reklama


Bosch: piezovstřikovače pro všechny třídy

Bosch: piezovstřikovače pro všechny třídy

 

3.generace systému common rail firmy Bosch je již v devíti motorech čtyř výrobců automobilů.

Na trh se dostává stále více dieselových motorů s přímým vstřikováním common-rail 3. generace od firmy Bosch. "Předpokládáme, že v roce 2005 bude naším piezoelektricky řízeným vstřikovacím systémem sériově vybaveno devět nových motorů ve čtyř automobilkách", prohlásil Dr. Ulrich Dohle, vedoucí podnikové oblasti automobilová technika Dieselové systémy. "Tím pokryje naše 3. generace common rail téměř všechny třídy vozů a výkonů, od čtyřválců v nižší střední třídě až po osmiválce v nejvyšších třídách vozů", doplnil Dohle.

Po Audi a Volkswagen budou novým common rail vybaveny také například dieselové motory vozů Mercedes-Benz a do budoucna také Renault.

Sériová výroba nových vstřikovacích systémů byla ve firmě Bosch zahájena v roce 2003, nejprve pro třílitrový šestiválcový motor Audi.

Rychlý vývoj techniky vznětových motorů přivádí inženýry do slepých uliček, ze kterých vede jen nelehká cesta vývoje nového zařízení, často založených na nových aplikacích známých fyzikálních principů. To je i případ nových vstřikovacích ventilů. Nově byl využit piezoelektrický jev (známý například z kuchyňských zapalovačů). Stručně jej lze popsat jako reakci krystalové mřížky s kladně a záporně nabitými ionty, která se pod tlakem deformuje a posunutí iontů z jejich výchozích poloh vyvolává proudový impuls. V krystalu vzniká elektrické napětí. Funguje to i naopak. Když se přivede elektrické napětí, krystal se velmi rychle deformuje.

V praxi je rychlý pohyb vítán právě u vstřikovacích trysek, křemíkový krystal je nahrazen keramickým materiálem s podobnými vlastnostmi. Pro vyšší odolnost v nehostinných podmínkách spalovacího motoru je materiál zušlechtěn oxidem olovnatým nebo oxidem zirkoničitým. Konkurenční Siemens VDO používá piezoelektrický prvek délky cca 30 mm, složený z cca 400 vrstev. Napětí 150 V změní délku asi o 0,04 mm, což je přes pístky a pružiny převedeno na pohyb jehly vstřikovače v rozsahu cca 0,08 mm. Přesně definovaný zdvih umožňuje vstřikovat velmi malé dávky paliva (1 mm3), ve velmi krátkých časových intervalech.

Bosch, který dodává vstřikování common-rail třetí generace mj. pro nové motory Audi, používá odlišnou konstrukci piezo-vstřikovačů, která však podle výrobce lépe využívá potenciál nové technologie. Piezoprvek má asi 300 vrstev a podobně jako nová konkurence dovede trysku otevřít za méně než 0,1 milisekundy, tedy dvakrát rychleji než u klasických magnetických vstřikovacích trysek.To umožňuje několik vstřiků paliva během jednoho cyklu ve válci, což může být využito pro vyšší výkon nebo nízkou spotřebu, podle aktuálního režimu.

Technikům v automobilkách se přechodem na nový systém otevírá širší prostor pro vývoj motorů. "Pro řidiče se výměna generací projeví dalším snížením škodlivých emisí a – v závislosti na aplikaci – nižší spotřebou paliva, vyšším výkonem a v neposlední řadě klidnějším chodem dieselového motoru", vysvětluje Dohle.

Oproti dosavadním systémům common-rail v sobě nová vstřikovací technika v závislosti na konstrukci skrývá potenciál dalšího snižování spotřeby o další asi tři procenta, možnost zredukovat obsah škodlivin až o 20 procent, zvýšit dosažitelný výkon motoru až o pět procent, a také citelně snížit hlučnost motoru až o tři dB(A).

Pro další systém common-rail pro osobní vozy prověřuje nyní Bosch koncepci s ještě vyšším vstřikovacím tlakem nad 2000 bar a také injektory s variabilní vstřikovací geometrií.

To ovšem neznamená, že by Bosch opouštěl svou doménu systém čerpadlo-tryska. Podle plánů z předminulého roku se podíl 15 % Pumpe-Düse na celkové produkci vstřikovacích systémů Bosch prakticky nezmění ani v roce 2006. Common-rail se má podle těchto plánů v následujícím roce rozšířit až na 65 % celkové produkce, převážně na úkor řadových a rotačních vstřikovacích čerpadel.

Common-rail: Made in Jihlava
Významným výrobcem komponentů vstřikovacích systémů je také jihlavská pobočka německého koncernu Bosch Diesel s.r.o. Od roku 1999 se zde začaly postupně vyrábět komponenty pro systém common rail, které tvoří v současné době hlavní výrobní program. Jde o rozšířená vstřikovací čerpadla pro vznětové motory typu CP1 (max. vstřikovací tlak 1350 bar) a CP3 (max. vstřikovací tlak 1600 bar), tlakové zásobníky a od roku 2003 i regulační tlakové ventily. Pro výrobu čerpadla CP3 byl postaven v Jihlavě nový závod, počet zaměstnanců se zvýšil z 1 084 na téměř 4 500 a Bosch Diesel s.r.o. se tak zařadil k největším závodům Robert Bosch GmbH.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Renzi by měl skončit. Italové dle odhadů jasně odmítli jeho reformu Renzi by měl skončit. Italové dle odhadů jasně odmítli jeho reformu

Podle prvních odhadů Italové v referendu jasně odmítli…

Íránec jde opět vazby, na krku má podvody za miliardy Íránec jde opět vazby, na krku má podvody za miliardy

Městský soud v Brně poslal dnes obžalovaného podnikatele…

Boj mezi železničními projektanty komplikuje zakázky Boj mezi železničními projektanty komplikuje zakázky

V zákulisí české železnice se v posledních týdnech a…

Radim Hladík byl jedním z mála českých výjimečných kytaristů Radim Hladík byl jedním z mála českých výjimečných kytaristů

V České republice se nenarodilo příliš mnoho…

 
Zdroj: Bosch
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety

Už před padesáti lety měla Škoda svoje SUV. Jezdilo ovšem…

Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav

Nejnovější Mazda 3 se dočkala drobných kosmetických…

 






 
Tříválec 1.2 HTP: Opravdu jde o takový průšvih, jak se traduje?

Tříválec 1.2 HTP: Opravdu jde o takový průšvih, jak se traduje?

Včera

Motor HTP o objemu 1,2 litru léta platil za jeden z nejkontroverznější pohonů aut. Zpočátku mnohdy zbytečně tendenční kritika koncepce a výkonů dostala později mnohem reálnější základ. To když se začaly objevovat mnohdy fatální závady...




Blesk.cz

Češi brali sjezdovky útokem: Tisíce lidí zaplavily Krkonoše i Orlické hory

Češi brali sjezdovky útokem: Tisíce lidí zaplavily…

Mrazivé a slunečné počasí přilákalo do lyžařských areálů v Krkonoších o víkendu kolem 7000 lidí. Lanovky a vleky…

Že by si Apple opět dodal odvahu? Nový iPad prý přijde o tlačítko Home

Že by si Apple opět dodal odvahu? Nový iPad prý…

U nového iPhonu 7 se Apple odhodlal k odebrání tradičního audiokonektoru a podobně odvážný krok by měl přijít i…

 

iSport.cz

Fantazie, Schick se zase trefil. Hvězdnému Hartovi zahrál na housle

Fantazie, Schick se zase trefil. Hvězdnému Hartovi…

Dvacetiletý útočník podruhé od letního příchodu ze Sparty dostal šanci v základní sestavě a stejně jako v…

CHAT: Ptejte se florbalového brankáře českého týmu Tomáše Kafky

CHAT: Ptejte se florbalového brankáře českého týmu…

Výborný vstup! Dvakrát vyhráli, soupeřům nasázeli 17 gólů. Čeští florbalisté zvládli úvod šampionátu na…

 

Reflex.cz

Česko: Ale anonymně udávat je přece normální!

Česko: Ale anonymně udávat je přece normální!

Napsal jsem dva články proti podpoře udávání spojené s Babišovou EET, a z temnoty Internetu se vynořily ty…

Budou žít Češi na Měsíci? Evropská kosmická agentura tam chce postavit vesnici

Budou žít Češi na Měsíci? Evropská kosmická agentura…

Když loni v červenci nastoupil Němec Johann-Dietrich Wörner na místo generálního ředitele Evropské kosmické…

 
 
reklama