Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autech Zagato Stelvio AZ1 (1989-1990): Nissan v bizarním italském obleku

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Japonský Nissan na přelomu 80. a 90. let překvapoval zajímavými, někdy tvarově až úchylnými vozy, které dokázal nabídnou i zákazníkům. Jeden z nich ale nesl dvě úplně jiné značky...

Velké japonské automobilky mají své tovární tuningové divize. Nissan si založil před třiceti lety, 17. září 1986, dceřinou společnost Autech. Existuje dodnes a její upravená auta prodávají přímo dealeři výrobce s vycházejícím sluncem ve znaku. Nemá vlastní prodejní síť. Věnuje se také luxusním dodávkám, modifikacím pro zdravotně postižené a v neposlední řadě motoristickému sportu.

Kabát z hliníku

Asi nejzajímavější model ve své historii ale stihl vyvinout ještě do konce 80. let minulého věku. 27. května 1987 totiž podepsal smlouvu s italskou karosárnou Zagato a po dvou letech vzniklo... Stelvio. K novému SUV od Alfy Romeo se jméno italského průsmyku hodí, ale zdaleka ho nenese jako první. Celým jménem Autech Zagato Stelvio AZ1 bylo skutečně velmi zvláštní. Nissan se vůbec vyžíval v té době v sériových bizarnostech, které většinou neopustily Japonsko. A ve spolupráci se slavným studiem prostě nemůže vzniknout nic obyčejného.

Zrodilo se hranaté kupé s hliníkovou karoserií, jedním párem dveří, dvěma plnohodnotnými a dvěma nouzovými sedadly. Nádherně čistý pozdně osmdesátkový design včetně zapuštěných klik dveří a zahlazených litých kol, každého s jediným větracím otvorem NACA narušuje pouze jediný prvek. Tím jsou originální zpětná zrcátka umístěná v jakýchsi kapsách na předních blatnících.

V6 a dvě turba

Japonská společnost, která dodnes sídlí v Chigasaki-shi, použila pochopitelně sériový základ, platformu typu Leopard druhé generace F31 alias Infiniti M30. Vpředu pod kapotou trůnil benzinový třílitr V6 typu VG30DET s oficiálně udávanými 280 koňmi (206 kW), což byl dlouhá léta v Japonsku limit, ale nikoli nařízený legislativou, jednalo se o dohodu automobilek.

Tedy... v technických datech lze nalézt právě výše zmíněnou cifru. Ve skutečnosti se smlouva platná v období 1989-2005 porušovala, agregát dával 320 koní (236 kW). Není divu, dopovala jej totiž dvě turba. Slabší verze poháněly tehdejší velké modely značky. Čtyřstupňový automat možná trochu kazil dojem, ale k luxusnímu charakteru kupátka se náramně hodil. Nebyl to supersport, spíše gétéčko.

Jen polovina

Stelvio ani náhodou nezůstalo coby koncepční studie v jediném exempláři, dočkalo se záhy malosériové výroby. Podle dostupných zdrojů se jich do roku 1990 zrodilo 104. Podvozky se posílaly do Itálie k dokončení, původně plánovaných 203 ale nevzniklo. Proč? Cenovka 18 milionů jenů (nebo chcete-li v tehdejším přepočtu 200 tisíc dolarů) byla na přelom 80. a 90. let prostě šílená, supersportovní Honda NSX stála polovinu...

Samozřejmě hlavní podíl na ni měla prakticky kusová ruční stavba a dokonalá výbava. Interiéry se sportovními předními sedačkami byly potažené světlou kůží, nouzová zadní místa zůstala bez opěrek hlav, ale beztak sloužila spíše jako odkládací prostor pro drobná zavazadla. Své místo tu našly dřevěné obklady, kvalitní audio, dokonce už s CD přehrávačem, centrální zamykání, klimatizace a okna se ovládala elektricky. Brzdy se mohly spolehnout na ABS.

Složitá cesta

Prakticky žádný exemplář jako nový neopustil Japonsko, po kompletaci putovaly zase zpátky na východ. Celkem složité, že? Doprava do Evropy a zpět do ostrovního císařství logicky výslednou cenu navýšila. Například do Británie bylo několik kusů dovezeno až coby ojetiny, sem tam se objeví i nějaký na kontinentu. Třeba před dvěma lety v září se přes Autoscout24.de prodávalo stříbrné kupé s domovem v Itálii za 90 tisíc eur. Cenovku ospravedlňoval údaj na tachometru: 610 km. Volant samozřejmě zůstal vždy na „správné“ straně, tedy vpravo.

Jiné v typické červené barvě (dodávala se i černá) je momentálně k mání na eBay. Jedná se o v pořadí čtyřicátý postavený kousek a nabízí jej prodejce The Car Warehouse v britském Middlesbrough. Jejich rudé stelvio má najeto 41.000 mil, tedy 66 necelých tisíc kilometrů, dealer za něj požaduje 28 tisíc liber, v přepočtu 897,5 tisíce korun dle aktuálního kurzu.

První inzerát na něj se objevil už letos v únoru, ale unikát majitele nezměnil. Proč? Je snad ošklivé? Ne, jen trochu zvláštní. Na konci 80. let neuniklo tohle osobité auto ani československým motoristickým médiím.

Foto: Autech/Zagato, The Car Warehouse/eBay, Drive-My.com

Aleš Dragoun
Diskuze (0)