Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prvním pololetí 2012: Nejprodávanější minivozy

Aleš Dragoun
Diskuze (160)
O půlročním lídrovi segmentu na českém trhu nemůže být pochyb: stala se jím Škoda Citigo. Jen v červnu navíc překročila hranici 300 registrací.

Celkem bylo v letos červnu zaregistrováno 745 nových mrňousů, což je oproti stejnému měsíci roku 2011 nárůst o 381 aut, tedy o 104,7 %! Loni jich bylo tudíž velmi nízkých 364. O nejmenší auta Češi tehdy neměli zájem. V současnosti je tomu, pravda, i díky příchodu Citigo, úplně jinak.

Měsíčnímu žebříčku vládla právě nejmenší škodovka s 315 přírůstky a podílem 42,3 %. Italského medvídka najdeme na dvojce, skončil na 112 exemplářích (15 %). Prodej třetí generace se rozjíždí naplno a stranou nezůstává ani ta druhá s označením Classic. Na třetím místě se vyhřívá kolínská Toyota Aygo s 54 vozy (7,2 %). Čtvrtou příčku obsadila Kia Picanto s 42 auty na kontě (5,6 %). Páté je druhé středočeské mini, ovšem s dvojitým šípem, tedy Citroën C1. Ten za maličkou Korejkou zaostal o čtyři exempláře (38, 5,1 %).

V porovnání s červnem 2011 si Panda polepšila o 124 % z rovných 50 kusů. Aygo se může pochlubit ještě mnohem vyššími čísly. Má o 500 % více, před rokem bylo totiž nově zaregistrováno pouhých devět vozů (letos +45). Počty Picanta klesly o nezanedbatelných 50 (-54,3 %), tedy z 92. Loni pořadí vévodilo. Nárůst naproti tomu zaznamenal Citroën C1, a to o 46,2 % (před rokem 26 vozů).

Mezi procentními skokany patří první místo Aygu před Fordem Ka (+200 %), i když jeho registrace vzrostly jen z pěti na patnáct. Už ale není v pořadí tak vysoko jako v předchozím období. Třetí v této statistice je Panda, kterou už jsme rovněž zmiňovali výše. Na kusy má nejvíc právě ona (+62), následují Aygo a C1 (+12). Do přehledu nezařazujeme novinky, které se ještě dvanáct, respektive třináct měsíců nazpět neprodávaly (Citigo, up!). Mini od Volkswagenu to mimochodem dotáhlo napodruhé až na šestku.

Červnovým propadákem je ovšem Suzuki Alto (-72,2 %), ztratilo 13 aut. Smart ForTwo spadl o dvě třetiny, je ale aktuálně až sedmnáctý, tedy v Ostatních modelech. Jen o něco lepší výsledky vykazuje Hyundai i10, který se odporoučel směrem dolů o 54,5 % (-6 kusů). Kdeže jsou jeho výkony z před dvou let?! Picanto jsme již vzpomínali, nic moc nehlásí ani Peugeot 107 (-45,2 %, -14). Nejmenší model Kie ztratil nejvíce kusů, „stosedmička“ je v nelichotivém pořadí druhá a ze svých pozic ustoupily i Alto a Splash od Suzuki (-12). Ty ale prošly nedávno modernizacemi, takže si možná polepší.

Miniauta se vznětovými motory v uplynulém měsíci reprezentuje pětice Mini Cooperů D/SD. Víme, že jeden z nich byl kabriolet, ale dost možná mezi nimi bude i nějaký ten Countryman, jenž patří mezi malé crossovery. Elektromobilů přibylo také pět: čtyři Peugeoty Ion a jeden Citroën C-Zero.

Půlroční statistika

Celý trh za polovinu letopočtu 2012 získal 1.598 registrací, jeho objem se zvýšil z loňských 1.963 na 3.561 (+81,4 %).

V pořadí od ledna vede Citigo s 1.063 kusy a podílem 29,9 %. O svůj náskok už se až do konce roku určitě nemusí bát, to by se například Panda musela razantně zvednout. Ta je druhá, má 414 vozů a 11,6 %. Třetí příčku okupuje Kia Picanto (334, 9,4 %). Čtvrté místo náleží díky 331 registracím Toyotě Aygo (9,3 %), je tedy těsně v závěsu. Top 5 uzavírá Citroën C1, pro který se zatím rozhodlo 276 zákazníků (7,8 %). Ford Ka je sice na dostřel (263), ale uvidíme, jak si povede dále.

V meziročním srovnání si Panda drobně pohoršila, a to o 3,5 %, před rokem její počty čítaly 429. Pikantní Kia je na tom lépe: +33,1 % a nárůst o 83 aut. Na Aygo ale prostě nemá, to si polepšilo skutečně radikálně (+303,7 %, získalo 249 kusů. Citroën C1 vykazuje o slušných 80,4 % více, jeho registrace vzrostly o 123.

Skokanům za polovinu roku 2011 ovšem naprosto dominuje někdo úplně jiný: Ford Ka. Tomu se díky akčním nabídkám začalo konečně dařit tak, jak si automobilka i dovozce asi představoval. „Káčko“ vyskočilo o 1.361 %. Aygo je druhé s nárůstem 303,7 %. Zajímavé je, že v absolutních počtech je pořadí obrácené, nejmenší ford totiž získal „jen“ 245 aut, zatímco toyota o zmíněné čtyři více. Bronzová je v této veskrze pozitivní statistice C1.

Největší ztráty utrpělo Alto, které je ovšem ve druhé tabulce mimo Top 15 (šestnácté s -76 %). Elektrický Citroën C-Zero nemá cenu příliš řešit. Daleko důležitější je Peugeot 107 s propadem o skoro 47 %. Hyundai i10 ubral z kdysi dávno velmi vysoko nastavené laťky dalších 31,6 %. Kusově je na tom nejhůře 107 (-86) před Altem (-79) a Chevroletem Spark (-31).

Třída mini, registrace na českém trhu v červnu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období6/20121-6/20126/20121-6/2012
1.Škoda CITIGO315106342,3%29,9%
2.Fiat PANDA11241415,0%11,6%
3.Toyota AYGO543317,2%9,3%
4.Kia PICANTO423345,6%9,4%
5.Citroën C1382765,1%7,8%
6.Volkswagen UP36544,8%1,5%
7.Chevrolet SPARK342024,6%5,7%
8.Suzuki SPLASH201302,7%3,7%
9.Fiat 50018552,4%1,5%
10.Peugeot 10717982,3%2,8%
10.Renault TWINGO171122,3%3,1%
12.Ford KA152632,0%7,4%
13.MINI81011,1%2,8%
14.Hyundai i105520,7%1,5%
14.Suzuki ALTO5250,7%0,7%
-Ostatní modely9511,2%1,4%
-CELKEM7453561100,0%100,0%

Třída mini, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období6/20121-6/20126/20121-6/2012
1.Škoda CITIGO315106342,3%29,9%
2.Fiat PANDA11241415,0%11,6%
3.Kia PICANTO423345,6%9,4%
4.Toyota AYGO543317,2%9,3%
5.Citroën C1382765,1%7,8%
6.Ford KA152632,0%7,4%
7.Chevrolet SPARK342024,6%5,7%
8.Suzuki SPLASH201302,7%3,7%
9.Renault TWINGO171122,3%3,1%
10.MINI81011,1%2,8%
11.Peugeot 10717982,3%2,8%
12.Fiat 50018552,4%1,5%
13.Volkswagen UP36544,8%1,5%
14.Hyundai i105520,7%1,5%
15.Smart FORTWO4380,5%1,1%
-Ostatní modely10381,3%1,1%
-CELKEM7453561100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (160)
10. 7. 2012 21:51
Re: Cisla o nicom...
Ale Bobek...klidni hormon a našponuj si radšej reťaz!
10. 7. 2012 09:56
Re: King Citigo...
asi tak, brzdy a razeni v poho, sesacky taky, jen by mmohly mit lepsi bocni vedeni. jinak pojezdenicko s 1.4Tjet je parada;-)
9. 7. 2012 20:35
Re: podstatne je
zde je ovsem jistota slapnuti zarucena
Avatar - Ronault.
9. 7. 2012 19:57
Re: King Citigo...
S brzdami a řazením jsem problémy v Bravu neměl, ani sedačky nebyly nikterak špatné, ne nejlepší, ale i přesto, že má bolavá bederní páteř si hodně vybírá, tak si tentokrát nestěžovala.
9. 7. 2012 18:56
Re: Twingo
Diky za upresneni. Ale pssssst, nerikejte to Adovi (mohlo by se mu zle pritizit). Nevis neco o tom motoru vzadu?