Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Auto roku v ČR se vyhlašuje již od roku 1994. Připomeňte si všechny dosavadní vítěze

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Nejprestižnější novinářská anketa oslaví za dva roky čtvrtstoletí existence. Jaké vozy si vysloužily uznání odborné poroty i široké veřejnosti před lety a dnes?

Anketa Auto roku v ČR byla Svazem dovozců automobilů, Sdružením automobilového průmyslu a Klubem motoristických novinářů poprvé uspořádána v roce 1994. O jednotlivých umístěních rozhodovala odborná porota. Hned první ročník dopadl nejlépe pro domácí značku Škoda, vítězně totiž z konečného hodnocení vyšel model Felicia.

Následovaly triumfy Renaultu Laguna, Audi A4 a Volkswagenu Passat. V roce 1998 se vítězným autem poprvé a zatím naposledy stal vůz italské automobilky, konkrétně Alfa Romeo 156. Konec milénia patřil Fordu s modelem Focus. Zajímavé je, že Modrý ovál v anketě uspěl hned třikrát a vždy to bylo právě s tímto modelem.

Přelom tisíciletí otevřel vítězstvím Opel Zafira, o rok později už se na pomyslný trůn znovu vrátila Škoda, tentokrát s Fabií v provedení kombi. Zajímavé je, že karosářská specifikace vozu se zohledňovala jen a pouze v tomto případě. V roce 2002 uspěl sympatický rodinný hatchback Peugeot 307. Následovaly dva triumfy japonské Mazdy, která nejdříve zabodovala modelem Mazda 6 a posléze Mazdou 3. Rok 2005 přinesl další vavříny pro mladoboleslavské, tentokrát za kultovní Octavii. Další rok patřil znovu Opelu a modelu Corsa. Roku 2008 slavila automobilka Kia s vozem cee'd.

V letech 2009 a 2010 se podruhé v historii podařilo některé ze značek ohromit porotu dvakrát po sobě. Škoda nejprve uspěla s modelem Superb a o rok později byl oceněn Yeti. Rok 2011 ovládl Mercedes-Benz SLS AMG. V té době už byly součástí hodnocení také hlasy veřejnosti, díky kterým německý výrobce se sportovním kupé zvítězil.

Další ročník přinesl zatím poslední triumf Focusu, posléze zvítězil Volkswagen s modelem Golf a roku 2014 do třetice slavila Mazda. Od roku 2015 už je anketa v režii české Škodovky. Nejprve byla oceněna Fabia, další rok Superb a naposledy, tedy v roce letošním, nové SUV Kodiaq. To v závěrečném finále uspělo v konkurenci modelů Giulia, Ateca, Tiguan a V90.

Suma sumárum tedy mladoboleslavská automobilka zvítězila hned osmkrát, v závěsu jsou Mazda a Ford, kteří mají po třech triumfech. Dvakrát se z úspěchu radovali zástupci Opelu a Peugeotu, jednou pak značky Alfa Romeo, Kia, Mercedes, Renault a Audi.

Vedle hlavní kategorie se od roku 2013 hodnotí také dvě vedlejší – Ekologické auto roku a Technická inovace roku. V té první byl oceněn hybridní Yaris, BMW i3, Octavia G-TEC, Golf GTE a v roce letošním hybridní Kia Niro. Mezi technickými inovacemi jsme tento rok měli hned dva vítěze, Volvo uspělo se svým Pilot Assistantem a Jaguar F-Pace s Activity Key.

A jak se o vítězi v anketě Auto roku v ČR aktuálně rozhoduje? K posledním změnám v pravidlech došlo naposledy před dvěma roky. Odborní novináři při finálovém hodnocení rozdělují vozům 150 bodů v pěti různých kategoriích. Jde o design, užitnou hodnotu, ekonomiku, technologie a design. Pro každou z kategorií je vymezený určitý počet bodů a jeden model může dostat maximálně polovinu z nich. Do hlasování se zapojuje také široká veřejnost, loňskou novinkou byli zástupci veřejnosti přímo v porotě. Připomeňme také, že na organizaci soutěže se finančně podílí samotné automobilky. Za každý přihlášený vůz se organizátorům platí 30.000 Kč, ve finále 50.000 Kč. Vyhlašování proběhne i v roce příštím a Škoda má s menším SUV Karoq šanci na čtvrté vítězství v řadě. Podaří se, nebo nakonec uspěje některý z konkurentů?

Přehled vítězů ankety Auto roku v ČR
1994Škoda Felicia
1995Renault Laguna
1996Audi A4
1997Volkswagen Passat
1998Alfa Romeo 156
1999Ford Focus
2000Opel Zafira
2001Škoda Fabia Combi
2002Peugeot 307
2003Mazda 6
2004Mazda 3
2005Škoda Octavia
2006Ford Focus
2007Opel Corsa
2008Kia cee'd
2009Škoda Superb
2010Škoda Yeti
2011Mercedes-Benz SLS AMG
2012Ford Focus
2013Volkswagen Golf
2014Mazda 6
2015Škoda Fabia
2016Škoda Superb
2017Škoda Kodiaq

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)