Audi vs. BMW vs. Mercedes-Benz na českém trhu: Co se prodává a co ne?
Za první pololetí u nás z prémiových značek bylo registrováno nejvíc osobních vozů značky Audi, a to 1951 (+14 %). V pořadí následuje BMW s 1760 ks (+3 %) a pořadí německých automobilek uzavírá Mercedes-Benz, který má 1512 nových registrací (+4 %). Jak si dané značky vedou v jednotlivých segmentech?
Sportovní vozy
Nejprestižnější kategorii ryze sportovních aut zatím obsazují jen Audi a Mercedes. V tomto případě je jasná dominance stuttgartských – letos prodali 12 kusů okřídleného SLS. Audi R8 si připsalo 4 kusy, když kleslo z loňských pololetních sedmi. SLS si loni do konce června odvezlo 16 nových majitelů.
Ostatní modely, které můžeme označit za sportovní, více či méně vychází ze standardních modelových řad. Proto je řadíme do příslušných segmentů, ať už se jedná o Mini Cabrio, Audi A5 Coupé nebo Mercedes-Benz SL.
Malé vozy
Hvězdou nejmenšího segmentu je Audi A1. Nejmenší vůz z Ingolstadtu (resp. podle rodiště z Bruselu) našel letos 257 majitelů, z nichž se pětina rozhodla pro dieselový motor. Odcházející Mercedes-Benz třídy A je na poloviční pokles, což můžeme považovat za úspěch.
Mini vykazuje meziroční růst, v celkovém čísle je započítáno ale i nové SUV Countryman, které SDA ve statistikách registrací neuvádí samostatně. Z počtu aut s pohonem 4x4 lze odvodit, že se jedná nejméně o 34 ks.
Smart si polepšil o polovinu. Za tento růst může budování flotil elektromobilů Smart – letos jich zatím bylo registrováno 23 ks. To zároveň činí ze značky Smart nejúspěšnějšího prodejce elektromobilů v ČR.
Malé vozy - registrace německých prémiových značek za leden až červen 2011 | ||||||
Poř. | značka, model | ks 1-6/2011 | z toho diesel | z toho 4x4 | ks 1-6/2010 | srov. 2011/2010 |
1. | Audi A1 | 257 | 20% | 0% | 0 | - |
2. | Mercedes-Benz A | 112 | 6% | 0% | 135 | -17% |
3. | Mini One/Cooper | 79 | 24% | +43% | 47 | 68% |
4. | Smart | 54 | 2% | 0% | 35 | +54% |
Nižší střední třída
I v kompaktním segmentu je jasná dominance Audi. V celoevropském kontextu se není čemu divit – konstrukčně nejstaršímu Audi se daří napříč kontinentem. BMW čeká na novou generaci své jedničky, Mercedes se také chystá k modelové obměně.
Ve srovnání dvoudveřových modelů jasně vládne BMW Z4, a to navzdory tomu, že po loňském uvedení na trh zájem českých zákazníků poněkud ochladl. Mercedes prodává nové SLK jen dva měsíce a už má na kontě 25 ks, letošní výrobní kvóta mu ale nejspíš nedovolí překonat čísla BMW.
Audi na malé sporťáky od BMW a Mercedesu nestačí – TT si odvezlo jen sedm Čechů, ze všech registrovaných A3 má karoserii kabriolet jediná.
Nižší střední třída - registrace německých prémiových značek za leden až červen 2011 | ||||||
Poř. | značka, model | ks 1-6/2011 | z toho diesel | z toho 4x4 | ks 1-6/2010 | srov. 2011/2010 |
1. | Audi A3 | 265 | 26% | 2% | 254 | +4% |
2. | Mercedes-Benz B | 151 | 54% | 0% | 155 | -3% |
3. | BMW řada 1 | 75 | 60% | 0% | 206 | -64% |
4. | BMW Z4 | 54 | 0% | 0% | 74 | -27% |
5. | Mercedes-Benz SLK | 25 | 0% | 0% | 4 | +525% |
6. | Audi TT | 7 | 14% | 71% | 16 | -56% |
Střední třída
Vítězem je opět Audi. I díky faktu, že modelové řady A4 a A5 mají pět karosářských verzí, ovládá Audi přes polovinu prémiové střední třídy. Prim přitom hrají dieselové motory a v případě A5 pohon všech kol. Majitelé A4 se naopak ze dvou třetin spokojí s pohonem předních kol.
Jediný Mercedes třídy C v tomto segmentu vykazuje růst. Meziroční změnu +43 % připisujeme faceliftu, větší dostupnosti pohonu všech kol a také akčním novým modelům se zvýhodněnými balíčky výbavy. Mercedes má navíc téměř 100 % registrací tvořenou vozy s dieselovým motorem.
Střední třída - registrace německých prémiových značek za leden až červen 2011 | ||||||
Poř. | značka, model | ks 1-6/2011 | z toho diesel | z toho 4x4 | ks 1-6/2010 | srov. 2011/2010 |
1. | Audi A4 | 278 | 89% | 37% | 341 | -18% |
2. | BMW řada 3 | 184 | 57% | 33% | 213 | -14% |
3. | Audi A5 | 175 | 73% | 71% | 189 | -7% |
4. | Mercedes-Benz C | 154 | 98% | 31% | 108 | +43% |
5. | Mercedes-Benz CLC | 2 | 50% | 0% | 12 | -83% |
Vyšší střední třída
Úspěchu BMW řady 5 (k dispozici je od jen součet pro sedan, kombi a GT) se nemůže rovnat trojice modelů od Audi, ani Mercedesy třídy E a CLS.
Pohon všech kol je u Audi prakticky samozřejmou volbou, ale i u BMW představuje přes polovinu prodejů a u Mercedesu E 42 %. V případě nové generace třídy CLS si zatím zákazníci odvážejí jen vozy se zadní poháněnou nápravou – 4x4 se bude dodávat až od podzimu.
Vyšší střední třída - registrace německých prémiových značek za leden až červen 2011 | ||||||
Poř. | značka, model | ks 1-6/2011 | z toho diesel | z toho 4x4 | ks 1-6/2010 | srov. 2011/2010 |
1. | BMW řada 5 | 415 | 93% | 57% | 250 | +66% |
2. | Audi A6 | 225 | 96% | 92% | 194 | +16% |
3. | Mercedes-Benz E | 223 | 91% | 42% | 304 | -27% |
4. | Audi A7 Sportback | 150 | 86% | 99% | 0 | - |
5. | Mercedes-Benz CLS | 44 | 93% | 0% | 7 | +529% |
6. | Audi A6 Allroad | 29 | 93% | 100% | 91 | -68% |
7. | BMW řada 6 | 15 | 7% | 0% | 1 | +1400% |
8. | Mercedes-Benz SL | 2 | 0% | 0% | 7 | -71% |
Luxusní třída
Vyrovnaný souboj BMW řady 7 a Mercedesu třídy S letos mírně překonává Audi A8, která těží ze statusu novinky. Velké oblibě se u nás těší dieselové motory i pohon všech kol.
Pohon všech kol slaví úspěch i v kupé CL od Mercedesu. Tam jej letos v kombinaci s benzinovým osmiválcem zvolilo zatím 90 % zákazníků.
Luxusní třída - registrace německých prémiových značek za leden až červen 2011 | ||||||
Poř. | značka, model | ks 1-6/2011 | z toho diesel | z toho 4x4 | ks 1-6/2010 | srov. 2011/2010 |
1. | Audi A8 | 78 | 91% | 100% | 47 | +66% |
2. | Mercedes-Benz S | 61 | 79% | 62% | 69 | -12% |
3. | BMW řada 7 | 55 | 80% | 87% | 62 | -11% |
4. | Mercedes-Benz CL | 20 | 0% | 90% | 6 | +233% |
SUV, crossovery a terénní vozy
Mezi SUV je pro Čechy jasnou volbou BMW. Nejprodávanějším je malá X1, následovaná novou X3. Odpovídající konkurenty prodejně překonávají i X5 a X6. Podtrženo, sečteno: BMW prodá stejně SUV jako další dvě značky dohromady.
S novou generací dramaticky vzrostl zájem o BMW X3, třídě R od Mercedesu zase v prodejích výrazně pomohl facelift.
SUV, crossovery a terénní vozy - registrace německých prémiových značek za leden až červen 2011 | ||||||
Poř. | značka, model | ks 1-6/2011 | z toho diesel | z toho 4x4 | ks 1-6/2010 | srov. 2011/2010 |
1. | BMW X1 | 279 | 99% | 92% | 266 | +5% |
2. | BMW X3 | 242 | 95% | 100% | 26 | +831% |
3. | Audi Q5 | 216 | 93% | 100% | 292 | -26% |
4. | BMW X5 | 167 | 97% | 100% | 257 | -35% |
5. | Audi Q7 | 147 | 100% | 100% | 174 | -16% |
6. | BMW X6 | 142 | 93% | 100% | 214 | -34% |
7. | Mercedes-Benz GLK | 110 | 98% | 89% | 118 | -7% |
8. | Mercedes-Benz M | 108 | 98% | 100% | 125 | -14% |
9. | Mercedes-Benz GL | 72 | 93% | 100% | 70 | +3% |
10. | Mercedes-Benz R | 53 | 79% | 96% | 22 | +141% |
11. | Mercedes-Benz G | 31 | 100% | 100% | 17 | +82% |