BMW 328i - Krása a síla na čtyřech kolech

BMW 328i - Krása a síla na čtyřech kolech

 
 
30.4. 1998

Již na první pohled mě nové BMW řady 3 okouzlilo svým naprosto vyváženým, nadčasovým a zároveň sebejistým designem. A to mě teprve za pár minut čekala jízda s touto novinkou, která byla vybavena nejsilnějším šestiválcovým motorem 2,8 se "slušným" výkonem 142 kW.

Již na první pohled mě nové BMW řady 3 okouzlilo svým naprosto vyváženým, nadčasovým a zároveň sebejistým designem. A to mě teprve za pár minut čekala jízda s touto novinkou, která byla vybavena nejsilnějším šestiválcovým motorem 2,8 se "slušným" výkonem 142 kW.

Po usednutí do vozu nepřekvapí kvalitní sedadla s výrazným bočním vedením, která umožňují nezvyklou funkci "prodloužení" sedáku (viz foto). Tříramenný volant s integrovaným airbagem a tlačítky tempomatu a rádia lze výškově i podélně seřizovat, takže nalézt vhodnou polohu není problém. Dráhy řazení pětistupňové převodovky jsou bezproblémové, i když jsem čekal lehčí chod. Zpřevodování vzhledem k síle a průběhu točivého momentu je optimální. Pětka točí ve stokilometrové rychlosti pouze 2400 otáček, což jistě přispívá k nižší spotřebě na dálnici. Přístrojová deska se podobá svému "vzoru" z úspěšné řady pět (viz foto), přičemž nepřekvapí optimální rozmístění většiny ovládacích prvků. Díky zvětšenému rozvoru o 25mm se mírně zvětšil dříve dosti kritizovaný prostor na zadních sedadlech na únosnou míru. Přesto je to asi jedno z mála míst nové trojky, které se dá kritizovat. Místo v zadu se dá přirovnat k naší tolik kritizované Octavii.

Bezpečnost u nové trojky jde výrazně za rámec běžné produkce, když již v základní výbavě obsahuje 6 (slovy šest!!) airbagů. 1x volant, 1xspolujezdec, 2x boční (ve dveřích) a 2x hlavové (v A sloupku). Navíc je možno přiobjednat i dva boční airbagy pro cestující vzadu!.

Řadový šestiválec s objemem 2.8 litru je prošpikován nejmodernější technikou. Ať už je to např. elektromechanicky ovládaná škrtící klapka nebo variabilní časování všech ventilů u BMW nazývané VANOS. Výkon 142 kW i točivý moment 280 Nm postačuje i pro podstatně těžší pětku a sedmičku, takže s trojkou si hravě poradí.

Samozřejmě výkon tohoto motoru není rozhodně vše. Mezi jeho hlavní přednosti patří především enormní kultivovanost chodu, výborný tah i v nižších otáčkách díky variabilnímu časování ventilů, relativně nízká spotřeba a krásný "zdravý" zvuk. Ten je bohužel v interiéru tak málo slyšet, že si jeho zvuk mohou "vychutnat" spíše kolemjdoucí.

Jak jsem se již zmínil, motor je výborně odhlučněn, do čtyřech tisíc otáček je prakticky neslyšitelný a přitom tyto otáčky postačují na 90% běžné jízdy. Nad čtyři tisíce otáček šestiválec začíná dostávat nádherný "kovový" zvuk a pařičně roste také výkon. O mimořádné kvalitě tohoto motoru svědčí i to, že spotřeba se podle testů zahraničních časopisů při běžné jízdě pohybuje kolem 9-10 l/100 km, což prakticky potvrdil i náš test (cca 11 l/100 km při zvýšených nárocích). Zrychlení z klidu na 100 km/h by měla 328mička zvládnout z 8 sekund, to jsme vzhledem k minimu najetých kilometrů bohužel nemohli zkoušet.

Zato se daly vyzkoušet brzdy. Ty vynikají okamžitým maximálním účinkem, který neslábne ani po několika opakováních. Brzdná dráha ze stokilometrové rychlosti se studenými brzdami byla na špičkové hodnotě 36,5 metru (Porsche 911 - 36 m), se zahřátými se prakticky nic nezměnilo 38 m.

Jízdní vlastnosti byly doménou trojky již v předchozích typech a tak u novinky byly v podstatě jen "optimalizovány". Odpružení je samozřejmě trochu tvrdší, ale posádka rozhodně není zbytečně otloukána. V zatáčkách je boční náklon minimální a díky rozložení hmotnosti na nápravy v poměru 50% na 50% je velmi těžké dostat BMW do úzkých. Pokud se o to přeci jen pokusíte, zjistíte, jak co to znamená neutrální chování. Prostě vůz neuhýbá ani předkem, ani zadkem, ale pomalu se sune bokem po tečně. Otázkou je, zdali je kam :-) Pokud si chcete opravdu zařádit, přichází na pomoc tlačítko, kterým je možné vypnout protiprokluzový systém ASC+T.

To poslední, co bych chtěl dělat, je neoprávněně opěvovat nějaký vůz. Konstruktéři nové trojky mi však dali velmi málo možností, takže nalezených chyb je opravdu minimum. Co je jisté, že cenově není BMW 328i žádným "chudáčkem", zvláště, pokud uvážíte, že testovaný vůz překročil hranici 1,5 milionu korun.

Kompletní ceník nového BMW 3 najdete v rubrice .

Rozsáhlé představení nového BMW 3 včetně bohaté fotogalerie najdete také v rubrice Představujeme.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 500 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 500 000 Kč

Firmy, které mají velké srdce - přihlaste se do TOP Odpovědná firma 2018 Firmy, které mají velké srdce - přihlaste se do TOP Odpovědná firma 2018

Férovost firem a jejich přístup k okolnímu světu…

Kubánci se po více než čtyřiceti letech dočkají nové ústavy, její návrh schválil parlament Kubánci se po více než čtyřiceti letech dočkají nové ústavy, její návrh schválil parlament

Kubánský parlament dnes schválil návrh nové ústavy, která…

RegioJet vyhrál soutěž na regionální dopravu v Ústeckém kraji RegioJet vyhrál soutěž na regionální dopravu v Ústeckém kraji

Soukromý dopravce RegioJet vyhrál poptávkové řízení na…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2793
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 142 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.5 / 7 / 9.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 440 / -
Objem nádrže (l):63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1395 / 500
Rozměr pneu:225
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4471
b) šířka (mm): 1739
c) výška (mm): 1415
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 5
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 9,00
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence

Zbrusu nový kupé-crossover Škody se ještě ani nezačal…

Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel

Auto se dá použít jako zbraň a to jak v negativní, tak i…

 



Praskající podlaha BMW řady 3 E46: Fáma, nebo realita? Praskající podlaha BMW řady 3 E46: Fáma, nebo realita?

BMW řady 3 E46 vyrobených do roku 2000 se týkal problém s…

Ojeté BMW E46 Compact (2000-2004): Život ve stínu Ojeté BMW E46 Compact (2000-2004): Život ve stínu

Než přišlo BMW řady 1, zastupoval mnichovskou značku v…

 



 
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se její motor vešel do třílitrového limitu?

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se vejít do třílitrového limitu?

Včera

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione z roku 1987 dnes představuje cenový vrchol v tradiční řadě 75. Tento homologační speciál dal 500 šťastným majitelům okusit nefalšované sportovní svezení. Nejrychlejší Alfou 75 tento vzácný typ přesto není.




Blesk.cz

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a žhavé celebrity

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a…

Pokud toužíte po absolutním ráji a nekonečné pohodě, zamiřte na jeden z Havajských ostrovů uprostřed Tichého…

Austrálie zachraňuje unikátní útes. Na pomoc povolala vědce

Austrálie zachraňuje unikátní útes. Na pomoc povolala vědce

Australská vláda začala posuzovat předložené vědecké návrhy na záchranu Velkého bariérového útesu, který je od…

 

iSport.cz

Dostali jsme na p*del, ale nepoložíme se, slibuje olomoucký kouč Jílek

Dostali jsme na p*del, ale nepoložíme se, slibuje…

Těšil se na konfrontaci, která odhalí opravdovou sílu jeho mančaftu i vzhledem ke třetímu předkolu Evropské…

SESTŘIH: Olomouc - Slavia 0:3. Pražané vedou ligu, trefil se i Coufal

SESTŘIH: Olomouc - Slavia 0:3. Pražané vedou ligu,…

Fotbalisté Slavie vstoupili do nového ročníku první ligy výhrou 3:0 na hřišti Olomouce. Souboj druhého se…

 

Reflex.cz

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i nenáviděný

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i…

Koprovku buď milujete, nebo nesnášíte. Být vůči ní lhostejný prakticky nejde. Asi měsíc v roce koprovku bezmezně…

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu pomáhala bourat stan Reflexu

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu…

Poslední tajný koncert Reflexu se na Colours odehrál v režii kapely TH!S. Gang kolem herce a režiséra Vojty…