reklama


Bosch: piezovstřikovače pro všechny třídy

Bosch: piezovstřikovače pro všechny třídy

 

3.generace systému common rail firmy Bosch je již v devíti motorech čtyř výrobců automobilů.

Na trh se dostává stále více dieselových motorů s přímým vstřikováním common-rail 3. generace od firmy Bosch. "Předpokládáme, že v roce 2005 bude naším piezoelektricky řízeným vstřikovacím systémem sériově vybaveno devět nových motorů ve čtyř automobilkách", prohlásil Dr. Ulrich Dohle, vedoucí podnikové oblasti automobilová technika Dieselové systémy. "Tím pokryje naše 3. generace common rail téměř všechny třídy vozů a výkonů, od čtyřválců v nižší střední třídě až po osmiválce v nejvyšších třídách vozů", doplnil Dohle.

Po Audi a Volkswagen budou novým common rail vybaveny také například dieselové motory vozů Mercedes-Benz a do budoucna také Renault.

Sériová výroba nových vstřikovacích systémů byla ve firmě Bosch zahájena v roce 2003, nejprve pro třílitrový šestiválcový motor Audi.

Rychlý vývoj techniky vznětových motorů přivádí inženýry do slepých uliček, ze kterých vede jen nelehká cesta vývoje nového zařízení, často založených na nových aplikacích známých fyzikálních principů. To je i případ nových vstřikovacích ventilů. Nově byl využit piezoelektrický jev (známý například z kuchyňských zapalovačů). Stručně jej lze popsat jako reakci krystalové mřížky s kladně a záporně nabitými ionty, která se pod tlakem deformuje a posunutí iontů z jejich výchozích poloh vyvolává proudový impuls. V krystalu vzniká elektrické napětí. Funguje to i naopak. Když se přivede elektrické napětí, krystal se velmi rychle deformuje.

V praxi je rychlý pohyb vítán právě u vstřikovacích trysek, křemíkový krystal je nahrazen keramickým materiálem s podobnými vlastnostmi. Pro vyšší odolnost v nehostinných podmínkách spalovacího motoru je materiál zušlechtěn oxidem olovnatým nebo oxidem zirkoničitým. Konkurenční Siemens VDO používá piezoelektrický prvek délky cca 30 mm, složený z cca 400 vrstev. Napětí 150 V změní délku asi o 0,04 mm, což je přes pístky a pružiny převedeno na pohyb jehly vstřikovače v rozsahu cca 0,08 mm. Přesně definovaný zdvih umožňuje vstřikovat velmi malé dávky paliva (1 mm3), ve velmi krátkých časových intervalech.

Bosch, který dodává vstřikování common-rail třetí generace mj. pro nové motory Audi, používá odlišnou konstrukci piezo-vstřikovačů, která však podle výrobce lépe využívá potenciál nové technologie. Piezoprvek má asi 300 vrstev a podobně jako nová konkurence dovede trysku otevřít za méně než 0,1 milisekundy, tedy dvakrát rychleji než u klasických magnetických vstřikovacích trysek.To umožňuje několik vstřiků paliva během jednoho cyklu ve válci, což může být využito pro vyšší výkon nebo nízkou spotřebu, podle aktuálního režimu.

Technikům v automobilkách se přechodem na nový systém otevírá širší prostor pro vývoj motorů. "Pro řidiče se výměna generací projeví dalším snížením škodlivých emisí a – v závislosti na aplikaci – nižší spotřebou paliva, vyšším výkonem a v neposlední řadě klidnějším chodem dieselového motoru", vysvětluje Dohle.

Oproti dosavadním systémům common-rail v sobě nová vstřikovací technika v závislosti na konstrukci skrývá potenciál dalšího snižování spotřeby o další asi tři procenta, možnost zredukovat obsah škodlivin až o 20 procent, zvýšit dosažitelný výkon motoru až o pět procent, a také citelně snížit hlučnost motoru až o tři dB(A).

Pro další systém common-rail pro osobní vozy prověřuje nyní Bosch koncepci s ještě vyšším vstřikovacím tlakem nad 2000 bar a také injektory s variabilní vstřikovací geometrií.

To ovšem neznamená, že by Bosch opouštěl svou doménu systém čerpadlo-tryska. Podle plánů z předminulého roku se podíl 15 % Pumpe-Düse na celkové produkci vstřikovacích systémů Bosch prakticky nezmění ani v roce 2006. Common-rail se má podle těchto plánů v následujícím roce rozšířit až na 65 % celkové produkce, převážně na úkor řadových a rotačních vstřikovacích čerpadel.

Common-rail: Made in Jihlava
Významným výrobcem komponentů vstřikovacích systémů je také jihlavská pobočka německého koncernu Bosch Diesel s.r.o. Od roku 1999 se zde začaly postupně vyrábět komponenty pro systém common rail, které tvoří v současné době hlavní výrobní program. Jde o rozšířená vstřikovací čerpadla pro vznětové motory typu CP1 (max. vstřikovací tlak 1350 bar) a CP3 (max. vstřikovací tlak 1600 bar), tlakové zásobníky a od roku 2003 i regulační tlakové ventily. Pro výrobu čerpadla CP3 byl postaven v Jihlavě nový závod, počet zaměstnanců se zvýšil z 1 084 na téměř 4 500 a Bosch Diesel s.r.o. se tak zařadil k největším závodům Robert Bosch GmbH.

Spolupracujeme s TipCars.com
Únor je suchej i bez kampaně, může za to i půst Únor je suchej i bez kampaně, může za to i půst

Vydržet celý měsíc bez kapky alkoholu. K tomu motivoval…

Konec dotací na čistě uhelné domácí kotle, ministerstvo je vyřadilo z kotlíkových dotací Konec dotací na čistě uhelné domácí kotle, ministerstvo je vyřadilo z kotlíkových dotací

V kotlíkových dotacích nebudou letos už podporované kotle…

Sobotka má plán B, když Prouzu na ministra průmyslu neprosadí Sobotka má plán B, když Prouzu na ministra průmyslu neprosadí

Zítra odpoledne přijde premiér Bohuslav Sobotka za…

Vědci zjistili, že práce z domova není až taková výhra Vědci zjistili, že práce z domova není až taková výhra

Jedna z oblíbených výhod, které může zaměstnavatel svým…

 
Zdroj: Bosch
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně

Modernizované provedení obou verzí rapidu si zákazníci…

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý…

 






 
Nová Kia Rio přijíždí na český trh. Cena je vyšší, výbava však také

Nová Kia Rio přijíždí na český trh. Cena je vyšší, výbava však také

Včera

Nová generace modelu Rio dnešním dnem vstupuje na český trh. Základní cena je vyšší než doposud, dostanete však adekvátní výbavu.




Blesk.cz

Prahu a Brno má propojit rychlovlak. Trať bude stát až 160 miliard, vyčíslil Ťok

Prahu a Brno má propojit rychlovlak. Trať bude stát…

Výstavba vysokorychlostní železniční tratě z Prahy do Brna vyjde podle navrhovaných variant na 120 až 160…

Dobrá zpráva ze zdravotnictví: Tři čtvrtiny mediků chtějí pracovat doma!

Dobrá zpráva ze zdravotnictví: Tři čtvrtiny mediků…

Doba se změnila. Ještě v nedávné době mnoho studentů lékařských fakult plánovalo po studiích odejít pracovat do…

 

iSport.cz

Real se Barceloně v tabulce nevzdálil. Ve Valencii prohrál 1:2

Real se Barceloně v tabulce nevzdálil. Ve Valencii…

Fotbalisté Realu Madrid nevyužili své šance odskočit Barceloně v tabulce. Na hřišti Valencie prohráli 1:2 a…

Požár: Dočkal dostal svolení jednat v Číně, Rosický má opět problémy

Požár: Dočkal dostal svolení jednat v Číně, Rosický…

Čtyřgólové manko a také absence dvou hráčů ze základní sestavy. Fotbalová Sparta se bude čtvrtek v odvetě play…

 

Reflex.cz

Unikátní dokumenty napsané lidskou močí odhalují nacistické pokusy na ženách v Ravensbrücku

Unikátní dokumenty napsané lidskou močí odhalují…

Dvacet sedm tajných dopisů napsaných místo inkoustu lidskou močí dostane malé historické muzeum ve…

Nejmladší matka na světě: Pohnutý životní příběh dívky, která porodila v 5 letech

Nejmladší matka na světě: Pohnutý životní příběh…

Když pětiletou Linu Medinu přivedli rodiče poprvé do nemocnice, lékaři se domnívali, že za její neobvykle veliké…

 
 
reklama