Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Auto a zima: Jak porozumět předpovědi počasí?

David Bureš
Diskuze (3)
Ledovka, námraza, sněhové jazyky. Běžné pojmy ve zpravodajství během zimního období. Co ale přesně znamenají?

V zimním období je více než kdy jindy pro motoristy důležité sledovat předpověď počasí, která je může varovat před možnými nebezpečími na silnicích. V předpovědi počasí se však objevují meteorologické pojmy, které mohou být nesrozumitelné. Proto přinášíme přehled těch nejdůležitějších, které jsou spojeny se zimou.

Vedle zpravodajství o počasí v televizi, rádiu a na zpravodajských serverech je možné sledovat i stránky Českého hydrometeorologického ústavu www.chmu.cz, kde jsou pravidelně zveřejňovány výstrahy na následující dny.

Pokud se jedná o extrémní stupeň nebezpečí, meteorologové pozorují, nebo předpovídají nebezpečný a výjimečně intenzivní meteorologický či hydrologický jev, u kterého je nezbytná nejvyšší ostražitost. V případě vysokého stupně nebezpečí je doporučeno sledování aktuální situace. Motoristům rozhodně doporučujeme před delší cestou (třeba na hory) stránky ČHMU sledovat.

Led na silnici

Jakmile spadnou teploty k bodu mrazu, mohou na vozovkách číhat různá nebezpečí. Jedním z nich je mrznoucí déšť. V jeho průběhu mrznou kapky po dopadu na silně prochlazený zemský povrch o teplotě pod 0 °C. Jeho průvodním jevem je ledovka. Jedná se o souvislou, hladkou průsvitnou usazeninu, která se tvoří na vodorovných i svislých předmětech. Vzniká v případech, kdy ve výšce je teplý vzduch a z mraků v něm prší či mrholí.

Náledí je rovněž ledovou vrstvou pokrývající zemi, na rozdíl od ledovky vzniká tím, že kapky deště nebo mrholení zmrznou postupně. Vzniká, je-li teplota povrchu pod 0 stupňů Celsia. Pokud voda z roztáté sněhové pokrývky na zemi opět zmrzne, nehovoří se o náledí, ale o zmrazkách. Na silnici se však tyto jevy nejde vždy jednoznačně oddělit, navíc zde vzniká uklouzaný povrch i samotným provozem vozidel.

Pojem námraza je v silniční dopravě používán pro všechny formy ledových usazenin na silnicích včetně náledí a zmrazků. Námrazy se tvoří rychlým zmrznutím přechlazených kapiček mlhy nebo oblaků při teplotách od -1 do -10 °C. Námraza rovněž obaluje větve stromů či dráty elektrického vedení, odkud poté může spadnout na silnici.

Sníh na silnici

Pozor je třeba dávat i na sněhové bouře, během kterých vane silný vítr, který víří a unáší sníh. Do dvou dnů může napadnout přes metr sněhu a závěje mohou dosahovat 10 až 12 (!) metrů.

Závěje spolu se sněhovými jazyky vznikají při teplotách pod bodem mrazu v závětrných partiích terénních nebo jiných překážek. Mohou vzniknout i během slabého sněžení, pokud se vítr zesílí v místech, kde na vozovce leží vrstva sněhu. Pokud se teploty pohybují kolem bodu mrazu je sníh lepkavý a sněhové jazyky či závěje se zpravidla netvoří.

Sněhové jazyky jsou vlastně pruhy navátého sněhu, závěje jsou oproti sněhovým jazykům vyšší, vznikají při silnějším větru, když je sněhová pokrývka více než 10 centimetrů vysoká.

Řidiči by si na sněhové jazyky a závěje měli dávat pozor v místech, kde vozovku lemují volná prostranství. Přestože silničáři takový úsek odklidí, silný vítr na silnici sníh opět nafouká.

Intenzita a délka sněžení

Meteorologové dělí sněžení a přeháňky na několik druhů podle jejich délky a intenzity.

Sněhová přeháňka má náhlý začátek i konec, její intenzita bývá kolísavá a trvá zhruba 20 minut.

Občasné sněžení už trvá minimálně půl hodiny, může ale trvat i déle. Intenzita tohoto sněžení bývá různá.

Během trvalého sněžení vločky padají i desítky hodin, sněžit někdy může i nepřetržitě. Trvalé sněžení má slabou či mírnou intenzitu, silné trvalé sněžení je méně obvyklé.

Během velmi slabé intenzity sněžení napadne za hodinu 0,2 až 0,5 centimetrů sněhu. Při slabé zhruba centimetr za hodinu, u mírné pak 2-4cm/h.

Silná intenzita znamená, že za hodinu napadne 5-7 cm sněhové pokrývky u velmi silné 8-10 cm/h. Hovoří-li se o extrémním sněžení, napadne za hodinu 10 a více centimetrů sněhu.

Výskyt

V předpovědi počasí se hovoří také o tom, na jak velké ploše můžeme určitý meteorologický jev očekávat. Pokud má sněžit na celém území, je sněžení očekáváno na více než 70 % území. Slovní spojení na většině území znamená, že daný jev lze očekávat na více než polovině území.

Pokud bude sněžit místy, musíme se sněžením počítat na 30 až 69 % území. Ojedinělé sněžení pak znamená, že má sněžit na 5 až 29 % území.

Meteorologický pojem bez výskytu pak neznamená, že nebude sněžit vůbec. Meteorologové totiž v tomto případě počítají s tím, že může sněžit na méně 5 % území Česka.

David Bureš
Diskuze (3)
26. 11. 2012 12:49
Re: Ledovka??
Podívejte se na předpověď počasí na webu [odkaz] Předpovědi jim vychází a vše je přehledně. Zadáte si přímo místo kam se chystáte vyrazit. V databázi mají přes 10000 míst v ČR.
Avatar - GM.rja
13. 12. 2011 17:19
Ledovka??
No, ledovka je bonbón, ty ale na silnicích nemůžu najít, i když je stále předpovídají ... >:D
(Na silnicích bývá náledí ať již vzniká jakýmkoliv způsobem.)
13. 12. 2011 13:07
lad
inac, samotny lad az tak nebezpecny nie je. Cisty lad pri -10°C a menej ma s beznou pneu koeficient trenia niekde okolo 0,7, co je velmi podobne hladkemu betonu alebo mokremu asfaltu. To je na jazdu celkom pohodove, kto bol niekedy v zivote v zime na severe a jazdil po zamrznutych jazerach, iste potvrdi.
Ovsem mokry lad pri teplote okolo 0°C, to je cista tragedia... koef. trenia pada k 0,05 a to je malo aj na to aby sa clovek udrzal na nohach >:D