Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autodopravci upozorňují na problém s německou minimální mzdou

redakce AUTO.CZ
Diskuze (19)
Proti německému zákonu o minimální mzdě, který zahraničním dopravcům komplikuje práci v EU, protestovali autodopravci ze zemí z východu Evropské unie, včetně České republiky.

Německo je ostře kritizováno za to, jak jeho úřady vykládají nový zákon o minimální mzdě. Podle nich totiž platí také pro řidiče nákladních automobilů ze zahraničí. Plošná minimální mzda začala v Německu platit od začátku roku.

Německé ministerstvo práce tvrdí, že na 8,50 eura (235 Kč) za hodinu mají nárok všichni zaměstnanci po tu dobu, kdy pracují na území Německa. Řidiči by u sebe prý měli mít doklady, že takové peníze skutečně berou.

"Jakýkoliv řidič kamionu, který vjede na německé území, by musel být honorován minimální mzdou, která je v současné době čtyřikrát vyšší, než je tomu v ČR. To je pro české dopravce naprosto likvidační," řekl Tomáš Bicera, ředitel Institutu silniční dopravy Česmad Bohemia.

Mluvčí Česmad Martin Felix upozornil, že německá úprava není v souladu s českou a autodopravci se tak vlastně rozhodují, zda raději porušit německé nebo české zákony. Věc přináší navíc obrovskou administrativní zátěž, s nutností kompletně ji vést v němčině.

Dopravci ze zemí z východu unie, kteří výklad mají za diskriminační, se proti německému postupu začali hlasitě ozývat hned v lednu. Německá strana počátkem února souhlasila s tím, že odpovídající postup zatím od řidičů cizích kamionů a jejich zaměstnavatelů vyžadovat nebude. Proti tomuto vývoji ale zase v Německu začaly protestovat dopravní odbory.

Český europoslanec Pavel Svoboda míní, že poslední slovo ve sporu bude mít zřejmě až soud EU. Připomněl, že v oblasti minimální mzdy evropská úprava řeší v této souvislosti jenom případ dlouhodobého vysílání pracovníků do jiné unijní země. "Krátkodobé služby, jako je průjezd před území jiného státu, nemají v evropském právu výjimku," podotkl předseda právního výboru europarlamentu.

Jeho kolega Evžen Tošenovský zdůraznil, že Evropská komise se věcí musí zabývat. "Je to nepřijatelné. Takhle začínají obchodní války," poznamenal. Nebezpečné podle něj je, že podobné kroky začínají připravovat také další evropské země. "To může způsobit lavinový efekt, kde nikdo neví, jak to skončí," řekl.

Podle poslankyně Martiny Dlabajové je potřeba, aby se k věci vyjádřila Evropská komise. Na tu se před časem obrátilo Polsko. Komise nyní chystá poté, co z Německa obdržela odpověď, vlastní reakci. "Není horší situace, než když jsou podnikatelé v právní nejistotě. A ta teď trvá už tři měsíce," připomněla.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (19)
15. 4. 2015 01:09
Pro návrh německa
Mě se líbí jak se všichni dušují že je to likvidační pro naše firmy ale to že jezdí za německé ceny a lidem dávají méně a mastí si kapsy ti naši páni podnikatelé. Jen ať to zavedou po celé evropě aspoň nás ti vydřiduši nebudou moc okrádat a stát by za tím taky měl stát vždyt daně jim s toho také půjdou a mnohem větší než s těch ubohých zakladních platu co nám davají a držím v tomto palce němcu ať vše vyhrají a ti naši ubožáci co na to nemají ať si ty své firmy zavřou těch určitě škoda nebude .
2. 4. 2015 22:45
Re: ze nemecka demokracia ...
Nemecka kvalita je neskutecna :-) o auta se staraji vice jak o sve deti >:D jsem rad ze mam auto odtam
Avatar - wakantanka
30. 3. 2015 09:33
Re: ze nemecka demokracia ...
A čo im platia? Ako im platia? Pouč nás trochu.
Avatar - wakantanka
30. 3. 2015 09:32
Re: Likvidační ?
Mám taký pocit, že toto opatrenie nie je namierené apriori na vozidlá tranzitujúce cez Nemecko (aj keď ich do toho zahrnuli) ale skôr na flotily východoeurópskych kamiónov, ktoré jazdia tzv. kabotáž v západnej európe, domov chodia raz za rok na STK a vodičov vozia na turnusy. Samozrejme ich platia podľa východoeurópskych zvyklostí, teda podrážajú cenu práce domácim zamestnancom.
30. 3. 2015 08:25
Re: Nemecka klasika
Kazdy stat ma jinou konkurencni vyhodu. Pro staty z vychodu Evropy jsou to prave nizsi mzdove naklady. Kdyz jim ji seberou, tak nebudou konkurenceschopni. Rumun bude Nemci tezko konkurovat kvalitou svych aut.