Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ceny pohonných hmot: budeme platit stále více

Aleš Dragoun
Diskuze (55)
Ceny Naturalu vzrostly za posledních 8 let zhruba o 20 procent, ale za litr nafty zaplatíme takřka o polovinu více. A ceny zřejmě porostou i nadále...

Zatímco v lednu roku 2000 stál litr Naturalu 95 průměrně 25,90 Kč a litr motorové nafty 22,70 Kč, dnes zaplatíme 31,10, respektive 32,30 Kč. Ceny Naturalu vzrostly tedy jen zhruba o 20 procent, ale za litr nafty zaplatíme takřka o polovinu více, než tomu bylo před osmi lety. A ceny zřejmě porostou i nadále...

Přes magickou třicetikorunu se litr Naturalu přehoupl poprvé hned v červenci roku 2000, aby pak ceny klesaly po menších výkyvech až ke 23,40 korunám za Naural a 21,10 za naftu na začátku roku 2002. Později se ceny obou druhů paliv začaly pomalu vyrovnávat, stejné hodnoty dosáhly na konci roku 2004. Další strmý růst začal hned na jaře roku následujícího, kdy během šesti měsíců vylétly ceny opět razantním způsobem přes třicet korun za litr. V listopadu 2007 pak průměrná cena motorové nafty překonala cenu Naturalu 95.

Průměrné ceny Naturalu 95 a nafty jsou vypočítávány z reprezentativního vzorku transakcí na karty CCS uskutečněných na všech terminálech na čerpacích stanicích v síti CCS v České republice, kterou k 15. dubnu 2007 tvořilo cca 2.240 čerpacích stanic. Průměrné ceny jsou získávány jako podíly jednotkových cen za pohonné hmoty na všech terminálech v České republice, respektive v příslušném kraji, a celkového počtu terminálů. Hodnoty nejsou ovlivněny využívaností čerpací stanice motoristy ani objemem načerpaných pohonných hmot.

V současné době už ropa atakuje hranici 120 dolarů za barel. Cenu paliv na rotterdamské burze teď navíc už nebude výrazněji korigovat kurs koruny a tenčící se marže distributorů.

"Marže a silná koruna dělaly dosud takový polštář mezi drahou ropou a cenou u pump. U nafty, ale teď nově také u benzinu, tyhle vlivy klesají. Drahá ropa tak v nejbližších dnech tvrdě dopadne i na řidiče," potvrzuje analytik společnosti Colosseum Štěpán Pírko.

Zvýšení cen nejprodávanějšího Naturalu 95 i motorové nafty odhaduje pro nejbližší období na minimálně padesát haléřů za litr.

Aleš Dragoun
Diskuze (55)
9. 5. 2008 06:24
Re: Posledné kŕče
Jenatzy nepostavil len ten jediný špeciál.
Bol konštruktérom elektromobilov, ktoré sa krátka čas vyrábali, navrhol dokonca hybrid.
Kto ešte vyrobil použiteľný elektromobil pred Jenatzym, keď ako píšeš, nebol zďaleka prvý?
Avatar - Blue Sun
8. 5. 2008 08:41
Re: Spekulace
Materialismus... no to je právě ta stádnost. Já mám znalosti historie docela slušné a vím, co se odehrávalo "ve jménu víry" pro obyčejný mamon a materialismus. Peníze způsobily ve světě několikanásobně více zla, než samotná víra. Přestaneme proto používat peníze? To bych chtěl vidět, až se naše na penězích závislá společnost zhroutí... :-)
7. 5. 2008 20:39
Re: Posledné kŕče
Jenatzy nebyl zdaleka první, o rekord tehdy zápolil s hrabětem Gasotnem de Chasseloup-Laubatem, který měl také elektromobil Jeantaud. Jeantaud ale vyráběl i sosbní elektromobily, zatímco Jenatzyho speciál byl určen pouze pro rekordní jízdy.
Avatar - Blue Sun
7. 5. 2008 14:30
Re: Posledné kŕče
Vždycky budou nějaké ztráty. Třeba v případě vodíkového pohonu budou ztráty tím, že vodík po čase vyprchá z každé, i sebelepší nádrže. Jeho molekuly jsou menší, než meziatomární a mezimolekulární díry v materiálu.
7. 5. 2008 14:19
Re: Posledné kŕče
Prvú lastovičku (a hneď rekordnú) pustil do sveta Camille Jenatzy v roku 1899. Bol ňou elektromobil La Jamais Contente (absolútny rekord 105,88 km/h, ktorý vydržal celé tri roky).
2 elektrommotory 12V, výkon spolu s 67 koní.