Český trh v srpnu 2018: Ohromný růst kvůli emisím, Fabia před Octavií
Letošní srpen byl na českém trhu ve znamení mohutného nárůstu počtu registrovaných automobilů. Druhý prázdninový měsíc bylo na českém trhu registrováno 27.830 osobních automobilů, o 31,3 % více než před rokem. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.
Důvod mohutného nárůstu hledejme v nových emisních normách, které vstoupily v platnosti 1. září. Kdo by nové auto s motorem podle starých pravidel nestačil registrovat před tímto termínem, už by jej nemohl přihlásit do provozu, respektive registrovat může jen omezený počet vozů. Proto se raději mnozí prodejci připravili na nové normy tím, že automobily podle platných starých norem přihlásili na sebe. Následně je budou muset prodat jako ojetá, přestože budou mít najeto minimum kilometrů. Jiní zase přistoupili k výrazným slevám.
Tento trend je přitom patrný v celé Evropské unii. Počet registrovaných nových osobních automobilů v západní Evropě se v srpnu meziročně zvýšil o téměř 27 % na 1,02 milionu vozů.
Výrazný růst se projevil na výsledcích mnoha značek. Volkswagen si v srpnu meziročně pomohl o 114 %, Renault o 117 %, Kia o 120 % a třeba Nissan o 161 %. Právě Nissan se díky tomu vyšvihl na sedmou příčku mezi značkami, Renault byl čtvrtý, tedy tentokrát před Dacií.
Naopak u domácí Škodovky zůstává růst na obdobném tempu co v jiných měsících 6.671 registrovaných vozů je o 6,7 % více než před rokem, což byl v srpnu v top 10 značek na českém trhu spíše nižší nárůst.
I v tak silném měsíci si však několik značek meziročně pohoršilo. Řeč je o Dacii (-15,4 %), Fordu (-11,1 %) nebo Suzuki (-25,2 %). Pokračuje i letošní pád německých prémiovek, Mercedes v srpnu klesal o 18,8 %, BMW dokonce o 46,3 %. Jen Audi tentokrát zaznamenalo nárůst, o 37,5 %, byť v letošním roce počet jeho registrací zatím klesá.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 8/2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 6671 | +6,7 | 23,97 |
2. | Volkswagen | 3404 | +114,1 | 12,23 |
3. | Hyundai | 2295 | +30,8 | 8,25 |
4. | Renault | 1759 | +117,7 | 6,32 |
5. | Kia | 1608 | +120,3 | 5,78 |
6. | Dacia | 1282 | -15,4 | 4,61 |
7. | Nissan | 1191 | +161,8 | 4,28 |
8. | Ford | 1111 | -11,1 | 3,99 |
9. | Seat | 1071 | +52,6 | 3,85 |
10. | Peugeot | 1067 | +56,2 | 3,83 |
11. | Citroën | 1033 | +110,0 | 3,71 |
12. | Toyota | 904 | +53,2 | 3,25 |
13. | Opel | 685 | -0,3 | 2,46 |
14. | Mercedes-Benz | 593 | -18,8 | 2,13 |
15. | Audi | 396 | +37,5 | 1,42 |
16. | BMW | 386 | -46,3 | 1,39 |
17. | Mitsubishi | 349 | +83,7 | 1,25 |
18. | Fiat | 307 | +66,0 | 1,1 |
19. | Suzuki | 303 | -25,2 | 1,09 |
20. | Mazda | 259 | -8,8 | 0,93 |
- | CELKEM | 27.830 | +31,32 | - |
Nárůst počtu registrací je patrný také na výsledcích jednotlivých modelů, byť v tomto ohledu roli v některých případech jistě hrál i příchod faceliftované verze nebo nové generace toho konkrétního auta. To platí pro faceliftovanou Škoda Fabia (+50,5 %), novou Kiu Ceed (+95,6 %) nebo nový Citroën Berlingo (+134,1 %). Právě velký nárůst Fabie znamená, že se s 2.181 registrovanými kusy v srpnu stala nejžádanějším vozem na trhu. Po mnoha měsících tak zase jednou překonala mladoboleslavskou stálici, Octavii, která si minulý měsíc meziročně pohoršila o 4,5 %.
Výsledky Tiguanu (+653 %) nebo Pola (+2641 %) pak vysvětlují srpnový úspěch německé značky. Qashqai (+331,7 %) zase pozitivně ovlivnil výsledky Nissanu.
Český trh – registrace nových aut podle modelů | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 8/2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Fabia | 2181 | +50,5 | 7,84 |
2. | Škoda Octavia | 1866 | -4,5 | 6,7 |
3. | Hyundai i30 | 1174 | +75,5 | 4,22 |
4. | Škoda Rapid | 1157 | +14,2 | 4,16 |
5. | Nissan Qashqai | 993 | +331,7 | 3,57 |
6. | Volkswagen Tiguan | 964 | +653,1 | 3,46 |
7. | Kia Ceed | 661 | +95,6 | 2,38 |
8. | VW Golf | 611 | +24,7 | 2,2 |
9. | Seat Leon | 594 | +99,3 | 2,13 |
10. | Dacia Duster | 510 | +23,2 | 1,83 |
11. | Renault Clio | 498 | +103,3 | 1,79 |
12. | Citroën Berlingo | 494 | +134,1 | 1,78 |
13. | Renault Mégane | 433 | +143,3 | 1,56 |
14. | Kia Sportage | 426 | +240,8 | 1,53 |
15. | Škoda Superb | 416 | -37,6 | 1,49 |
16. | Škoda Karoq | 408 | +88,9 | 1,47 |
16. | Hyundai Tucson | 402 | +43,1 | 1,44 |
18. | Renault Captur | 366 | +103,3 | 1,32 |
19. | Ford Focus | 353 | +12,1 | 1,27 |
20. | VW Polo | 329 | +2641,7 | 1,18 |
A jak to s českým trhem vypadá po osmi měsících letošního roku? Od ledna do srpna bylo u nás registrováno 193.252 osobních automobilů, o 4,3 % více než před rokem. Nejvýše je Škoda, jejíchž 59.320 registrací je o 4,3 % více než loni v srpnu. Drží tak bezmála 31 % trhu. Druhý Volkswagen, třetí Hyundai i čtvrtá Dacia již v letošním roce překonaly desetitisícovou hranici registrovaných vozů.
Slabší období zažívá Ford (+13,1 %), Seat (-6,8 %) nebo německé prémiové značky. Audi, BMW i Mercedes letos klesají, a to o 27,9 %, 17,7 %, respektive 18 %.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 1-8/2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 59.320 | +4,3 | 30,70 |
2. | Volkswagen | 19.640 | +5,6 | 10,16 |
3. | Hyundai | 15.007 | +5,2 | 7,77 |
4. | Dacia | 10.916 | +3,0 | 5,65 |
5. | Ford | 9560 | -13,1 | 4,95 |
6. | Kia | 7924 | +26,1 | 4,1 |
7. | Renault | 7884 | +9,0 | 4,08 |
8. | Peugeot | 7847 | +30,5 | 4,06 |
9. | Toyota | 6749 | +21,5 | 3,49 |
10. | Citroën | 5295 | +34,2 | 2,74 |
11. | Seat | 5240 | -6,8 | 2,71 |
12. | Mercedes-Benz | 4852 | -18,0 | 2,51 |
13. | Nissan | 4713 | +18,7 | 2,44 |
14. | Opel | 4605 | -14,3 | 2,38 |
15. | BMW | 4154 | -17,7 | 2,15 |
16. | Suzuki | 3601 | +43,6 | 1,86 |
17. | Mazda | 2306 | +5,3 | 1,19 |
18. | Audi | 2224 | -27,9 | 1,15 |
19. | Mitsubishi | 1771 | +11,1 | 0,92 |
20. | Fiat | 1637 | -27,0 | 0,85 |
- | CELKEM | 193.252 | +4,3 | - |
Z hlediska modelů zůstává nejvýše Škoda Octavia, 18.232 registrací je však na stejné úrovni jako loni, což zřejmě souvisí s postupujícím životním cyklem současné generace – Octavia IV se představí na konci roku 2019. Domácí značka obsadila celé podium, následují Fabia (-1,3 %) a Rapid (+31,7 %), kterému prodeje výrazně rostou navzdory blížícímu se příchodu nástupce. Mohutný meziroční nárůst Karoqu je pak způsoben tím, že před rokem byly teprve registrovány jeho první kusy před oficiálním startem prodeje.
Český trh – registrace nových aut podle modelů | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 1-8/2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Octavia | 18232 | -0,1 | 9,43 |
2. | Škoda Fabia | 14757 | -1,3 | 7,64 |
3. | Škoda Rapid | 10214 | +31,7 | 5,29 |
4. | Hyundai i30 | 5328 | +11,7 | 2,76 |
5. | Škoda Superb | 4888 | -22,3 | 2,53 |
6. | Škoda Karoq | 4598 | +2028,7 | 2,38 |
7. | VW Golf | 4568 | -2,2 | 2,36 |
8. | Škoda Kodiaq | 4178 | +18,1 | 2,16 |
9. | Dacia Duster | 3714 | +13,2 | 1,92 |
10. | VW Tiguan | 3607 | +67,1 | 1,87 |
11. | Nissan Qashqai | 3436 | +53,3 | 1,78 |
12. | Kia Ceed | 3224 | +26,7 | 1,67 |
13. | Hyundai ix20 | 3150 | -0,1 | 1,63 |
14. | Ford Focus | 2784 | +20,1 | 1,44 |
15. | Seat Leon | 2637 | -8,9 | 1,36 |
16. | Renault Clio | 2592 | +19,5 | 1,34 |
16. | Dacia Dokker | 2541 | +15,9 | 1,31 |
18. | VW Passat | 2537 | -25,3 | 1,31 |
19. | Hyundai Tucson | 2362 | +0,6 | 1,22 |
20. | Peugeot 2008 | 2213 | +35,5 | 1,15 |