Volkswagen chystá autonomní mobilitu na platformě z Izraele. Taxikáři mohou mít problém
Plně autonomní verze ID. Buzzu míří do německých měst. Projekt Moia s izraelskou technikou od Mobileye startuje ostrý provoz.
Volkswagen chystá autonomní mobilitu na platformě z Izraele. Taxikáři mohou mít problém Autonomní řízení je věčným bojem techniky, legislativy a dopravní infrastruktury. Proto se názory automobilek liší – někteří vývoj plně automatického řízení zastavili, jiní s vidinou průlomu pokračují. Například v Las Vegas a San Francisku funguje síť robotických taxi už delší dobu. Nyní se tento fenomén pod taktovkou Volkswagenu rozšíří do prvních německých měst.
Vzorovou metropolí se stane Hamburk, kde se také konala konference UITP, na níž Moia, dceřiná společnost Volkswagenu, prezentovala svůj ekosystém plně autonomní mobility. Ta vychází z elektromobilu ID. Buzz, jehož platforma byla od počátku navržena s ohledem na integraci autonomního řízení 4. úrovně. Ta je natolik samostatná, že nevyžaduje bezpečnostní zálohu v podobě lidského dozoru a poradí si i s nouzovými situacemi. Protože se tyto autonomní vozy budou moci pohybovat jen v předem vymezených sektorech, jsou ideálním řešením městské dopravy skupinek i jednotlivců.
V Hamburku se bude jednat o oblast od Městského parku k Labi a od Schlumpu k Wandsbeku. Jízdu je možné si zajistit předem prostřednictvím rezervačního systému. Městská autonomní doprava byla testována v Hamburku, Mnichově i Oslu a nyní je vše připraveno na sériovou výrobu s ostrým provozem v rámci projektu ALIKE. Souběžně tento projekt poběží v Los Angeles pod taktovkou Uberu. Právě s ním chce Moia vybudovat v následujícím desetiletí tisícové autonomní flotily, které by spojovaly periferie s centry metropolí.
Vozy ID. Buzz AD (Autonomous Driving) jsou vybavené 13 kamerami, devíti laserovými radary a pěti konvenčními radary. Autonomní řízení funguje na platformě vyvinuté izraelskou společností Mobileye. Moia má pro soukromé i veřejné provozovatele připravený hotový projekt pro jejich zapojení, včetně aut a softwaru využívajícího umělou inteligenci.
Předběžné studie ukázaly, že by tato forma dopravy mohla ročně ušetřit 5 milionů tun CO₂. Muselo by ale jezdit 300.000 autonomních vozidel, které denně zdolají 12 milionů jízd. Pokud se reálně počet robotaxi přiblíží tomuto číslu, je pravděpodobné, že klasické taxiskužby začnou ztrácet na významu.

Zdroj: Electrive, Moia, Volkswagen