Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v červnu a prvním pololetí roku 2008: Pořadí značek

Ondřej Láník
Diskuze (451)
Český trh s novými automobily vyrostl v meziročně o 10 % a prodejci jsou v naději, že by na konci letošního roku mohli oslavit prodej 200 tisíc nových aut. Nerostou ale všichni...

V červnu bylo na českém trhu prodáno 19.444 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 1483 ks více než v červnu minulého roku. To představuje meziroční nárůst 8,3 %. Červnový podíl automobilů s odpočtem DPH (kat. N1) se snížil na 29,05 % z loňských 29,55 %.

Škoda: Další rekordní propad tržního podílu

Měsíc co měsíc se opakuje konstatování o ztrátách tržního podílu domácí automobilky. Opatření (ceníky Edition 08) zavedená v červnu se projeví v plné síle až během léta. Protože zákazníci již znali nové ceny tak možná místo skladových vozů zvolili objednávky do výroby, které zaregistrují do provozu v červenci a srpnu. V červnu Škoda prodala 5.035 aut, tj. o tisícovku méně než před rokem. Její tržní podíl klesl na novou, rekordně nízkou hodnotu 25,9 %.

Desetina červnového trhu patřila Fordu

Letošní červen znamenal pro Ford také rekordní měsíc, ale na rozdíl od Škody se tam slavilo. S celkovým počtem 1.982 zaregistrovaných nových osobních a lehkých užitkových automobilů a tržním podílem 10,2 % se v šestém měsíci umístil na první příčce mezi dovozci. Významnému prodejnímu triumfu dopomohly Fordu skvělé prodejní výsledky všech klíčových modelů, v čele s modely Fusion, Focus, Mondeo a Transit.

Nejprodávanějším Fordem v ČR byl v měsíci červnu model Ford Fusion s celkovým počtem 685 registrovaných automobilů. Vynikající prodejní výsledky a umístění na druhé příčce ve své kategorii oslavil i model Focus se 366 prodanými vozy. Ford Mondeo se rovněž nenechal zahanbit a s počtem 315 prodaných automobilů předběhl o rovných 153 registrací ve své třídě i Volkswagen Passat. Nejprodávanějším užitkovým vozem a prodejním šampiónem je dlouhodobě Ford Transit.

Silný Volkswagen a francouzská enkláva

Na jisté třetí příčce absolutně a druhém místě mezi dovozci skončil v červnu Volkswagen, následován triem Renault, Peugeot, Citroën. Prvních šest značek z TOP10 ovládá více než 60 % trhu a jsou schopny jej také do určité míry ovlivňovat. První čtveřice dovozců v červnu meziročně rostla dvoucifernými čísly, Ford dokonce zaznamenal meziroční nárůst registrací přes 50 %!

V TOP 10 nerostl pouze Hyundai (prodal přesně stejný počet aut jako loni) a Opel (-0,7 %). Z velkých značek celkového žebříčku zaznamenala pokles Toyota (-11 %), Audi (-8 %), Honda (- 27 %) a SEAT (-3 %). V druhé desítce rostl dramaticky odbyt Dacii (+146 %), Mazdě (+102 %), ale také BMW (+40 %). Vzestup zaznamenalo také Subaru (+95 %), ale absolutní umístění této značky spadá až do třetí desítky červnového pořadí.

Registrace na českém trhu v měsíci červnu 2008, data: SDA
- Kategorie OA+LUV OA+LUV změna změna Tržní podíl
- Období 6/2008 6/2007 [ks] [%] 6/2008
1. Škoda 5035 6048 -1013 -16,7% 25,9%
2. Ford 1982 1291 691 53,5% 10,2%
3. Volkswagen 1453 1193 260 21,8% 7,5%
4. Renault 1314 1072 242 22,6% 6,8%
5. Peugeot 1059 817 242 29,6% 5,4%
6. Citroën 934 922 12 1,3% 4,8%
7. Hyundai 815 815 0 0,0% 4,2%
8. Fiat 716 547 169 30,9% 3,7%
9. Kia 672 538 134 24,9% 3,5%
10. Opel 557 561 -4 -0,7% 2,9%
11. Toyota 535 604 -69 -11,4% 2,8%
12. Mercedes-Benz 483 418 65 15,6% 2,5%
13. Dacia 469 190 279 146,8% 2,4%
14. Suzuki 442 374 68 18,2% 2,3%
15. Chevrolet 427 287 140 48,8% 2,2%
16. Mazda 338 167 171 102,4% 1,7%
17. Audi 305 331 -26 -7,9% 1,6%
18. Nissan 301 221 80 36,2% 1,5%
19. BMW 286 204 82 40,2% 1,5%
20. Honda 284 389 -105 -27,0% 1,5%
21. Seat 220 227 -7 -3,1% 1,1%
22. Mitsubishi 157 146 11 7,5% 0,8%
23. Volvo 153 147 6 4,1% 0,8%
24. Subaru 127 65 62 95,4% 0,7%
25. Iveco 80 76 4 5,3% 0,4%
26. Jeep 25 23 2 8,7% 0,1%
27. Alfa Romeo 23 21 2 9,5% 0,1%
28. Renault Trucks 22 15 7 46,7% 0,1%
29. Lexus 21 29 -8 -27,6% 0,1%
30. Lada 19 20 -1 -5,0% 0,1%
31. Porsche 16 14 2 14,3% 0,1%
32. Chrysler 15 10 5 50,0% 0,1%
32. Land Rover 15 56 -41 -73,2% 0,1%
34. Jaguar 14 7 7 100,0% 0,1%
35. Dodge 9 19 -10 -52,6% 0,0%
36. Mini 8 3 5 166,7% 0,0%
36. Saab 8 5 3 60,0% 0,0%
38. Smart 7 0 7 - 0,0%
38. Ssangyong 7 20 -13 -65,0% 0,0%
40. Ferrari 5 4 1 25,0% 0,0%
41. Hummer 4 3 1 33,3% 0,0%
42. Maserati 3 1 2 200,0% 0,0%
42. Rover 3 1 2 200,0% 0,0%
44. Lancia 2 4 -2 -50,0% 0,0%
45. Santana 1 3 -2 -66,7% 0,0%
46. Cadillac 0 2 -2 -100,0% 0,0%
46. Kaipan 0 0 0 - 0,0%
- Jiné značky 73 51 22 43,1% 0,4%
- Celkem 19444 17961 1483 8,3% 100,0%

Český trh se za prvním pololetí zvětšil o desetinu

Až do dubna rostl odbyt meziročně o více než 15 %, ale slabší květen zbrzdil tento vývoj. V červnu měl trh opět rostoucí tendenci, a tak došlo k zaokrouhlení nárůstu na rovných 10 % proti loňskému prvnímu pololetí. Za prvních šest měsíců roku 2008 se u nás prodalo 105.126 aut, a tak je možné, že se letos dočkáme více než 200 tisíc registrací za rok. To se za poslední čtyři roky nikdy nepovedlo, trh postupně rostl od roku 2004 (154.703 ks), pravidelnými přírůstky (2005: 166.423 ks, 2006: 173.478 ks) až v minulém roce na poslední chvíli dvousettisícová meta unikla (2007: 194.580 ks).

Škoda i přes rekordně slabé výsledky posledních měsíců drží za pololetí podíl 28,8 %. Prodala 30.267 aut, což je o 4,4 % méně než za stejné období loňského roku.

S velkým náskokem a celkovým počtem 8.363 registrovaných vozů za první pololetí roku 2008 se znovu dostal na pozici dovozce číslo jedna v dosavadních prodejích Ford. V tuto chvíli mu patří od začátku roku úctyhodný 8% tržní podíl. Připomeňme, že loni Ford vyřknul střednědobý cíl ovládnout deset procent českého trhu.

Jak na Slovensku?
Počet registrací nových osobních a malých nákladních aut v prvním pololetí letošního roku stoupl o více než pětinu na 48.207 vozů. Nejprodávanější značkou zůstala česká Škoda, i když její podíl na trhu klesl o tři procentní body na 19,73 %. Škoda prodala v červnu na Slovensku 9.513 vozů. Další příčky obsadily německý Volkswagen a francouzský Peugeot. Tržní podíl Volkswagenu činil 7,74 % a Peugeotu 7,34 %.

V těsném závěsu za Fordem je se ztrátou 400 aut Volkswagen (drží 7,6 % trhu). Následuje opět silná francouzská trojka Renault, Citroën, Peugeot (ano, Citroen u nás prodává více než Peugeot).

Korejské značky stabilně v TOP10

Další dvě místa v první desítce drží vyrovnané korejské duo Hyundai a Kia.

Zejména Kia zažívá na českém trhu velmi dobré období. Za první pololetí roku 2008 si našlo nového majitele 4022 aut této značky. V porovnání se stejným obdobím loňského roku tak značka zaznamenala téměř 40% nárůst, což z ní činí jednu z nejrychleji rostoucích značek. Její tržní podíl se zvýšil o necelé procento na současnou úroveň 3,8 %. Na Slovensku vyráběný model Kia cee´d je suverénně nejprodávanějším vozem v nižší střední třídě a druhým nejprodávanějším importovaným vozem na českém trhu za prvních šest měsíců letošního roku. Cee´d je v počtu prodaných vozů značky následován modelem Picanto s 479 kusy a Sportage s 344 kusy.

Registrace na českém trhu, průběžné výsledky za rok 2008, data: SDA
- Kategorie OA+LUV OA+LUV změna změna Tržní podíl
- Období 1-6/2008 1-6/2007 [ks] [%] 1-6/2008
1. Škoda 30267 31654 -1387 -4,4% 28,8%
2. Ford 8363 6536 1827 28,0% 8,0%
3. Volkswagen 7968 6794 1174 17,3% 7,6%
4. Renault 7197 6099 1098 18,0% 6,8%
5. Citroën 5676 5109 567 11,1% 5,4%
6. Peugeot 5311 5025 286 5,7% 5,1%
7. Hyundai 4685 4284 401 9,4% 4,5%
8. Kia 4022 2887 1135 39,3% 3,8%
9. Fiat 3550 2787 763 27,4% 3,4%
10. Toyota 2927 3162 -235 -7,4% 2,8%
11. Opel 2781 3056 -275 -9,0% 2,6%
12. Mercedes-Benz 2496 2257 239 10,6% 2,4%
13. Chevrolet 2359 1614 745 46,2% 2,2%
14. Suzuki 2146 1943 203 10,4% 2,0%
15. Mazda 1862 854 1008 118,0% 1,8%
16. Audi 1788 1745 43 2,5% 1,7%
17. BMW 1548 1087 461 42,4% 1,5%
18. Nissan 1533 1146 387 33,8% 1,5%
19. Honda 1458 1663 -205 -12,3% 1,4%
20. Seat 1406 1256 150 11,9% 1,3%
21. Dacia 1321 824 497 60,3% 1,3%
22. Mitsubishi 945 707 238 33,7% 0,9%
23. Volvo 757 765 -8 -1,0% 0,7%
24. Subaru 568 374 194 51,9% 0,5%
25. Iveco 394 298 96 32,2% 0,4%
26. Land Rover 202 267 -65 -24,3% 0,2%
27. Jeep 138 90 48 53,3% 0,1%
28. Lexus 124 125 -1 -0,8% 0,1%
29. Porsche 112 84 28 33,3% 0,1%
30. Lada 109 108 1 0,9% 0,1%
31. Alfa Romeo 106 132 -26 -19,7% 0,1%
32. Renault Trucks 93 68 25 36,8% 0,1%
33. Jaguar 84 63 21 33,3% 0,1%
34. Chrysler 80 70 10 14,3% 0,1%
35. Smart 63 42 21 50,0% 0,1%
36. Dodge 61 71 -10 -14,1% 0,1%
37. Saab 56 35 21 60,0% 0,1%
38. Ssangyong 49 90 -41 -45,6% 0,0%
39. Mini 46 40 6 15,0% 0,0%
40. Hummer 37 21 16 76,2% 0,0%
41. Cadillac 28 15 13 86,7% 0,0%
42. Maserati 19 8 11 137,5% 0,0%
43. Ferrari 18 12 6 50,0% 0,0%
44. Lancia 13 11 2 18,2% 0,0%
45. Kaipan 8 5 3 60,0% 0,0%
45. Rover 8 4 4 100,0% 0,0%
45. Santana 8 25 -17 -68,0% 0,0%
- Jiné značky 336 290 46 15,9% 0,3%
- Celkem 105126 95602 9524 10,0% 100,0%
Ondřej Láník
Diskuze (451)
23. 7. 2008 22:43
Re: Super Ford
1. Nevim kolik si najel s ST km ze tu porad tvrdis ze je nedotacive, rikam ti ze neni. >:D >:D
2. TOPGEAR to plati, i tam CTR propadl jenom aby je Honda nazalovala tak test udali znova. Tomu se rika koupeny test >:D >:D
3. Blbost, navic s tovarnim podvozkem u CTR nikdo rally nejezdi. Musi se prekopat. >:D >:D

4. Macpherson pouzivaji i WRC tak ze neni pro sportovni auta to uz davno neplati >:D >:D

Kolik tech sportovnich aut ma dnes dvojite lichobezniky minimum.

Macpherson co automobilka to ruzna modifikace a evoluce.

Dvojite lichobezniky jsou jen slepa ulice pro produkcni auta.

Navic pletes si dvojite lichobezniky a lichoběžníkovou nápravou.

[odkaz]
[odkaz] >:D >:D >:D
23. 7. 2008 13:09
Re: Nejlepsi
Je hezci a ma lepsi jizdni vlastnosti, motory a zpracovani :-)
22. 7. 2008 20:33
Re: Ford Fokus
Matelko, mám taký istý pocit, nie si ty nejaký nedorobený Čech, ktorý sa tu hrá na blbého Slováka? Lebo tie Tvoje príspevky a výrazy, ako "já", "rás" a z minulosti veľa ďalších mi hovorí, veď ty ani nevieš, kto si... >:D >:D >:D
22. 7. 2008 19:15
Re: Super Ford
Chovani Topgearu s CTR jasne dokazuje ze HOT HATCH kazdy hodnoti po svem. Viz tenhle clanek [odkaz]

Tak ze kdyby byl CTR tak dokonali nebyl by jeden clanek o tom jak stoji za ho.v.no a druhy ze je TOP TEN. O ST pisou vsechny clanky hodne podobne a ne diametralne pokazde jinak jako u CTR. FOCUS ST neni CTR ani FOCUS RS nebo jine RS, je to normalni GTauto, ale podvozkove Focus byl vzdy lepsi nez Civik to je realita.

18.07. 23:54
Jeste porad nevis ze je McPherson vylepsena evoluce lichobezniku
>:D
22. 7. 2008 18:10
Re: Nejlepsi
Ty se cudujes vsemu! Uz te nekdo pustil do BMW nebo Audi, abys zkontroloval ty napodobeniny hliniku?
Mas spatny oko, nebo dobry a my vsichni jsme slepi ;-)