Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v dubnu 2013: Nejprodávanější malé vozy

Aleš Dragoun
Diskuze (15)
První pětka v malých vozech se neuvěřitelně stabilizovala. Nová Dacia Sandero ovšem zřejmě nahradí na předních příčkách končící Thalii od Renaultu.

Trh v meziročním srovnání se čtvrtým měsícem loňského roku spadl o značných 1.710 vozů (-38,3 %). Zatímco tehdy našlo nové majitele 4.469 nových aut, letos jich bylo jen 2.759.

Vítězná Fabia znovu nedosáhla ani tisícovky, prodalo se jich jen 970 (35,2 % ze všech). Druhé místo okupuje jihokorejský Hyundai i20 s rodištěm v Turecku (349 kusů a výrazných 12,6 %). Následuje modrý ovál se španělským jménem Fiesta (202 7,3 %). Za úspěšným modelem Fordu se umístil Volkswagen Polo, který si připsal celkem 186 registrací a 6,7 %. Nejlepší pětici uzavírá Seat Ibiza (147, 5,3 %). Nejvyšší místa zůstávají již třetí měsíc po sobě naprosto totožná. Na šestou příčku ovšem vyšplhala levná Dacia Sandero, která by mohla v odbytu nahradit koncernový sedan Thalia. Ten končí, v aktuálním květnovém ceníku dovozce už ho nenajdete.

V meziročním porovnání s dubnem 2012 si lídr z mladoboleslavské továrny pohoršil o 43,5 %. Malých škodovek se prodalo o 747 méně. Registrace Hyundaie i20 jsou také nižší, byť jen minimálně. Spadly o jeden jediný vůz z 350 (-0,3 %). Třetí Fiesta zaznamenala pokles o 29,6 %. Před rokem našlo své zájemce 287 aut, letos o 85 méně. Následuje o něco málo optimističtější výsledek v podání Pola: -23,1 %, respektive -56 exemplářů). Ani Ibiza si bohužel kladnou hodnotu nepřipsala. Navíc ztratila výrazných 113 kusů (-43,5 %) z 260 loňských.

V procentních postupech je nejúspěšnější Lancia Y, která vystřelila z pouhých dvou na 23 jednotek, má tak +1.050 %. Překonala dokonce i Peugeot 208, který byl před rokem nováčkem, vykazuje tudíž +658,3 %. Důležitější je bezesporu Dacia Sandero (+110,3 %). Postupů najdeme v aktuální tabulce jen sedm, Citroën DS3 s +400 % se do Top 20 nevešel. Pořadí bylo omezeno, protože bodovalo jen 23 modelů. Absolutním číslům tak dominuje „dvěstěosmička“ s +79 auty před levnou dacií (+75). Bronzový je v této statistice Opel Corsa (+30, jinak o 69,8 % více).

Přehlídce pádů vládne Peugeot 207, který se však už coby hatchback neprodává. Odporoučel se směrem dolů o 87,1 %. Kia Rio má -69,7 %, výprodejový Renault Thalia je na tom jen o desetinku lépe (-69,6 %) a zmiňme ještě Chevrolet Aveo (-60,8 %). Modely mimo první dvacítku jsme vynechali. Jasným kusovým „loserem“ je Fabia. Následuje Renault Thalia s -176 jednotkami. Rio a 207 mají shodně -115 aut, za nimi se nachází již výše zmíněná Ibiza. Mimochodem, Peugeot 207 je ke koupi ještě jako kombi SW a kupé kabriolet CC.

Pokles trhu za první třetinu roku 2013 již činí rovných 33 %. Své zákazníky našlo 9.958 automobilů této třídy místo 14.873 (meziročně -4.915).

Vzhledem k tomu, že se měsíční pořadí v nejvyšších patrech, nemění, v tom celkovém od ledna se jen natáhly rozdíly. Vede Fabia s 3.312 exempláři, její podíl je aktuálně přesně třetinový. Druhý je Hyundai i20 (1.233, 12,4 %), třetí pak Ford Fiesta (891, 8,9 %). „Bramborová medaile“ náleží Volkswagenu Polo (840 kusů, 8,4 %). Páté místo okupuje Ibiza (554, 5,6 %). Thalia si i přes konec kariéry udržuje alespoň šestku, předpokládáme však, že bude padat dolů. Sedmý Yaris má ale ještě do Top 5 ještě daleko, skoro 180 aut.

Fabia v tomto meziročním srovnání pochopitelně opět ztratila, pokles činí 34,8 %, loni se jich prodalo o 1.764 více. Hyundai i20 si pohoršil o mnohem mírnějších 5,2 % (-67). Třetí Fiesta je naopak stále v plusu, byť jen o 0,6 %. Druhý nejmenší model značky vykazuje alespoň o 5 aut více. Volkswagen oproti loňsku získal ještě vyšších devět vozů (+1,1 %). Ibiza hlásí opak: -9,5 %, před rokem si jich Češi koupili 612, letos o 58 více. V březnu se ještě nacházela v kladných hodnotách.

Ve statistice procentních skokanů všechny drtí novic dubna 2012 Peugeot 208 (+2.566,7 %) před kusovkami typu Alfy MiTo (+800 %), Citroënu DS3 (+87,5 %) a Lancie Y (+138,5 %). Daleko zajímavější je aktuální stav u Suzuki Swift (+60,7 %, 135 kusů místo 84). Šplhounům v absolutních počtech vládne znovu nejmodernější lvíček (+308), Swift zde vykazuje +51 jednotek a italská „ypsilonka” +18. Ne, nikoho lepšího momentálně opravdu nemáme.

Propadák nehledejme ve výprodejích typu Fusionu (-99,8 %), ani Peugeotu 206 (-96,1 %). S trochou nadsázky za něj lze označit „lví dvěstěsedmičku“, u které najdeme údaj -86 %. Místo 670 se pro ni rozhodlo jen 94 domácích klientů, z ceníku dovozce však dosud zcela nezmizela, jak již bylo napsáno. Následují Kia Rio (-71,7 %), Colt od Mitsubishi (-68,8 %), Mazda 2 (-63,3 %) a Thalia (-61 %). Také malé tři diamanty už se neprodávají a nástupce Space Star bude jen na objednávku. Nejvíce jednotek ovšem ztratila Fabia. Dále jsou na tom zle logicky kromě vyprodaného Fusionu Renault Thalia (-707) a Peugeot 207 (-576). Po úspěšném startu paběrkuje Kia Rio (-395) a nechytá se ani Clio (-218, jinak -47,8 %).

Přírůstků mezi turbodiesely bylo v dubnu v tomto segmentu jako obvykle velmi málo. V absolutních počtech jako vždy patří prvenství domácímu zástupci se 117 registracemi (podíl na celkových je 12,1 %). Na druhém místě skončil Peugeot 208 s 28 auty s motory HDi (30,8 %) a třetí je Lancia Y (22 kusů, tedy 95,7 %). Zřejmě šlo o větší dodávku vozů firemnímu zákazníkovi. Toť z nafty vše, desítku toto palivo spalujících vozů už nikdo další nepřekročil, takže nemá smysl ostatní nějak dlouze rozebírat.

Alternativní paliva a pohony včetně elektřiny ve statistikách třídy malých vozů nechybějí, byť jich rozhodně mnoho není. Konkrétně čtrnáct Dacií Sandero a jeden Seat Ibiza konzumující LPG, respektive jedenáct hybridních Yarisů.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v dubnu 2013
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období4/20131-4/20134/20131-4/2013
1.Škoda FABIA970331235,2%33,3%
2.Hyundai i20349123312,6%12,4%
3.Ford FIESTA2028917,3%8,9%
4.Volkswagen POLO1868406,7%8,4%
5.Seat IBIZA1475545,3%5,6%
6.Dacia SANDERO1433365,2%3,4%
7.Toyota YARIS1233754,5%3,8%
8.Peugeot 208913203,3%3,2%
9.Renault CLIO822383,0%2,4%
10.Renault THALIA774522,8%4,5%
11.Opel CORSA732222,6%2,2%
12.Citroën C3562242,0%2,2%
13.Suzuki SWIFT531351,9%1,4%
14.Kia RIO501561,8%1,6%
15.Fiat PUNTO382201,4%2,2%
16.Chevrolet AVEO31821,1%0,8%
17.Lancia Y23310,8%0,3%
18.Peugeot 20717940,6%0,9%
19.Audi A113840,5%0,8%
19.Nissan MICRA13520,5%0,5%
Ostatní modely-221070,8%1,1%
CELKEM-27599958100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (15)
13. 5. 2013 20:18
Re: Musím se opakovat...
Tak dát za fobii tříhrnek 370 000 bez ničeho, to může dát dobrej fanda >:D
13. 5. 2013 19:35
Re: i20
Proč si proboha někdo myslí, že Turci nemají dobré strojírenství? Monutjí např. F-16, vyvinuli vlatní BVP Tulpan, které patří ke špičce atd. Co jsme dokázali my?
13. 5. 2013 19:34
Re: i20
i20 všude v testech chválí, určitě má nejlepší poměr cena/hodnota, lepší než dacia, slušná bepzpečnost, výborná výbava a jedna z nejlepších atmo 1.2 na trhu (1.Suzuki Swift, 2. i20). Je vidět že to lidi pochopili..teda někteří že ;-)
Avatar - Typhoon
13. 5. 2013 19:02
Re: i20 - Rio
H i20 je již od 199 900,-Kč, se špičkovou kvalitou, takže volba je jasná ;-)
Avatar - twistedTSD
13. 5. 2013 18:20
Re: i20 - Rio
Hjondé je přeci nejkvalitnější "česká" automobilka.