Český trh v lednu a únoru 2015: Škodě patří polovina první desítky mezi modely
Nejprodávanějším novým osobním automobilem na domácím trhu je nadále Škoda Octavia. Soukromí a hlavně firemní klienti si jich za první dva měsíce letošního roku koupili 3.707 kusů. Také jí jako jediné patří dvouciferný podíl, dosáhla 11,5 %. Druhý Rapid okupuje 6,3 % a má na svém kontě 2.033 aut. Fabia, která prochází generační výměnou, svého většího a staršího sourozence mohutně dotahuje, připsala si 1.729 vozů (5,4 %). Utekla tak nejbližším pronásledovatelům. Importovanou jedničkou se stala ta zároveň evropská, Golf s 1.231 kusy. Hyundai i30 neodolal náporu bestselleru z Wolfsburgu a spadl na pětku (1.062). Vykazuje ale jako poslední alespoň čtyřmístnou cifru.
Další příčky patří opět okřídlenému šípu: šestý je Superb (858 ks) a stálé oblibě se těší Yeti (838 přírůstků). Za ním následují Hyundai ix20 (720) a Dacia Duster (691). Leon s logem Seatu nahradilo v Top 10 hodně úspěšné Polo od Volkswagenu (598 exemplářů). Škodovka má pětici segmentových vítězství z osmi a pouze v MPV ji překonává nošovická ix20 se stylizovaným H ve znaku. Ve zbylých dvou zastoupena není. Jak vypadá situace v jednotlivých třídách po dvou uplynulých měsících aktuálního letopočtu?
Minivozy
Citigo nedokáže ohrozit v nejmenší kategorii nikdo. Nemohou nám ale uniknout markantní vzestupy Hyundaie i10, Volkswagenu up! a Fiatu 500. Obzvlášť forma turínské pětistovky z Polska je zajímavá vzhledem k tomu, že se nejedná o zrovna levné zboží. V Evropě loni spolu s Pandou mini vládla, tam se nikdo jiný nechytal. Překvapení lednového žebříčku, Seat Mii, z pořadí vypadl, kolínská miniauta spolu s novým Twingem pořadím zatím výrazněji nezamíchala.
Nejprodávanější minivozy | |||||
Pořadí | Model | 1-2/2015 [ks] | 1-2/2014 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | ŠKODA CITIGO | 533 | 406 | 127 | 31,3% |
2. | HYUNDAI i10 | 157 | 43 | 114 | 265,1% |
3. | VOLKSWAGEN UP! | 111 | 52 | 59 | 113,5% |
4. | FIAT 500 | 92 | 26 | 66 | 253,8% |
5. | FIAT PANDA | 61 | 44 | 17 | 38,6% |
Malé vozy
Fabia si dokázala polepšit o skoro 60 %, střídání stráží se zde projevilo pozitivně. Na skokana jménem Volkswagen Polo to však nestačí, ten vystřelil vzhůru o 204 % a je druhý. Malá škodovka si, pravda, polepšila o více kusů. Fiesta se musí spokojit s průběžnou trojkou. Hyundai i20 prochází generační výměnou, takže zmizelo a v Top 5 nevidíme už ani Dacii Sandero. Tureckého Jihokorejce nahradil Seat Ibiza (byť hlásí meziroční pokles o 13 aut). Na páté příčce se objevilo Clio s navýšením o 63 %.
Nejprodávanější malé vozy | |||||
Pořadí | Model | 1-2/2015 [ks] | 1-2/2014 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | ŠKODA FABIA | 1 729 | 1 089 | 640 | 58,8% |
2. | VOLKSWAGEN POLO | 598 | 197 | 401 | 203,6% |
3. | FORD FIESTA | 581 | 529 | 52 | 9,8% |
4. | SEAT IBIZA | 393 | 406 | -13 | -3,2% |
5. | RENAULT CLIO | 343 | 211 | 132 | 62,6% |
Nižší střední třída
Octavii řadíme do nižší střední třídy na rozdíl od statistik SDA, protože ji prostě odpovídá, na vyšší segment má příliš krátký rozvor. U Rapidu je tomu přesně naopak, mnozí jej pokládají za malý vůz, ale Svaz dovozců automobilů jej správně uvádí v této kategorii. U něj vede, u nás je tedy druhý. Zajímavé číslo postupu najdeme u Focusu – takřka sedmdesátiprocentní, vetřel se mezi nejlepší místo Leonu. Golf má alespoň čtvrtinový nárůst, v jeho registracích už navíc není započítávána MPV varianta (dříve Plus, dnes Sportsvan). Ale k tomu se ještě dostaneme....
Nejprodávanější auta nižší střední třídy | |||||
Pořadí | Model | 1-2/2015 [ks] | 1-2/2014 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | ŠKODA OCTAVIA | 3 707 | 3 245 | 462 | 14,2% |
2. | ŠKODA RAPID | 2 033 | 1 718 | 315 | 18,3% |
3. | VOLKSWAGEN GOLF | 1 231 | 982 | 249 | 25,4% |
4. | HYUNDAI i30 | 1 062 | 862 | 200 | 23,2% |
5. | FORD FOCUS | 589 | 348 | 241 | 69,3% |
Střední třída
Velký Superb je v našem přehledu řazen stejně jako Octavia o segment níže. I tak je samozřejmě první, navíc se dostal do dvouprocentního zisku. Druhá novodobá generace končí, prodej třetí, kterou jsme viděli v Ženevě, začne v létě. Passatů i s jinak nově separátně vedeným modelem CC si Češi koupili letos dokonce o 17 % více. Hyundai i40 čeká facelift, zatím o dva kusy předstihl Mondeo a dostal se na bronz. Velkému evropskému fordu střídání stráží mohutně prospělo, má ze všech největší nárůst (+42,2 %) a vede i v absolutních cifrách (+ 57 ks). BMW 3 a 4, jediní zástupci segmentu luxusních značek, si svou pozici udržují.
Nejprodávanější auta střední třídy | |||||
Pořadí | Model | 1-2/2015 [ks] | 1-2/2014 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | ŠKODA SUPERB | 858 | 839 | 19 | 2,3% |
2. | VOLKSWAGEN PASSAT/CC | 383 | 328 | 55 | 16,8% |
3. | HYUNDAI i40 | 194 | 176 | 18 | 10,2% |
4. | FORD MONDEO | 192 | 135 | 57 | 42,2% |
5. | BMW řady 3 / 4 | 181 | 168 | 13 | 7,7% |
Vyšší střední třída
Audi ve vyšší střední třídě posiluje, oba jeho modely mezi nejlepšími oproti lednu a únoru 2014 své registrace navýšily. Na pětkové BMW to ale stále nestačí, rozdíl mezi ním a A6 činí 16 jednotek. Co na tom, že si o třetinu pohoršilo? Padají i velká Volva (o polovinu) a Mercedes-Benz třídy E (o čtvrtinu). Oproti loňsku v Top 5 zatím chybí mnichovská šestka, zato čtyři kruhy zde mají dva zástupce. Kusové ztráty už jsou v rámci třídy markantní, nejhůře je na tom bavorská řada 5 (-54) a velká Volva sérií 70 a 80 (-33). SDA už neuvádí samostatně model Allroad, který je nyní řazen mezi ostatní A6.
Nejprodávanější auta vyšší střední třídy | |||||
Pořadí | Model | 1-2/2015 [ks] | 1-2/2014 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | BMW řady 5 | 119 | 173 | -54 | -31,2% |
2. | AUDI A6 | 103 | 84 | 19 | 22,6% |
3. | VOLVO 70/80 | 37 | 70 | -33 | -47,1% |
4. | MERCEDES-BENZ třídy E | 31 | 42 | -11 | -26,2% |
5. | AUDI A7 | 20 | 12 | 8 | 66,7% |
Luxusní vozy
Naprostým suverénem ve třídě luxusních limuzín je S-Klasse W222 s trojcípou hvězdou včetně kupé. O druhou příčku se perou BMW řady 7 a Audi A8, zatím mají lehce navrch čtyři kruhy. Jenže jejich propad o 18 aut není na druhou stranu zrovna k chlubení. „Modrobílou sedmičku“ uvidíme novou nejdříve na podzim. Zbytek nemá šanci, ať už jde o Jaguar, Lexus, Maserati či Porsche.
Nejprodávanější luxusní vozy | |||||
Pořadí | Model | 1-2/2015 [ks] | 1-2/2014 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | MERCEDES-BENZ třídy S | 66 | 39 | 27 | 69,2% |
2. | AUDI A8 | 10 | 28 | -18 | -64,3% |
3. | BMW řady 7 | 8 | 14 | -6 | -42,9% |
4. | MASERATI QUATTROPORTE | 2 | - | - | - |
5. | JAGUAR XJ | 1 | 2 | -1 | -50,0% |
5. | LEXUS LS | 1 | 2 | -1 | -50,0% |
Terénní vozy a SUV
Yeti zaznamenal skoro osmdesátiprocentní navýšení, Duster dokonce dvojnásobné a ještě kousek přidal! Kusový skok má dokonce ještě větší než škodovka: 380 oproti 366. Bravo! Hyundai ix35 vlastně moc nezaostává, i když hlásí jen o 172 navíc, ale zase vylétl o více než 80 %. I Tiguan se může chlubit razantní změnou směrem k lepšímu. O Sportage od Kie toto již říci bohužel nelze, přesto si udržuje páté místo.
Nejprodávanější terénní vozy a SUV | |||||
Pořadí | Model | 1-2/2015 [ks] | 1-2/2014 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | ŠKODA YETI | 838 | 472 | 366 | 77,5% |
2. | DACIA DUSTER | 691 | 311 | 380 | 122,2% |
3. | HYUNDAI ix35 | 381 | 209 | 172 | 82,3% |
4. | VOLKSWAGEN TIGUAN | 360 | 218 | 142 | 65,1% |
5. | KIA SPORTAGE | 275 | 290 | -15 | -5,2% |
MPV
Čistokrevným MPV dominuje Hyundai ix20, Roomster je sice druhý, ale pomalu odcházející extravagantní minivan postrádá na konci kariéry formu (-80 kusů oproti loňsku). Před rokem přitom ještě vedl. Razantně čeří vodu Golf Sportsvan, který za okřídleným šípem zaostává jen o padesát aut! Loni bychom jej ve statistikách hledali marně, SDA ho nevedl samostatně. Zmrtvýchvstání Opelu dokazuje výsledek Merivy, který je trojnásobně (!) lepší než ten loňský. Na poslední příčku Top 5 se dostal Touran, který bude brzy nahrazen novým modelem.
Nejprodávanější MPV | |||||
Pořadí | Model | 1-2/2015 [ks] | 1-2/2014 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | HYUNDAI ix20 | 720 | 538 | 182 | 33,8% |
2. | ŠKODA ROOMSTER | 478 | 558 | -80 | -14,3% |
3. | VOLKSWAGEN GOLF SPORTSVAN | 428 | - | - | - |
4. | OPEL MERIVA | 270 | 87 | 183 | 210,3% |
5. | VOLKSWAGEN TOURAN | 190 | 181 | 9 | 5,0% |