Český trh v prvním pololetí 2012: Nejprodávanější minivozy
Celkem bylo v letos červnu zaregistrováno 745 nových mrňousů, což je oproti stejnému měsíci roku 2011 nárůst o 381 aut, tedy o 104,7 %! Loni jich bylo tudíž velmi nízkých 364. O nejmenší auta Češi tehdy neměli zájem. V současnosti je tomu, pravda, i díky příchodu Citigo, úplně jinak.
Měsíčnímu žebříčku vládla právě nejmenší škodovka s 315 přírůstky a podílem 42,3 %. Italského medvídka najdeme na dvojce, skončil na 112 exemplářích (15 %). Prodej třetí generace se rozjíždí naplno a stranou nezůstává ani ta druhá s označením Classic. Na třetím místě se vyhřívá kolínská Toyota Aygo s 54 vozy (7,2 %). Čtvrtou příčku obsadila Kia Picanto s 42 auty na kontě (5,6 %). Páté je druhé středočeské mini, ovšem s dvojitým šípem, tedy Citroën C1. Ten za maličkou Korejkou zaostal o čtyři exempláře (38, 5,1 %).
V porovnání s červnem 2011 si Panda polepšila o 124 % z rovných 50 kusů. Aygo se může pochlubit ještě mnohem vyššími čísly. Má o 500 % více, před rokem bylo totiž nově zaregistrováno pouhých devět vozů (letos +45). Počty Picanta klesly o nezanedbatelných 50 (-54,3 %), tedy z 92. Loni pořadí vévodilo. Nárůst naproti tomu zaznamenal Citroën C1, a to o 46,2 % (před rokem 26 vozů).
Mezi procentními skokany patří první místo Aygu před Fordem Ka (+200 %), i když jeho registrace vzrostly jen z pěti na patnáct. Už ale není v pořadí tak vysoko jako v předchozím období. Třetí v této statistice je Panda, kterou už jsme rovněž zmiňovali výše. Na kusy má nejvíc právě ona (+62), následují Aygo a C1 (+12). Do přehledu nezařazujeme novinky, které se ještě dvanáct, respektive třináct měsíců nazpět neprodávaly (Citigo, up!). Mini od Volkswagenu to mimochodem dotáhlo napodruhé až na šestku.
Červnovým propadákem je ovšem Suzuki Alto (-72,2 %), ztratilo 13 aut. Smart ForTwo spadl o dvě třetiny, je ale aktuálně až sedmnáctý, tedy v Ostatních modelech. Jen o něco lepší výsledky vykazuje Hyundai i10, který se odporoučel směrem dolů o 54,5 % (-6 kusů). Kdeže jsou jeho výkony z před dvou let?! Picanto jsme již vzpomínali, nic moc nehlásí ani Peugeot 107 (-45,2 %, -14). Nejmenší model Kie ztratil nejvíce kusů, „stosedmička“ je v nelichotivém pořadí druhá a ze svých pozic ustoupily i Alto a Splash od Suzuki (-12). Ty ale prošly nedávno modernizacemi, takže si možná polepší.
Miniauta se vznětovými motory v uplynulém měsíci reprezentuje pětice Mini Cooperů D/SD. Víme, že jeden z nich byl kabriolet, ale dost možná mezi nimi bude i nějaký ten Countryman, jenž patří mezi malé crossovery. Elektromobilů přibylo také pět: čtyři Peugeoty Ion a jeden Citroën C-Zero.
Půlroční statistika
Celý trh za polovinu letopočtu 2012 získal 1.598 registrací, jeho objem se zvýšil z loňských 1.963 na 3.561 (+81,4 %).
V pořadí od ledna vede Citigo s 1.063 kusy a podílem 29,9 %. O svůj náskok už se až do konce roku určitě nemusí bát, to by se například Panda musela razantně zvednout. Ta je druhá, má 414 vozů a 11,6 %. Třetí příčku okupuje Kia Picanto (334, 9,4 %). Čtvrté místo náleží díky 331 registracím Toyotě Aygo (9,3 %), je tedy těsně v závěsu. Top 5 uzavírá Citroën C1, pro který se zatím rozhodlo 276 zákazníků (7,8 %). Ford Ka je sice na dostřel (263), ale uvidíme, jak si povede dále.
V meziročním srovnání si Panda drobně pohoršila, a to o 3,5 %, před rokem její počty čítaly 429. Pikantní Kia je na tom lépe: +33,1 % a nárůst o 83 aut. Na Aygo ale prostě nemá, to si polepšilo skutečně radikálně (+303,7 %, získalo 249 kusů. Citroën C1 vykazuje o slušných 80,4 % více, jeho registrace vzrostly o 123.
Skokanům za polovinu roku 2011 ovšem naprosto dominuje někdo úplně jiný: Ford Ka. Tomu se díky akčním nabídkám začalo konečně dařit tak, jak si automobilka i dovozce asi představoval. „Káčko“ vyskočilo o 1.361 %. Aygo je druhé s nárůstem 303,7 %. Zajímavé je, že v absolutních počtech je pořadí obrácené, nejmenší ford totiž získal „jen“ 245 aut, zatímco toyota o zmíněné čtyři více. Bronzová je v této veskrze pozitivní statistice C1.
Největší ztráty utrpělo Alto, které je ovšem ve druhé tabulce mimo Top 15 (šestnácté s -76 %). Elektrický Citroën C-Zero nemá cenu příliš řešit. Daleko důležitější je Peugeot 107 s propadem o skoro 47 %. Hyundai i10 ubral z kdysi dávno velmi vysoko nastavené laťky dalších 31,6 %. Kusově je na tom nejhůře 107 (-86) před Altem (-79) a Chevroletem Spark (-31).
Třída mini, registrace na českém trhu v červnu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 6/2012 | 1-6/2012 | 6/2012 | 1-6/2012 | |
1. | Škoda CITIGO | 315 | 1063 | 42,3% | 29,9% |
2. | Fiat PANDA | 112 | 414 | 15,0% | 11,6% |
3. | Toyota AYGO | 54 | 331 | 7,2% | 9,3% |
4. | Kia PICANTO | 42 | 334 | 5,6% | 9,4% |
5. | Citroën C1 | 38 | 276 | 5,1% | 7,8% |
6. | Volkswagen UP | 36 | 54 | 4,8% | 1,5% |
7. | Chevrolet SPARK | 34 | 202 | 4,6% | 5,7% |
8. | Suzuki SPLASH | 20 | 130 | 2,7% | 3,7% |
9. | Fiat 500 | 18 | 55 | 2,4% | 1,5% |
10. | Peugeot 107 | 17 | 98 | 2,3% | 2,8% |
10. | Renault TWINGO | 17 | 112 | 2,3% | 3,1% |
12. | Ford KA | 15 | 263 | 2,0% | 7,4% |
13. | MINI | 8 | 101 | 1,1% | 2,8% |
14. | Hyundai i10 | 5 | 52 | 0,7% | 1,5% |
14. | Suzuki ALTO | 5 | 25 | 0,7% | 0,7% |
- | Ostatní modely | 9 | 51 | 1,2% | 1,4% |
- | CELKEM | 745 | 3561 | 100,0% | 100,0% |
Třída mini, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 6/2012 | 1-6/2012 | 6/2012 | 1-6/2012 | |
1. | Škoda CITIGO | 315 | 1063 | 42,3% | 29,9% |
2. | Fiat PANDA | 112 | 414 | 15,0% | 11,6% |
3. | Kia PICANTO | 42 | 334 | 5,6% | 9,4% |
4. | Toyota AYGO | 54 | 331 | 7,2% | 9,3% |
5. | Citroën C1 | 38 | 276 | 5,1% | 7,8% |
6. | Ford KA | 15 | 263 | 2,0% | 7,4% |
7. | Chevrolet SPARK | 34 | 202 | 4,6% | 5,7% |
8. | Suzuki SPLASH | 20 | 130 | 2,7% | 3,7% |
9. | Renault TWINGO | 17 | 112 | 2,3% | 3,1% |
10. | MINI | 8 | 101 | 1,1% | 2,8% |
11. | Peugeot 107 | 17 | 98 | 2,3% | 2,8% |
12. | Fiat 500 | 18 | 55 | 2,4% | 1,5% |
13. | Volkswagen UP | 36 | 54 | 4,8% | 1,5% |
14. | Hyundai i10 | 5 | 52 | 0,7% | 1,5% |
15. | Smart FORTWO | 4 | 38 | 0,5% | 1,1% |
- | Ostatní modely | 10 | 38 | 1,3% | 1,1% |
- | CELKEM | 745 | 3561 | 100,0% | 100,0% |