Český trh v lednu 2009: Pořadí značek
V lednu bylo na českém trhu prodáno 12.476 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 3.384 ks méně než v lednu minulého roku. To představuje meziroční pokles o rekordních 21,3 %. Výrazné meziroční snížení zaznamenala jak kategorie osobních automobilů (-1240 ks), tak i lehká užitková vozidla (-2144 ks). Méně aut se naposledy za jeden měsíc prodalo v září roku 2006.
Srovnávací základna z ledna 2008 není bohužel tou nejvhodnější. Do provozu bylo před rokem uvedeno mnoho automobilů, na které ještě byly uzavřeny leasingové smlouvy s výhodnějšími daňovými podmínkami platnými do konce roku 2007. Nejslabším měsícem loňského roku byl srpen a v prvním pololetí únor, takže až únorová čísla řeknou, jak závažný propad český trh prožívá.
Za vítěze letošního lednového prodeje automobilů na českém trhu můžeme s klidem označit značku Volkswagen. Zatímco se celý trh propadal o 21 % a všechny ostatní značky TOP 10 byly v meziročním mínusu, VW rostl. Mimořádný výsledek ale není jen zásluha nově uvedeného Golfu. Výprodej páté generace s cenovkou slušně vybavených exemplářů s motorem 1,4 (59 kW) začínající kolem 325 tisíc zajistil asi velkou část registrací tohoto modelu (celkem Golf 205 osobních a 71 užitkových registrací), na skladě je stále ještě slušná zásoba zvýhodněných vozů řady Polo (v lednu 237 osobních registrací) a Passat se drží také stále vysoko (274 registrací OA + LUV). Podobný výsledek se může v únoru zopakovat.
První značka lednového žebříčku - Škoda - ztratila dramatických 32 % loňského lednového odbytu. Fabia si připsala 1296 registrací, což v meziročním srovnání s lednem 2008 znamená propad o 39 %. Loni se za stejný měsíc české silnice rozrostly o 2.122 Fabií. Octavií bylo v lednu 2009 zaregistrováno opět více než Fabií (1317 ks), ale zřejmě pouze díky dobíhající dodávce policejních automobilů.
Zbytek startovního pole první desítky se potýká s většími, či menšími ztrátami. Ještě relativně dobře je na tom Ford, který ztratil jen necelých 17 % loňských registrací, ale přišel po delší době o první místo v kategorii dovážených značek. Další místa obsadily "známé firmy" s 20% až 30% ztrátou na loňský leden. Vzácně vyrovnané jsou prodeje značek Peugeot, Hyundai, Citroën a Kia, které se společně pohybují v pětisetkusovém pásmu.
Druhá desítka obsahuje několik šťastných značek, kterým se povedlo zvýšit meziroční prodej speciálními akcemi nebo novými modely. Do první kategorie patří Nissan (nárůst 23 %), který s 336 prodanými auty klepe na dveře desítky nejlepších značek (nejprodávanější nebyl Qashqai, ale X-Trail se 78 registracemi!). Rostlo také Audi, Honda a Volvo (+27 %!). Švédský úspěch vysvětluje nadšené přijetí modelu XC60, kterých v lednu odebrali Češi 86 kusů! Dalších 30 zákazníků se rozhodlo pro XC90.
Zdá se, že se právě teď láme chleba. Skladové zásoby aut zaplacených levnými eury docházejí a brzy bude třeba zdražit. K nepopulárnímu kroku se nikomu nechce a je téměř jisté, že se tak stane velmi nenápadně, bez velkých vysvětlovacích kampaní. Situaci budeme bedlivě sledovat.
Registrace na českém trhu v měsíci lednu 2009 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 1/2009 | 1/2008 | [ks] | [%] | 1/2009 |
1. | Škoda | 3186 | 4733 | -1547 | -32,7% | 25,54% |
2. | Volkswagen | 1189 | 1102 | 87 | 7,9% | 9,53% |
3. | Ford | 945 | 1136 | -191 | -16,8% | 7,57% |
4. | Renault | 767 | 1019 | -252 | -24,7% | 6,15% |
5. | Peugeot | 585 | 856 | -271 | -31,7% | 4,69% |
6. | Hyundai | 554 | 701 | -147 | -21,0% | 4,44% |
7. | Citroën | 545 | 741 | -196 | -26,5% | 4,37% |
8. | Kia | 513 | 626 | -113 | -18,1% | 4,11% |
9. | Toyota | 381 | 457 | -76 | -16,6% | 3,05% |
10. | Opel | 365 | 411 | -46 | -11,2% | 2,93% |
11. | Fiat | 361 | 532 | -171 | -32,1% | 2,89% |
12. | Nissan | 336 | 272 | 64 | 23,5% | 2,69% |
13. | Audi | 292 | 267 | 25 | 9,4% | 2,34% |
14. | Chevrolet | 272 | 342 | -70 | -20,5% | 2,18% |
15. | BMW | 266 | 279 | -13 | -4,7% | 2,13% |
16. | Suzuki | 263 | 338 | -75 | -22,2% | 2,11% |
17. | Mercedes-Benz | 258 | 374 | -116 | -31,0% | 2,07% |
18. | Honda | 254 | 235 | 19 | 8,1% | 2,04% |
19. | Volvo | 191 | 150 | 41 | 27,3% | 1,53% |
20. | Mazda | 179 | 300 | -121 | -40,3% | 1,43% |
21. | Seat | 163 | 188 | -25 | -13,3% | 1,31% |
22. | Dacia | 133 | 155 | -22 | -14,2% | 1,07% |
23. | Subaru | 113 | 98 | 15 | 15,3% | 0,91% |
24. | Mitsubishi | 111 | 152 | -41 | -27,0% | 0,89% |
25. | Iveco | 33 | 69 | -36 | -52,2% | 0,26% |
26. | Land Rover | 26 | 55 | -29 | -52,7% | 0,21% |
27. | Lexus | 24 | 28 | -4 | -14,3% | 0,19% |
28. | Jeep | 20 | 17 | 3 | 17,6% | 0,16% |
29. | Alfa Romeo | 14 | 25 | -11 | -44,0% | 0,11% |
29. | Renault Trucks | 14 | 17 | -3 | -17,6% | 0,11% |
31. | Lada | 12 | 14 | -2 | -14,3% | 0,10% |
32. | Mini | 11 | 6 | 5 | 83,3% | 0,09% |
33. | Jaguar | 10 | 11 | -1 | -9,1% | 0,08% |
34. | Porsche | 9 | 19 | -10 | -52,6% | 0,07% |
35. | Chrysler | 8 | 17 | -9 | -52,9% | 0,06% |
36. | Dodge | 6 | 13 | -7 | -53,8% | 0,05% |
36. | Saab | 6 | 9 | -3 | -33,3% | 0,05% |
36. | Ssangyong | 6 | 10 | -4 | -40,0% | 0,05% |
39. | Lancia | 5 | 2 | 3 | 150,0% | 0,04% |
39. | smart | 5 | 4 | 1 | 25,0% | 0,04% |
41. | Hummer | 3 | 11 | -8 | -72,7% | 0,02% |
42. | Cadillac | 2 | 19 | -17 | -89,5% | 0,02% |
42. | Maserati | 2 | 2 | 0 | 0,0% | 0,02% |
- | Santana | 0 | 1 | -1 | - | 0,00% |
- | Ferrari | 0 | 0 | 0 | - | 0,00% |
- | Kaipan | 0 | 0 | 0 | - | 0,00% |
- | Celkem - Jiné značky | 38 | 47 | -9 | -19,1% | 0,30% |
- | Celkem | 12476 | 15860 | -3384 | -21,3% | 100,00% |
Prodej nových aut na Slovensku v lednu prudce klesl
Prodej nových osobních a malých užitkových vozů na Slovensku se v lednu výrazně propadl. Zaregistrováno bylo 3.992 vozů, o 41,8 % méně než před rokem, nejméně za poslední téměř čtyři roky. Ještě v prosinci odbyt přesáhl 9.100 vozů a meziročně byl vyšší o více než desetinu.
Nejžádanější značkou zůstala v lednu česká Škoda, která na Slovensku prodala 628 automobilů. Její podíl na trhu však klesl meziročně o 7,4 procentního bodu na 15,7 %. Druhé místo obsadila značka Suzuki (7,7 %) a první trojku doplnil německý Volkswagen s podílem 7,6 %.
Poptávka po automobilech v lednu výrazně klesla i v nejvyspělejších světových ekonomikách. V Německu prodej klesl o 14 %, ve Francii se zhoršil o téměř 8 % a v Itálii se propadl o třetinu.