23.11. 2012 Michal Fokt

Komentář: Benzinové motory v Evropě ještě neřekly poslední slovo

Komentář: Benzinové motory v Evropě ještě neřekly poslední slovo

Experti předpovídají, že se v příštích letech zase zvýší na evropských silnicích podíl benzinových aut a hybridů a to na úkor turbodieselů. Způsobí to zejména nové emisní limity.

Kde jsou ty časy, kdy (v roce 1990) činil podíl nově prodaných aut s turbodieselovými motory v Evropě pouhých 20 %. Vloni to bylo 60 % a jejich podíl stále roste. Šedesát procent nových osobních a lehkých užitkových aut s výfukovými plyny, které Světová zdravotnická organizace oficiálně zařadila mezi karcinogeny, to nezní jako něco, co by nás mělo naplňovat nadšením jen proto, že jezdíme o půl litru až litr na 100 km úsporněji. Ale situace by se mohla zlepšit.

Emisní norma Euro 6, která přijde v platnost v září 2014, totiž nejen stanovuje průměrné emise automobilky na 130 g CO2/km (v roce 2020 by to mohlo být až 95 g/km), ale také výrazně redukuje podíl oxidů dusíku, které jsou hlavním původcem smogu, ve spalinách ze současných 180 mg/km na 80 mg/km. Tomu se sice výrobci dokáží přizpůsobit, promítne se to ale do výrobní ceny motoru a naftový vůz tak bude méně atraktivní. Odhady odborníků jsou ale i přesto střízlivé - podíl dieselů by měl v období 2015-2020 klesnout jen o 4-5 %, což nám křišťálově čistý vzduch opravdu nezajistí.

V té samé době budou na vzestupu na výrobu levnější a emisemi od dieselů nepříliš vzdálené downsizované benzinové motory s turbodmychadly a přímým vstřikováním, očekává se ale také zvýšení zájmu o hybridní vozy a plug-in hybridy, i když ne takové, jaké bylo předvídáno před pár lety. A to není dobrá zpráva zejména pro automobilky, které obohacením nabídky o tento typ vozidel mohou svůj celkový průměr emisí výrazně snížit. Ještě horší vyhlídky ale mají čisté elektromobily a vozy vybavené palivovými články. V obou případech bude zájmu o ně a tím pádem i jejich rozmachu bránit chybějící infrastruktura dobíjecích míst, respektive vodíkových čerpacích stanic. Ty budou přibývat, ale ne takovým tempem, jak by si výrobci, kteří mají nebo budou mít takové vozy již brzy ve svém portfoliu, přály.

Pokud jde o vodík, o vybudování infrastruktury (až 50 stanic do roku 2015) v sousedním Německu se zasadí zejména Mercedes-Benz, jenž vůz s palivovými články chystá na rok 2014, ve Skandinávii se o totéž snaží společným postupem Honda, Toyota, Nissan a Hyundai a další státy se nejspíš nechají inspirovat také. O popularitu automobilů s palivovými články by se mělo postarat také jejich zlevnění, do roku 2020 se očekává pokles výrobních nákladů až o 90 % oproti současnému stavu a v roce 2025 by se měla cena vyrovnat vozu se spalovacím motorem!

Nejpomalejší nárůst podílu na trhu se ale prorokuje elektromobilům. Nejen že jsou stále velmi drahé a v horizontu několika dalších let to nevypadá na zlepšení situace, ale stále přetrvávají jejich problémy s vysokou hmotností a omezeným jízdním dosahem. O něco více by ale mohly zaujmout verze s "extended range" technikou, tedy vozy, vybavené spalovacím motorem coby generátorem elektřiny.

Tolik tedy analýza vývoje na trhu v dalších 7-12 letech, kterou sestavil deník Automotive News. K ní je vhodné také dodat, že EU uvažuje o energetickém zdanění nafty, která by mohla zdražit toto palivo až o čtvrtinu, což by se projevilo na poklesu zájmu o vozy s turbodiesely ještě mnohem více, než mírné navýšení pořizovací ceny naftových aut. Pak by asi skladba automobilového trhu vypadala výrazně jinak, než odhadovaných 55:45 % ve prospěch dieselů...

A jaký je váš názor? Také vás nebaví jezdit neustále se zapnutou vnitřní cirkulací a uvítali byste úbytek dieselů na silnicích?

Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora

Rok od spuštění vládního pilotního projektu na získání…

V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut

V prvním pololetí 2017 v Česku přibylo 136 tisíc vozidel…

Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje

Investici v průmyslové zóně v Mošnově na Novojičínsku…

Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum

Změnit práci chce nyní nejvíc lidí v Česku za posledních…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Komentář: Benzinové motory v Evropě ještě…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Včera

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek za dva biliony. A čtyři děti

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek…

Zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos se stal nejbohatším člověkem světa. Na tomto postu vystřídal…

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se s původním Outlookem nebo spořiči obrazovky

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se…

Microsoft zveřejnil seznam funkcí, které z Windows 10 zmizí či přestanou být vyvíjeny s příchodem podzimní…

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…