Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bratislava zřídí veřejné půjčovny kol

redakce AUTO.CZ
Diskuze (6)
Slovenská metropole připravuje spuštění projektu veřejného půjčování kol.

Zájemci si budou moci vypůjčit bicykl na některém z desítek stanovišť a po svezení jej pak vrátit na kterémkoliv z nových cyklostojanů. Podobný systém funguje v řadě metropolí a zavést jej plánuje také Praha.

"Primátor Bratislavy Milan Ftáčnik očekává, že první městská kola budou moci obyvatelé i návštěvníci slovenské metropole využívat v druhé polovině letošního roku," sdělil ředitel kanceláře primátora Ľubomír Andrassy.

Samospráva plánuje v první etapě vybudovat dvacet míst, na kterých si zájemci budou moci kola půjčit. V průběhu tří let by se počet stanovišť měl zdvojnásobit a dohromady nabídnout 230 kol.

Automatické půjčovny budou otevřeny nonstop. Registrace cyklistů do systému proběhne prostřednictvím internetu či mobilního telefonu. Dodavatel technologie vzejde z výběrového řízení a náklady na projekt by neměly překročit 700.000 eur, tedy v přepočtu nějakých 19 milionů korun. Město je hodlá pokrýt z vlastního rozpočtu a ze sponzorských darů.

V Bratislavě, která se na Slovensku řadí k nejvýznamnějším turistickým destinacím, žije přes 400.000 obyvatel. Další tisíce Slováků jezdí do metropole za prací nebo studiem. Město ale nemá rozvinutou síť cyklostezek a cyklisté jsou často nuceni jezdit po silnicích spolu s auty nebo vozidly městské hromadné dopravy.

Zřízení půjčoven kol slovenská metropole připravovala již dříve. Magistrát ale tehdy nenašel partnera, s kterým by projekt realizoval. Důvodem údajně byly přísné podmínky soutěže, do které se nakonec nepřihlásil žádný zájemce.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (6)
Avatar - Peto02
11. 2. 2014 10:53
Re: BA - bicycle (un)friendly
Blbost. Jazdim skoro kazdy den aj teraz v zime do prace z Mileticky na Vajnorsku co je necelych 7km a uplne v pohode, bez ziadnych problemov. Samozrejme sa vyhybam frekventovanych cestam ako Bajkalska ci Roznavska, pricom jazdim starym "Favoritom" len po ceste. Pri pohodovom tempe aby som sa nespotil to davam okolo 20 minut, pricom zo 4-5 semaforov stojim na 2-3.
Bratranec jazdi Raca-Petrzalka a tiez nema problem. Podla mna su uz aj vodici viac ohladuplni, kedze mnoho z nich tiez rekreacne jazdi na bicykli. Ti co maju problem s nepozornostou (ci telefonuju) su nebezpecni tak pre cyklistov ako pre chodcov a inych vodicov.

Samozrejme na infrastrukturu treba okrem casu aj viac penazi. Postupne sa to vsak zlepsuje a mozno raz budu spravene cyklocesty tak ako na zapade. Napr. rozdeleny chodnik na chodecku a cyklo cast. U nas je 1,5m chodec a co ostane tam parkuju auta. Cim vsak bude viac cyklistov na ceste, tym rychlejsie sa budu poslanci jazdiaci autami zaobarat otazkou, ako tych cyklistov upratat vedla.
10. 2. 2014 12:58
BA - bicycle (un)friendly
Kazdy normalny clovek s pudom seba zachovy nebude po Bratislave jazdit na bicykli.
Tych par, akoze cyklopruhov, ktore spravili v meste absolutne nic neriesia. ;-\
9. 2. 2014 22:45
Pokud se neinspirují zahraničím
a nezavedou kola s naprosto odlišnými všemi součástmi od běžně dostupných kol, zaručeně si na těch kolech někdo udělá "živnost" a celý podnik bude fiasko. Btw. víte kdo vynalezl triatlon? Naši diskriminovaní spoluobčané - běží na koupaliště, tam si zaplavou a zpátky jedou na kole :-)
Avatar - Doval
9. 2. 2014 20:03
Re: výběr
Co som cital, tak radenie bude schovane v naboji a ma mat tri prevodove stupne. Cely bicykel ma byt v protivandalskej uprave. Mam vsak obavu, v akom stave budu bicykle po piatovych a sobotnych nociach. Proti nasim vandalom nepomoze ziadna antivandal uprava