Stálice jsou jasné, ale když už se dělají měsíční reporty, neuškodilo by, aby autor textu občas dal trochu práce a zanalyzoval ty nejvýraznější změny v celém pořadí a ne jen papouškovat, jestli něco kleslo, či se zvýšilo vůči loňskému červenci v TOP5. Vztáhnout se to dá na roční průměrné prodeje, pětiletky, delší časový horizont, popřípadě se snahou vysvětlit, proč se tak děje (akční nabídky, výprodeje, nebo naopak obnova modelů...) ... Tohle je článek o ničem, stačila by tabulka...
Jak to myslíš? Velká část reexportů jde úplně mimo automobilku, ta auto prodá a co s ním kdo udělá už je mimo její kontrolu... co je na tom nelegálního?
Jak to chápu já - reexporty jsou legální. Většinou jdou proti zájmu automobilky (tj. prodávat stejné auto na některých trzích dráž než na jiných, držet si plnou kontrolu nad prodeji své značky na trhu). Na hraně zákona naopak může být snaha automobilky reexportům bránit (zasahování do vlastnických práv).
No dostupná... jedna marketingová agentura napojená na Hyundai publikuje nějaká čísla, která si počítá dle své metodiky. Já věřím tomu, že ta čísla jsou správně a že ten objem reexportů je dost velký, ale úplně průzračně čisté to není.
To máš samozřejmě teoreticky pravdu, akorát že vzhledem k nízkým cenám aut u nás zřejmě nebude velká motivace sem auta ve velkém "reimportovat" - ono tomu vlastně můžeme říkat "šedé dovozy", tj. dovozy mimo oficiální importéry.
Vlastně nevím jak se ta čísla tváří v registracích, ale je možné, že se to v těch číslech objeví.
Jasně, reexport do ČR asi dává smysl jen u několika málo modelů, u kterých je např. na Slovensku nebo v Polsku znatelně nižší cena. Já jen reaguji na to, že tu mnozí vítězně argumentují reexporty (netvrdím, že Ty), tak by bylo dobré započíst i opačný vliv.
Jsou však dvě hlavní statistiky registrací. Nových aut a ojetých aut. Normálně se sleduje pouze ta první. A otázka je, do které se takové "v zahraničí již jednou registrované" auto dostane. Jestli používají definici nového ze zákona o DPH. Nebo jestli hraje roli, že už bylo registrované. Z registrací nových aut se počítají i flotilové emise; tam to musí mít ošetřené, aby se jim jedno auto nezapočítalo vícekrát (také mají přístup k datům z celé EU).
Šedý dovoz to není, protože máme jednotný trh. Z USA nebo Ruska ano, ale např. z Polska ne. I když jsou auta zvláštní případ, protože budeš muset zaplatit DPH v ČR.
Reexporty jsou naopak podporované osvícenou vládou EU. V ekonomii se označují jako arbitráž, což má trochu jiný smysl, než ten který je všeobecně známý. Tady je nějaký chytrý popis : "Arbitráž (Arbitrage) je pojem z oblasti obchodu - používá se pro označení obchodní praktiky pro prodej a nákup aktiva na různých trzích (časově nebo místně oddělených) s využitím rozdílu v jejich cenách. Zisku se dosahuje díky rozdílu v cenách na různých trzích a to s minimálním rizikem." Třeba v léčivech se každoročně toho vyveze za cca 2.6 miliardy Kč, což z celkových asi 85 miliard jsou poměrně zanedbatelná 3% a jakej humbuk se okolo toho dělá ;-)
Tyhle reexporty, nad kterými někteří fňukají, však nejsou všechna auta prodaná do zahraničí; jsou to jen ta auta, která tu nejprve registrovali a až pak prodali do zahraničí. Čímž zkreslují české statistiky registrací. A důvod pro to bude nejspíš na straně zastoupení, protože je to zbytečná komplikace. Zastoupení se může takhle snažit znepříjemnit vývoz (na příkaz automobilky, které si budou stěžovat zastoupení a prodejci ze zemí, ve kterých ta auta končí). Zakázat to nemůžou, jednotný trh a tak.
Nemate to nejake pomylene ?
"Velký Superb je v našem přehledu řazen stejně jako Octavia o segment níže." ?!?
Karoq SUV avsak Vitara medzi malymi crossovermi (a to 2WD?) ? "tři auta, která se dají zařadit mezi malé crossovery: Peugeot 2008, Renault Captur a Suzuki Vitara"
Zase tie podprahove manipulacie.
Tuto suhlasim s ACZ zaradenim Octavie a Superbu, tie otazniky su skor na SDA.
Ked niekto vyrobi rebrinak s razvorom 5m, bude to medzi luxusnymim vozmi alebo aspon vyssia stredna ?
Podla takejto logiky kvoli par cm je Vitara "maly crossover" a SX4 uz "SUV". Pricom ide o velmi podobne auta a schopnostami asi aj identicke.
Ma vacsiu vahu razvor, ci celkova dlzka alebo kufor ?
To je ta vecna debata o skatulkovani aut a preto to nema vyznam asi rozoberat. Nehovori to skoro nic o aute a jedine, ze by to niekomu pomohlo pri kupe k pocitu, ze ma vacsi pindik ;)
Netuším, proč to SDA dělá, ale dělá to už dlouhodobě. Holt, darovanému koni na zuby nekoukej.
Jak píšeš v posledním odstavci, ne ve jde jednoduše zaškatulkovat a crossovery/SUV už jsou pro mě úplná španělská vesnice. Ale letmým porovnáním rozměrů je Vitara spíše malým vozem.
SDA to dělá, protože zařazení do segmentů si určuje výrobce. Takže tahle pitomost že Oktávka je střední třída a Superb vyšší střední je zbožné přání souseda z Boleslavy.
Peugeot měl roky na svých stránkách 308 jako střední a 508 jako vyšší střední (v přehledu modelů). Přitom ve statistikách jsou myslím normálně. To je zvláštní, pokud by to skutečně mělo být podle přání dovozce.
Alespoň dříve si SDA nedělalo statistiky samo, zpracovávala to pro ně nějaká firma. Je možné, že si SDA říká, který model chce mít kde, ale je také možné, že to ta firma dělá dle svého uvážení. Mají v tom občas slušný bordel, třeba u BMW.
A kam s ním? Není to jen kufr, i podélnou prostorností překonává cokoli z B segmentu. Podobný příklad je Logan nebo dříve Linea, taky se zpravidla řadí mezi kompakty, ačkoli technika odpovídá nižšímu segmentu.
Na to, že cena Kodiaqu je vysoká, vede si na druhém místě. To je úspěch. Češi kupují Škodovky, to je dobře. Kdyby Škoda měla zástupce nejluxusnější třídy, byla by zde také první. Čechům lze jen závidět, řekl by kdejaký hyundaista či Slovák >:D
Proč furt firmy vs privátní, ten poměr je víceméně stejný jako v německu či rakousku. Tady třeba statistika za rok 2014 (36.2% privátní vs. 63,8% privátní) v Hamburku je to pře 80% firemních .
Případně odkaz na Bundesamt:[odkaz]
A ano som Slovak a aby som Ti specialne urobil radost, tak zavidim. Absolutne sice netusim, co teda konkretne mam na Skodovke zavidiet, ale budiz. Napada mi akurat technologie od VW, alebo design, o ktory sa postaral Slovak? Som zmateny, ale stale zavidim >:D
Nojo protože pepici škodovky z acek berou ve velkým škoda má největší zustatkovou hodnotu takže i taková proprdena Octavia s 500tkm a propocenou sedačkou obchoďáka s pracím práškem se pěkně a rychle prodá :-)
Češi jsou idioti, myslí si, že koupí passatu se stávají necim víc než socky se škodovkou. A ještě si myslí, že VE je německá kvalita....jo holt tupej narod :'-(:'-(:'-(
to máš to samý v Německu ... řekli jim, že nejlepší je volit Merkelovou a kupovat VW ...
A teď mají co chtěli.. .Německo zahnojený dobytkem a auty s leváckým softwarem...
Čechúm stačí dát přivonet k výfuku vyrachtaného dieslu od emisních leváků z VW a už
si pro nějaký takový už běží..
To teda.
Prodat tři motorky týdně a z toho uživit celou fabriku od uklízečky až po generálního :yes:
Ale zase má kupec Jawy jistotu že kupuje raritní stroj, jaký jen tak někde nepotká. To i Rolls-Royce je vedle Jawy tuctovka a jeho řidič potká druhého Rollse 40x častěji ;-)