Český trh v červnu a prvním pololetí roku 2008: Pořadí značek
V červnu bylo na českém trhu prodáno 19.444 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 1483 ks více než v červnu minulého roku. To představuje meziroční nárůst 8,3 %. Červnový podíl automobilů s odpočtem DPH (kat. N1) se snížil na 29,05 % z loňských 29,55 %.
Škoda: Další rekordní propad tržního podílu
Měsíc co měsíc se opakuje konstatování o ztrátách tržního podílu domácí automobilky. Opatření (ceníky Edition 08) zavedená v červnu se projeví v plné síle až během léta. Protože zákazníci již znali nové ceny tak možná místo skladových vozů zvolili objednávky do výroby, které zaregistrují do provozu v červenci a srpnu. V červnu Škoda prodala 5.035 aut, tj. o tisícovku méně než před rokem. Její tržní podíl klesl na novou, rekordně nízkou hodnotu 25,9 %.
Desetina červnového trhu patřila Fordu
Letošní červen znamenal pro Ford také rekordní měsíc, ale na rozdíl od Škody se tam slavilo. S celkovým počtem 1.982 zaregistrovaných nových osobních a lehkých užitkových automobilů a tržním podílem 10,2 % se v šestém měsíci umístil na první příčce mezi dovozci. Významnému prodejnímu triumfu dopomohly Fordu skvělé prodejní výsledky všech klíčových modelů, v čele s modely Fusion, Focus, Mondeo a Transit.
Nejprodávanějším Fordem v ČR byl v měsíci červnu model Ford Fusion s celkovým počtem 685 registrovaných automobilů. Vynikající prodejní výsledky a umístění na druhé příčce ve své kategorii oslavil i model Focus se 366 prodanými vozy. Ford Mondeo se rovněž nenechal zahanbit a s počtem 315 prodaných automobilů předběhl o rovných 153 registrací ve své třídě i Volkswagen Passat. Nejprodávanějším užitkovým vozem a prodejním šampiónem je dlouhodobě Ford Transit.
Silný Volkswagen a francouzská enkláva
Na jisté třetí příčce absolutně a druhém místě mezi dovozci skončil v červnu Volkswagen, následován triem Renault, Peugeot, Citroën. Prvních šest značek z TOP10 ovládá více než 60 % trhu a jsou schopny jej také do určité míry ovlivňovat. První čtveřice dovozců v červnu meziročně rostla dvoucifernými čísly, Ford dokonce zaznamenal meziroční nárůst registrací přes 50 %!
V TOP 10 nerostl pouze Hyundai (prodal přesně stejný počet aut jako loni) a Opel (-0,7 %). Z velkých značek celkového žebříčku zaznamenala pokles Toyota (-11 %), Audi (-8 %), Honda (- 27 %) a SEAT (-3 %). V druhé desítce rostl dramaticky odbyt Dacii (+146 %), Mazdě (+102 %), ale také BMW (+40 %). Vzestup zaznamenalo také Subaru (+95 %), ale absolutní umístění této značky spadá až do třetí desítky červnového pořadí.
Registrace na českém trhu v měsíci červnu 2008, data: SDA | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 6/2008 | 6/2007 | [ks] | [%] | 6/2008 |
1. | Škoda | 5035 | 6048 | -1013 | -16,7% | 25,9% |
2. | Ford | 1982 | 1291 | 691 | 53,5% | 10,2% |
3. | Volkswagen | 1453 | 1193 | 260 | 21,8% | 7,5% |
4. | Renault | 1314 | 1072 | 242 | 22,6% | 6,8% |
5. | Peugeot | 1059 | 817 | 242 | 29,6% | 5,4% |
6. | Citroën | 934 | 922 | 12 | 1,3% | 4,8% |
7. | Hyundai | 815 | 815 | 0 | 0,0% | 4,2% |
8. | Fiat | 716 | 547 | 169 | 30,9% | 3,7% |
9. | Kia | 672 | 538 | 134 | 24,9% | 3,5% |
10. | Opel | 557 | 561 | -4 | -0,7% | 2,9% |
11. | Toyota | 535 | 604 | -69 | -11,4% | 2,8% |
12. | Mercedes-Benz | 483 | 418 | 65 | 15,6% | 2,5% |
13. | Dacia | 469 | 190 | 279 | 146,8% | 2,4% |
14. | Suzuki | 442 | 374 | 68 | 18,2% | 2,3% |
15. | Chevrolet | 427 | 287 | 140 | 48,8% | 2,2% |
16. | Mazda | 338 | 167 | 171 | 102,4% | 1,7% |
17. | Audi | 305 | 331 | -26 | -7,9% | 1,6% |
18. | Nissan | 301 | 221 | 80 | 36,2% | 1,5% |
19. | BMW | 286 | 204 | 82 | 40,2% | 1,5% |
20. | Honda | 284 | 389 | -105 | -27,0% | 1,5% |
21. | Seat | 220 | 227 | -7 | -3,1% | 1,1% |
22. | Mitsubishi | 157 | 146 | 11 | 7,5% | 0,8% |
23. | Volvo | 153 | 147 | 6 | 4,1% | 0,8% |
24. | Subaru | 127 | 65 | 62 | 95,4% | 0,7% |
25. | Iveco | 80 | 76 | 4 | 5,3% | 0,4% |
26. | Jeep | 25 | 23 | 2 | 8,7% | 0,1% |
27. | Alfa Romeo | 23 | 21 | 2 | 9,5% | 0,1% |
28. | Renault Trucks | 22 | 15 | 7 | 46,7% | 0,1% |
29. | Lexus | 21 | 29 | -8 | -27,6% | 0,1% |
30. | Lada | 19 | 20 | -1 | -5,0% | 0,1% |
31. | Porsche | 16 | 14 | 2 | 14,3% | 0,1% |
32. | Chrysler | 15 | 10 | 5 | 50,0% | 0,1% |
32. | Land Rover | 15 | 56 | -41 | -73,2% | 0,1% |
34. | Jaguar | 14 | 7 | 7 | 100,0% | 0,1% |
35. | Dodge | 9 | 19 | -10 | -52,6% | 0,0% |
36. | Mini | 8 | 3 | 5 | 166,7% | 0,0% |
36. | Saab | 8 | 5 | 3 | 60,0% | 0,0% |
38. | Smart | 7 | 0 | 7 | - | 0,0% |
38. | Ssangyong | 7 | 20 | -13 | -65,0% | 0,0% |
40. | Ferrari | 5 | 4 | 1 | 25,0% | 0,0% |
41. | Hummer | 4 | 3 | 1 | 33,3% | 0,0% |
42. | Maserati | 3 | 1 | 2 | 200,0% | 0,0% |
42. | Rover | 3 | 1 | 2 | 200,0% | 0,0% |
44. | Lancia | 2 | 4 | -2 | -50,0% | 0,0% |
45. | Santana | 1 | 3 | -2 | -66,7% | 0,0% |
46. | Cadillac | 0 | 2 | -2 | -100,0% | 0,0% |
46. | Kaipan | 0 | 0 | 0 | - | 0,0% |
- | Jiné značky | 73 | 51 | 22 | 43,1% | 0,4% |
- | Celkem | 19444 | 17961 | 1483 | 8,3% | 100,0% |
Český trh se za prvním pololetí zvětšil o desetinu
Až do dubna rostl odbyt meziročně o více než 15 %, ale slabší květen zbrzdil tento vývoj. V červnu měl trh opět rostoucí tendenci, a tak došlo k zaokrouhlení nárůstu na rovných 10 % proti loňskému prvnímu pololetí. Za prvních šest měsíců roku 2008 se u nás prodalo 105.126 aut, a tak je možné, že se letos dočkáme více než 200 tisíc registrací za rok. To se za poslední čtyři roky nikdy nepovedlo, trh postupně rostl od roku 2004 (154.703 ks), pravidelnými přírůstky (2005: 166.423 ks, 2006: 173.478 ks) až v minulém roce na poslední chvíli dvousettisícová meta unikla (2007: 194.580 ks).
Škoda i přes rekordně slabé výsledky posledních měsíců drží za pololetí podíl 28,8 %. Prodala 30.267 aut, což je o 4,4 % méně než za stejné období loňského roku.
S velkým náskokem a celkovým počtem 8.363 registrovaných vozů za první pololetí roku 2008 se znovu dostal na pozici dovozce číslo jedna v dosavadních prodejích Ford. V tuto chvíli mu patří od začátku roku úctyhodný 8% tržní podíl. Připomeňme, že loni Ford vyřknul střednědobý cíl ovládnout deset procent českého trhu.
Jak na Slovensku? |
Počet registrací nových osobních a malých nákladních aut v prvním pololetí letošního roku stoupl o více než pětinu na 48.207 vozů. Nejprodávanější značkou zůstala česká Škoda, i když její podíl na trhu klesl o tři procentní body na 19,73 %. Škoda prodala v červnu na Slovensku 9.513 vozů. Další příčky obsadily německý Volkswagen a francouzský Peugeot. Tržní podíl Volkswagenu činil 7,74 % a Peugeotu 7,34 %. |
V těsném závěsu za Fordem je se ztrátou 400 aut Volkswagen (drží 7,6 % trhu). Následuje opět silná francouzská trojka Renault, Citroën, Peugeot (ano, Citroen u nás prodává více než Peugeot).
Korejské značky stabilně v TOP10
Další dvě místa v první desítce drží vyrovnané korejské duo Hyundai a Kia.
Zejména Kia zažívá na českém trhu velmi dobré období. Za první pololetí roku 2008 si našlo nového majitele 4022 aut této značky. V porovnání se stejným obdobím loňského roku tak značka zaznamenala téměř 40% nárůst, což z ní činí jednu z nejrychleji rostoucích značek. Její tržní podíl se zvýšil o necelé procento na současnou úroveň 3,8 %. Na Slovensku vyráběný model Kia cee´d je suverénně nejprodávanějším vozem v nižší střední třídě a druhým nejprodávanějším importovaným vozem na českém trhu za prvních šest měsíců letošního roku. Cee´d je v počtu prodaných vozů značky následován modelem Picanto s 479 kusy a Sportage s 344 kusy.
Registrace na českém trhu, průběžné výsledky za rok 2008, data: SDA | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 1-6/2008 | 1-6/2007 | [ks] | [%] | 1-6/2008 |
1. | Škoda | 30267 | 31654 | -1387 | -4,4% | 28,8% |
2. | Ford | 8363 | 6536 | 1827 | 28,0% | 8,0% |
3. | Volkswagen | 7968 | 6794 | 1174 | 17,3% | 7,6% |
4. | Renault | 7197 | 6099 | 1098 | 18,0% | 6,8% |
5. | Citroën | 5676 | 5109 | 567 | 11,1% | 5,4% |
6. | Peugeot | 5311 | 5025 | 286 | 5,7% | 5,1% |
7. | Hyundai | 4685 | 4284 | 401 | 9,4% | 4,5% |
8. | Kia | 4022 | 2887 | 1135 | 39,3% | 3,8% |
9. | Fiat | 3550 | 2787 | 763 | 27,4% | 3,4% |
10. | Toyota | 2927 | 3162 | -235 | -7,4% | 2,8% |
11. | Opel | 2781 | 3056 | -275 | -9,0% | 2,6% |
12. | Mercedes-Benz | 2496 | 2257 | 239 | 10,6% | 2,4% |
13. | Chevrolet | 2359 | 1614 | 745 | 46,2% | 2,2% |
14. | Suzuki | 2146 | 1943 | 203 | 10,4% | 2,0% |
15. | Mazda | 1862 | 854 | 1008 | 118,0% | 1,8% |
16. | Audi | 1788 | 1745 | 43 | 2,5% | 1,7% |
17. | BMW | 1548 | 1087 | 461 | 42,4% | 1,5% |
18. | Nissan | 1533 | 1146 | 387 | 33,8% | 1,5% |
19. | Honda | 1458 | 1663 | -205 | -12,3% | 1,4% |
20. | Seat | 1406 | 1256 | 150 | 11,9% | 1,3% |
21. | Dacia | 1321 | 824 | 497 | 60,3% | 1,3% |
22. | Mitsubishi | 945 | 707 | 238 | 33,7% | 0,9% |
23. | Volvo | 757 | 765 | -8 | -1,0% | 0,7% |
24. | Subaru | 568 | 374 | 194 | 51,9% | 0,5% |
25. | Iveco | 394 | 298 | 96 | 32,2% | 0,4% |
26. | Land Rover | 202 | 267 | -65 | -24,3% | 0,2% |
27. | Jeep | 138 | 90 | 48 | 53,3% | 0,1% |
28. | Lexus | 124 | 125 | -1 | -0,8% | 0,1% |
29. | Porsche | 112 | 84 | 28 | 33,3% | 0,1% |
30. | Lada | 109 | 108 | 1 | 0,9% | 0,1% |
31. | Alfa Romeo | 106 | 132 | -26 | -19,7% | 0,1% |
32. | Renault Trucks | 93 | 68 | 25 | 36,8% | 0,1% |
33. | Jaguar | 84 | 63 | 21 | 33,3% | 0,1% |
34. | Chrysler | 80 | 70 | 10 | 14,3% | 0,1% |
35. | Smart | 63 | 42 | 21 | 50,0% | 0,1% |
36. | Dodge | 61 | 71 | -10 | -14,1% | 0,1% |
37. | Saab | 56 | 35 | 21 | 60,0% | 0,1% |
38. | Ssangyong | 49 | 90 | -41 | -45,6% | 0,0% |
39. | Mini | 46 | 40 | 6 | 15,0% | 0,0% |
40. | Hummer | 37 | 21 | 16 | 76,2% | 0,0% |
41. | Cadillac | 28 | 15 | 13 | 86,7% | 0,0% |
42. | Maserati | 19 | 8 | 11 | 137,5% | 0,0% |
43. | Ferrari | 18 | 12 | 6 | 50,0% | 0,0% |
44. | Lancia | 13 | 11 | 2 | 18,2% | 0,0% |
45. | Kaipan | 8 | 5 | 3 | 60,0% | 0,0% |
45. | Rover | 8 | 4 | 4 | 100,0% | 0,0% |
45. | Santana | 8 | 25 | -17 | -68,0% | 0,0% |
- | Jiné značky | 336 | 290 | 46 | 15,9% | 0,3% |
- | Celkem | 105126 | 95602 | 9524 | 10,0% | 100,0% |