Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Alfa Romeo Canguro má 60 let: Bourala při testování, pak zářila na výstavě

Alfa Romeo Canguro (1964)
Alfa Romeo Canguro (1964)
Alfa Romeo Canguro (1964)
Alfa Romeo Canguro (1964)
12 Fotogalerie
Lukáš Volšický
Diskuze (1)

Elegantní koncept Alfa Romeo Canguro letos oslavuje 60. výročí. Byl jedním z prvních aut s lepeným čelním sklem, ale do výroby se nakonec nedostal kvůli náročné výrobě karoserií.

V roce 1964 se v Československu začala prodávat tehdy revoluční Škoda 1000 MB, která byla prvním modelem s koncepcí „vše vzadu“ a moderní samonosnou karoserií. V Americe se světu představil dnes už legendární Ford Mustang a v Německu se začaly vyrábět první produkční Wankelovy motory s rotačním pístem. V Itálii pak začalo vznikat dvanáctiválcové Ferrari 275 GTB a Alfa Romeo uvedla jeden z nejkrásnějších konceptů všech dob.

Elegantní novinka se oficiálně poprvé ukázala světu na výstavě Paris Motor Show 1964 a byla technicky inovativní. Sportovní kupé zakládalo na šasi okouzlující Alfy Romeo Giulia TZ, která byla úspěšným sporťákem v automobilových závodech, a milánská automobilka si pro italská designová studia připravila soutěž. Slavným návrhářům karosáren Pininfarina a Bertone dodala po jednom šasi TZ a vyzvala je, aby ze sebe vydali vše.

Vítězem se nakonec stal Giorgetto Giugiaro ze studia Bertone, úspěšný automobilový designér spolupracující s automobilkami z celého světa. Nová designová studie Alfy Romeo se oficiálně jmenovala Canguro, což lze z italštiny přeložit jako „klokan“. Nový prototyp byl vyroben z laminátu nahrazujícího tradičnější hliník a byl jedním prvních aut s nalepeným čelním sklem.

Video placeholder
Alfa Romeo 33 Stradale: Dynamické záběry • Zdroj: Alfa Romeo

Alfa Romeo Canguro se veřejnosti opravdu líbila, ale italská automobilka se nakonec rozhodla ji zavrhnout. Jedním z hlavním důvodů byla nedostatečná kapacita na výrobu karoserií. Jediný vyrobený vůz následně podstoupil i jízdní zkoušky, ale na okruhu v Monze se srazil s o rok starším konceptem Chevrolet Tetsudo, dalším Bertoneho čtyřkolovým dílem.

Nuccio Bertone rozhodl, že poškození vozu je až příliš velké a nemá cenu jej opravovat, takže byl zaparkován nedaleko továrny a tam čekal na svou další šanci. Později byl kompletně zrenovován a v roce 2005 vyhrál prestižní cenu „Best of Show“ na veteránské slavnosti Villa d’Este Concours d’Elegance na břehu italského jezera Como.

I díky sklolaminátu byla Alfa Romeo Canguro extrémně lehkým sportovním vozem – pohotovostní hmotnost včetně provozních kapalin byla pouhých 650 kilogramů. Srdcem vozu pak byl podélně uložený atmosférický 1,6litrový řadový čtyřválec s maximálním výkonem 84 kW (114 koní), ventilovým rozvodem DOHC, pětistupňovou manuální převodovkou a pohonem zadních kol.

Vstoupit do diskuze (1)