Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Britská rallye před startem: Mečbol Ogiera

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Britská rallye, dvanáctý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích, může rozhodnout o dvou titulech mistra světa. Na pátý titul v řadě útočí Francouz Sebastien Ogier a poprvé od roku 2007 má značka Ford reálnou šanci vyhrát Pohár konstruktérů.

Ostrovní rallyeový podnik byl založený v roce 1932 a od sezony 1960 se jezdí výhradně po šotolinových cestách. Původně vedly po území Anglie, Skotska a Walesu, jehož lesy od roku 2000 hostí tradiční podnik světového šampionátu. Nepředvídatelné podzimní počasí na mokrých, a kluzkých blátivých tratích zaručuje napínavou podívanou.

Šampion nechce riskovat

Pro obhájce titulu Sebastiena Ogiera je výchozí situace nadmíru příznivá. Má náskok 37 bodů na druhého v pořadí, kterým je Estonec Ott Tänak, který pro příští rok podepsal smlouvu u továrního týmu Toyota. O jediný bod za Tänakem je Thierry Neuville s továrním Hyunaidem i20 Coupé WRC.

Pokud chtějí oba Ogierovi pronásledovatelé odsunout boj o titul až do Austrálie, musí jeden z nich vyhrát soutěž a naplno bodovat také v závěrečné erzetě soutěže, ve které získává body první pět jezdců.

Jestliže Tänak ani Neuville nebudou maximálně bodovat, ulehčí situaci Ogierovi. Francouz přiznává, že se nehodlá pouštět do rizika. „Nechci nic zbytečně přehánět a hlavě dojet do cíle. Nemusím bojovat o vítězství za každou cenu. Pokud by se to nepovedlo, šampionát se zkomplikuje,“ prohlásil Ogier. Britskou rallye vyhrál v posledních čtyřech letech, pokaždé ovšem jako řidič továrního Volkswagenu polo R WRC.

Soupeření mezi Ogierem a Tänakem může být dvousečné pro modrý ovál. Fordu stačí k titulu mezi značkami pouhé čtyři body. A ty lze získat s přehledem, ale také si může zkomplikovat situaci, pokud by Ogier a Tänak měli smůlu či situaci neustáli. Stát se může cokoliv, ale reálný odhad situace mluví proto, aby byla připravená trička pro šampiony stejně jako před deseti lety.

Pokud je řeč o Ogierovi, jeho jméno se skloňuje v souvislosti s angažmá na sezonu 2018. Buď zůstane s Malcolmem Wilsonem, který provozuje tým Ford, nebo odejde k Citroënu, který o jeho služby eminentně stojí. Francouzi jsou údajně ochotni splnit jakékoliv požadavky svého krajana, ale otázkou je, zda mu dokáží nabídnout techniku pro boj o titul mistra světa. Letošní výsledky tomu nenasvědčují.

Video se připravuje ...

Japonci získali hvězdu

Toyota udělala terno, když si zajistilo na příští rok služby ambiciózního Ott Tänaka. Vedení tovární stáje japonské automobilky oznámilo, že třicetiletý jezdec se stane kolegou Finů Jariho-Mattiho Latvaly a Esapekky Lappiho. Představí se ve všech třinácti podnicích příští sezony. Nahradí Fina Juhu Hänninena, který je jako jediný je aktuální bez místa. Soutěž v Británii je jeho loučení s Toyotou, v Austrálii již nenastoupí. Jeho navigátor Kaj Lindström zůstává u týmu jako sportovní manažer.

„Ott představuje dokonalou kombinaci mládí a zkušeností. Stejně jako Yaris WRC i on překonali v letošním roce všechna očekávání. Jsme si proto jistí, že budeme silní na všech typech povrchů," uvedl šéf týmu Tommi Mäkinen na adresu vítěze dvou letošních světových rallye (Sardinie, Německo).

U M-Sportu (provozuje tým Ford) velké nadšení pochopitelně nepanuje. „Loučíme se s Ottem s velmi těžkým srdcem,“ říká šéf týmu Malcolm Wilson. „Bezpochyby zde není jiný pilot, který by dostal tolik mé důvěry a šancí. Jeho potenciál jsem prokoukl hned na začátku. Vždycky byl rychlý. Postupem času se z něj stal jeden z pilotů, který dokáže bojovat o titul. Není lehké se loučit, ale je čas, aby prodal své zkušenosti dále. Do konce roku ještě zbývají dva důležité podniky světového šampionátu a já věřím, že Ott a Martin (Jarveoja, navigátor) do toho dají vše, aby se s námi rozloučili tím nejlepším výsledkem,“ prohlásil Wilson.

Mají šanci na úspěch?

Citroën se dočkal před třemi týdny v Katalánsku letos podruhé vítězství a opět zásluhou Krise Meeka. Francouzi si slibují, že v souvislosti s tímto umístěním zahájili cestu k lepším výsledkům. „Britská rallye nám dává dobrou šanci odhadnout, kolik pokroku jsme udělali v této oblasti v posledních několika měsících. Budeme velmi pečlivě sledovat předpověď počasí, protože to bude mít velký vliv na naše vystoupení v první den. Ať se stane cokoliv, budeme rádi, jestli se nám podaří dostat jedno z vozů na stupně vítězů,“ komentuje situace šéf tovární stáje Yves Matton.

Závěr letošní sezony vůbec nevychází továrnímu týmu Hyundai, který zaznamenal v předchozích třech letošních soutěžích ve Finsku, Německu a Španělsku dohromady pouhých 38 bodů. Z boje o titul v hodnocení značek se ještě může stát úporná obhajoba druhého místa.

Belgičan Thierry Neuville má na svém kontě tři nuly v řadě. Koncem července se po vystoupení ve finských lesích dělil s Ogierem o pozici lídra. Teď může přijít i o celkové druhé místo. „Pokud by měl Ogier problémy, bude to opět otevřené, ale myslím, že je dost rychlý, aby si titul zajistil. Počasí může ovšem všechno zkomplikovat, hlavně mlha a kluzké tratě,“ zhodnotil obrýlený Belgičan situaci.

Kdo zůstane u šípu?

Tovární tým Škoda Motorsport nasazuje ve Velké Británii tři vozy Škoda Fabia R5, za jejichž volanty usednou nový šampión WRC2 Pontus Tidemand s Jonasem Anderssonem ze Švédska, které doplní norská posádka Ole Christian Veiby a Stig Rune Skjaermoen, k tomu další Seveřané Juuso Nordgren z Finska se spolujezdcem Tapio Suominenem.

„Do Walesu se moc těším. Již se nemusím starat o taktiku a zisk bodů do šampionátu. Moje účast bude o tom užít si náročné šotolinové zkoušky, pobavit se a s vozem Škoda Fabia R5 zajíždět co možná nejrychlejší časy,“ říká před předposledním kolem letošní Tideemand.

Video se připravuje ...

Švéd vyhrál letos za volantem tovární Fabie R5 šampionát WRC2. Logickým krokem by tedy byl přestup do královské kategorie WRC. Po odchodu Ott Tänaka se rýsuje jeho místo za volantem Fordu Fiesta RS WRC´17. „Před dvěma lety jsem se bál, že přestup z R5 do WRC 2017 bude moc velkým krokem, ale vypadá to, že mé obavy jsou liché. První možností je samozřejmě Škoda, ale počkáme, kam se na konci sezóny přesunou etablovaní jezdci. Letošní sezóna je hodně divoká. Velmi detailně vše sledujeme a uvidíme, jestli najdeme „učňovské“ místo pro Pontuse," dodává manažer Eric Veiby.

„Po Rally Monte Carlo podruhé v sezóně 2017 nasazujeme do podniku mistrovství světa tři tovární vozy. Po předčasném zisku titulu v kategorii WRC 2 Pontusem Tidemandem a Jonasem Anderssonem jsme vybojovali první místo také v žebříčku výrobců. Nyní se velmi těším na výkony našich tří posádek,“ vysvětluje šéf Škoda Motorsport Michal Hrabánek.

První rychlostní zkouška Britské rally ve Walesu se pojede ve čtvrtek 26. října na dostihovém oválu Tir Prince ve městě Towyn a bude měřit 1,53 kilometru. Skutečný start se odehraje v pátek ráno. Nejdelší rychlostní zkouškou budou oba průjezdy úsekem Hafren s délkou více než 35 kilometrů na jemné šotolině. Na posádky čeká celkem 21 rychlostních zkoušek s celkovou délkou 304,26 kilometrů. Sobota bude nejdelším dnem Britské rallye ve Walesu. Během sedmnácti hodin ujedou posádky 142 kilometrů rozdělených do sedmi rychlostních zkoušek. Vítěz bude vyhlášen v pobřežním resortu Llandudno v neděli přibližně ve 14 hodin. Servisní zóna je umístěna v Deeside nedaleko od přístavu v Liverpoolu.

Program Britské rallye

Čtvrtek – 19.00 RZ1 (1,49 km).

Pátek – 10.20 RZ2 (20,28 km); 11.00 RZ3 (4,24 km); 11.15 RZ4 (35,14 km); 14.31 RZ5 (20,28 km); 15.11 RZ6 (4,24 km); 15.26 RZ7 (35,14 km).

Sobota – 7.55 RZ8 (13,91 km); 8.47 RZ9 (17,91 km); 9.59 RZ10 (12,61 km); 10.28 RZ11 (25,86 km); 12.08 RZ12 (12,61 km), 12.37 RZ13 (25,86 km); 15.48 RZ14 (1,80 km); 18.55 RZ15 (13,91); 19.47 RZ16 (17,91 km).

Neděle – 8.34 RZ17 (10,41 km); 9.08 RZ18 (6,43 km); 10.06 RZ19 (7,49 km); 11.09 RZ20 (10,41 km); 12.18 RZ21 (6,43 km).

Průběžné pořadí MS

Pořadí jezdců: 1. Ogier (Fr./Ford Fiesta WRC ´17) 198; 2. Tänak (Est./Ford Fiesta WRC ´17) 161; 3. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) 160; 4. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 123; 5. Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupe WRC) 94;, 6. Evans (Brit./Ford Fiesta WRC ´17) 93; 7. Hänninen (Fin./Toyota Yaris WRC) 71; 8. Breen (Irl./Citroën C3 WRC) 64; 9. Meeke (Brit./Citroën C3 WRC) 60; 10. Paddon (N. Zél./Hyundai i20 Coupe WRC) 55; 11. Lappi (Fin./Toyota Yaris WRC) 49; 12. Mikkelsen (Nor./Škoda Fabia R5/Citroën C3 WRC) 39; 13. Lefebvre (Fr./Citroën C3 WRC) 30; 14. Suninen (Fin./Ford Fiesta R5/Ford Fiesta WRC´17) 29; 15. Ostberg (Nor./Ford Fiesta WRC´17) 29; 16. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5) 7; 17. Tidemand (Švéd./Škoda Fabia R5) 4; 18. Camilli (Fr./Ford Fiesta R5) 3; 19. Sarrazin (Fr./Hyundai i20 WRC) 2; 20. Kremer (Něm./Ford Fiesta WRC´17) 2; 21. Bouffier (Fr./Ford Fiesta R5) 1; 22. Rossel (Fr./Citroën DS3) 1; 23. Veiby (Nor./Škoda Fabia R5) 1.

Pohár konstruktérů: 1. M Sport Ford 358; 2. Hyundai Motorsport 275; 3. Toyota Motorsport 225; 4. Citroën Racing 198.

Statistika sezony

Vítězství v rychlostních zkouškách (RZ): Neuville 43; Tänak 24; Latvala 24; Meeke 19; Ogier 19; Evans 17; Lappi 16; Sordo 15; Paddon 11;; Hänninen 7; Suninen 4; Mikkkelsen 3; Ostberg 2; Breen 2; Lefebvre 1, Kopecký 1.

Vedení v soutěži: Neuville 40; Tänak 40; Meeke 38; Latvala 23; Evans 17; Ogier 14; Lappi 12; Paddon 9; Mikkelsen 6; Hänninen 5; Ostberg 2, Sordó 1, Kopecký 1.

Stupně vítězů: Ogier 8; Neuville 6; Tänak 6; Latvala 3; Sordo 2; Evans 2, Meeke 2; Paddon 1, Lappi 1, Hänninen 1, Mikkelsen 1.

Zbývající podnik MS - 16.-20. 11. Australská rallye.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)