Český trh v dubnu 2013: Nejprodávanější malé vozy
Trh v meziročním srovnání se čtvrtým měsícem loňského roku spadl o značných 1.710 vozů (-38,3 %). Zatímco tehdy našlo nové majitele 4.469 nových aut, letos jich bylo jen 2.759.
Vítězná Fabia znovu nedosáhla ani tisícovky, prodalo se jich jen 970 (35,2 % ze všech). Druhé místo okupuje jihokorejský Hyundai i20 s rodištěm v Turecku (349 kusů a výrazných 12,6 %). Následuje modrý ovál se španělským jménem Fiesta (202 7,3 %). Za úspěšným modelem Fordu se umístil Volkswagen Polo, který si připsal celkem 186 registrací a 6,7 %. Nejlepší pětici uzavírá Seat Ibiza (147, 5,3 %). Nejvyšší místa zůstávají již třetí měsíc po sobě naprosto totožná. Na šestou příčku ovšem vyšplhala levná Dacia Sandero, která by mohla v odbytu nahradit koncernový sedan Thalia. Ten končí, v aktuálním květnovém ceníku dovozce už ho nenajdete.
V meziročním porovnání s dubnem 2012 si lídr z mladoboleslavské továrny pohoršil o 43,5 %. Malých škodovek se prodalo o 747 méně. Registrace Hyundaie i20 jsou také nižší, byť jen minimálně. Spadly o jeden jediný vůz z 350 (-0,3 %). Třetí Fiesta zaznamenala pokles o 29,6 %. Před rokem našlo své zájemce 287 aut, letos o 85 méně. Následuje o něco málo optimističtější výsledek v podání Pola: -23,1 %, respektive -56 exemplářů). Ani Ibiza si bohužel kladnou hodnotu nepřipsala. Navíc ztratila výrazných 113 kusů (-43,5 %) z 260 loňských.
V procentních postupech je nejúspěšnější Lancia Y, která vystřelila z pouhých dvou na 23 jednotek, má tak +1.050 %. Překonala dokonce i Peugeot 208, který byl před rokem nováčkem, vykazuje tudíž +658,3 %. Důležitější je bezesporu Dacia Sandero (+110,3 %). Postupů najdeme v aktuální tabulce jen sedm, Citroën DS3 s +400 % se do Top 20 nevešel. Pořadí bylo omezeno, protože bodovalo jen 23 modelů. Absolutním číslům tak dominuje „dvěstěosmička“ s +79 auty před levnou dacií (+75). Bronzový je v této statistice Opel Corsa (+30, jinak o 69,8 % více).
Přehlídce pádů vládne Peugeot 207, který se však už coby hatchback neprodává. Odporoučel se směrem dolů o 87,1 %. Kia Rio má -69,7 %, výprodejový Renault Thalia je na tom jen o desetinku lépe (-69,6 %) a zmiňme ještě Chevrolet Aveo (-60,8 %). Modely mimo první dvacítku jsme vynechali. Jasným kusovým „loserem“ je Fabia. Následuje Renault Thalia s -176 jednotkami. Rio a 207 mají shodně -115 aut, za nimi se nachází již výše zmíněná Ibiza. Mimochodem, Peugeot 207 je ke koupi ještě jako kombi SW a kupé kabriolet CC.
Pokles trhu za první třetinu roku 2013 již činí rovných 33 %. Své zákazníky našlo 9.958 automobilů této třídy místo 14.873 (meziročně -4.915).
Vzhledem k tomu, že se měsíční pořadí v nejvyšších patrech, nemění, v tom celkovém od ledna se jen natáhly rozdíly. Vede Fabia s 3.312 exempláři, její podíl je aktuálně přesně třetinový. Druhý je Hyundai i20 (1.233, 12,4 %), třetí pak Ford Fiesta (891, 8,9 %). „Bramborová medaile“ náleží Volkswagenu Polo (840 kusů, 8,4 %). Páté místo okupuje Ibiza (554, 5,6 %). Thalia si i přes konec kariéry udržuje alespoň šestku, předpokládáme však, že bude padat dolů. Sedmý Yaris má ale ještě do Top 5 ještě daleko, skoro 180 aut.
Fabia v tomto meziročním srovnání pochopitelně opět ztratila, pokles činí 34,8 %, loni se jich prodalo o 1.764 více. Hyundai i20 si pohoršil o mnohem mírnějších 5,2 % (-67). Třetí Fiesta je naopak stále v plusu, byť jen o 0,6 %. Druhý nejmenší model značky vykazuje alespoň o 5 aut více. Volkswagen oproti loňsku získal ještě vyšších devět vozů (+1,1 %). Ibiza hlásí opak: -9,5 %, před rokem si jich Češi koupili 612, letos o 58 více. V březnu se ještě nacházela v kladných hodnotách.
Ve statistice procentních skokanů všechny drtí novic dubna 2012 Peugeot 208 (+2.566,7 %) před kusovkami typu Alfy MiTo (+800 %), Citroënu DS3 (+87,5 %) a Lancie Y (+138,5 %). Daleko zajímavější je aktuální stav u Suzuki Swift (+60,7 %, 135 kusů místo 84). Šplhounům v absolutních počtech vládne znovu nejmodernější lvíček (+308), Swift zde vykazuje +51 jednotek a italská „ypsilonka” +18. Ne, nikoho lepšího momentálně opravdu nemáme.
Propadák nehledejme ve výprodejích typu Fusionu (-99,8 %), ani Peugeotu 206 (-96,1 %). S trochou nadsázky za něj lze označit „lví dvěstěsedmičku“, u které najdeme údaj -86 %. Místo 670 se pro ni rozhodlo jen 94 domácích klientů, z ceníku dovozce však dosud zcela nezmizela, jak již bylo napsáno. Následují Kia Rio (-71,7 %), Colt od Mitsubishi (-68,8 %), Mazda 2 (-63,3 %) a Thalia (-61 %). Také malé tři diamanty už se neprodávají a nástupce Space Star bude jen na objednávku. Nejvíce jednotek ovšem ztratila Fabia. Dále jsou na tom zle logicky kromě vyprodaného Fusionu Renault Thalia (-707) a Peugeot 207 (-576). Po úspěšném startu paběrkuje Kia Rio (-395) a nechytá se ani Clio (-218, jinak -47,8 %).
Přírůstků mezi turbodiesely bylo v dubnu v tomto segmentu jako obvykle velmi málo. V absolutních počtech jako vždy patří prvenství domácímu zástupci se 117 registracemi (podíl na celkových je 12,1 %). Na druhém místě skončil Peugeot 208 s 28 auty s motory HDi (30,8 %) a třetí je Lancia Y (22 kusů, tedy 95,7 %). Zřejmě šlo o větší dodávku vozů firemnímu zákazníkovi. Toť z nafty vše, desítku toto palivo spalujících vozů už nikdo další nepřekročil, takže nemá smysl ostatní nějak dlouze rozebírat.
Alternativní paliva a pohony včetně elektřiny ve statistikách třídy malých vozů nechybějí, byť jich rozhodně mnoho není. Konkrétně čtrnáct Dacií Sandero a jeden Seat Ibiza konzumující LPG, respektive jedenáct hybridních Yarisů.
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v dubnu 2013 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 4/2013 | 1-4/2013 | 4/2013 | 1-4/2013 | |
1. | Škoda FABIA | 970 | 3312 | 35,2% | 33,3% |
2. | Hyundai i20 | 349 | 1233 | 12,6% | 12,4% |
3. | Ford FIESTA | 202 | 891 | 7,3% | 8,9% |
4. | Volkswagen POLO | 186 | 840 | 6,7% | 8,4% |
5. | Seat IBIZA | 147 | 554 | 5,3% | 5,6% |
6. | Dacia SANDERO | 143 | 336 | 5,2% | 3,4% |
7. | Toyota YARIS | 123 | 375 | 4,5% | 3,8% |
8. | Peugeot 208 | 91 | 320 | 3,3% | 3,2% |
9. | Renault CLIO | 82 | 238 | 3,0% | 2,4% |
10. | Renault THALIA | 77 | 452 | 2,8% | 4,5% |
11. | Opel CORSA | 73 | 222 | 2,6% | 2,2% |
12. | Citroën C3 | 56 | 224 | 2,0% | 2,2% |
13. | Suzuki SWIFT | 53 | 135 | 1,9% | 1,4% |
14. | Kia RIO | 50 | 156 | 1,8% | 1,6% |
15. | Fiat PUNTO | 38 | 220 | 1,4% | 2,2% |
16. | Chevrolet AVEO | 31 | 82 | 1,1% | 0,8% |
17. | Lancia Y | 23 | 31 | 0,8% | 0,3% |
18. | Peugeot 207 | 17 | 94 | 0,6% | 0,9% |
19. | Audi A1 | 13 | 84 | 0,5% | 0,8% |
19. | Nissan MICRA | 13 | 52 | 0,5% | 0,5% |
Ostatní modely | - | 22 | 107 | 0,8% | 1,1% |
CELKEM | - | 2759 | 9958 | 100,0% | 100,0% |