídlo | Affalterbach |
Zaměstnanci | 1200 |
Šéf | Ola Kaellenius |
Výroba 2012 | asi 20 000 ks |
Počet modelů | 23 |
Top model | SLS Electric Drive (552 kW) |
Cenové rozpětí | 49 682 až 416 500 eur |
Rozpětí emisí CO2 | 0-397 g/km |
*po spojeni s Daimlerem |