Nové pojistné podvody: Šejdíři falšují poškození aut ve photoshopu
Kreativní podvodníci našli nový způsob, jak zkusit vydělat na pojišťovnách. Poškození aut po údajných nehodách začali vytvářet v grafických programech na úpravu fotografií.
Virtuální poškození aut, která se ve skutečnosti nikdy nestala. Pojistné podvody jsou staré jako pojišťovnictví samo, ale nikdy v minulosti nemusely pojišťovny čelit nástupu moderních technologií, jakými disponujeme dnes. Ty nahrávají do karet vynalézavých podvodníků a likvidátoři škod pojišťoven se odteď musí mít na pozoru, aby z nich šejdíři „nevyrazili“ peníze za něco, co si vymysleli a využili k tomu moderní software.
Dnešní počítačové programy na úpravu fotografií umí opravdové grafické zázraky, k nimž už využívají i umělou inteligenci, a tak lze z nepoškozeného vozu udělat nabouraný pouhými pár kliknutími. Britská pojišťovna Liverpool Victoria, prezentující se oficiální značkou LV=, se tak rozhodla upozornit na jeden z nejnovějších triků, který v současnosti musí umět odhalit a správně se s ním vypořádat.
A zveřejňuje k tomu i konkrétní škodnou událost. Nedávno se musela věnovat poškozenému Fordu Transit Connect, když obdržela fotografii ukazující poškození předního nárazníku spolu s falešnou fakturou za již provedenou opravu za více než 30 tisíc korun. Likvidátoři pojišťovny tak začali zkoumat problém a zjistili, že poškození je falešné. Na sociálních sítích totiž narazili na úplně stejnou fotografii vozu, avšak bez údajného poškození.

Pokud by událost detailně neprozkoumali, je velmi pravděpodobné, že by podvodník dostal peníze za opravu následků havárie, která se ve skutečnosti nikdy nestala. Dokonce i další pojišťovny se začínají obávat toho, že nově budou čelit dříve nepoznaným stylům podvodů. I v Česku působící společnost Allianz pak uvádí, že v letech 2022 až 2023 manipulace se skutečnými fotografiemi, videozáznamy i dokumenty vzrostla o 300 procent.
Kvůli pojišťovacím podvodníkům se tak v budoucnu mohou škodné události stát náročnějšími na řešení i pro slušnou klientelu, která bude muset pojišťovnám dokládat více důkazů o pravosti poškození aut i dalších vozidel, zařízení nebo věcí. To však výrazně zvyšuje náročnost řešení pojištění pro zákazníky i samotné pojišťovny.