Bosch: piezovstřikovače pro všechny třídy

Bosch: piezovstřikovače pro všechny třídy

 

3.generace systému common rail firmy Bosch je již v devíti motorech čtyř výrobců automobilů.

Na trh se dostává stále více dieselových motorů s přímým vstřikováním common-rail 3. generace od firmy Bosch. "Předpokládáme, že v roce 2005 bude naším piezoelektricky řízeným vstřikovacím systémem sériově vybaveno devět nových motorů ve čtyř automobilkách", prohlásil Dr. Ulrich Dohle, vedoucí podnikové oblasti automobilová technika Dieselové systémy. "Tím pokryje naše 3. generace common rail téměř všechny třídy vozů a výkonů, od čtyřválců v nižší střední třídě až po osmiválce v nejvyšších třídách vozů", doplnil Dohle.

Po Audi a Volkswagen budou novým common rail vybaveny také například dieselové motory vozů Mercedes-Benz a do budoucna také Renault.

Sériová výroba nových vstřikovacích systémů byla ve firmě Bosch zahájena v roce 2003, nejprve pro třílitrový šestiválcový motor Audi.

Rychlý vývoj techniky vznětových motorů přivádí inženýry do slepých uliček, ze kterých vede jen nelehká cesta vývoje nového zařízení, často založených na nových aplikacích známých fyzikálních principů. To je i případ nových vstřikovacích ventilů. Nově byl využit piezoelektrický jev (známý například z kuchyňských zapalovačů). Stručně jej lze popsat jako reakci krystalové mřížky s kladně a záporně nabitými ionty, která se pod tlakem deformuje a posunutí iontů z jejich výchozích poloh vyvolává proudový impuls. V krystalu vzniká elektrické napětí. Funguje to i naopak. Když se přivede elektrické napětí, krystal se velmi rychle deformuje.

V praxi je rychlý pohyb vítán právě u vstřikovacích trysek, křemíkový krystal je nahrazen keramickým materiálem s podobnými vlastnostmi. Pro vyšší odolnost v nehostinných podmínkách spalovacího motoru je materiál zušlechtěn oxidem olovnatým nebo oxidem zirkoničitým. Konkurenční Siemens VDO používá piezoelektrický prvek délky cca 30 mm, složený z cca 400 vrstev. Napětí 150 V změní délku asi o 0,04 mm, což je přes pístky a pružiny převedeno na pohyb jehly vstřikovače v rozsahu cca 0,08 mm. Přesně definovaný zdvih umožňuje vstřikovat velmi malé dávky paliva (1 mm3), ve velmi krátkých časových intervalech.

Bosch, který dodává vstřikování common-rail třetí generace mj. pro nové motory Audi, používá odlišnou konstrukci piezo-vstřikovačů, která však podle výrobce lépe využívá potenciál nové technologie. Piezoprvek má asi 300 vrstev a podobně jako nová konkurence dovede trysku otevřít za méně než 0,1 milisekundy, tedy dvakrát rychleji než u klasických magnetických vstřikovacích trysek.To umožňuje několik vstřiků paliva během jednoho cyklu ve válci, což může být využito pro vyšší výkon nebo nízkou spotřebu, podle aktuálního režimu.

Technikům v automobilkách se přechodem na nový systém otevírá širší prostor pro vývoj motorů. "Pro řidiče se výměna generací projeví dalším snížením škodlivých emisí a – v závislosti na aplikaci – nižší spotřebou paliva, vyšším výkonem a v neposlední řadě klidnějším chodem dieselového motoru", vysvětluje Dohle.

Oproti dosavadním systémům common-rail v sobě nová vstřikovací technika v závislosti na konstrukci skrývá potenciál dalšího snižování spotřeby o další asi tři procenta, možnost zredukovat obsah škodlivin až o 20 procent, zvýšit dosažitelný výkon motoru až o pět procent, a také citelně snížit hlučnost motoru až o tři dB(A).

Pro další systém common-rail pro osobní vozy prověřuje nyní Bosch koncepci s ještě vyšším vstřikovacím tlakem nad 2000 bar a také injektory s variabilní vstřikovací geometrií.

To ovšem neznamená, že by Bosch opouštěl svou doménu systém čerpadlo-tryska. Podle plánů z předminulého roku se podíl 15 % Pumpe-Düse na celkové produkci vstřikovacích systémů Bosch prakticky nezmění ani v roce 2006. Common-rail se má podle těchto plánů v následujícím roce rozšířit až na 65 % celkové produkce, převážně na úkor řadových a rotačních vstřikovacích čerpadel.

Common-rail: Made in Jihlava
Významným výrobcem komponentů vstřikovacích systémů je také jihlavská pobočka německého koncernu Bosch Diesel s.r.o. Od roku 1999 se zde začaly postupně vyrábět komponenty pro systém common rail, které tvoří v současné době hlavní výrobní program. Jde o rozšířená vstřikovací čerpadla pro vznětové motory typu CP1 (max. vstřikovací tlak 1350 bar) a CP3 (max. vstřikovací tlak 1600 bar), tlakové zásobníky a od roku 2003 i regulační tlakové ventily. Pro výrobu čerpadla CP3 byl postaven v Jihlavě nový závod, počet zaměstnanců se zvýšil z 1 084 na téměř 4 500 a Bosch Diesel s.r.o. se tak zařadil k největším závodům Robert Bosch GmbH.

Spolupracujeme s TipCars.com
Soukromí lékaři zavírají své ordinace, přibývá těch ambulantních Soukromí lékaři zavírají své ordinace, přibývá těch ambulantních

Statistiky potvrzují dlouholetá varování představitelů…

Zemřel doživotně odsouzený sériový vrah Charles Manson Zemřel doživotně odsouzený sériový vrah Charles Manson

Vícenásobný vrah Charles Manson odpykávající si doživotní…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

 





 
Tatra a její výjimečná řada Tactic. Čím jde ve stopách legendární Pragy V3S?

Tatra a její výjimečná řada Tactic. Čím jde ve stopách legendární Pragy V3S?

Dnes 08:00

Tatra Tactic představuje nákladní vozidlo střední třídy, které svou koncepcí výrazně vybočuje ze zažitých tradic své značky.




Blesk.cz

Sanitka skončila na boku: Nehoda na Opatovské blokuje dopravu

Sanitka skončila na boku: Nehoda na Opatovské…

Sanitka na boku, nabouraný osobák. Řidiči, kteří projíždějí Opatovskou, musí počítat se zdržením. Stala se tam…

Rus pašoval z Finska potraviny: Nedostatkové máslo a sýr ukryl v zákoutích auta

Rus pašoval z Finska potraviny: Nedostatkové máslo a…

Skoro 150 kilogramů sýra a másla, umně skrytých v různých zákoutích osobního automobilu, našli ruští celníci na…

 

iSport.cz

Tenista Dimitrov je po triumfu na Turnaji mistrů třetí na světě

Tenista Dimitrov je po triumfu na Turnaji mistrů…

Grigor Dimitrov po triumfu na Turnaji mistrů zakončí sezonu jako třetí tenista pořadí ATP. Pro…

Christov trefil Michálka loktem! Bek byl otřesený, Sparta chce trest

Christov trefil Michálka loktem! Bek byl otřesený,…

Nedělní utkání 23. kola hokejové Tipsport extraligy mezi Spartou a Třincem (2:1) přineslo Pražanům první…

 

Reflex.cz

Rozhovory o nové německé vládě ztroskotaly, schyluje se k předčasným volbám

Rozhovory o nové německé vládě ztroskotaly, schyluje…

Rozhovory o nové německé vládě v noci na dnešek ztroskotaly. Více než čtyřtýdenní vyjednávání s konzervativní…

Zemřel vícenásobný vrah Charles Manson

Zemřel vícenásobný vrah Charles Manson

Vícenásobný vrah Charles Manson odpykávající si doživotní trest vězení v neděli večer zemřel. Podle agentury AP…