Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v lednu a únoru 2015: Škodě patří polovina první desítky mezi modely

Aleš Dragoun
Diskuze (17)
Na dominanci Škody v modelovém žebříčku i většině jednotlivých segmentů se nemění nic. Volkswagen však mohutně posiluje, hlavně mezi MPV. Hyundai doplácí na střídání generací modelu i20.

Nejprodávanějším novým osobním automobilem na domácím trhu je nadále Škoda Octavia. Soukromí a hlavně firemní klienti si jich za první dva měsíce letošního roku koupili 3.707 kusů. Také jí jako jediné patří dvouciferný podíl, dosáhla 11,5 %. Druhý Rapid okupuje 6,3 % a má na svém kontě 2.033 aut. Fabia, která prochází generační výměnou, svého většího a staršího sourozence mohutně dotahuje, připsala si 1.729 vozů (5,4 %). Utekla tak nejbližším pronásledovatelům. Importovanou jedničkou se stala ta zároveň evropská, Golf s 1.231 kusy. Hyundai i30 neodolal náporu bestselleru z Wolfsburgu a spadl na pětku (1.062). Vykazuje ale jako poslední alespoň čtyřmístnou cifru.

Další příčky patří opět okřídlenému šípu: šestý je Superb (858 ks) a stálé oblibě se těší Yeti (838 přírůstků). Za ním následují Hyundai ix20 (720) a Dacia Duster (691). Leon s logem Seatu nahradilo v Top 10 hodně úspěšné Polo od Volkswagenu (598 exemplářů). Škodovka má pětici segmentových vítězství z osmi a pouze v MPV ji překonává nošovická ix20 se stylizovaným H ve znaku. Ve zbylých dvou zastoupena není. Jak vypadá situace v jednotlivých třídách po dvou uplynulých měsících aktuálního letopočtu?

Minivozy

Citigo nedokáže ohrozit v nejmenší kategorii nikdo. Nemohou nám ale uniknout markantní vzestupy Hyundaie i10, Volkswagenu up! a Fiatu 500. Obzvlášť forma turínské pětistovky z Polska je zajímavá vzhledem k tomu, že se nejedná o zrovna levné zboží. V Evropě loni spolu s Pandou mini vládla, tam se nikdo jiný nechytal. Překvapení lednového žebříčku, Seat Mii, z pořadí vypadl, kolínská miniauta spolu s novým Twingem pořadím zatím výrazněji nezamíchala.

Nejprodávanější minivozy
PořadíModel1-2/2015 [ks]1-2/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA CITIGO53340612731,3%
2.HYUNDAI i1015743114265,1%
3.VOLKSWAGEN UP!1115259113,5%
4.FIAT 500922666253,8%
5.FIAT PANDA61441738,6%

Malé vozy

Fabia si dokázala polepšit o skoro 60 %, střídání stráží se zde projevilo pozitivně. Na skokana jménem Volkswagen Polo to však nestačí, ten vystřelil vzhůru o 204 % a je druhý. Malá škodovka si, pravda, polepšila o více kusů. Fiesta se musí spokojit s průběžnou trojkou. Hyundai i20 prochází generační výměnou, takže zmizelo a v Top 5 nevidíme už ani Dacii Sandero. Tureckého Jihokorejce nahradil Seat Ibiza (byť hlásí meziroční pokles o 13 aut). Na páté příčce se objevilo Clio s navýšením o 63 %.

Nejprodávanější malé vozy
PořadíModel1-2/2015 [ks]1-2/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA FABIA1 7291 08964058,8%
2.VOLKSWAGEN POLO598197401203,6%
3.FORD FIESTA581529529,8%
4.SEAT IBIZA393406-13-3,2%
5.RENAULT CLIO34321113262,6%

Nižší střední třída

Octavii řadíme do nižší střední třídy na rozdíl od statistik SDA, protože ji prostě odpovídá, na vyšší segment má příliš krátký rozvor. U Rapidu je tomu přesně naopak, mnozí jej pokládají za malý vůz, ale Svaz dovozců automobilů jej správně uvádí v této kategorii. U něj vede, u nás je tedy druhý. Zajímavé číslo postupu najdeme u Focusu – takřka sedmdesátiprocentní, vetřel se mezi nejlepší místo Leonu. Golf má alespoň čtvrtinový nárůst, v jeho registracích už navíc není započítávána MPV varianta (dříve Plus, dnes Sportsvan). Ale k tomu se ještě dostaneme....

Nejprodávanější auta nižší střední třídy
PořadíModel1-2/2015 [ks]1-2/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA OCTAVIA3 7073 24546214,2%
2.ŠKODA RAPID2 0331 71831518,3%
3.VOLKSWAGEN GOLF1 23198224925,4%
4.HYUNDAI i301 06286220023,2%
5.FORD FOCUS58934824169,3%

Střední třída

Velký Superb je v našem přehledu řazen stejně jako Octavia o segment níže. I tak je samozřejmě první, navíc se dostal do dvouprocentního zisku. Druhá novodobá generace končí, prodej třetí, kterou jsme viděli v Ženevě, začne v létě. Passatů i s jinak nově separátně vedeným modelem CC si Češi koupili letos dokonce o 17 % více. Hyundai i40 čeká facelift, zatím o dva kusy předstihl Mondeo a dostal se na bronz. Velkému evropskému fordu střídání stráží mohutně prospělo, má ze všech největší nárůst (+42,2 %) a vede i v absolutních cifrách (+ 57 ks). BMW 3 a 4, jediní zástupci segmentu luxusních značek, si svou pozici udržují.

Nejprodávanější auta střední třídy
PořadíModel1-2/2015 [ks]1-2/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA SUPERB858839192,3%
2.VOLKSWAGEN PASSAT/CC3833285516,8%
3.HYUNDAI i401941761810,2%
4.FORD MONDEO1921355742,2%
5.BMW řady 3 / 4181168137,7%

Vyšší střední třída

Audi ve vyšší střední třídě posiluje, oba jeho modely mezi nejlepšími oproti lednu a únoru 2014 své registrace navýšily. Na pětkové BMW to ale stále nestačí, rozdíl mezi ním a A6 činí 16 jednotek. Co na tom, že si o třetinu pohoršilo? Padají i velká Volva (o polovinu) a Mercedes-Benz třídy E (o čtvrtinu). Oproti loňsku v Top 5 zatím chybí mnichovská šestka, zato čtyři kruhy zde mají dva zástupce. Kusové ztráty už jsou v rámci třídy markantní, nejhůře je na tom bavorská řada 5 (-54) a velká Volva sérií 70 a 80 (-33). SDA už neuvádí samostatně model Allroad, který je nyní řazen mezi ostatní A6.

Nejprodávanější auta vyšší střední třídy
PořadíModel1-2/2015 [ks]1-2/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.BMW řady 5119173-54-31,2%
2.AUDI A6103841922,6%
3.VOLVO 70/803770-33-47,1%
4.MERCEDES-BENZ třídy E3142-11-26,2%
5.AUDI A72012866,7%

Luxusní vozy

Naprostým suverénem ve třídě luxusních limuzín je S-Klasse W222 s trojcípou hvězdou včetně kupé. O druhou příčku se perou BMW řady 7 a Audi A8, zatím mají lehce navrch čtyři kruhy. Jenže jejich propad o 18 aut není na druhou stranu zrovna k chlubení. „Modrobílou sedmičku“ uvidíme novou nejdříve na podzim. Zbytek nemá šanci, ať už jde o Jaguar, Lexus, Maserati či Porsche.

Nejprodávanější luxusní vozy
PořadíModel1-2/2015 [ks]1-2/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.MERCEDES-BENZ třídy S66392769,2%
2.AUDI A81028-18-64,3%
3.BMW řady 7814-6-42,9%
4.MASERATI QUATTROPORTE2---
5.JAGUAR XJ12-1-50,0%
5.LEXUS LS12-1-50,0%

Terénní vozy a SUV

Yeti zaznamenal skoro osmdesátiprocentní navýšení, Duster dokonce dvojnásobné a ještě kousek přidal! Kusový skok má dokonce ještě větší než škodovka: 380 oproti 366. Bravo! Hyundai ix35 vlastně moc nezaostává, i když hlásí jen o 172 navíc, ale zase vylétl o více než 80 %. I Tiguan se může chlubit razantní změnou směrem k lepšímu. O Sportage od Kie toto již říci bohužel nelze, přesto si udržuje páté místo.

Nejprodávanější terénní vozy a SUV
PořadíModel1-2/2015 [ks]1-2/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA YETI83847236677,5%
2.DACIA DUSTER691311380122,2%
3.HYUNDAI ix3538120917282,3%
4.VOLKSWAGEN TIGUAN36021814265,1%
5.KIA SPORTAGE275290-15-5,2%

MPV

Čistokrevným MPV dominuje Hyundai ix20, Roomster je sice druhý, ale pomalu odcházející extravagantní minivan postrádá na konci kariéry formu (-80 kusů oproti loňsku). Před rokem přitom ještě vedl. Razantně čeří vodu Golf Sportsvan, který za okřídleným šípem zaostává jen o padesát aut! Loni bychom jej ve statistikách hledali marně, SDA ho nevedl samostatně. Zmrtvýchvstání Opelu dokazuje výsledek Merivy, který je trojnásobně (!) lepší než ten loňský. Na poslední příčku Top 5 se dostal Touran, který bude brzy nahrazen novým modelem.

Nejprodávanější MPV
PořadíModel1-2/2015 [ks]1-2/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.HYUNDAI ix2072053818233,8%
2.ŠKODA ROOMSTER478558-80-14,3%
3.VOLKSWAGEN GOLF SPORTSVAN428---
4.OPEL MERIVA27087183210,3%
5.VOLKSWAGEN TOURAN19018195,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (17)
Avatar - Dinar
10. 3. 2015 18:11
Re: Luxusní třída - konkurence vymazána
Popravdě, moc se v těch odkazech ve vztahu k argumentaci neorientuju, článek o českém trhu za posl. měsíc, odkazy na evr. prodej 2014 ale za 2011 za ČR. Ale ok, momentální dominance esklády je zřejmá.
10. 3. 2015 16:30
Re: Luxusní třída - konkurence vymazána
Upřímně řečeno, nedovedu si představit, jak jen by mohlo Porsche design Panamery vylepšit. Hrb nehrb, to auto je skvostné.
Avatar - AUDIRS6
10. 3. 2015 15:39
Re: Luxusní třída - konkurence vymazána
Velkohube vyjadrenia Porsche sice berem s rezervou, je pravda, ze podla spy fotiek na WCF bude asi trosku decentnejsia. Aj ked zase ich dizajner sice priznal, ze Panamera nebola pekna, ale ze oni ani tu novu nechcu urobit tak, aby sa pacila vsetkym, a ze znovu vraj mozu vznikat dost vyostrene nazory :-O
Takze necham sa rekvapit. Skor mam nocne mory z "nasho" Marka ( Lichteho ) 8-s
Fakt som zvedavy, akym dizajnovym smerom posle novu "Osmu" :-!
Na Prologue uz si pomalicky zvykam, nektore linie a napady mi tam este ale stale nesedia...Tak uvidime aj tam. :-|
Avatar - Ham.
10. 3. 2015 15:22
Re: Luxusní třída - konkurence vymazána
Tak Panamera se uchytila velmi dobře a jestli nová generace bude mít lepší design než současná (hrb), tak bude těžkým soupeřem jak pro 7er tak pro A8.
Avatar - AUDIRS6
10. 3. 2015 15:07
Re: Luxusní třída - konkurence vymazána
No ale pomalicky by sme sa asi mali preorientovat na oznacenie D4 a nie D3.
Z tvojho odkazu doteraz rozdychavam Panameru pred 7er !!!! :-O :yes:
A kedze aj Panamera sa uz veselo s mensim maskovanim prehana po Nemecku, bude to co nevidiet zaujimavy boj novych generacii... :-|