Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v srpnu 2018: Ohromný růst kvůli emisím, Fabia před Octavií

David Bureš
Diskuze (23)
V září platné nové emisní normy výrazně promluvily do srpnových registrací aut na českém trhu. Mnohé značky byly na dvojnásobku toho co loni.

Letošní srpen byl na českém trhu ve znamení mohutného nárůstu počtu registrovaných automobilů. Druhý prázdninový měsíc bylo na českém trhu registrováno 27.830 osobních automobilů, o 31,3 % více než před rokem. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.

Důvod mohutného nárůstu hledejme v nových emisních normách, které vstoupily v platnosti 1. září. Kdo by nové auto s motorem podle starých pravidel nestačil registrovat před tímto termínem, už by jej nemohl přihlásit do provozu, respektive registrovat může jen omezený počet vozů. Proto se raději mnozí prodejci připravili na nové normy tím, že automobily podle platných starých norem přihlásili na sebe. Následně je budou muset prodat jako ojetá, přestože budou mít najeto minimum kilometrů. Jiní zase přistoupili k výrazným slevám.

Tento trend je přitom patrný v celé Evropské unii. Počet registrovaných nových osobních automobilů v západní Evropě se v srpnu meziročně zvýšil o téměř 27 % na 1,02 milionu vozů.

Výrazný růst se projevil na výsledcích mnoha značek. Volkswagen si v srpnu meziročně pomohl o 114 %, Renault o 117 %, Kia o 120 % a třeba Nissan o 161 %. Právě Nissan se díky tomu vyšvihl na sedmou příčku mezi značkami, Renault byl čtvrtý, tedy tentokrát před Dacií.

Naopak u domácí Škodovky zůstává růst na obdobném tempu co v jiných měsících 6.671 registrovaných vozů je o 6,7 % více než před rokem, což byl v srpnu v top 10 značek na českém trhu spíše nižší nárůst.

I v tak silném měsíci si však několik značek meziročně pohoršilo. Řeč je o Dacii (-15,4 %), Fordu (-11,1 %) nebo Suzuki (-25,2 %). Pokračuje i letošní pád německých prémiovek, Mercedes v srpnu klesal o 18,8 %, BMW dokonce o 46,3 %. Jen Audi tentokrát zaznamenalo nárůst, o 37,5 %, byť v letošním roce počet jeho registrací zatím klesá.

Český trh – registrace nových aut podle značek
Poř.ZnačkaProdeje v 8/2018 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Škoda6671+6,723,97
2.Volkswagen3404+114,112,23
3.Hyundai2295+30,88,25
4.Renault1759+117,76,32
5.Kia1608+120,35,78
6.Dacia1282-15,44,61
7.Nissan1191+161,84,28
8.Ford1111-11,13,99
9.Seat1071+52,63,85
10.Peugeot1067+56,23,83
11.Citroën1033+110,03,71
12.Toyota904+53,23,25
13.Opel685-0,32,46
14.Mercedes-Benz593-18,82,13
15.Audi396+37,51,42
16.BMW386-46,31,39
17.Mitsubishi349+83,71,25
18.Fiat307+66,01,1
19.Suzuki303-25,21,09
20.Mazda259-8,80,93
-CELKEM27.830+31,32-

Nárůst počtu registrací je patrný také na výsledcích jednotlivých modelů, byť v tomto ohledu roli v některých případech jistě hrál i příchod faceliftované verze nebo nové generace toho konkrétního auta. To platí pro faceliftovanou Škoda Fabia (+50,5 %), novou Kiu Ceed (+95,6 %) nebo nový Citroën Berlingo (+134,1 %). Právě velký nárůst Fabie znamená, že se s 2.181 registrovanými kusy v srpnu stala nejžádanějším vozem na trhu. Po mnoha měsících tak zase jednou překonala mladoboleslavskou stálici, Octavii, která si minulý měsíc meziročně pohoršila o 4,5 %.

Výsledky Tiguanu (+653 %) nebo Pola (+2641 %) pak vysvětlují srpnový úspěch německé značky. Qashqai (+331,7 %) zase pozitivně ovlivnil výsledky Nissanu.

Český trh – registrace nových aut podle modelů
Poř.ZnačkaProdeje v 8/2018 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Škoda Fabia2181+50,57,84
2.Škoda Octavia1866-4,56,7
3.Hyundai i301174+75,54,22
4.Škoda Rapid1157+14,24,16
5.Nissan Qashqai993+331,73,57
6.Volkswagen Tiguan964+653,13,46
7.Kia Ceed661+95,62,38
8.VW Golf611+24,72,2
9.Seat Leon594+99,32,13
10.Dacia Duster510+23,21,83
11.Renault Clio498+103,31,79
12.Citroën Berlingo494+134,11,78
13.Renault Mégane433+143,31,56
14.Kia Sportage426+240,81,53
15.Škoda Superb416-37,61,49
16.Škoda Karoq408+88,91,47
16.Hyundai Tucson402+43,11,44
18.Renault Captur366+103,31,32
19.Ford Focus353+12,11,27
20.VW Polo329+2641,71,18

A jak to s českým trhem vypadá po osmi měsících letošního roku? Od ledna do srpna bylo u nás registrováno 193.252 osobních automobilů, o 4,3 % více než před rokem. Nejvýše je Škoda, jejíchž 59.320 registrací je o 4,3 % více než loni v srpnu. Drží tak bezmála 31 % trhu. Druhý Volkswagen, třetí Hyundai i čtvrtá Dacia již v letošním roce překonaly desetitisícovou hranici registrovaných vozů.

Slabší období zažívá Ford (+13,1 %), Seat (-6,8 %) nebo německé prémiové značky. Audi, BMW i Mercedes letos klesají, a to o 27,9 %, 17,7 %, respektive 18 %.

Český trh – registrace nových aut podle značek
Poř.ZnačkaProdeje v 1-8/2018 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Škoda59.320+4,330,70
2.Volkswagen19.640+5,610,16
3.Hyundai15.007+5,27,77
4.Dacia10.916+3,05,65
5.Ford9560-13,14,95
6.Kia7924+26,14,1
7.Renault7884+9,04,08
8.Peugeot7847+30,54,06
9.Toyota6749+21,53,49
10.Citroën5295+34,22,74
11.Seat5240-6,82,71
12.Mercedes-Benz4852-18,02,51
13.Nissan4713+18,72,44
14.Opel4605-14,32,38
15.BMW4154-17,72,15
16.Suzuki3601+43,61,86
17.Mazda2306+5,31,19
18.Audi2224-27,91,15
19.Mitsubishi1771+11,10,92
20.Fiat1637-27,00,85
-CELKEM193.252+4,3-

Z hlediska modelů zůstává nejvýše Škoda Octavia, 18.232 registrací je však na stejné úrovni jako loni, což zřejmě souvisí s postupujícím životním cyklem současné generace – Octavia IV se představí na konci roku 2019. Domácí značka obsadila celé podium, následují Fabia (-1,3 %) a Rapid (+31,7 %), kterému prodeje výrazně rostou navzdory blížícímu se příchodu nástupce. Mohutný meziroční nárůst Karoqu je pak způsoben tím, že před rokem byly teprve registrovány jeho první kusy před oficiálním startem prodeje.

Český trh – registrace nových aut podle modelů
Poř.ZnačkaProdeje v 1-8/2018 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Škoda Octavia18232-0,19,43
2.Škoda Fabia14757-1,37,64
3.Škoda Rapid10214+31,75,29
4.Hyundai i305328+11,72,76
5.Škoda Superb4888-22,32,53
6.Škoda Karoq4598+2028,72,38
7.VW Golf4568-2,22,36
8.Škoda Kodiaq4178+18,12,16
9.Dacia Duster3714+13,21,92
10.VW Tiguan3607+67,11,87
11.Nissan Qashqai3436+53,31,78
12.Kia Ceed3224+26,71,67
13.Hyundai ix203150-0,11,63
14.Ford Focus2784+20,11,44
15.Seat Leon2637-8,91,36
16.Renault Clio2592+19,51,34
16.Dacia Dokker2541+15,91,31
18.VW Passat2537-25,31,31
19.Hyundai Tucson2362+0,61,22
20.Peugeot 20082213+35,51,15

David Bureš
Diskuze (23)
20. 9. 2018 13:00
Nedivím se
Nedivím se nižšímu nárustu registrací u škodovky, vy ano? Přeci jen ji u nás klesají celkové prodeje, ale to se nidke nepíše, zajímalo by mě proč? Vás by to nezajímalo? :-)
18. 9. 2018 08:10
uvidime v novom roku
teraz je to ešte v pohode...nakupili, budu predavat skladovky...ale som zvedavy ako sa zachova bezny spotrebitel, ked zbada realnejsie udaje o spotrebe z WLTP priamo v technických udajoch auta, co by malo nastat tusim od 1.1.

tych noriem v suvislosti s emisnými kontrolami by som sa nejako nebal, aj teraz vsade jazdia vselijake stare smrady...aj teraz mame povinnu poistku a casto sposobi nehodu niekto bez nej, zivot pojde dalej tak ako vzdycky
Avatar - rohYpnol
7. 9. 2018 17:26
Re: Osobně bych si nekoupil v srpnu auto, co
EU zafungovala myslíš to, že rozdává dotace neziskovkám, které sem ty čmoudy vozí rovnou za naše peníze?
Avatar - rohYpnol
7. 9. 2018 15:49
Re: mazda
Mazda sem ani víc aut dostat nemůže. ČR není vhodnou koncovou zemí. Proč prodávat auta tady, když je můžou prodat v DE s výrazně vyšší marží? Takže ze strany výrobce není žádná výraznější podpora prodejů.

K tomu pevné výbavy, benziny bez turba, problémy s korozí ... není se čemu divit.
7. 9. 2018 15:10
Re: Osobně bych si nekoupil v srpnu auto, co
Brexit je svobodne rozhodnutí VB, emisní normy má kazda civilizovaná země světa a imigrace oproti roku 2015 klesla na 6 %, protoze EU zafungovala..
Co tam máš dál...?